Accu mover in de auto tijdens reis?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Hypotheekje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 16 nov 2020 13:23

Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Hypotheekje » vr 5 mar 2021 15:23

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; ik heb nu voor het eerst een caravan met een mover gekocht en heb dus totaal geen ervaring met een mover en de bijbehorende accu. Over de accu zou ik graag jullie ervaring vernemen.
Ik snap uiteraard dat de accu aangesloten moet zijn op de mover als je de caravan wil verplaatsen. Maar die accu weegt nogal wat en ik vroeg me daarom ook af wat de meeste van jullie doen tijdens de reis: haal je de accu uit de caravan en zet je die in de auto (gewichtsbesparing in caravan) tijdens het rijden van en naar je bestemming en plaats je dan de accu in de caravan zodat je kunt gaan moveren OF laat je die zware bak in de caravan staan?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door GSAndre » vr 5 mar 2021 15:47

Ga ervan uit dat je een "lood" accu hebt, deze kunnen inderdaad makkelijk 25/30 kg wegen, tov lithium-ion-accu gemiddeld 10 kg. (sommige zelfs minder als 5).
Maar (althans ik) laat de accu gewoon "op z'n plaats" zitten, dit dit ik met de vorige Lood maar nu ook met de Lithium-ion.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Chris » vr 5 mar 2021 15:48

Heel kort...
Blijft in de caravan..
En ( ik spreek waarschijnlijk voor mijn beurt.... maar..) ik ken niet een forumlid die de accu in de auto meeneemt.
1e.. in de hut is hij direct beschikbaar.
2e.. je hoeft geen capriolen uit te halen bij aankomts op een camping met die accu.
3e.. in de caravan staat hij vast... in de auto niet....
4e.. in beide voertuigen wordt hij toch vermoedelijk niet geladen. ( soms wel in de caravan indien daar voorzieningen voor zijn)
5e.. gewicht is meestal aardig boven of in de buurt van de as, weegt wel maar het gewicht moet toch ook mee... de auto kan ook overbelast worden.
6e.. uhhh...vul maar aan..

M.a.w. in de caravan en volgeladen en aangesloten... klaar om te moveren.

En wat GSAndre al zegt... misschien eens over een LifoPo4 accu gaan denken als deze naar de barrebiesjes is..
Dat scheelt wel enorm in gewicht..
Laatst gewijzigd door Chris op vr 5 mar 2021 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door janoniem » vr 5 mar 2021 15:58

Er zijn waarschijnlijk nog wel andere zaken die van caravan naar auto verplaatst kunnen worden om overgewicht te voorkomen.
Wanneer dat niet het geval zou zijn had ik geen mover aangeschaft.
Accu installeren/afkoppelen bij elke verplaatsing; ik zou er niet aan beginnen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Micky » vr 5 mar 2021 15:58

[re.gif] [re.gif]

Helemaal mee eens, behalve dat mijn accu wel wordt geladen tijdens de reis thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Vino » vr 5 mar 2021 16:06

Wij hebben ook een "zware" loodaccu voor de mover.Laden deze 1x per 2 maanden thuis op.Als we de caravan uit de winterstalling halen, plaatsen we de accu vol geladen in de caravan, om voorbereid te zijn op eventueel gebruik onderweg.Op de overnachting camping, laad de accu aangesloten op de 220*V, zich na eventueel gebruik weer op .Op de plaats van bestemming aangekomen, waar we voor langer verblijf blijven staan,blijft de accu aan de lader staan in een bankkast. Na een signaal dat de accu vol geladen is,indien gebruikt onderweg, koppel ik deze af,de accu blijft staan in de bankkast, en 1xper maand koppel ik de accu in de bankkast weer aan op de 220Volt.Gebruiks klaar voor vertrek en onderweg.

Met vriendelijke groet en succes.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Micky » vr 5 mar 2021 16:15

[re.gif]

Waarom laat je de lader niet permanent aangesloten scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Vino » vr 5 mar 2021 16:28

Over het laden in de auto zijn de meningen nog al verschillend.Het opladen vergt nogal wat aanpassing in de auto en heeft toch maar een beperkt resultaat.Vraag het maar goed na,type en merk auto, de kosten etc,en vergelijk de accu's onderling in prijs,gewicht,levens duur en gebruikers gemak.Kan best zijn dat een lood of agm,ondanks gewicht vele malen goedkoper is dan de andere benoemde accu's.Lood accu 1x er in voor de vakantie en dan 1x er uit bij thuis komst.Geen risico zoals nu met corona dat deze te lang in de caravan in de stalling blijft staan en teveel ontladen is.Voor de prijs van ongeveer 4-500 Euro koop je ongeveer 3-lood accu's.Nadeel is dus 1x extra in en uit de caravan halen.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Micky » vr 5 mar 2021 16:36

[re.gif]

