Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
MartinStaats
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 feb 2021 11:11

Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door MartinStaats » ma 22 feb 2021 16:39

Hi,
We willen op onze Eriba Nova een cassetteluifel laten monteren - de Thule Omnistor 6300, breedte 4 meter, uitval 2,50 meter.
Nu zijn we aan het nadenken of we al dan niet een gemotoriseerde versie er van maken. Gemotoriseerd lijkt handig, maar ik heb ook al verhalen gehoord dat het uitklappen dan tergend langzaam gaat. En dat je wel op het lichtnet aangesloten moet zijn.

Daarom zijn we benieuwd of iemand hier al ervaringen mee heeft? Ik hoor ze graag!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door PD » ma 22 feb 2021 16:41

[re.gif]
Wij hebben een Thule Omnistor 9200 en ons werd door de dealer sterk afgeraden om deze elektrisch uit te voeren. De belangrijkste reden hiervoor is dat een medekampeerder bij jouw afwezigheid de luifel met de hand snel kan indraaien wanneer het weer plotseling omslaat. Bovendien is de motor inderdaad een 230 V uitvoering, dus je moet al aan de walstroom staan. De snelheid van in- en uitdraaien valt overigens reuze mee, dat zou voor mij geen belemmering zijn.

Nu moet ik zeggen dat zelfs onze maat van 6,0 m breed en 3,0 m uitval vrij makkelijk uit- en indraait, ook voor mijn vrouw, zodat we het ook niet meer overwegen om de luifel achteraf alsnog elektrisch te laten maken, al kan dit wel.

Jouw luifel heeft een oppervlak van 10 m2; de onze 18 m2 en ook dit gaat dus vrij licht.
Ik verwacht dat wanneer je handmatig begint, je later de ombouw naar elektrisch achterwege zult laten.
Bijlagen
Z-DSC00896-mail.jpg
Thule Omnistor 9200, maat 6,0 x 3,0 meter
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Paul » ma 22 feb 2021 17:09

RE.gif

Dit afgelopen herfstvakantie meegemaakt met een stel met een splinternieuwe knaus.
Begon als een gek te waaien, ik had de reserve scheerlijnen thuis gelaten en op het veld stond verder niemand dus kon hun luifel niet vast zetten.
Luifel zat alleen vast met de Peggy peg grondplaten.
Die bleven prima zitten maar ze hadden ook geen rafter dus de luifel zat zowat dubbelgeklapt bijna tegen de caravan aan.
Uiteindelijk heel gebleven en achteraf kon je de kap erafhalen en hem net de hand indraaien.
Ik wist dat niet en ga niet zomaar een kap van iemand zijn 2 dagen oude caravan halen.

In en uidraaien heeft overigens geen enkel voordeel om elektrisch te doen.
Helemaal in en uitdraaien zonder de poten als extra steun te gebruiken is af te raden.
Dus extra gemak kan ik het ook niet noemen.

Wij hadden met dezelfde storm de luifel ook uit met rafters en de zijstangen en zijwanden erin.
Gaf buiten wat geluid in de caravan verder geen krimp dus die luifel, mits voorzien van rafters en goede stormbanden kunnen best wel wat hebben.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Musso53 » ma 22 feb 2021 17:41

De motorset is er ook in 12 Volt gelijkstroom dus zou gevoed kunnen worden door de mover accu. Zelf zou ik hem niet monteren mede om de eerder aangegeven argumenten.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Jaap van Duijn » ma 22 feb 2021 17:56

@TS,

Met de hand of met de motor is in 99,99% 12Volt is en geen 230Volt zoals ik lees, het maakt niets uit.
Wij hebben nu juist die met E-motor en je moet ook stukje uitzetten, poten naar beneden en verder uitzetten tot eindafslag.
Wat wij wel altijd met de zak luifel (oprollen en in de zak steken), de cassette luifel op de hand in rollen of zoals nu elektrisch in trekken we Halen de luifel altijd in als we weg gaan, blijft alles bij elkaar toch een armen en benen spul en zijn heel wat vierkante meters.
Hierop een uitzondering, als we van de luifel een Omnistore tent gemaakt hebben blijft het spul staan als we weg gaan.

