Belading en bandenspanning
Belading en bandenspanning
Ik heb een aantal vragen.
Ik heb mijn "nieuwe" caravan ingepakt. en alles wat in de oude kleinere caravan zat in de nieuwe gedaan.
Mijn auto mag tot 1500 kg trekken
mijn caravan mag tot 1350 kg beladen worden.
Op de caravan bij de wielkas staat een stikker 2.7 bar
de banden die er onder liggen geven een druk van 78 psi wat 5.3 bar is.
Hoeveel Bar moet ik er nu qua lucht in doen???
ze mogen 900kg per band aan belading hebben.
Kogeldruk had ik op 70kg.
Nu ben ik met de hele combinatie op de weegbrug geweest, en heb ik de caravan ook los gewogen.
De caravan woog 1440 kg. Dus 90kg te VEEL.
Ik zou niet weten hoe ik die 90 kg eraf kan snoepen.
Ik heb 1 van de vaste tafels al eruit gehaald en op zolder gelegt evenals wat kussens,
De voortent en stokken lagen al in de auto. Evenals kinderbedje etc. Ook fietsen heb ik niet op of in de caravan maar op dak van de auto.
De meeste bovenkastjes zijn leeg, enkel de keuken kastjes en kastjes van de banken zitten spullen in zoals pannen, borden bestek etc. Maar ook niet meer dan nodig. We hebben lichtgewicht kacheltje.
Ik vraag mij 2 dingen af, is die 90 kg VEEL te zwaar of valt het wel mee?
De banden qua belading kunnen het aan.
De auto mag het gewicht trekken.
Alleen de caravan qua papieren mag het niet.
qua rijden ging het prima. Ben dit weekend in Appelscha op de camping +- 100km gereden.
Iemand tips?
Ik heb mijn "nieuwe" caravan ingepakt. en alles wat in de oude kleinere caravan zat in de nieuwe gedaan.
Mijn auto mag tot 1500 kg trekken
mijn caravan mag tot 1350 kg beladen worden.
Op de caravan bij de wielkas staat een stikker 2.7 bar
de banden die er onder liggen geven een druk van 78 psi wat 5.3 bar is.
Hoeveel Bar moet ik er nu qua lucht in doen???
ze mogen 900kg per band aan belading hebben.
Kogeldruk had ik op 70kg.
Nu ben ik met de hele combinatie op de weegbrug geweest, en heb ik de caravan ook los gewogen.
De caravan woog 1440 kg. Dus 90kg te VEEL.
Ik zou niet weten hoe ik die 90 kg eraf kan snoepen.
Ik heb 1 van de vaste tafels al eruit gehaald en op zolder gelegt evenals wat kussens,
De voortent en stokken lagen al in de auto. Evenals kinderbedje etc. Ook fietsen heb ik niet op of in de caravan maar op dak van de auto.
De meeste bovenkastjes zijn leeg, enkel de keuken kastjes en kastjes van de banken zitten spullen in zoals pannen, borden bestek etc. Maar ook niet meer dan nodig. We hebben lichtgewicht kacheltje.
Ik vraag mij 2 dingen af, is die 90 kg VEEL te zwaar of valt het wel mee?
De banden qua belading kunnen het aan.
De auto mag het gewicht trekken.
Alleen de caravan qua papieren mag het niet.
qua rijden ging het prima. Ben dit weekend in Appelscha op de camping +- 100km gereden.
Iemand tips?
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Re: Belading en bandenspanning
Voor de banden kan je bij "Jadatis" terecht. Even een PB en je weet het. Belading is altijd wat, snel teveel. Maar de kogeldruk komt natuurlijk op rekening van je auto. Die kan je dus van het gewicht van de hut aftrekken.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Belading en bandenspanning
Die aangegeven bandenspanning 5,3 bar is voor de band met maximale dus 900 kg belasting. 2x 900 =1800 kg. De caravan mag max 1350 kg wegen. Dus denk ik met wat natte vingerwerk dat je met 4 bar aardig in de richting komt.
Die 2,7 bar is denk ik voor de banden die er origineel onder zaten.
Die 2,7 bar is denk ik voor de banden die er origineel onder zaten.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Belading en bandenspanning
Je caravan woog 1440 kg.
Trek daar de 70 Kg kogeldruk vanaf, want dat weegt met de auto mee.
