Wat zegt vermogen van een auto.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Gerrie » do 11 feb 2021 21:39

Maar dan heeft het aantal toeren toch niets met de koeling van de motor te maken.
Ik heb dit hier wel vaker voorbij zien komen maar begrijp het niet.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Erwin1987 » do 11 feb 2021 21:42

Re:

Want jouw waterpomp loopt op stroom en niet via een multi riem?

Maar nogmaals ik wilde alleen aangeven dat ondanks dat je genoeg vermogen ( bij weinig toeren) hebt om te trekken een auto soms beter rijdt met wat meer toeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Hans 555 » vr 12 feb 2021 07:49

Met dank aan een ieder voorde tips en uitleg. Het verhaal van JPGeetje was helder en duidelijk.
Een automaat vind ik niet prettig rijden en al helemaal niet de DSG automaten van oa. VW.
Ik blijf, vooralsnog, bij een handgeschakelde bak. Maar nogmaals dat kan over 2 a 3 jaar misschien wel anders zijn.
Voor mij blijft belangrijk een trekker te besturen die zonder al te veel problemen een caravan kan trekken en dan ook nog in mijn financiële straatje past. Maar voorlopig blijft de Mazda even zijn werk doen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door JanPunne » vr 12 feb 2021 09:05

[re.gif]
Mag ik vragen wat er dan niet prettig is aan de DSG van VW?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Hans 555 » vr 12 feb 2021 10:07

[re.gif]
Dat mag je zeker. Dat gependel van die bak vind ik zeer irritant. Als ik het gaspedaal intrapt dan moet daar direct op gereageerd worden. Ik weet het, het gependel/treuzelen van de DSG duurt maar 1 seconden (misschien wel minder) waarna er een versnelling wordt gekozen en je dan een klap in je rug krijgt. Bij het niet direct reageren zal je (ik in ieder geval) het gaspedaal onbewust verder intrappen waarna de auto er dan als een speer vandoor gaat. Maar dat is mijn ervaring en ik vind dat heel erg irritant. Een ander zal daar minder problemen mee hebben.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door VIP » vr 12 feb 2021 10:10

[re.gif]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, heb je zelf ook met een DSG (proef)gereden.

Wij hebben meerdere DSG's gehad en hebben dit niet zo ervaren.
Porsche + Tabbert

workel

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door workel » vr 12 feb 2021 10:35

[re.gif]
Herken dat wel van de 1 naar de 2 met mij DSG, heb de software laten herschrijven bij de mannen van JDTuning in Lochem, wereld van verschil, hij rijd heerlijk kan ik zeggen. Hele schakelprogramma laten aanpassen ben er super blij mee. Was er toch voor wat anders knipoog.gif

Danser
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 10:59

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Danser » vr 12 feb 2021 10:44

Ik herken het twijfelen van de DSG bak ook met onze T6. Met name de aarzeling bij het optrekken vanuit stilstand.
Met de vorige (T5) had ik dat niet.
Volkswagen Transporter T6 204 pk DSG met Cabby 570 Caienna

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Hans 555 » vr 12 feb 2021 10:54

Ik heb de ervaring met zowel de 6 als de 7 versnellingsbakken van VW, Golf Touran en Transporter.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Morgoth » vr 12 feb 2021 11:16

Als je zelf schakelt weet je van te voren wat je van plan bent te gaan doen. Daarop anticipeer je door alvast terug te schakelen bijvoorbeeld. Een automaat kan niet anticiperen maar alleen reageren. Die ziet dat je het gas intrapt en reageert daarop. Dat zal altijd anders gaan dan je zelf zou doen met een handgeschakelde bak.
Wat ik doe als ik even snel iemand wil inhalen, is de bak alvast handmatig terug schakelen. Dan heeft de bak geen bedenktijd nodig en accelereer je het zelfde als met een handbak.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door VIP » vr 12 feb 2021 11:19

Hans 555 schreef:
vr 12 feb 2021 10:54
Ik heb de ervaring met zowel de 6 als de 7 versnellingsbakken van VW, Golf Touran en Transporter.

Kijk ervaring dus thumbup.gif

Kan het komen dat de bakken zelflerend zijn, dus afwisselend solo en combi rijden geeft dan dit effect omdat de bak steeds opnieuw gaat leren?
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Hans 555 » vr 12 feb 2021 11:36

@VIP
Geen idee, zover gaat mijn kennis niet.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door JanPunne » vr 12 feb 2021 12:36

Is ons wel gezegd bij onze eerste DSG bak.
En we hebben binnenkort onze derde.
Zeer tevreden en nooit datgene ervaren wat TS verteld.
Het zou dus inderdaad door het zelf lerend vermogen kunnen komen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door erichendri » vr 12 feb 2021 22:11

Precies Morgoth, zelf al terugschakelen voor de actie.
Doe ik ook altijd, met de caravan wil ik ook zelf
schakelen want gas los is vaak een opschakelmoment.
Terwijl ik daarna toch weer meteen trekkracht wil.
Dat schakelen kan met de selectiehendel of flippers
aan het stuurwiel.

