SUV OF Lage auto ?

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » di 9 feb 2021 21:56

Wij zijn nog steeds opzoek naar een nieuwe auto.
Onze ford mondeo is inmiddels 7 jaar met 100.000 op de teller.
Nu heb ik al een paar keer gelezen dat een hogere auto als een SUV minder comfortabel rijdt met de caravan. En dan voornamelijk bij lange afstanden.
Ook onze eigen Ford dealer waarschuwde ons ervoor toen we voor een Ford Kuga kwamen kijken. scratch.gif

Wat zijn de ervaringen hier ??
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Daphne » di 9 feb 2021 22:10

Als je een SUV wil om de hoge instap, lijkt me dat reden genoeg om de overstap te maken. Daar heb je elke keer, het hele jaar door, bij in- en uitstappen plezier van.

Ervaringen hebben we nog niet, wij zijn net overgestapt van een Ford Mondeo naar een Seat Ateca. Heerlijk dat ik me niet meer uit de auto hoef te takelen mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

SUV OF Lage auto ?

Bericht door Jan van Vijven » di 9 feb 2021 22:21

Waar komt dat verhaal vandaan dat een hoge auto minder comfortabel sleurt? Kom eens met argumenten.
Ik heb van alles gereden en kan je vertellen dat dit onzin is.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » di 9 feb 2021 22:27

[re.gif] ik heb geen argumenten....daarom de vraag. knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Daphne » di 9 feb 2021 22:40

Ik zit net te denken, we hebben jaren geleden wel een VW Touran gehad. Dat reed prima en comfortabel genoeg met de caravan. Zelfs nog iets strakker dan met de opvolger een VW Passat station die een langere overhang had.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Davendre » di 9 feb 2021 22:40

Ik denk dat je met een SUV met name rekening moet houden met het eigen gewicht van de auto. Hoe hoger hoe beter.

Mijn ervaring met een Ford Focus ecoboost met sportonderstel en de huidige T-Roc is exht een wereld van verschil. Beide auto’s hebben een vergelijkbaar gewicht.

Met de Focus in combinatie met de caravan geen centje pijn . Met de T-Roc heb ik met de caravan veel minder prettige ervaringen.

Dit is door een groot gedeelte op te lossen door bandendruk van de VW flink op te hogen en nog meer in de auto te leggen dan dat ik al deed.

De volgende auto (volgend jaar april) wordt zoals het er nu voor staat weer een station met sportonderstel. We twijfelen nog of mijn vrouw vanaf volgend jaar in de T-Roc gaat rijden maar die wil eigenlijk na haar huidige auto wederom een auto met voorruitverwarming mrgreen.gif .
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Philmar » di 9 feb 2021 22:43

Een auto kopen is geen rationeel proces, maar koop je vooral op gevoel.Een auto kopen die je aanstaat is misschien nog wel belangrijker dan de 'beste' trekauto!
Bijna niemand koopt een auto om alleen maar een caravan te trekken. Hoe belangrijk zijn dan de trekeigenschappen? En welke eisen stel je nog meer?
Ga je één keer per jaar op vakantie en blijf je 3 weken op dezelfde camping, dan kan je andere eisen stellen dan een reiziger die elke maand zijn caravan gebruikt en meer dan 10.000 km per jaar rond toert over allerlei (binnen)wegen in Europa.
Is voor iedereen anders.

Philmar

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Jan van Vijven » di 9 feb 2021 22:51

Om op de vraag terug te komen, onze huidige iets hogere auto rijd ook solo perfect, dus op geen enkel gebied is er ergens water bij de wijn gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door VIP » di 9 feb 2021 22:58

[re.gif] [re.gif]

Die laatste regel is wel op ons van toepassing (reiziger die elke maand zijn caravan gebruikt en meer dan 10.000 km per jaar rond toert over allerlei (binnen)wegen in Europa).

Nou zijn wij Petrolheads en vandaar onze keuze qua SUV trekker.

Wij zijn ons er goed van bewust dat niet iedereen dezelfde keus kan/wil maken qua kosten, maar het rijdt reetestrak en elke kilometer is genieten met een grijns op het gezicht.