Voordelen en nadelen te kust en te keur en ook hier weer, wie hand bediend heeft zweert er bij.
Wie elektrisch bediend heeft vind het prachtig en je kan het alleen doen.
Juist weer op 't forum er blijven verschillen en verschillende gedachten altijd maar weer en daarover kunnen we dan weer leuk onze tijd vullen met discussies toch?,

De groeten Jaap

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door eurotrotter » ma 22 feb 2021 18:00

PD schreef:
ma 22 feb 2021 16:41
[re.gif]


Nu moet ik zeggen dat zelfs onze maat van 6,0 m breed en 3,0 m uitval vrij makkelijk uit- en indraait, ook voor mijn vrouw,
Als je eens kijkt naar die opleggers die losgestorte goederen vervoeren,zoals aardappelen en graan,die hebben een lente van bijna 14 meter,en een breedte van iets van 3 meter.'De chauffeur staat op een plateau'tje een draait die cover gewoon met de hand in een uit.

Als je de blits wilt maken bij je campingburen neem je gewoon een electrisch in en uitdraaibaare luifel.
Evenals een "automatische "mover"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Jaap van Duijn » ma 22 feb 2021 19:28

@Eurotrotter,

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, de blitz maken doet een ieder al met zijn spulletje toch?
Niet ieder kan zo maar uitgeven wat een ander kan.
Ergo, mijn schoon zoon kan het best missen maar heeft het er niet voor over, daarom kochten mijn vrouw en ik een KIP voor onze dochter en de 2 kinderen.
En een plezier dat ze hebben in dat ouwe beestje. Mijn zoon is slimmer die zegt "Pa ik neem jullie camper een weekje" en zou nog durven hem terug te zetten met een halve tank diesel :).
Ik bedoel maar.
Trouwens wij ook want al hebben we een camper, naast die in onze garage staat de kip en die pakken we wel eens voor een vlug weekeinde en de nostalgie.

De moraal van dit verhaal en nog heel velen, je kan alleen kopen waar je geld voor (over) hebt en zelfs er zijn er die het geld ervoor lenen.
Een ieder kijkt naar zijn of haar beurs en kan daar naar uitgeven en leven.
Sommige van ons hebben jaren gespaard, dubbele diensten gedraaid en soms weken (maanden - in mijn geval langste reis van 14 maanden) van huis en ja we leerden spaarzaam te zijn - gelukkig was en is mijn vrouw dat ook - mag toch gezegd worden - dus konden we wat overhouden en nu uitgeven voordat er blauwe brieven komen.
En we leefden nog lang en gelukkig.

groeten Jaap

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door VIP » ma 22 feb 2021 19:46

eurotrotter schreef:
ma 22 feb 2021 18:00
PD schreef:
ma 22 feb 2021 16:41
[re.gif]


Nu moet ik zeggen dat zelfs onze maat van 6,0 m breed en 3,0 m uitval vrij makkelijk uit- en indraait, ook voor mijn vrouw,
Als je eens kijkt naar die opleggers die losgestorte goederen vervoeren,zoals aardappelen en graan,die hebben een lente van bijna 14 meter,en een breedte van iets van 3 meter.'De chauffeur staat op een plateau'tje een draait die cover gewoon met de hand in een uit.

Als je de blits wilt maken bij je campingburen neem je gewoon een electrisch in en uitdraaibaare luifel.
Evenals een "automatische "mover"
Als ex beroepschauffeur (althans als ik mij niet vergis) weet je dat een oplegger niet "iets van 3 meter breed is" knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door VIP » ma 22 feb 2021 19:49

Even ter info.

Toen wij ons oriënteerde voor een cassetteluifel werd ons door 3 verschillende dealers afgeraden om een elektrische te nemen, door de hierboven vermelde redenen.
Porsche + Tabbert

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door BertJan » ma 22 feb 2021 20:28

de 6300 heeft sinds 2 jaar een motor, dit is een 12 v motor, laat deze op je accu aansluiten en hij doet het eigenlijk altijd.
bij deze motor is een koppelstuk voor op de slinger zodat je hem handmatig zo in kan draaien (zonder een kap gedemonteerd moet worden)
slingeren gaat erg makkelijk, een motor nog makkelijker, en niet zo langzaam.

