Extra boiler in serie schakellen.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Jeroent83 » zo 21 feb 2021 10:47

Afgelopen week hebben we een nieuwe Caravan gekocht een LMC 540E, deze is voorzien van een grote badkamer met apparte douche kabine. Dat is iets wat bij ons hoog op het lijstje stond, omdat wij ook vaker dagen op minder fraaie campings bij steden staan. Alleen is de caravan voorzien van de wel bekende TT2 een 5 liter boilertje waarme je dus net nat wordt.

Nu wil ik gewoon een 2e boiler achter zetten in serie, heeft hier iemand ervaring mee ? Ik dacht eerst aan de Truma 14 boiler, maar ik zag dat er ook Iso Term boilers zijn met veel meer inhoud, 20 of 30 Liter die zijn qua prijs hetzelfde als de truma. Qua vermogen zitten ze allemaal tussen de 500 en 850 watt dus dat moet ook geen probleem zijn op de meeste campings.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Chris » zo 21 feb 2021 10:58

Een extra boiler zou ik zeker parallel zetten en niet in serie.
Maar wil je een 2e TT2 plaatsen of toch die grote?

De Isotherm boilers die jij aanroert... zijn die niet voor schepen en moeten die niet op het koelwater van de motor aangesloten worden??
Hier kan je dan nog wel wat meer vinden misschien..
https://www.vanderlindenwatersport.nl/s ... ilers-1397
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Jeroent83 » zo 21 feb 2021 11:04

Chris schreef:
zo 21 feb 2021 10:58
Een extra boiler zou ik zeker parallel zetten en niet in serie.
Maar wil je een 2e TT2 plaatsen of toch die grote
Zou graag een wat grotere erbij willen zetten, hoeveel dat is de vraag. Wat zou ik nodig hebben om 15min gewoon warm te kunnen douchen in de Caravan ?
De caravan heeft een 70Liter koud water tank met vlotter en gardena aansluiting en we zoeken eigenlijk wel altijd de plaatsen met aan en afvoer.

Bij Parallel zou ik toch 2x dezelfde inhoud moeten hebben, anders krijg ik ineens een temperatuur verschil als de kleinste leeg is ?
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Chris » zo 21 feb 2021 11:21

Ik denk dat een grote en een kleine nooit goed samen gaan.
Maar... nooit geprobeerd... dus een inschatting.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door WillyL » zo 21 feb 2021 12:36

Ik heb een tweede truma boiler in serie gezet op de waterleiding maar het verwarmingselement in parallel met een extra schakelaar op de eerste boiler.
Zo warmt het water normalieter enkel op in de boiler het dichts tegen de warmwaterkraken en wanneer we extra veel warm water nodig hebben (douche) zou ik de tweede ook aanzetten.
ZOU want ik heb dit in het najaar gedaan en we zijn sindsdien nog niet gaan kamperen.

Let bij de installatie er goed op dat beide boilers goed leeg kunnen lopen. Ik heb daarvoor een extra aftapkraantje gekocht dat op de leiding tussen beide boilers staat. Die leiding gaat van bovenaan de eerste naar onderaan de tweede en daar zit nu dus een extra aftapkraantje met aan twee kanten een aansluiting voor de darmpjes.
Laatst gewijzigd door WillyL op zo 21 feb 2021 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 21 feb 2021 12:37

Een gas gestookte zal beter werken en sneller het stromende water kunnen verwarmen.
Die boilertjes zijn snel koud er stroomt meteen koud water in en dat krijgt een kleine elektrische verwarming niet bijgestookt

Maar als je ze in serie plaatst blijf je in ieder geval langer warmwater houden namelijk 2 keer de inhoud als je ze paralel zet is de kans groot dat er 1 eerder leeg is en dus koud water gaat geven en dat mengt met een beetje warm uit de andere boiler of je moet al met kranen gaan werken om het geheel te balanceren op de uitstroom
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Ron » zo 21 feb 2021 12:42

[re.gif]

Dat denk ik ook.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Chris » zo 21 feb 2021 12:50