Als trekker voor de caravan zijn de regelbare schokdempers en luchtvering een geweldig pluspunt, zoals vele andere zaken: als je het eenmaak hebt wil je niet meer zonder.

Als je het mij zou vragen zou ik eerst proefritten maken met de auto's die jullie voorkeur hebben, daarna wellicht een proefrit met de caravan erachter en dan de knoop doorhakken, enneh kies met je hart knipoog.gif het leven is kort....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Davendre » di 9 feb 2021 23:01

Philmar schreef:
di 9 feb 2021 22:43
Hoe belangrijk zijn dan de trekeigenschappen?
Heb je helemaal gelijk in. Wat maakt het uit om 1x per jaar zwabberend naar Zuid Europa te rijden.

Als je met een zwaardere aanhanger rijdt voor lange stukken dan moet deze er gewoon goed achterhangen. Ook die ene keer per jaar.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Ab » di 9 feb 2021 23:36

Voor mij zijn trekeigenschappen en een redelijk laadvermogen altijd doorslaggevend geweest. En veel mogelijke kogeldruk.
Daarnaast zo comfortabel mogelijk, en mogelijkheid om heel veel te trekken.
Het ging mij dan ook niet echt om een caravan te trekken.
Hoewel dat uitstekend ging, was het eigenlijk alleen maar een prettige bijkomstigheid.

Dat alles is niet wat een gemiddelde caravanbezitter nu echt nodig heeft.
Ieders situatie is anders.
Het maakt ook nogal wat verschil of er een caravan van 1000 kg of eentje van 3500 kg getrokken moet worden.
En daar zit nog een wereld aan gewichten tussen.
Kies de caravan bij de auto is altijd een beter plan dan de auto bij een caravan kiezen.
Als het gaat om per jaar maar een paar dagen te rijden, van stalling naar huis, vandaar naar een camping en vice versa, is het allemaal helemaal niet meer zo belangrijk.
Die paar dagen staan niet in verhouding met de rest van het jaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door JanPunne » wo 10 feb 2021 08:43

Mijn vraag is dan, waarom een suv?
Wij rijden sinds 2017 met een VW Golf Sportsvan, een mpv.
Dat is trouwens onze enige auto.
Dus voor werk, privé en caravan.
En daarvoor altijd lage instap volkswagens, Passat en Golf variant.
De Sportsvan heeft een hoge instap, voor ons heel belangrijk, en een behoorlijke laadruimte.
En niet te vergeten, het is een hele goede caravantrekker.
En daardoor is het rijden met deze auto erg ontspannen.
Bijkomende voordelen, waar we pas achter kwamen toen we er met de caravan op pad gingen waren voornamelijk het comfort.
Een goede zit, een prettige climat control en een logische bediening maakten het compleet af.
Nu rijden we nog een diesel, maar zeer binnenkort gaat dat veranderen in een 1.5 tsi met 150 pk.
De omstandigheden veranderen, de auto veranderd met die omstandigheden mee.
Laatst gewijzigd door JanPunne op wo 10 feb 2021 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » wo 10 feb 2021 08:45

Ik ga er vanuit dat, gezien TS kijkt naar een Kuga, we het hier over de normale SUV's hebben en niet Dodge RAM (wat eigenlijk weer geen SUV is) / Porsche Cayenne / Rolls Royce Cullinan. Die hebben allemaal het zeer hoge eigen gewicht als voordeel ten opzichte van een normale C of D segment auto.

Mijn eigen ervaring is wel degelijk gelijk aan wat de dealer jouw heeft verteld. Een normale SUV heeft door het hogere zwaartepunt een slechtere wegligging dan de vergelijkbare lage uitvoering. Het bewijs daarvan is makkelijk te leveren op basis van de snelste rondetijden die worden neergezet op de Nurnbergring. Voorbeeld:
Alfa Guilia Q4 = 7:32
Alfa Stelvia Q4 = 7:52
Porsche Panamera Turbo = 7:29 (bewust weggebleven bij de 911, die geen eerlijk vergelijk is, dat is een echte sportwagen)
Porsche Cayenne Turbo S = 8:00
Ter info: bij veel andere merken is de SUV niet getest of niet snel genoeg om in die lijst voor te komen, dus was beperkt in keuzes om het eerlijk te houden.

