Belading en bandenspanning
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Belading en bandenspanning
Een enkele verzekeraar die dat wil
Re: Belading en bandenspanning
Tja... voorwaarde in mijn verzekering bij All Risk..eurotrotter schreef: ↑zo 4 apr 2021 17:48Nee,maar aan de andere kant na 6 jaar een paar prima banden die soms niet eens half sleet zijn weggooien.......Omdat iemand op een forum dat ooit gezegd heeft en er geen enkel bewijs is dat een band na 6 jaar "gevaarlijk" zou zijn.
Kiezen of delen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 5379
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Belading en bandenspanning
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive met LMC münsterland 520 HTE aan de kogel.
Re: Belading en bandenspanning
![[1174193.png] [re.gif]](./images/smilies/1174193.png)
Nope...
Nu heb ik toevallig ook een Delta as.... en je weet wel dat die wat meer band consumeren...
Het zal me een biet zijn... als ik 6 jaar haal ben ik tevreden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Belading en bandenspanning
Eens, al is ‘t maar voor mijn eigen gemoedsrust 

Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Belading en bandenspanning
Zal morgen eens kijken naar type band, weet wel dat de vorige eigenaar er ze eronder heeft gezet. Zijn 4 a 5 jaar oud en 2 vakanties gebruikt
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Renault Mégane Estate 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Re: Belading en bandenspanning
Kom met mijn beruchte calculator op 4,6 bar uit, hoogste reserve zonder gestuiter. Nu even snel in mijn pauze.
Maar mogelijk is het een D- load/ 8pr band van de Continental groep, en dan is die 78 psi de maaximum toegelaten koude druk , en niet de referentiedruk.
Is die 69 psi/ 4,75 bar., dan 4.1 bar advies.
Dus ik waxht nog wven op de bandgegevens, denk 79 psi en dat je verkeerd gelezen hebt.
Maar mogelijk is het een D- load/ 8pr band van de Continental groep, en dan is die 78 psi de maaximum toegelaten koude druk , en niet de referentiedruk.
Is die 69 psi/ 4,75 bar., dan 4.1 bar advies.
Dus ik waxht nog wven op de bandgegevens, denk 79 psi en dat je verkeerd gelezen hebt.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Belading en bandenspanning
Linglong radialR701
185R14LT 104/102N
185R14C FRT
Maxload single 900kg 1985lbs at500kpa 73psi
Dual 850kg 1875lbs at500kpa 73psi
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
185R14LT 104/102N
185R14C FRT
Maxload single 900kg 1985lbs at500kpa 73psi
Dual 850kg 1875lbs at500kpa 73psi

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Renault Mégane Estate 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Re: Belading en bandenspanning
Uitgaande van 500 kPa= 5 bar is 73 psi. Kom ik op 4,5 bar.
Zo.. dat was het korte antwoord.
En je had dus verkeerd gelezen 78 ipv 73 psi, maar het was dus niet het Continental- groep verhaal, dat ik vermoedde.
Ik meen dat ik zelfde maat band gehad heb, en mogelijk de Barum band in dit topic genoemd ook.
Maar dan 102 Q of R en AT 4,5 of 4,75 bar.
Dus waarom Linglong voor 5 bar gekozen heeft???.
Want de 104 is te verklaren uit de N snelheidscode max 140 kmpu.is voor 160kmpu 2 loadindex stappen minder.
Nu zijn er klasieke bandmaten, zoals deze, die indertijd een draagvermogen toebedeeld hebben gekregen, die niet overeenstemmen met de latere berekeningen.
Vroeger ging men niet verder dan P dus 150kmpu max.
Kan dus zijn dat 102 P later gewoon overgenomen is naar 102Q. Aan de andere kant, kan die 102P AT 4,2 bar geweest zijn, de tegenwoordige uitzondering naar beneden tov 4,5 bar standaard.
Kan zijn dat Linglong, duidelijk geen A merk, gekozen heeft voor maximale veiligheid, met de 104N AT 5,0 bar.
Dus ook ik weet niet wat volgens de wetten van de natuur de werkelijke maxload zou moeten zijn voor 160kmpu AT 65/69/73 psi.
Mischien willen degenen met deze zelfde maat, eens kijken welke loadindex en snelheidscode, bij ( AT) welke druk.
Zo.. dat was het korte antwoord.
En je had dus verkeerd gelezen 78 ipv 73 psi, maar het was dus niet het Continental- groep verhaal, dat ik vermoedde.
Ik meen dat ik zelfde maat band gehad heb, en mogelijk de Barum band in dit topic genoemd ook.
Maar dan 102 Q of R en AT 4,5 of 4,75 bar.
Dus waarom Linglong voor 5 bar gekozen heeft???.
Want de 104 is te verklaren uit de N snelheidscode max 140 kmpu.is voor 160kmpu 2 loadindex stappen minder.
Nu zijn er klasieke bandmaten, zoals deze, die indertijd een draagvermogen toebedeeld hebben gekregen, die niet overeenstemmen met de latere berekeningen.
Vroeger ging men niet verder dan P dus 150kmpu max.
Kan dus zijn dat 102 P later gewoon overgenomen is naar 102Q. Aan de andere kant, kan die 102P AT 4,2 bar geweest zijn, de tegenwoordige uitzondering naar beneden tov 4,5 bar standaard.
Kan zijn dat Linglong, duidelijk geen A merk, gekozen heeft voor maximale veiligheid, met de 104N AT 5,0 bar.
Dus ook ik weet niet wat volgens de wetten van de natuur de werkelijke maxload zou moeten zijn voor 160kmpu AT 65/69/73 psi.
Mischien willen degenen met deze zelfde maat, eens kijken welke loadindex en snelheidscode, bij ( AT) welke druk.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Belading en bandenspanning
Ja dus, janoniems banden zijn zelfde maat, en Barum zit in de Continental groep, en heeft 65 psi/4,5 bar als referentiedruk, en de " maximum inflation pressure" is 75 psi / 519kPa., dus de gebruikelijke 10 psi hoger.
Had je dus die banden doorgegeven, had ik nietsvermoedend 4,0 bar/ 58psi ge-adviseerd.
Dus die vreemde geschiedenis in banden, stuurt mijn zorgvuldig zamengestelde verhaal wat in de war.
Denk dat nog niemand met deze bandmaat en mijn adviesdruk, ooit een oververhittings gerelateerde bandprobleem gehad heeft, wat zou betekenen dat 102Q AT 4,5 bar ook echt geen oververhitting geeft als je daadwerkelijk constant 160kmpu rijdt met 850 kg op de band en 4,5 bar er in bij 18 graden Celcius gevuld.
Jaja weet het, rij je nooit met de caravan, maar allleen om de bepaling van de maxload uit te leggen.
Dus dan zou je Linglong band ook met 4 bar veilig zijn, want alle banden hebben in beginsel zelfde constructie.
Als je dus bij 4,5 bar ( laatste berekening met jouw gegevens) de boel overhoop hebt na de rit of kastdeuren open, of schroeven losgetrild, dan zou je naar 4 bar kunnen, met alle reserves die ik in mijn advies gebouwd heb.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Belading en bandenspanning
Had er nu 3.5 in gedaan. Dus maar wat bij dan...
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Renault Mégane Estate 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987