Dat bedoelde ik niet eigenlijk, ik weet idd dat laden door de auto vaak lastig is, maar je kunt toch in je caravan gewoon de lader aangesloten laten zitten? Mijn accu laad ook altijd bij, al den niet via het zonnepaneel en/of de ingebouwde lader, zo hoef je er nooit aan te zitten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door eurotrotter » vr 5 mar 2021 16:51

Chris schreef:
vr 5 mar 2021 15:48
. misschien eens over een LifoPo4 accu gaan denken als deze naar de barrebiesjes is..
Dat scheelt wel enorm in gewicht..
En in geld;
Voor de prijs van ;één LifePo 4 accu kun je zowat 3 loodzuur accu's kopen,terwijl de gewichtsbeparing slechts een tiental kilo's is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door GSAndre » vr 5 mar 2021 17:09

[re.gif]
Eensch, maar als het lompe ding moet sjouwen vanuit je caravan naar 3 hoog achter, ben je blij met een exemplaar van 5 kg. Zeker voor diegene die al op leeftijd zijn.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Vino » vr 5 mar 2021 17:17

Micky,
Ik ben helemaal a-technisch,en als argument van de verkoper van de accu:Waarom aangekoppeld laten staan:Iets dat vol geladen is moet je niet iedere keer weer in een druppel toestand leeg maken en weer volladen.Deze cyclus 1x per 2maanden toepassen met een goede lader,sommigen zeggen per 3 maanden, verlengengt de levens duur van de accu.Mijn accu is al 12 jaar jong met deze verzorging.Nog niet besproken het verschil in gebruik(tijd) betreffende moveren.Ik heb minimaal 20 minuten nodig vanaf afkoppelen tot op de plaats.



Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Chris » vr 5 mar 2021 17:27

[re.gif]

De man had vroeger gelijk.
Toen waren er nog geen inteligente laders..
Nu wel... computer gestuurd..
Helemaal top.
Dus.. nu is niet vroeger bij de meeste van ons caravanners.

Echter..
Mijn AGM accu staat ook thuis en eens in de 2-3 maanden mag ie effe fitnessen aan de lader.
En ik meet hem een dag daarna met mijn accutester.
In 5 jaar iets minder geworden, maar nog steeds ruim boven de fabrieks specs..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Ab » vr 5 mar 2021 17:36

GSAndre schreef:
vr 5 mar 2021 17:09
[re.gif]
Eensch, maar als het lompe ding moet sjouwen vanuit je caravan naar 3 hoog achter, ben je blij met een exemplaar van 5 kg. Zeker voor diegene die al op leeftijd zijn.
Met een lifepo4 accu van 5 kg hoef je helemaal niet meer te sjouwen.
Die kan makkelijk in de caravan blijven overwinteren, zonder opladen.
De zelfontlading is minimaal.
Voorwaarde is wel, dat ie losgekoppeld weggezet wordt.
Dat kan met bijv. een loodaccu zoals Yellowtop (AGM) ook nog.
Die ontlaadt zich wel een klein beetje, maar niet zoveel als andere loodzuur accu's.
6 maanden zonder laden is geen enkel probleem.
Uiteraard wel loskoppelen. Met snelsluitingen ( Ojop) of een hoofdschakelaar is dat 2 seconden werk.
Er zijn altijd sluipverbruikers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 17:38

Je hebt die mover voor jouw gemak toch, of wou je bij elke verplaatsing 25 kilo gaan versjouwen, en de accu op een prima plek die niet in de weg zit (lees: lastig bereikbare plek) in en uitbouwen? Gewoon laten zitten dus. Die 25 kilo valt in het niet bij de 150 kilo bagage die je toch wel verstouwt in jouw caravan.

Als de accu aan het eind van z'n leven is dan kan je nog overwegen om een Lithium accu te nemen met een bijpassende 220V lader. 10..20 Ah volstaat, en dan weegt het geheel zo'n 4 kilo. Heb je een mechanische hoofdschakelaar op de mover zitten en is de ontlaadstroom van de mover electronica nagenoeg nul, dan kan je de accu 's winters gewoon er in laten zitten. Let er dus op dat er geen verborgen Dat gaat bij mij al 7 of 8 jaar goed. Geen gedoe, gesjouw, gesleutel of zorgen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 17:44

Ab schreef:
vr 5 mar 2021 17:36
GSAndre schreef:
vr 5 mar 2021 17:09
[re.gif]
Eensch, maar als het lompe ding moet sjouwen vanuit je caravan naar 3 hoog achter, ben je blij met een exemplaar van 5 kg. Zeker voor diegene die al op leeftijd zijn.
<knip>
Uiteraard wel loskoppelen.
Er zijn altijd sluipverbruikers.
Dat is wel zo veilig. Mijn enduro heeft een mechanische hoofdschakelaar en het sluipverbruik is nagenoeg nul zo zie ik in de specs. Dus ik laat de accu met laadplug en hoofdaansluitingen en al gewoon zitten tijdens de winterstalling en dat gaat (meer dan) goed.