Het houd mijn gedachten ook bezig... wat is slimmer... parallel of serie..
Maar ik vraag me af of het met 2 verschillende boilers ook kan werken.
Doorstroom snelheid, de "Flow" is vast verschillend.
Grappig idee..hersenkrakertje.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Jeroent83 » zo 21 feb 2021 12:54

In duitsland heeft iemand het al vast gelegd, echter heeft weer extra afvoer gaten gemaakt, ik denk dat je de orginele toch gewoon met een T voor beide kunt gebruiken. Het doet nu al pijn als ik dadelijk in onze nieuwe caravan moet gaan boren scratch.gif

https://www.youtube.com/watch?v=ZBJ5aw_ ... tPN4AaABAg

En qua boiler, ik dacht aan deze:
https://www.compass24.nl/sanitair/water ... cNEALw_wcB
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Bartje » zo 21 feb 2021 13:01

Serie of parallel ? Ik zou mij daar niet mee bezig houden.

Gewoon de Truma Therme vervangen door de Truma Boiler Gas/elektro.
Dan heb je dubbel zoveel warmer water in de helft van de tijd, ook op die minder fraaie camping waar de stroomaansluiting misschien te wensen over laat.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Conradi » zo 21 feb 2021 14:15

Bartje schreef:
zo 21 feb 2021 13:01
Serie of parallel ? Ik zou mij daar niet mee bezig houden.
Nou, ik zou 't op serie houden, omdat je bij parallel nooit weet hoe 't water precies stroomt. Als je pech hebt, denk ik, doet één van de boilers dan nooit mee :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Jeroent83 » zo 21 feb 2021 14:18

Conradi schreef:
zo 21 feb 2021 14:15
Bartje schreef:
zo 21 feb 2021 13:01
Serie of parallel ? Ik zou mij daar niet mee bezig houden.
Nou, ik zou 't op serie houden, omdat je bij parallel nooit weet hoe 't water precies stroomt. Als je pech hebt, verwacht ik, doet één van de boilers dan nooit mee :roll:
Ik zag dat jullie ook een volledige douche hebben in de caravan, als je die gebruikt.
Hoe is bij jullie de water voorziening geregeld ? en hoe lang kun je douchen ?
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Conradi » zo 21 feb 2021 14:41

[re.gif]
Wij hebben speciaal een model mèt douche gezocht, want die hadden we daarvoor ook.
We gebruiken 'm vaak en doen dat gewoon met een Therme, ook nooit de behoefte gehad om dat aan te passen. Belangrijker is 'ie aan een citywater hangt, want anders blijf je water sjouwen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Gerrie » zo 21 feb 2021 19:05

Maar waarom niet omgeruild voor de Truma 14 liter ? Is dat niet veel simpeler. Wij hebben in onze nieuwe Sprite sport 420 wel voor gekozen. Dinsdag ophalen en er dus nog geen ervaring mee. De truma is wel groter er moet dus wel voldoende plek zijn op de plaats van de vijf liter. Als dit kan zijn alle aansluitingen al aanwezig.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Ab » zo 21 feb 2021 23:15

Ik zou de bestaande boiler eruit halen en op marktplaats zetten.
En vervangen door 1 grotere gecombineerde gasgestookte boiler met elektra. Of: zie vorige reactie.
Wij hebben zo'n gas/elektra ding, en kunnen beiden achter elkaar ruim douchen, zonder enig merkbaar warmteverlies van het water.
Gistermorgen en vanmorgen hebben we daarbij ca 50 liter water mee verbruikt als ik mijn watermeter moet geloven.
Een andere goede, en voordelige optie zou een gasgeyser kunnen zijn. Dan heb je altijd onbeperkt warm water.
Inbouwen daarvan kan wel wat gecompliceerder worden, maar is zeker niet onmogelijk in veel gevallen.
Met 2 personen douchen heb je genoeg aan 25 liter water van ca 35 graden ( of iets meer) is mijn ervaring.
Of een elektrische boiler van 14 liter dat kan leveren weet ik niet, het zal ook afhangen van de temperatuur van het water in de tank.
Als dat er wat langer inzit, zal het ca 20 graden worden.
Zit je op een kraan aangesloten, of je hebt net gevuld, dan is het een stuk kouder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Niels83 » ma 22 feb 2021 01:45

Waarom kies je niet voor zo'n draagbare geiser in je disselbak?
https://www.obelink.nl/qlima-pgwh1010-m ... eiser.html
Sluit je gewoon aan op je water en je hebt net zoveel warm water als je gas hebt.
Eerst afwassen en daarna achter elkaar douchen geen probleem.