voor de 9200 is de motor 220 volt, en een kap moet los om deze met de hand in te draaien, echt een prut ding, deze niet kopen.

koop de producten wel bij een dealer die er verstand van heeft. (er zijn er als ik een reactie lees zeker 3 die er geen verstand van hebben.)
Laatst gewijzigd door BertJan op ma 22 feb 2021 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Witte yeti » ma 22 feb 2021 21:10

[re.gif]
Klopt helemaal die 12V motor.....zie YouTube filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=MYoxmXY ... e=emb_logo
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door eurotrotter » ma 22 feb 2021 21:16

VIP schreef:
ma 22 feb 2021 19:46
eurotrotter schreef:
ma 22 feb 2021 18:00
PD schreef:
ma 22 feb 2021 16:41
[re.gif]


Nu moet ik zeggen dat zelfs onze maat van 6,0 m breed en 3,0 m uitval vrij makkelijk uit- en indraait, ook voor mijn vrouw,
Als je eens kijkt naar die opleggers die losgestorte goederen vervoeren,zoals aardappelen en graan,die hebben een lente van bijna 14 meter,en een breedte van iets van 3 meter.'De chauffeur staat op een plateau'tje een draait die cover gewoon met de hand in een uit.

Als je de blits wilt maken bij je campingburen neem je gewoon een electrisch in en uitdraaibaare luifel.
Evenals een "automatische "mover"
Als ex beroepschauffeur (althans als ik mij niet vergis) weet je dat een oplegger niet "iets van 3 meter breed is" knipoog.gif
Dat weet ik die zijn 2,50,m breed ( behalve een koeler ,die mag 260 zijn.)
Maar als je dat zeil aan iedere zijde een cm of 25 ,30 over de zijwand laat hangen,om het zo goed als waterdicht op de zijwand te laten aansluiten zit je,metde breedte van het zijl, al aardig dicht aan die 3 meter. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Davendre » ma 22 feb 2021 21:56

Zwager heeft een handbediende versie op zijn Hobby 495. Ik ben altijd wel van de gadgets maar eerlijk is eerlijk: beetje onzin wel om de electrisch bediende versie te nemen. Met het slingertje is het echt een fluitje van een cent.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door VIP » ma 22 feb 2021 22:09

eurotrotter schreef:
ma 22 feb 2021 21:16
VIP schreef:
ma 22 feb 2021 19:46
eurotrotter schreef:
ma 22 feb 2021 18:00


Als je eens kijkt naar die opleggers die losgestorte goederen vervoeren,zoals aardappelen en graan,die hebben een lente van bijna 14 meter,en een breedte van iets van 3 meter.'De chauffeur staat op een plateau'tje een draait die cover gewoon met de hand in een uit.

Als je de blits wilt maken bij je campingburen neem je gewoon een electrisch in en uitdraaibaare luifel.
Evenals een "automatische "mover"
Als ex beroepschauffeur (althans als ik mij niet vergis) weet je dat een oplegger niet "iets van 3 meter breed is" knipoog.gif
Dat weet ik die zijn 2,50,m breed ( behalve een koeler ,die mag 260 zijn.)
Maar als je dat zeil aan iedere zijde een cm of 25 ,30 over de zijwand laat hangen,om het zo goed als waterdicht op de zijwand te laten aansluiten zit je,metde breedte van het zijl, al aardig dicht aan die 3 meter. mrgreen.gif

255cm breed (of 260cm voor een koel/vries). knipoog.gif


Maar nu snap ik je berekening van 300cm thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Ab » ma 22 feb 2021 22:10

Eigenlijk bedoel je de hoogte van het zeil ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Hans1954 » ma 22 feb 2021 22:27

Wat er niet op zit, kan niet kapot.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Davendre » ma 22 feb 2021 22:45

Maar TS wil juist een luifel op zn caravan monteren mrgreen.gif
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door PD » di 23 feb 2021 07:21

Hans1954 schreef:
ma 22 feb 2021 22:27
Wat er niet op zit, kan niet kapot.
Dat is nogal een dooddoener.... neem dan helemaal geen luifel en ook geen mover, geen airco, geen koelkast, geen kachel.... eigenlijk gewoon geen caravan awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door PD » di 23 feb 2021 07:24