Dus je begint in basis al met een iets mindere wegligging. Ik heb zelf een BMW X1 2.0 sDrive gehad en nu een BMW 120i, behoorlijk vergelijkbaar dus. Allebei achterwielaangedreven, 2.0 Turbo benzine op hetzelfde platform. De 120i is de veel beter sturende auto, maar ook met de caravan erachter VEEL stabieler. Ik vermoed dat de zachtere vering die je vaak bij SUV's hebt daar de grootste boosdoener in is. Wellicht dat instelbare dempers / luchtvering daar een deel van kunnen compenseren, maar daar heb ik zelf nooit mee gereden. Ik koop vaak een andere auto, gewoon voor de lol. En heb dus best wat auto's voor mijn caravan gehad.
De meest stabiele waren altijd de harder geveerde lagere auto's.
Dus hier exact dezelfde ervaring als Davendre hierboven ook al aangaf met de Ford Focus vs VW T-Roc

Dat gezegd hebbende: ook met de X1 ben ik overal gekomen en kon ik nog steeds aardig doorrijden. 100 km/u op de teller was prima te doen, maar vermoeiender dan 110 km/u bij de 430D / 120i / Ford Mondeo. En harder wil ik niet rijden met hut erachter.
Waar jouw prioriteiten liggen kan niemand verder voor je bepalen. Ik neem graag een ietwat moeilijkere instap voor lief en hardere vering om daarna meer stuurplezier, een betere wegligging en een strakkere rit met de caravan te hebben. Komt ook omdat ik echt plezier heb in rijden en graag op tempo (solo) over een bergpas ga. Kan me prima voorstellen dat voor anderen, de prioriteiten anders liggen, zoals meer comfort op slechte wegen.
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 10 feb 2021 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Knaus440 » wo 10 feb 2021 09:21

We hebben nu een SUV, Honda CRV.
Weegt een 1500 kg.
Kan ik vergelijken met een vorige auto van dat gewicht: C5 Hdid station. Automaat en diesel.
Ervaringen met rijden met de caravan waren bij beide auto's niet echt verschillend. Alleen diesel/benzine en automaat)manueel was natuurlijk verschil. Maar wegligging, was geen reden om CRV te laten staan.
De Golf en de Meriva, allemaal met dezelfde caravan, was wel duidelijk verschil door 300 kg minder gewicht auto.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Lucas » wo 10 feb 2021 09:28

Hoewel de laagste auto waarmee ik een caravan heb getrokken een Subaru Outback is, kan ik er werkelijk niet inzien waarom een lage auto een comfortabelere trekker zou zijn dan een hoge. Juist zonder caravan kan ik me er nog iets bij voorstellen, want hoger zwaartepunt etc. Voor de rest juist heerlijk, een hoge auto ervoor. Geeft veel meer een "één met de caravan"-gevoel.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door janvijn » wo 10 feb 2021 09:33

Mijn ervaring is ook gelijk aan wat de dealer aan topic starter heeft aangegeven. Wij rijden nu al een aantal jaren een Rav4, wanneer je denkt aan een SUV die in dezelfde klasse hoort als die van ons, zijn er legio sedans of break modellen uit dezelfde prijsklasse die meer comfort bieden dan de Rav4. Nu was voor ons het verschil destijds wel heel erg groot, we hebben jarenlang meerdere Citroen’s gereden met de hydropneumatische vering, meer comfort kan je eigenlijk niet vinden. Onze Rav heeft een max trekgewicht van 2000 kg, nou ik raad je aan er dan niet mee op stap te gaan als je dan nog een beetje comfortabel wil sturen. Met onze vorige caravan (1700 kg as) heb ik dikwijls terug gedacht aan onze Citroen, terwijl die max 1800 kg mocht trekken, en dat met meer comfort deed dan de Rav. Met de huidige caravan (1500 kg as) is er veel verbetert, en zijn we eigenlijk best heel tevreden. Maar dat komt ook omdat ik heel blij ben met de hoge instap,- wat uiteindelijk de belangrijkste overweging was om hem aan te schaffen,- wordt nog iedere dag gewaardeerd, en een bijkomend voordeel is dat de Rav4 een probleemloze auto is. Wanneer je tot aanschaf van een SUV overgaat uit een hogere klasse, zoals door een aantal deelnemers eerder beschreven dan zal je geen klachten horen over gebrek aan comfort, maar ik weet niet in welke richting je gedachten uit gaan.
Een Rav4 of gelijkwaardige SUV’s zien er misschien wat robuuster uit dan een gewone sedan, maar verkijk je daar niet op,- ik geloof niet dat onze Rav iets meer is dan bv. de sedans of breaks uit dezelfde prijsklasse, staan misschien wel op dezelfde bodemplaat. Ik denk dat je een eerlijke dealer hebt, maar auto rijden is niet alleen maar een caravan trekken, ik hoop dat je de juiste overweging maakt.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Hermanus » wo 10 feb 2021 10:00