Ik zag ze op Ali voor nog minder, maar om nu een gas verbrander via Ali te kopen vond ik te eng.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door graaf » ma 22 feb 2021 02:04

Conradi heeft het goed gezien....Bij parallel krijgen de boilers door aftakkingen en ongelijk leidingverloop verschillen en nooit gelijk evenveel water.
Toch verwarmen de elementen per tijdseenheid ongeveer evenveel joule** water per liter, hetgeen resulteert in water van ongelijke temperaturen
waardoor je dat merkt tijdens het douchen omdat Reich mengkranen niet thermisch zijn.

De adviseur van Reich Nederland die ik hierover sprak, stelde eerverleden jaar ook dat in serie het meest praktische is. Apart geschakeld kan dus ook.
Natuurlijk wordt de boiler die het dichtst bij de kranen zit in een stand-alone situatie gebruikt. Tweede werkt dan als een tweetraps raket.
Hun pompjes kunnen overigens de weerstand van 2 Thermen TT2 achter elkaar makkelijk aan.

** De Thermen TT2 zijn bijna nooit helemaal exact gelijk. De opwarmsnelheid is verschillend en verloopt trouwens in het gebruik en ook de thermostaat
schakelt ongelijk. Normaliter is het 60 graden, maar eigener ervaring weet ik dat het ook 65 of zelfs 70 graden kan zijn. Verder verloopt de overdracht
de Joules trager, naarmate de delta-T kleiner wordt, maar dat hoef ik niet uit te leggen...

Effe uit meten. De TT2 heeft 5,2 liter water van ca 60 graden. Bijgemengd met koud water (ca 16-18 graden) levert dat 2 minuut 40 seconden water
van 38 graden. Twee boilers volledig opgewarmd dus pakweg 5,5 minuut.... Je kan tussentijds de pomp ook even uit zetten. Dus voor een gemiddelde***
douchebeurt genoeg dunkt mij. *** In Nederland doucht 60% van de bevolking gemiddeld 6,5 minuut (stand 2007)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door sailor wim » ma 22 feb 2021 08:44

Jeroent83 schreef:
zo 21 feb 2021 11:04
Chris schreef:
zo 21 feb 2021 10:58
Een extra boiler zou ik zeker parallel zetten en niet in serie.
Maar wil je een 2e TT2 plaatsen of toch die grote
Bij Parallel zou ik toch 2x dezelfde inhoud moeten hebben, anders krijg ik ineens een temperatuur verschil als de kleinste leeg is ?
Bij parallel van gelijke boilers kan je de flow vergroten, vergeet het eventuele verschil in weerstand. Vroeger vaak gedaan bij het installeren van een regendouche, toen wel de aan en afvoer leidingen aangepast.
Maar een boiler wordt gevoed met koud water, de invloed op de temperatuur word merkbaar na 70% gebruik van de inhoud.
2 boilers parallel leveren dus 140% produkt van de inhoud.
In serrie schakeld heb je dus gelijke flow als bij een boiler, maar omdat de tweede boiler word gevuld met het warme water van de eerste heb je 170% produkt van de inhoud. En als je dan de 2de moet aanschaffen zou ik die van Elgena kiezen, meer vorst bestendig en het vat van RVS. Plus een liter meer inhoud.

Persoonlijk zou ik een 14 liter Truma boiler aanschaffen.
Veel beter geïsoleerd als twee losse en omdat elke verbinding een mogelijkheid tot lekkage kan zijn.
Verder zal die boiler in de praktijk minder ruimte innemen denk ik.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door PD » ma 22 feb 2021 10:50

Parallel installeren levert de grootste opbrengst op tov in serie en is met de juiste voorzorgen (oa gebalanceerd leidingwerk) uitstekend te doen maar in serie heeft weer het voordeel dat je er één uit kunt laten....