Zit je op 1370 Kg... prima..
Ik zal je vertellen...
Ooit een keer met de politie een dag opgetrokken tijdens een caravan controle.
Je moet minstens 10% overgewicht hebben... op de wielen ( zonder kogeldruk dus) wil je een probleem gaan krijgen.
Dat is niet goed te praten natuurlijk, maar die 20 Kg die je nu te hoog zit is peanuts.
Andersom gerekend..
1350 Kg max + 70 K kogeldruk is 1420 Kg als ideaal...met een 3 punt weging.
Kogeldruk 10 Kg hoger is ook belading 10 kg meer...
Daarbij..
De politie gebruikt weegplaten waar een sticker opstaat.... - 20 kg rekenen i.v.m. tolerantie..
Dus als ze op 1 wiel 700 Kg aflezen rekenen ze 680 kg,
Daarmee win je direct al 40 Kg.
M.a.w. alleen al het feit dat je er heel bewust mee bezig bent is al super.... en het minimale overgewicht wat je hebt is peanuts.
wat er op de banden staat heeft niets te maken met wat je max gewicht is, maar wat de max van de banden is.
En dan is 900 Kg per band wel erg overbemeten.
Al eerder gezegd... Jadatis vragen, die is expert met bandendruk..
Maar 5.3 bar is zeker teveel...
Normale C banden zit je op ong. 4.5 bar..
Maar dan ben je nog te hoog lijkt mij...
Jadatis....
Trek daar de 70 Kg kogeldruk vanaf, want dat weegt met de auto mee.
Zit je op 1370 Kg... prima..
Ik zal je vertellen...
Ooit een keer met de politie een dag opgetrokken tijdens een caravan controle.
Je moet minstens 10% overgewicht hebben... op de wielen ( zonder kogeldruk dus) wil je een probleem gaan krijgen.
Dat is niet goed te praten natuurlijk, maar die 20 Kg die je nu te hoog zit is peanuts.
Andersom gerekend..
1350 Kg max + 70 K kogeldruk is 1420 Kg als ideaal...met een 3 punt weging.
Kogeldruk 10 Kg hoger is ook belading 10 kg meer...
Daarbij..
De politie gebruikt weegplaten waar een sticker opstaat.... - 20 kg rekenen i.v.m. tolerantie..
Dus als ze op 1 wiel 700 Kg aflezen rekenen ze 680 kg,
Daarmee win je direct al 40 Kg.
M.a.w. alleen al het feit dat je er heel bewust mee bezig bent is al super.... en het minimale overgewicht wat je hebt is peanuts.
wat er op de banden staat heeft niets te maken met wat je max gewicht is, maar wat de max van de banden is.
En dan is 900 Kg per band wel erg overbemeten.
Al eerder gezegd... Jadatis vragen, die is expert met bandendruk..
Maar 5.3 bar is zeker teveel...
Normale C banden zit je op ong. 4.5 bar..
Maar dan ben je nog te hoog lijkt mij...
Jadatis....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Belading en bandenspanning
ja de banden heb ik wat overcapaciteit qua gewicht, als er nou banden onder zaten van 700load per band, was het allemaal wat krapper. dus speelt wel iets mee qua belading.
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Re: Belading en bandenspanning
Nee..... wat er op je kenteken staat is de wet...
Al heb je banden die 1000 kg per stuk kunnen hebben... het blijft 1350 Kg max laadvermogen.
Banden die veel meer kunnen dragen moeten vaker ook te hard worden opgepompt... en dat is minder prettig voor de caravan.
Stuitert meer...
Daarom is een band die in de range van het laadvermogen valt toch de beste keuze...
Kom je met veel zwaardere caravans aan, zoiets als ik heb... 1700 Kg, dan krijg je z.g. C banden.... bestelbus banden.
Maar ook dan moet je nog steeds op je max gewicht letten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Belading en bandenspanning
Je komt met je caravan nooit aan die 1800 kg.
Dus om te beginnen die 4 bar aanhouden, meer laat de boel stuiteren.
En vergeet niet dat de band ook mee werkt aan de vering van de caravan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
-
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Belading en bandenspanning
Nou volgens mij is de as maatgevend hierin.
Dus niet zwaarder als 1350 kg beladen.
Tenzij je graag naar Triorep wil.
Heb je al naar licht gewicht gas flessen gekeken?