Wij hebben onze (lage) Mazda 6 een aantal jaren geleden ingeruild voor een MPV, Opel Meriva. De hogere instap en de betere zit is voor ons een verademing. En als je beter zit geldt dit ook als de caravan er achter hangt. En het verhaal over minder stabiliteit? Nooit wat van gemerkt, maar ik rijd gewoon over de weg, ik heb nog niet met de auto op Zandvoort gereden. weenie.gif

workel

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door workel » wo 10 feb 2021 10:01

[re.gif]
Mijn advies, ga een proefrit maken, kun je het zelf ervaren.

Wij hebben 3 SUV gehad en die hebben altijd prima de caravan kunnen trekken, voordeel van SUV, je zit hoger, betere kijk, komt niet vermoeid uit de auto na een tijdje sturen, nadeel station rijd iets strakker maar dat ervaar ik alleen met de solo auto tijdens de wintersport als de snelheid wat hoger ligt dan 150 km.

Maar een Kuga, RAV, CX5, Tiguan, QQ lijkt mij prima alternatieven.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door WillyL » wo 10 feb 2021 10:10

Lage instap, wanneer je wat ouder wordt is dat moeilijk, maar een te hoge instap ook.
Het hangt oa af van de beenlengtes.
Mijn moeder kon bv op later leeftijd (80) moeilijk in de B200, deels omdat ze wat slecht te been was, maar ook vrij klein.
Uit haar lage Chrysler lukte dat dan wel, daar waar het voor mij net omgekeerd was.
Iemand in een hogere auto hijsen/helpen is naar mijn mening moeilijker dan iemand in een lager laten zakken en daarna eruit helpen. Dit natuurlijk wanneer je dus hulp nodig hebt.


Dat zwaartepunto zal ook zo geen groot verschil maken, eerder de vering en oversteek achter de wielen., maar bij de huidige auto's staan die veijwel allemaal dicht tegen de hoekpunten.
En in de nieuwere SUVs met electrische ondersteuning zitten de batterijen ook laag en verlagen zo oon het zwaartepunt. Dan moet je natuurlijk een hybride of puur elektrische hebben.
Aan de andere kant, met dakkoffer gaat het zwaartepunt relatief weer hoger.

Het hangt dus echt af van de auto...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » wo 10 feb 2021 10:12

Iedereen bedankt voor de reacties.
We hebben weer meer info thumbup.gif
SUV ging inderdaad om de hoge instap.
Onze voorkeur gaat momenteel uit naar de renault megan estate bouwjaar 2019/2020 waar we binnenkort voor willen gaan kijken.
We hebben al in meerdere auto merken en uitvoeringen proefgereden maar we kunnen geen auto vinden met goede stoelen zoals in onze ford mondeo.
Ford focus wagon ook niet en bovendien trilde hij tijdens het rijden. Er zitten nu 3 cilinders in en dat schijnt trilling te kunnen geven.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door caravanblog » wo 10 feb 2021 10:22

