Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Ab » di 6 apr 2021 22:15

Dat is een beetje tricky met een tandemasser..
Toch is het ook bij een tandemasser zaak om niet teveel gewicht ver achter de wielen te hebben.
Net als bij elke caravan.
Ook een tandemasser kan enorm slingeren bij een foute belading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Morgoth » wo 7 apr 2021 12:02

Een tandemasser is ook een gewone middenas caravan. Daarmee moet je net zo opletten als met een enkelasser. Sterker nog, ik denk dat een tandemasser vanwege zijn vaak grote lengte gevoeliger is voor gewicht achterin dan een korte enkelasser. Ook zal een lange tandemasser moeilijker te corrigeren zijn dan een korte enkelasser.

Ik ben benieuwd of de test is gedaan met de juiste kogeldruk. Ik krijg namelijk de indruk dat er gewoon een heleboel gewicht achterin is gegooid, zonder op de kogeldruk te letten. Toen de kogeldruk wel goed was, was de combi stabiel. TS schrijft namelijk dat de auto werd opgetild. Dat lijkt mij het bewijs van misschien wel een negatieve kogeldruk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door HenkR » wo 7 apr 2021 12:09

Ook mijn idee is dat er teveel achter qua gewicht aanwezig is geweest en dan als test alles dan naar voren/auto te verplaatsen is geen test meer.
Zou nu proberen fietsen achterop en dan kogeldruk op de 80 (of als de auto zwaarder mag > 80kg) te brengen door materiaal dat ook achter lag naar voren te brengen of naar de auto.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Morgoth » wo 7 apr 2021 12:12

Precies. Fietsen achterop en de caravan zorgvuldig beladen. Kogeldruk bij TS' combi op 100kg is prima te doen. Dan weer testen. Wedden dat dit dan prima gaat?
Ik heb geen tandemasser caravan. Maar wel fietsen achterop. Dat gaat prima, mits de kogeldruk goed is. Ik heb wel een grote tandemasser aanhangwagen. Als ik die niet juist belaad dan rijdt ie ook als een draak. Een tandemasser betekend niet dat je maar gewoon alle regels voor beladen aan je laars kunt lappen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » do 8 apr 2021 00:14

[re.gif]

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Inderdaad wat dieseltijger o.a. terecht zegt aan meerdere knoppen tegelijk gedraaid, ook omdat ik geen zin had in geëxperimenteer tijdens een thuisrit op een onstuimige dag toch soort van zekere voor onzekere genomen. Maar dan weet je eigenlijk nog niks. En ook eens met de andere opmerkingen hierboven; een tandemasser is in de basis stabieler dan een enkelasser, maar die tweede as is zeker niet zaligmakend. Zo blijkt! De fietsen zijn trouwens twee Gazelle-transportfietsen van +20 kg per stuk. Natuurkundig gezien is een dergelijk gewicht op grote afstand achter de assen natuurlijk ook iets wat onmiskenbaar gevolgen heeft. Ik wist alleen niet welke. Voor zover dat gecompenseerd kan worden door meer gewicht vóór de assen (kogeldruk weer omhoog), komt op een bepaald moment natuurlijk wel het einde van het laadvermogen in zicht. Dat is weliswaar bijna 400 kg, maar daar zitten ook al dubbele mover, casseteluifel, fietsendrager en airco in. En dan dus daarbij nog fietsen van in totaal bijna 50 kg.

Maar goed, ik denk ook dat meer kogeldruk en zorgvuldiger laden dit plan toch mogelijk haalbaarder maakt, zoals Morgoth zegt. Ik zie genoeg combinaties rijden met fietsen achterop en dat zijn soms ook flinke enkelassers of een enkele keer een tandemasser. En achterop niet alleen renfietsen of mountainbikes, maar toch ook zwaarder spul. Kan me niet voorstellen dat al die mensen met samengeknepen billen onderweg zijn mrgreen.gif

Plan is om het anders eens te gaan proberen met één fiets achterop en ééntje in de caravan, en meer kogeldruk. Probleem is dat de caravan bij laden en vertrek bergop staat, dus het blijft een beetje een gok m.b.t. kogeldruk, al weet ik natuurlijk wel wat we nu geladen hadden. Volgende trip staat eind april in de planning, zal zeker laten weten hoe het is verlopen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Morgoth » do 8 apr 2021 11:16

Lucas schreef:
do 8 apr 2021 00:14
...Probleem is dat de caravan bij laden en vertrek bergop staat, dus het blijft een beetje een gok m.b.t. kogeldruk...
Dat maakt niks uit. Het midden van de wipwap blijven je twee assen. Alleen op een heele steile helling zal het invloed hebben omdat 1 as verder inveert.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » do 8 apr 2021 12:14

