Caravan trekken met automaat

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Jeroent83 » vr 19 feb 2021 23:37

Trekken met een automaat is erg fijn, ik zou niet meer willen schakellen. Qua automaten heb er al een aantal verschillende type's voor de Caravan gehad. Mijn ervaring tot nu toe was dat ik hem meestal wel in de sport stand moest zetten om pendellen te voorkomen, Zeker bij mijn lexus 6Bak koppel omvormer was dit het geval. Nu heb ik de ZF-8 die heeft hier helemaal geen last van en kan ik in de normale stand zijn werk laten doen. Zoals andere aangaven berg af even handmatig terug schakellen om je remmen te sparen.

CVT gaat ook prima, maar mis voor mij wel een beetje gevoel (persoonlijke voorkeur)
DSG, 2.0TDI touran, was een fijne trekker en schakelde erg snel zeker voor die tijd.
echter de skoda Octavia 2.0Tdi (van mijn vader) had de DSG na 30.000 km kapot, gelukkig onder garantie vervangen, overiges een slechte caravan trekker.

Gerobotiseerde automaat(Durashift EST) hebben we ooit in de ford gehad, geen caravan mee getrokken maar dat was solo al een drama.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » ma 22 feb 2021 18:00

De oude gerobotiseerde handbakken waren enorm traag. Die reden niet lekker.
CVT is alleen fijn als ze voorgeprogrammeerde stappen hebben. De CVT in de Toyota Prius vond ik vreselijk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Nimma » ma 22 feb 2021 18:03

[re.gif] die in mijn RAV bevalt dus prima thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door erichendri » ma 22 feb 2021 23:21

Hoe hoger het vermogen des te minder het loeien van de motor bij de cvt bak.
Er zijn er bij die bij rustig rijden in de cvt modus staan en bij vol gas
wgrijden de geprgrammeerde verzetten gebruiken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door wim » di 23 feb 2021 10:58

CVT vindt ik de fijnste automaat. je voelt geen overschakelmomenten. Met een caravan er achter heb je geen last van pendelen tussen de versnellingen. Voordeel is dat de motor bij het optrekken constant het maximale koppel levert.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door AadB » di 23 feb 2021 17:15

[re.gif]
wim schreef:
di 23 feb 2021 10:58
CVT vindt ik de fijnste automaat.
Heb je ook met alle andere automaten gereden met en zonder caravan? Anders kun je dit m.i. niet zeggen!
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » di 23 feb 2021 17:19

[re.gif]

Ik heb nooit een CVT met caravan gereden, maar heb zeer weinig te klagen over de CVT die we in de Lexus hebben. Daarnaast hebben we een BMW met de ZF8 bak en hebben we hiervoor een Ford gehad met Powershfit, dus een automaat met dubbele koppeling. Dus met alle gangbare type automaten langdurige ervaring.

Bij rustig rijden voldet de CVT uitstekend. Volledig vloeiend, heel relaxed en comfortabel. Bij stevig over een bochtige weg, reageert de CV te traag en het hoog in toeren blijven hangen op veen vast toerental doet dan vreemd aan. De Powershift was bij zo'n rit helemaal de weg kwijt als je niet met de flippers aan de gang ging. De ZF8 heeft dan mijn heel duidelijke voorkeur. Die lijkt bijna aan te voelen wat je wil.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand met een rusitige rijstijl een CVT prefereert. Tegenvraag: heb je zelf al eens een langere tijd met een CVT gereden?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door AadB » di 23 feb 2021 17:27

[re.gif]
Ik heb wel een CVT gereden (Honda) maar niet met caravan. Rij nu een Volkswagen met DSG en dat bevalt me uitstekend. Ik heb ook geen commentaar op de CVT maar vind het niet correct om te zeggen dat iets het fijnste is als je de andere niet persoonlijk kent. Er wordt namelijk nogal eens geteerd op “horen zeggen” zonder eigen ervaring.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » di 23 feb 2021 17:33

Ik heb de fijnste.
Vind ik zelf.
Maar dat zegt niks, want cvt dsg enz. enz. heb ik geen ervaring mee.
Voor wat het waard is..Rolls Royce gebruikt dezelfde bak. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » di 23 feb 2021 17:37

[re.gif]

ZF 8 traps toch? de halve wereld rijdt daarmee en toch rijden ze allemaal anders mrgreen.gif fijne bak trouwens mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » di 23 feb 2021 18:00


AadB schreef:[re.gif]
Ik heb wel een CVT gereden (Honda) maar niet met caravan. Rij nu een Volkswagen met DSG en dat bevalt me uitstekend. Ik heb ook geen commentaar op de CVT maar vind het niet correct om te zeggen dat iets het fijnste is als je de andere niet persoonlijk kent. Er wordt namelijk nogal eens geteerd op “horen zeggen” zonder eigen ervaring.
Helemaal eens! Het "het is geweldig want ik heb het" fenomeen kan ik ook weinig mee. En de CVT wordt in de pers vaak afgekraakt, terwijl veel gebruikers er blij mee zijn.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk



2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Philmar » di 23 feb 2021 20:03

In de zomer van 2019 hebben wij in Namibië met een Nissan X Trail 2.0 L CVT 4x4 ( inschakelbaar ) < 3000 km gereden op niet verharde paden en vele zandwegen. Normaal hadden wij een Toyota Landcruiser gehad maar was niet beschikbaar. Die Nissan vonden echt goed rijden, die CVT hebben wij nooit horen loeien. Wij rijden al 30 jaar met automaten en onze huidige is een VW met DSG waar wij onze Troll mee trekken, zonder problemen. De manier van rijden zal ook wel een oorzaak kunnen zijn dat het zaakje begint te loeien.