Wij als Ford rijders zijn ook ooit overgestapt van een Mondeo naar een MPV en SUV model. Eerst een C-max en nu hebben we twee Kuga's gehad. Wij herkennen ons juist niet in wat de dealer zegt dat een Kuga minder comfortabel rijdt met een caravan. Het lijkt me meer andersom. Een Kuga heeft een korte achterkant, is betrekkelijk stevig geveerd (zeker St-Line) en is daardoor uiterst stabiel en comfortabel met een caravan. Een lange (wagon), lage Mondeo met behoorlijk lange overhang is uiteindelijk minder stabiel met caravan.
Ik denk dat de Mondeo solo comfortabeler is qua demping en vering. De Mondeo is ook een stuk ruimer. Wij zijn met zijn tweeën, dan voldoet de Kuga prima maar met een gezin is hij niet ruim bemeten.
Na vele caravans en meerdere soorten auto's ben ik heel blij met de Kuga. Hoe het nieuwste model Kuga met een caravan rijdt weet ik niet.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » wo 10 feb 2021 10:26

[re.gif] [re.gif]

Ook ik vond de 3 cilinder niet zo prettig en wat trillingen geven bij bepaalde toerentallen. Ik weet dat ik zeer kritisch ben, maar herken je ervaring volledig. Stoelen blijven bij de "premium" merken vaak beter, beste stoelen vind ik nog steeds de Volvo stoelen, gevolgd door de BMW sport stoelen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door Sofie64 » wo 10 feb 2021 10:37

[re.gif]
Ja de volvo stoelen zitten goed inderdaad. Maar mijn man is 1m96 lang en de stoelen moet dan helemaal naar achteren staan en helemaal naar beneden. Ook het stuur moet helemaal naar boven,
En dan komt het....het midden console loopt schuin naar boven. Mijn man zit dan met zijn elleboog bij het hoogste stuk van de console. Iedere keer als hij moet schakelen moet hij zijn arm optillen omdat hij anders tegen het console blijft steken. scratch.gif
Na de proefrit voelde hij zijn schouder al. Verder heerlijke auto.
Wij hopen dat de stoelen van de renault megan estate goed zitten.....
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door freekvo » wo 10 feb 2021 10:43

Wij hebben 25 jaar lang een 'hoge' auto gehad. Eerst een Fiat Ulysse (die reed en zat fantastisch) en daarna 2x Toyota Picnic, 1x Nissan X-trail, 2x Mitsubishi Outlander (geen PHEV). Altijd een 2.0 benzine motor of vergelijkbaar.
Hier hadden we altijd een vrij kleine caravan (Constructam NG Condor 390) achter hangen dus geen problemen.
Sinds wij na ons pensioen met de huidige caravan (Elddis) rijden, werd het een stuk vermoeiender met de laatste Outlander. Het zitcomfort was niet geweldig (te korte zittingen terwijl wij van gem. lengte zijn) dus we werden erg nsel moe. Het max. koppel zat bij een erg hoog toerental dus dat was niet prettig rijden in de Pyreneeën.
Ook zonder caravan kregen we zitklachten in deze auto. En dus hebben we de overstap gemaakt naar de huidige Mercedes en dat is dus een lage auto.

Onze ervaringen hier mee zijn:
- minder zicht door de lagere auto: geen merkbaar verschil.
- trekken caravan: de caravan ligt veel stabieler achter de auto en het rijden door de Pyreneeën is een genot geworden door trekkracht en stabiliteit.
- zitcomfort: die is nu enorm verbeterd; we rijden nu veel meer km's per dag (als we dat willen) zonder moe te worden.
- lage instap: ach ja, dat weegt absoluut niet op tegen al andere voordelen. Bovendien houdt dat je nog een beetje soepeltjes.

Nu kun je een Mitsubishi totaal niet vergelijken met een Mercedes want dat is echt een wereld van verschil. Maar wij zijn blij dat we de overstap hebben gedaan. Het blijft natuurlijk allemaal wel heel erg persoonlijk.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SUV OF Lage auto ?

Bericht door RDDR » wo 10 feb 2021 11:00

[re.gif] [re.gif]

Haha, daar kan ik met mijn 1,78 meter niet over oordelen mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif En mijn vrouw is nog korter.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”