[re.gif]
Is dat zo? De aarde trekt op een helling dan toch automatisch harder aan de kont of zit ik er natuurkundig naast (het is al lang geleden).
Helling is tussen de 5% en 10% overigens.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Morgoth » do 8 apr 2021 12:20

Nee joh. De zwaartekracht is gelijk. Alleen als de caravan heel erg schuin gaat staan wordt de rechte afstand tot het draaipunt kleiner en zul je iets minder gewicht op de dissel wegen. Maar dat merk je op een helling van 5% niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » do 8 apr 2021 12:42

[re.gif]
Ok bedankt, dat had ik dan verkeerd voor ogen. Komt ook omdat de handleiding mover zegt dat je bergaf altijd met dissel naar beneden moet moveren, om te voorkomen dat caravan achterover kiept. Maar goed om te weten, dan ga ik eens meten volgende keer.

Gerard57
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 apr 2021 11:03

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Gerard57 » za 17 apr 2021 12:23

Als je geen fietsen voor- of achterop je caravan wilt of kunt hebben, kun je ook denken aan vervoer op het dak. Met de Giraffe daklift is dat zelfs voor 2 e-bikes te doen. De fietsen liggen plat op het dak, dus de stroomlijn is iets beter dan rechtopstaande fietsen. Je plaatst de fietsen naast de auto op ongeveer heuphoogte op de rails en kantelt ze op het dak (kan 1 persoon). Ligt hartstikke vast.
Ik heb er één te koop staan op de marktkraam. Ik heb zelf namelijk twee elektrische vouwfietsen gekocht. Nog makkelijker. blij.gif

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Wally » za 17 apr 2021 12:41

[re.gif]

Kantelen is inderdaad het probleem niet.

Maar een E-bike tot op heuphoogte opbeuren is toch nog wel een dingetje.
Zeer zeker voor de wat ouderen en die misschien ook nog wat spierkracht missen in handen enof armen.

Frans

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door HenkR » za 17 apr 2021 13:41

[re.gif]
Voor mij een reden om altijd e-bike te kopen waar de accu makkelijk uit kan. Scheelt gewicht tijdens tillen/vervoeren. Ook opladen en bewaren van de accu kan binnen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gerard57
Berichten: 5
Lid geworden op: za 17 apr 2021 11:03

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Gerard57 » za 17 apr 2021 16:45

Wally schreef:
za 17 apr 2021 12:41
[re.gif]

Kantelen is inderdaad het probleem niet.

Maar een E-bike tot op heuphoogte opbeuren is toch nog wel een dingetje.
Zeer zeker voor de wat ouderen en die misschien ook nog wat spierkracht missen in handen enof armen.

Frans
Met de accu eruit en samen tillen lukt dit meestal wel. De meeste dragers achterop de caravan zijn ook op behoorlijk op hoogte.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » zo 2 mei 2021 00:55

Korte update:
Vandaag onderweg met één transportfiets van ca 25 kg achterop. De ander in de caravan, bovendien zorgvuldig beladen en als extraatje twee zakken speelzand (2x 25kg) in de dissel. En twee van die zakken in de achterbak van de Jeep, want daarin wel veel spullen maar desondanks weinig extra gewicht. Kogeldruk niet gemeten, maar was altijd meer dan 100 kg
Resultaat: caravan lag meestijds als een blok achter de auto. Ging niet meer “dansen” bij hobbels / schuine ribbels, maar bleef strak achter de auto hangen. Nog steeds gevoelig voor passerend verkeer, met name bepaalde hoge busjes hebben sterk effect en geven een slinger. Maar bleef corrigeerbaar, zonder te hoeven remmen. Kruissnelheid was 87 echte kilometers, enkele keer 91/92 gereden maar dat is hard zat.
Maar erg fijne ervaring, het kan dus.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » zo 2 mei 2021 01:06

Het samenstel auto-caravan blijft onvoorspelbaar. Het is de moeite waard om eerst de situatie te simuleren voordat je honderden Euro's uit gaat geven aan een oplossing - of positiever: je ontzegt je wellicht de mogelijkheid van fietsen achterop terwijl het niet had gehoeven. Kanttekening: mocht je ooit een andere auto aanschaffen dan zou zo maar het gedrag anders kunnen worden.