Philmar

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » wo 24 feb 2021 07:22

Je moet er soms ook even aan wennen.
Ik rij nu bijna 1,5 jaar in een Corolla hybride en ja als je het gas onderin trapt dan schiet het toerental omhoog richting 5000tpm en blijft daar hangen.
Aan de andere kant zit je bij constante snelheden vaak tegen hele lage toerentallen (voor een atmosferische benzinemotor) aan te kijken waarbij de auto erg rustig is. Je moet zelf alleen even in je hoofd de knop omzetten dat snelheid en motortoerental op geen enkele manier meer met elkaar in verbinding staan.

Als ik nu in welke andere automaat dan ook rij komen de schakelmomenten weer als 'raar' over.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door wim » wo 24 feb 2021 09:00

AadB schreef:
di 23 feb 2021 17:15
[re.gif]
wim schreef:
di 23 feb 2021 10:58
CVT vindt ik de fijnste automaat.
Heb je ook met alle andere automaten gereden met en zonder caravan? Anders kun je dit m.i. niet zeggen!
Ik heb 45 jaar in het autovak gezeten als monteur en chefwerkplaats. Onder andere bij Mazda, Hyundai en Seat met de DSG bak.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door WillyL » wo 24 feb 2021 10:05

Ik heb 2 mercedes B200 diesels gereden met caravan.
De eerste was met een CVT , de huidige 7-autom..
Die eerste vond ik het gezelligst rijden en heel ongemerkt schakelen. De huidige doet het ook erg soepel maar toch voel je het een heel , heel klein beetje.
Met die eerste kon je echt, met de caravan erachter, heel erg snel optrekken aan verkeerslichten. Je gaf net voor het groen wat gas zodat de motor wat op toeren kwam, en vertrok dan met toeren rond de 2500 a 3000.
Dat toerental bleef gelijk en dus het geronk ook, maar het gespan versnelde gezwind en zonder schokken. Menig BMW-rijder zag de achterlichten van de caravan awhoea.gif en het verbruik, ach, heel lang duurde die krachtpatserij niet en daarna, eens op snelheid viel het mee.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Robertb » wo 24 feb 2021 10:54

Hoe zijn de ervaringen met gerobotiseerde versnellingsbakken op hellingen van 8% of meer en haarspeldbochten?

Wij reden een camper met Fiat automaat. Op smalle haarspeldbochten omhoog rijdend in Noorwegen, waar je in de bocht moet kijken of er iets naar beneden komt, valt de snelheid terug, bak schakelt langzaam, gaat terug naar 1e, wagen valt bijna stil en komt met een schok weer opgang. Heb dit geprobeerd zowel in handschakeling als in automaat. Als er dan nog wat stenen of zand in de bocht ligt is het niet plezierig.

Ben het met jullie eens dat het doorgaans plezierig rijdt en erg gemakkelijk met achteruitrijden. Maar nou net dat rijden in de bergen en steile tunnels.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » wo 24 feb 2021 11:15

En zo heeft iedereen zijn voorkeur.

Ik heb drie jaar met een Prius 3 gereden. In tegenstelling tot vrijwel iedereen vond ik dat een mooie auto, zeker in de uitvoering zoals ik hem had. Alleen de achterkant niet zo. Hij was zuinig en super goed van kwaliteit. Maar als je een wat vlottere rijstijl hebt dan is die CVT echt verschrikkelijk. Bij het vlot invoegen op de snelweg bijvoorbeeld loeide het ding als een stofzuiger. Ook bij steenkoude motor. Dat voelt als techneut helemaal niet lekker (al bleef het allemaal wel heel). Puur en alleen om die reden heb ik geen tweede Prius gekocht maar daarna een Opel Ampera. Ook met CVT maar die was anders geprogrammeerd. Bovendien had de electromotor veel meer vermogen waardoor deze auto stukken minder loeide. Die beviel een stuk beter qua rijden. Ik heb twee Ampera's gehad. In totaal met deze drie CVT's zo'n 500.000km gereden. Helaas zonder caravan maar ik kan me voorstellen dat het ook met caravan heel prima rijdt.
Mijn huidige trekker heeft een conventionele 7 traps automaat met lock-up in elke versnelling. Dat rijdt ook prima, alleen merk je ook aan deze dat hij met een rustiger rijstijl vloeiender schakelt als wanneer je met caravan erachter lomp op het gas gaat.