Persoonlijk zou ik ook voor één groter exemplaar gaan overigens. Wij hebben in de Brillant een Truma Combi 6E met 10 liter boiler die we op gas gebruiken en deze lijkt onuitputtelijk tov de 5 liter elektrische boiler die we voorheen in de Premium hadden...
Bijlagen
4CA412A6-D9AD-433B-9F98-B188294554B8.jpeg
Voorbeeld van een dubbele boiler
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Jeroent83 » ma 22 feb 2021 11:59

Bedankt voor alle tips, ik denk dat we de huidige maar gaan vervangen door een 14L variant of de Iso Therm 20 of 30 Liter.
Ik heb ook nog naar de Thruma Aquago (Gas geiser) gekeken, maar die wordt alleen in de VS geleverd.

Eerst nog even de levering van de Caravan afwachten, qua plaats moet het geen probleem zijn alleen de dubbele bodem in de bank kasten aanpassen, had ik eigenlijk nog niet eerder gezien zo'n extra verhoogde vloer.
boiler.jpg
boiler.jpg (92.4 KiB) 820 keer bekeken
Weet iemand trouwens wat dat zwarte kastje is, naast de boiler ?
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door graaf » ma 15 mar 2021 02:47

4CA412A6-D9AD-433B-9F98-B188294554B8.jpeg
2 x Truma TT2
4CA412A6-D9AD-433B-9F98-B188294554B8.jpeg (56.29 KiB) 718 keer bekeken
Ik zat nog eens naar deze foto te kijken, maar het lijkt er net op dat deze in serie staan in plaats van parallel? correct me if I'm wrong.....
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Kipvriend » ma 15 mar 2021 07:28

Krijg de indruk dat de keuze al is gemaakt.
Maar goed, zou zelf gekozen hebben voor de grotere electra boiler, dan wel de combi gas/electra variant.

Buiten het aanpassen van het warmwatersysteen zie ik nergens staan hoe de rest wordt aangepast.
In deze doel ik op de wateraan- en -afvoer.
Als dit niet wordt aangepast moet iemand wel heel hard rennen awhoea.gif om de schoonwatertank gevuld te en de vuilwatertank leeg te houden. (Indien van toepassing uiteraard)

O ja, nog wat anders, wat ga je doen met de hoeveelheden waterdamp die in je caravan terecht komen tijdens het douchen.

Ter info, het douchen/afspoelen met de Truma Therme 2 gaat prima, je hebt ongeveer 10 liter bruikbaar water.
Andere en goedkopere optie is de watertank vullen met warm water op douche temperatuur, dit kost het minst qua geld alleen iets meer moeite (goede workout awhoea.gif awhoea.gif )
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Jeroent83 » ma 15 mar 2021 14:07

[re.gif]
Nee, keuze is nog niet gemaakt hoor heb eerst even getest met de TT2 boiler die er in zit, maar zoals te verwachten is dat echt niet te doen.
Hij geeft dus 2 en halve minut warm water (Douch temperatuur) en dan is het op, voor ons veel te weinig. Van Truma heb ik bericht gekregen dat de geiser niet in europa wordt geleverd vanwege wetelijke regelgeving, dus ik denk dat we voor een 20Liter Iso Therm gaan of iets wat daar bij in de buurt komt. Het heeft geen haast dit jaar is het toch nog even afwachten of we wel een lange trip kunnen gaan maken.

Qua dampen onze douche cabine is voorzien van 1 raam en een dakluik dus dat lijkt me voldoende doorstroming waardoor de damp niet blijft hangen.
Mocht dat wel zo zijn kunnen we altijd nog een afzuiging in het dakluik plaatsen.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Niels83 » ma 15 mar 2021 14:33

Zoals ik eerder schreef waarom niet deze?

https://www.obelink.nl/qlima-pgwh1010-m ... eiser.html

Hier kun je onderdouchen zolang als je water hebt of gas hebt

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Extra boiler in serie schakellen.

Bericht door Ab » ma 15 mar 2021 18:56

Ook mijn idee.
Vele jaren geleden bouwde ik die dingen in afzetunits.
Zelf had ik er ook een.
Tijdens een grote verbouwing in mijn vorige huis had ik die unit voor mijn huis gezet,
Mijn hele gezin douchte in die unit, onbeperkt warm water.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”