Inderdaad zijn de automaten al een hele tijd ook zelflerend.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Wie-niets » zo 14 feb 2021 16:08

Over dat zelflerend van de moderne automaat gesproken, daar vind je op het net veel informatie.

En over vermogen,
bij onze auto* kun je heel mooi zien( visueel weergegeven) bij verschillende instellingen of rijmodussen keuze hoe de PK, s en NM,s verhouding zich gedraagt naast de aantal RPM ,s t.o.v. de snelheid die je dan rijd.
Sowieso bij solo met automaat rijden en verschillende rijmodussen blijft de uitslag in de NM meter hoger dan de PK's. Omslag punt zit ergens bij 4500 toeren bij flipper gebruik dat de PK uitslag gelijk gaat lopen; er boven krijgt de deelname van PK,s de overhand.
Overigens bij b.v. keuze stand Sport in combinatie met automaat of bewust op de flippers ( maar nog te weinig uitgeprobeerd) is er al verschil in respons.( waarschijnlijk al ingeleerd)

*BTW : Motor 1,3 liter 7 traps automaat turbo direct ingespoten 154 pk bij 5500 rpm- 270 nm bij 16001700 rmp inkomend en "brede" koppelingskromme. En geleverde PK/NM verhouding is t.o.v. massa rijklaar 1341 kg dan niet verkeerd. Mag in principe ook nog eens 1500kg trekken. Echter let dan even op gewicht verhouding en dan wordt het beter dit niet te doen. knipoog.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door eurotrotter » zo 14 feb 2021 16:27

workel schreef:
do 11 feb 2021 20:22

Denk dat als je iets stijgt de auto ook iets schuin staat en je koelvloeistof wellicht oorzaak van je probleem is.
Wat ik altijd deed voor dat de caravan erachter ging, de koelvloeistof bij vullen. Wellicht een idee om eens te proberen tijdens de volgende vakantie.
Dat lijkt me sterk; een goedwerkend koelvloeistof systeem zit altijd tot de nok vol,door verhoogde temperatuur gaat de koelvloeistof uitzetten en word naar de expansie tank gedrukt.
Daar word het ,na afkoelen van de koelvloeistof weer door vacuum werking terug geleid naar de radiator.
IK draai af en toe wel eens mijn radiator dop eraf bij koude motor,maar de koelvloeistof zit dan tot het randje,daar kan nooit een druppel bij.

Wel is t zo dat het toerental invloed heeft op de koeling,een van de redenen waarom je in files voor de Gothart tunnel of de Brennerpas regelmatig auto;s ziet staan met te warme motoren.
Na het wegrijden op een helling gewoon in zijn één blijven rijden met een verhoogd toerental vanb.v. 2000 toeren
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

workel

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door workel » zo 14 feb 2021 16:29

eurotrotter schreef:
zo 14 feb 2021 16:27
workel schreef:
do 11 feb 2021 20:22

Denk dat als je iets stijgt de auto ook iets schuin staat en je koelvloeistof wellicht oorzaak van je probleem is.
Wat ik altijd deed voor dat de caravan erachter ging, de koelvloeistof bij vullen. Wellicht een idee om eens te proberen tijdens de volgende vakantie.
Dat lijkt me sterk; een goedwerkend koelvloeistof systeem zit altijd tot de nok vol,door verhoogde temperatuur gaat de koelvloeistof uitzetten en word naar de expansie tank gedrukt.
[re.gif]
Schijnt een bekend probleem te zijn bij V70, die reageert snel op een lage koelvloeistof, kreeg de tip van de Volvo dealer, die zal het wel weten.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door eurotrotter » zo 14 feb 2021 16:34

[re.gif]
Kan ook een probleem zijn met de betreffende sensor,die dingen zaaien wel meer paniek terwijl er niks aan de hand is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Morgoth » ma 15 feb 2021 09:07

eurotrotter schreef:
zo 14 feb 2021 16:27
Wel is t zo dat het toerental invloed heeft op de koeling,een van de redenen waarom je in files voor de Gothart tunnel of de Brennerpas regelmatig auto;s ziet staan met te warme motoren.
Ik denk dat dit meer heeft te maken met de snelheid in plaats van het toerental. Als je geen rijwindkoeling hebt loopt de temperatuur op.

Overigens heeft toerental wel invloed op de temperatuur. Dit heeft te maken met de interne wrijving en de oliecirculatie. Rijden bij een te laag toerental zorgt voor meer laterale krachten in de zuigers. Daardoor hebben ze meer wrijving en worden deze warmer. Daar komt bij dat de oliepomp bij lage toeren minder opbrengst heeft. Hierom moet je met een caravan achter de auto dus niet te laag in de toeren gaan rijden, zeker niet bergje op. Vooral een automaat wil je graag laag in de toeren laten rijden omdat dit brandstof bespaart. Maar met de caravan erachter dus geen goed idee. Vooral voor de relatief kleine turbomotoren met veel vermogen geldt dit.
Als ik een auto zou hebben gehad met een downsize turbo-benzine motor zou ik voor de rit met de caravan zelfs super benzine tanken in plaats van E95 of minder.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Wie-niets » ma 15 feb 2021 09:34

[re.gif]
Met de caravan er achter gaat er bij mij sowieso de duurdere benzine in ook bij motoren van 2 liter of meer deed ik dat. Vaak rijd de motor in ver/gebruik ook nog zuiniger zodat de meer prijs vaak daardoor gehalveerd werd/wordt.
Leuk die E10 met de bio-ethanol toevoeging maar.... Ondanks dat motoren er tegen kunnen is mijn ervaring dat het nog meer verbruik dan een premium brandstof. Ook in de standaard E5 zit nog een bepaald percentage Bio-Ethanol.
En inderdaad een beetje toeren indien nodig draaien, is veel beter.