BertJan schreef:
ma 22 feb 2021 20:28

koop de producten wel bij een dealer die er verstand van heeft. (er zijn er als ik een reactie lees zeker 3 die er geen verstand van hebben.)
Gelukkig heb jij er als enige wel verstand van knipoog.gif

Toch heb ik meer vertrouwen in deze drie grote gerenommeerde dealers van kwaliteitscaravans met onafhankelijk van elkaar gelijkluidende boodschap.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Hans1954 » di 23 feb 2021 08:15

[re.gif] [re.gif] Je kan alles wel automatisch maken. En bij elk (overbodig) accessoire neemt uiteraard de kans op storingen toe. En daarmee de kans op ergernissen. De kansberekeningsvergelijking (3x woordwaarde) valt waarschijnlijk 100 tegen 1 uit in het nadeel van de Omnistore. Waarmee ik wil zeggen dat de koelkast en kachel zeer degelijk zijn, maar zeker niet altijd storingsvrij. Neem bijvoorbeeld de energiekeuzeschakelaar van Dometic. Werkt bij mijn caravan niet op gas. Schakelaar 1 niet en 2 niet enz. Nu overbrugd en feilloos. Dus in feite uit het systeem verwijderd. Omnistore valt wat mij betreft toch echt niet onder de degelijke merken. En dat mag ik zeggen want ik heb er zelf een. En ik houd het er op dat je het ding met grote zorg moet gebruiken. Meer dan gemiddeld. Dus toch: wat er niet opzit kan niet kapot.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door PD » di 23 feb 2021 09:06

[re.gif]
Thuis blijven is safer knipoog.gif

Dezelfde non-discussie lees ik hier vaker over volautomatische movers...

Zelf verkies ik de handmatige 9200 vanwege andere redenen zoals hierboven vermeld. En die is zelfs 18 m2 tov de 10 m2 van TS waardoor deze om praktische redenen eerder in aanmerking zou komen voor elektrische bediening.

Bij de elektrisch bediende 6300 moet je overigens ook een beschermdop verwijderen om deze handmatig te bedienen en dat weet in de praktijk alleen die enkeling die ook een elektrische variant heeft... ik zie nog niet zo gauw iemand aan andermans luifel prutsen... en zou er zelf ook niet aan gaan beginnen. Gewoon opdraaien daarentegen wel ter voorkoming van schade.

Alle Thule Omnistor luifels draaien in de praktijk lekker licht waardoor het een feest is deze handmatig te bedienen 😊
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door Ab » di 23 feb 2021 09:37

Een tijdje geleden reed ik in Canada rond met een camper.
Daar zat een Dometic luifel aan met een forse lengte en uitval.
Daar zaten geen poten of iets onder.
Bij de deuropening zat een knopje..erop drukken en het ding rolde uit.
Volledig vrijdragend. Er zaten ook sensoren in, bij te harde wind besluit het ding zelf om weer in de cassette de storm af te wachten.
Die luifel zou ik graag willen.
Helaas..past niet op mijn camper.. en niet leverbaar in Europa.
Nu slinger ik af en toe wel effe, bij de sporadische keren dat de luifel uit gaat. Eigenlijk alleen als het regent.
En draai dan mijn buitenmodel schroefharingen in de grond.
Met een paar touwkes eraan, en aan de luifel.
Pff.. wat een werk..daarna effe zitten en een paar biertjes om bij te komen van de vermoeienissen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door eurotrotter » di 23 feb 2021 15:40

[re.gif]

DE luifel aan mijn achtergevel is ook helemaal vrijdragend.
En mijn overbuurman heeft er ook een aan zijn huis die automatisch indraait bij een bepaalde windkracht.
Maar deze zijn,door hun constructie beduidend zwaarder dan die wij een de caravan hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door eurotrotter » di 23 feb 2021 15:41

Ab schreef:
di 23 feb 2021 09:37

Pff.. wat een werk..daarna effe zitten en een paar biertjes om bij te komen van de vermoeienissen. mrgreen.gif
Die biertjes alleen al maken veel goed. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thule Omnistor 6300 - gemotoriseerd of niet?

Bericht door iemand » di 23 feb 2021 16:19

Accuboormachine niet alleen voor de pootjes, maar nu ook voor de luifel whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”