De Kona EV rijdt als een CVT maar dan zonder enig motorgeluid.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » wo 24 feb 2021 11:31

[re.gif] [re.gif]

Ik denk niet dat je 1-op-1 dit aan een automaat kunt toerekenen.
Robot automaten zijn idd langzamer dan andere type automaten.
DCT automaten zijn echter weer supersnel en automaten met een koppelomvormer zijn juist helemaal ideaal bij lage snelheden.

CVT heb ik alleen solo gereden en was daar toen niet zo'n fan van. Maar je ziet andere hier die het geweldig vinden.

Met een handbak kan je vooruit denken en dat kan een automaat niet.
Met mijn laatste diesel van bijna 200pk en +400Nm koppel en een automaat met koppelomvormer merkte je weinig van het schakelen en was er altijd een overvloed aan kracht en dus miste je het anticiperen niet.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door deusjevo » wo 24 feb 2021 11:58

Ervaring met automaat icm caravan heb ik niet echter solo wel met de CVT van Nissan waarin ze software matig versnellingen in gemaakt hadden.
Ik vind het vreselijk, steeds hoog in de de toeren zelfs bij een fluwelen voetje.

Als ik thuis weg rijdt moet ik al vrij snel snelheid maken op een omhoog lopende oprit van de snelweg, voelt niet goed om zoveel toeren te maken bij een koude motor.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » wo 24 feb 2021 17:09

Het voelt inderdaad wel gek maar het spul is dusdanig beveiligd dat je niet bang hoeft te zijn dat het snel stuk gaat.
Hoe vaak zie je immers kapotte motoren bij Toyota hybrides bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door AadB » wo 24 feb 2021 19:06

wim schreef:
wo 24 feb 2021 09:00
AadB schreef:
di 23 feb 2021 17:15
[re.gif]
wim schreef:
di 23 feb 2021 10:58
CVT vindt ik de fijnste automaat.
Heb je ook met alle andere automaten gereden met en zonder caravan? Anders kun je dit m.i. niet zeggen!
Ik heb 45 jaar in het autovak gezeten als monteur en chefwerkplaats. Onder andere bij Mazda, Hyundai en Seat met de DSG bak.
Niet met caravan mee gereden dus. Meer hief ik er niet over te zeggen.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door erichendri » wo 24 feb 2021 21:58

Met de handbak kan je voorruit kijken.
Met de automaat kan dat ook heel goed wat ik ook vaak deed.
Met de cvt kan dat ook heel goed, je kunt hem op handmode zetten en
met de flippers aan het stuur schakelen, bij een outback heb je dan 6 of 7 versnellingen.
Deze cvt draait normaal erg lage toerentallen, bij 120 km/h slechts 2000 rpm.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » wo 24 feb 2021 22:01

[re.gif] scratch.gif

Maar wat is je boodschap nu eigenlijk? mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Wie-niets » do 25 feb 2021 11:07

Een poging wat Eric misschien bedoelt. Vooruit kijken= vooruit denken, of te wel wat voor automaat die hij noemt je hierop/mee kunt participeren door zelf te handelen.

En een CVT moet je een beetje leren bespelen onze vorige auto had een CVT en kon je nog erbij kiezen of manueel of de flippers. En inderdaad rond de 100 km met caravan draaide deze ergens in het toerengebied 1800-2000. En natuurlijk kon je het toerental flink opjagen maar vaak was tussen de 3500-4000 -4500 toeren meer dan voldoende bij de geprogrammeerde standen.Trouwens een beetje toeren is helemaal niet erg hoor voor een motor. Onze huidige auto heeft naast de automaat( 7 EDC) alleen flippers maar heeft/kent verschillende rijmodussen.

Overigens ( ik reed nogal eens proef of had de beschikking over wat auto's) bij de Toyota CVT viel het mij op dat deze heel snel in eerste instantie de hogere regionen in gaat met toeren om daarna terug te zakken. De laatste die ik proef reed was een CHR waarbij de nieuwe 2 liter dit weer minder doet dan de 1.8 uitvoering. Maar.... algemeen hoe krachtiger de motor hoe minder vaak de automaat de hogere toeren in duikt.

Oh, en ik heb de meeste automaten van mijn leven wel gehad of in gereden. Ook met een caravan er achter. knipoog.gif

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door wim » do 25 feb 2021 12:56

AadB schreef:
wo 24 feb 2021 19:06
wim schreef:
wo 24 feb 2021 09:00
AadB schreef:
di 23 feb 2021 17:15
[re.gif]



Heb je ook met alle andere automaten gereden met en zonder caravan? Anders kun je dit m.i. niet zeggen!
Ik heb 45 jaar in het autovak gezeten als monteur en chefwerkplaats. Onder andere bij Mazda, Hyundai en Seat met de DSG bak.
Niet met caravan mee gereden dus. Meer hief ik er niet over te zeggen.
Dat is weer een aanname van je. Meer hoef ik er niet over te zeggen.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”