En maak je radiator eenmaal per jaar goed schoon, dat geeft dan ook een betere koeling dan met vervuilde lamellen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Jan van Vijven » ma 15 feb 2021 09:35

Ik denk dat het eerder met verstopte radiators te maken heeft, als de koele lucht (rijden of ventilator) er niet optimaal door kan ben je bij stilstand sneller de sigaar.
De meeste auto’s rijden ook in het midden oosten en hebben daar geen extra problemen, wel wordt daar meer aandacht besteed aan een schone radiator.
Een beetje extra toeren maken is alleen nodig om om alle vermogen te benutten maar is voor de koeling niet nodig, grote of kleine motor maakt ook niet uit, kijk naar je kromme...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door VIP » ma 15 feb 2021 09:45

eurotrotter schreef:
zo 14 feb 2021 16:27
workel schreef:
do 11 feb 2021 20:22

Denk dat als je iets stijgt de auto ook iets schuin staat en je koelvloeistof wellicht oorzaak van je probleem is.
Wat ik altijd deed voor dat de caravan erachter ging, de koelvloeistof bij vullen. Wellicht een idee om eens te proberen tijdens de volgende vakantie.
Dat lijkt me sterk; een goedwerkend koelvloeistof systeem zit altijd tot de nok vol,door verhoogde temperatuur gaat de koelvloeistof uitzetten en word naar de expansie tank gedrukt.
Daar word het ,na afkoelen van de koelvloeistof weer door vacuum werking terug geleid naar de radiator.
IK draai af en toe wel eens mijn radiator dop eraf bij koude motor,maar de koelvloeistof zit dan tot het randje,daar kan nooit een druppel bij.

Wel is t zo dat het toerental invloed heeft op de koeling,een van de redenen waarom je in files voor de Gothart tunnel of de Brennerpas regelmatig auto;s ziet staan met te warme motoren.
Na het wegrijden op een helling gewoon in zijn één blijven rijden met een verhoogd toerental vanb.v. 2000 toeren


De ventilator werkt onafhankelijk, vroeger tot in de 80er jaren werd de ventilator idd aangedreven door de V-riem, maar dat is een oud systeem.

In moderne auto's werkt de ventilator onafhankelijk en slaat vanzelf aan indien nodig, tenzij de sensor kapot is of niet juist werkt heb je een probleem met je koeling.


Hetzelfde geldt voor je thermostaat al die niet goed opent/sluit heb je ook een probleem.

Als je de pech gevallen ziet voor o.a. de Gotthard zie je vaak al wat voor een auto het is, meestal een wat oudere of wellicht minder goed onderhouden.
Porsche + Tabbert

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Wie-niets » ma 15 feb 2021 10:12

Jaren geleden, we waren toen nogal Zwitserland fanaten ging bij mij in de zomer er de zomer thermostaat in. knipoog.gif
Verder bouwde ik toen er nog een ventilator erbij die ik zelf kon aan zetten met een schakelaar op mijn dashboard. Mooi was dan te zien dat de koeling van het water onder de N uitkwam indien beide vinnen draaiden.

Maar in die jaren bouwde ik wel meer meters of een extra oliekoeler bij auto's erbij waar ik alles kon aflezen. knipoog.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door JPGeetje » ma 15 feb 2021 11:02

Jan van Vijven schreef:
ma 15 feb 2021 09:35
Ik denk dat het eerder met verstopte radiators te maken heeft,
Wellicht dat dit draadje daar iets aan toe kan voegen.
Weliswaar alweer een heel tijdje geleden maar nog steeds voorkomend bij auto's die al de nodige kilometers op de klok hebben staan.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat zegt vermogen van een auto.

Bericht door Ab » ma 15 feb 2021 11:15

[re.gif] [re.gif] Dat deed ik ook..maar dat was in de 70er jaren van de vorige eeuw...
Met auto's die uit de 60er jaren kwamen.
Onder de motorkap kon je naast de motor gaan staan bij wijze van spreken. Ervoor ook ruimte zat.
Er is veel veranderd.. knipoog.gif
Auto's worden getest in de ontwikkelingsfase bij 50 graden onder nul en boven nul.
Dan ook moet alles functioneren.
Dat doet het ook. Mits je de motor goed behandeld, en een beetje meedenkt met dat hardwerkende ding onder de motorkap.
Je kunt het heel makkelijk, maar ook verrekt moeilijk maken voor dat ding voorin..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”