Bv. Benegas of Primagaz.
Dus niet zwaarder als 1350 kg beladen.
Tenzij je graag naar Triorep wil.
Heb je al naar licht gewicht gas flessen gekeken?
Bv. Benegas of Primagaz.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Belading en bandenspanning
Aan hetgeen Chris heeft uitgelegd valt weinig toe te voegen.
Persoonlijk zou ik naar 80 kg indien dit bij de kogeldruk mag gaan. Heb je in feite aangekoppeld maar 10 kg overgewicht. Al is uitgelegd daar wordt soepel met enige tolerantie mee omgesprongen.
Tsja, een ander punt is natuurlijk wat betreft beladen van een Caravan as. Zelf probeer ik altijd de nodige kilo's weg te blijven van de max aslast. Maar er zijn veel caravanners die graag naar Triorep gaan of juist helemaal niet en geen veerweg meer over hebben.
En daar.... wordt soms ook zonder problemen jaren een beetje doorgezakt ( soms de ene kant wat meer dan de andere ) mee doorgereden.....
Persoonlijk zou ik naar 80 kg indien dit bij de kogeldruk mag gaan. Heb je in feite aangekoppeld maar 10 kg overgewicht. Al is uitgelegd daar wordt soepel met enige tolerantie mee omgesprongen.
Tsja, een ander punt is natuurlijk wat betreft beladen van een Caravan as. Zelf probeer ik altijd de nodige kilo's weg te blijven van de max aslast. Maar er zijn veel caravanners die graag naar Triorep gaan of juist helemaal niet en geen veerweg meer over hebben.
En daar.... wordt soms ook zonder problemen jaren een beetje doorgezakt ( soms de ene kant wat meer dan de andere ) mee doorgereden.....
Re: Belading en bandenspanning
@Chris heeft het in zijn bericht over 10% marge in het gewicht.
Volgens mij is dit in veel buurlanden 5%.
Volgens mij is dit in veel buurlanden 5%.
Re: Belading en bandenspanning
Naar 80kg kogeldruk gaat niet lukken. De caravan zegt max 100kg.
Maar mijn auto zegt 75 kg.
volgens caravantrekker, zou 70 kg ideaal zijn in deze combinatie. dus vandaar ik hem op 70 heb gezet, Nu lees ik wel dat je beter wat te veel dan te weinig kan hebben aan kogeldruk, dus is een optie om naar 75 te gaan.
ik heb al zo'n lichte gasfles dus daar kan ik de winst niet meer halen. Denk dat het even goed de caravan door moet, op zoek naar bv te zware kampeerspullen, die je niet elke vakantie gebruikt.
Maar mijn auto zegt 75 kg.
volgens caravantrekker, zou 70 kg ideaal zijn in deze combinatie. dus vandaar ik hem op 70 heb gezet, Nu lees ik wel dat je beter wat te veel dan te weinig kan hebben aan kogeldruk, dus is een optie om naar 75 te gaan.
ik heb al zo'n lichte gasfles dus daar kan ik de winst niet meer halen. Denk dat het even goed de caravan door moet, op zoek naar bv te zware kampeerspullen, die je niet elke vakantie gebruikt.
Citroen C4 Picasso 2012
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Hobby Excellent UB 485 1996/1997
--------------------------------------------------
geschiedenis
Rapido Orline 39s 1991
Esterel C31 1978
Camp-let GT 1987
Re: Belading en bandenspanning
Daar zit behoorlijk marge in en je kan rustig wat over de max kogeldruk van de auto gaan. Wordt de wegligging meestal beter van.
10kg over de max kan echt geen kwaad.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
10kg over de max kan echt geen kwaad.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Belading en bandenspanning
Dat is zeker niet altijd waar. Niet zelden is de max. as druk gelijk aan het max. totaalgewicht van de caravan. opletten dus. Lijkt alleen niet logisch. Voor de banden alleen is het natuurlijk wel zo.
Re: Belading en bandenspanning
Ben jij wel eens in een buurland gecontroleerd dan???
Ik nog nooit.... AFKLOPPEN !!
En daar hebben ze ook met een meet-tolerantie te maken.... waarbij TS er nog steeds zeer acceptabel doorheen komt.
Laatst was er een YT filmpje over de duitse controle's... een eye opener hoe dat gaat.
Ik zal eens even zoeken naar dat filmpje.... was best leerzaam..