Maar goed dat je een simulatie hebt uitgevoerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door bdoets » ma 3 mei 2021 22:53

https://www.facebook.com/watch/?v=5275195675827481
Ik weet niet of deze link hier werkt... maar het is een aardig filmpje over het beladen van een caravan.
Bart Doets
The older I get, the better I was

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » di 4 mei 2021 11:07

dieseltijger schreef:
zo 2 mei 2021 01:06
Kanttekening: mocht je ooit een andere auto aanschaffen dan zou zo maar het gedrag anders kunnen worden.

Maar goed dat je een simulatie hebt uitgevoerd.
Klopt, al is mijn inschatting dat de relatief korte wielbasis van de (verhoogde) Jeep in combinatie met een relatief laag gewicht niet in ons voordeel is. Volgende keer hangen we de langere, bredere en zwaardere XC90 ervoor en zien we wat dat doet. Dat zou eigenlijk nog meer verbetering moeten zijn.

[re.gif]
Filmpje is bekend, het principe ook. Alleen weet ik niet of zo’n gewichtsblokje achter de as nu gelijk staat aan bv. een fiets van 25kg achterop een combinatie van ruim 4 ton. Praktijk is toch grillig.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Morgoth » vr 7 mei 2021 10:32

Lucas schreef:
di 4 mei 2021 11:07
Filmpje is bekend, het principe ook. Alleen weet ik niet of zo’n gewichtsblokje achter de as nu gelijk staat aan bv. een fiets van 25kg achterop een combinatie van ruim 4 ton. Praktijk is toch grillig.
Dat is precies mijn bezwaar. Dat blokje kan wel net zo zwaar zijn als de gehele "caravan". Bovendien weet niemand hoe zwaar het "trekkende voertuig" is. Het filmpje zegt dus helemaal niets.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door WillyL » vr 7 mei 2021 11:00

Even deels offtopic i.v.m. dat gewicht bergop en -af.
Dat is inderdaad verschillend! En nu gaan we wat muggenziften whistle.gif

Gewicht is het resultaat van aantrekken van massa's. Zowel bergop als bergaf zal je minder wegen dan op platte grond in Nederland. Dat komt omdat dan er een zekere massa boven jou zit (de berg). Die trekt ook aan je, maar in een andere richting dan het deel van moeder aarde dat volgens het horizonvlak onder jou zit.
Dames/heren die zich willen wegen: in de vallei weeg je dus minder! Het gaat wel over enkele microgrammen denk ik maar juist is juist.
Ook de plaatst t.o.v. de evenaar speelt nog een rol (buitenwaarts vliegende kracht en diameter van de aarde).
Of er een verschil is tussen bergop en bergaf, nu ja, daar heb ik geen flauw idee van.

Het enige wat vast staat, bergaf duwt de caravan en kan gemakkelijker slingeren. Bergop ga je daar minder snel last van hebben. Gewicht achterop helpt dat slingeren enkel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Jan van Vijven » vr 7 mei 2021 11:02

Dat filmpje zegt veel, het gaat om de druppel die de emmer doet overlopen.
Bij de een kunnen er nog vele druppels bij terwijl bij de ander er maar eentje nodig is om de emmer te laten overlopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Wally » vr 7 mei 2021 12:06

bdoets schreef:
ma 3 mei 2021 22:53
https://www.facebook.com/watch/?v=5275195675827481
Ik weet niet of deze link hier werkt... maar het is een aardig filmpje over het beladen van een caravan.
Leuk filmpje voor het idee, niets meer of minder.

Al het gewicht of niets gaat naar achteren.

Hoe is het verder met de verhoudingen van de gewichten, zoals trekkend voertuig, caravan en de toegepaste lading?

Frans

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Techn » vr 7 mei 2021 12:40

Hoeveelste topic en discusie over dit is dit eigenlijk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12780
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Trina » vr 7 mei 2021 13:07

[re.gif]
Maakt niet uit.
Er komen dagelijks veel nieuwe leden bij en het is een belangrijk item.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door Lucas » za 8 mei 2021 00:21

Techn schreef:
vr 7 mei 2021 12:40
Hoeveelste topic en discusie over dit is dit eigenlijk?
En u vond het “zoveelste topic” hierover toch interessant genoeg om erop te klikken én te reageren; bewijs van de relevantie gelijk geleverd mrgreen.gif

Interessant verhaal trouwens over de gewichten bergop en bergaf, nooit geweten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsendrager achterop caravan; doen of niet doen?

Bericht door dieseltijger » za 8 mei 2021 07:44

En ik maar denken dat caravans simpele dozen zijn. Let op: starship Enterprise is er in vergelijking met een caravan niets bij. Kennis van Relativiteitstheorie en kwantummechanica moet je "in da pocket" hebben.

Nu nog even de enduro mover opwaarderen zodat ik de ontsnappingssnelheid haal, hihihi!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”