Ik weet niet of accus die wireless met jou communiceren ("Dag accu hoe gaat het?" - "Spannend" of: "Ik voel me leeg") feitelijk ingebouwd sluipgebruik hebben, maar ja...een goed gesprek met een accu mag wat kosten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door eurotrotter » vr 5 mar 2021 18:53

dieseltijger schreef:
vr 5 mar 2021 17:44
Ab schreef:
vr 5 mar 2021 17:36
GSAndre schreef:
vr 5 mar 2021 17:09
[re.gif]
Eensch, maar als het lompe ding moet sjouwen vanuit je caravan naar 3 hoog achter, ben je blij met een exemplaar van 5 kg. Zeker voor diegene die al op leeftijd zijn.
<knip>
Uiteraard wel loskoppelen.
Er zijn altijd sluipverbruikers.
Dat is wel zo veilig. Mijn enduro heeft een mechanische hoofdschakelaar en het sluipverbruik is nagenoeg nul zo zie ik in de specs. Dus ik laat de accu met laadplug en hoofdaansluitingen en al gewoon zitten tijdens de winterstalling en dat gaat (meer dan) goed.

Ik weet niet of accus die wireless met jou communiceren ("Dag accu hoe gaat het?" - "Spannend" of: "Ik voel me leeg") feitelijk ingebouwd sluipgebruik hebben, maar ja...een goed gesprek met een accu mag wat kosten.
Als je een accu loskoppeld,door de hoofdschakelaar af te zetten,of een pool los te maken,is er geen gesloten circuit meer en is sluipverbruik uitgesloten.
As je dan nog met een accu "wireless"kunt communiceren is er ergens een verbinding,dus ergens iets fout aangesloten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Ab » vr 5 mar 2021 19:01

Dat is niet gezegd..
Sommige ( steeds meer) lifepo4 accu's hebben een ingebouwde bleu tooth.
Zolang de accu nog maar iets stroom heeft werkt het.
Het stroomverbruik is te verwaarlozen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door dieseltijger » vr 5 mar 2021 19:34

Even gegoogled....klopt. Het verbruik is tussen de 2,5....10mW. Dus tussen de 50 en 200 dagen verstook je 1 Ah. Dat is peanuts. De grootste "stille drinker" zou mogelijk de moverelectronica kunnen zijn. Sla de specs er op na...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Micky » vr 5 mar 2021 20:03

Chris schreef:
vr 5 mar 2021 17:27
[re.gif]

De man had vroeger gelijk.
Toen waren er nog geen inteligente laders..
Nu wel... computer gestuurd..
Helemaal top.
Dus.. nu is niet vroeger bij de meeste van ons caravanners.

Echter..
Mijn AGM accu staat ook thuis en eens in de 2-3 maanden mag ie effe fitnessen aan de lader.
En ik meet hem een dag daarna met mijn accutester.
In 5 jaar iets minder geworden, maar nog steeds ruim boven de fabrieks specs..
Dan nog Chris, onze accu is 12 jaar oud geworden terwijl die altijd aan de ouderwetse CERS gekoppeld zat
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Chris » vr 5 mar 2021 20:17

[re.gif]
Zal ook niet altijd opgaan natuurlijk..
Maar je bent met me eens dat de modere laders beter zijn dan de ouwerwetse....
Toen stond een accu nog wel eens te koken... nu niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door eurotrotter » vr 5 mar 2021 21:42

GSAndre schreef:
vr 5 mar 2021 17:09
[re.gif]
Eensch, maar als het lompe ding moet sjouwen vanuit je caravan naar 3 hoog achter, ben je blij met een exemplaar van 5 kg. Zeker voor diegene die al op leeftijd zijn.
Klopt,maar ik heb zo n Optima Yellow top,die weegt ook iets van 20 kg.
Hoewel ik die eruit haal en in mijn garage zet zou deze,mits ontkoppeld ,gewoon in de caravan kunnen overwinteren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Chris » vr 5 mar 2021 22:20

[re.gif]
De mijne staat ook hier thuis hoor..af en toe effe fitnessen aan de lader
( nu onder mijn buro.. niet bij de radiator)
.
20191231_092518_resized.jpg
20191231_092518_resized.jpg (37.57 KiB) 659 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Davendre » vr 5 mar 2021 22:47

Wij hebben een Reich Peak Power Pack. Ding weegt bijna niets (2kg) en zit vast met 4 parkers onder het bed.

Thuis hangt de caravan 24/7 aan de paal en onderweg wordt deze opgeladen. Kijk er eerlijk gezegd niet naar om en doet het altijd.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Accu mover in de auto tijdens reis?

Bericht door Chris » za 6 mar 2021 14:38

TS heeft een grote dikke vette zware en lompe accu...
Daar zocht ie een plekkie voor.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”