Yep... gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=PpKVT_XymVc
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Belading en bandenspanning
Dat stickertje bij de wielkast mag je gelijk verwijderen.MattR83 schreef: ↑za 3 apr 2021 15:48
mijn caravan mag tot 1350 kg beladen worden.
Op de caravan bij de wielkas staat een stikker 2.7 bar
de banden die er onder liggen geven een druk van 78 psi wat 5.3 bar is.
Hoeveel Bar moet ik er nu qua lucht in doen???
ze mogen 900kg per band aan belading hebben.
Kogeldruk had ik op 70kg.
Dat je caravan banden heeft met een veel te hoog draagvermogen is ook duidelijk;voor jouw caravan is ( 1350 : 2) 625 kg (LI 93)
Omdat je beter een wat hogere LI kunt nemen zou ik er LI 96 ( 710 kg )onder leggen ,en daarbij de door de fabrikant voorgeschreven spanning aanhouden.
Als je je huidige banden eronder laat liggen zou ik deze op de spanning houden die op de band staat:78 PSI,daar zijn ze n.l. voor ontworpen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Belading en bandenspanning
Zoals Hans al aangaf "Jadatis" is onze bandengoeroe.
Wat ik zelf niet zou doen is tot die max. 5,3 bar oppompen. Doordat je caravan veel minder weegt als de banden mogen dragen, worden ze daardoor onnodig hard en stijf. Daardoor belast je, je caravan onnodig veel.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Belading en bandenspanning
Hier liggen gewoon de verkeerde banden onder;je kunt er nog zoveel goeroes bijhalen als je wilt;Conradi schreef: ↑zo 4 apr 2021 12:24
Zoals Hans al aangaf "Jadatis" is onze bandengoeroe.
Wat ik zelf niet zou doen is tot die max. 5,3 bar oppompen. Doordat je caravan veel minder weegt als de banden mogen dragen, worden ze daardoor onnodig hard en stijf. Daardoor belast je, je caravan onnodig veel.
Als je een band die ontworpen is voor een druk van 5.2 bar bij een belasting van 900 kg in druk terug gaat brengen om de vering te compenseren ben je verkeerd bezig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- Bob Diesel
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Belading en bandenspanning
Wil het merk/ type van de banden wel eens weten
Zelfs de zg CP banden voor bv campers gaan niet verder als 5.5 bar
Normale C banden iha tot 4,5 is 65psi
Misschien heeft ts verkeerde waarde,s gelezen?
Zelfs de zg CP banden voor bv campers gaan niet verder als 5.5 bar
Normale C banden iha tot 4,5 is 65psi
Misschien heeft ts verkeerde waarde,s gelezen?
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Belading en bandenspanning
Onze TEC heeft een 1500 kg as en staat op Barum banden, 185 R 14 C.
De max druk is 75 PSI (5,1 bar).
Op advies van mijn Duitse bandenboer stop ik er 4,3 bar in en dat voelt comfortabel bij volledige belading.
De max druk is 75 PSI (5,1 bar).
Op advies van mijn Duitse bandenboer stop ik er 4,3 bar in en dat voelt comfortabel bij volledige belading.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- Bob Diesel
- Berichten: 1421
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Belading en bandenspanning
Maximum cold pressure , id dus het MAX wat de band mag/kan hebben
Is iets anders als de juiste druk voor het voertuig
En een band is wel degelijk een onderdeel van de vering
Is iets anders als de juiste druk voor het voertuig
En een band is wel degelijk een onderdeel van de vering
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Belading en bandenspanning
Inderdaad is dat het geval.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Belading en bandenspanning
M.a.w.
Als MattR83 er echt 5.3 bar in gaat pompen rammelt de caravan uit elkaar...
Echt verkeerde bandenkeuze...
MattR heeft nog een hobby aan zijn Hobby..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Belading en bandenspanning
Tsja, en als je er dan bij die volledige bandenspanning nog een... al beetje ingezakte as rubbers er bij bedenkt dan ben je echt goed bezig..... maar niet heus...
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Belading en bandenspanning
Nee,maar aan de andere kant na 6 jaar een paar prima banden die soms niet eens half sleet zijn weggooien.......Omdat iemand op een forum dat ooit gezegd heeft en er geen enkel bewijs is dat een band na 6 jaar "gevaarlijk" zou zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.