Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door StefanG » di 26 jan 2021 16:50

Hallo forumleden,

Wij zijn nieuw hier en ook nieuwe caravantrekkers. Caravan verleden jaar gekocht en door corona tijden maar enkele weken kunnen gebruiken in eigen land.
Tot nu toe werd de Hyundai I40 1.7 Diesel (manueel 6 versnellingen )hiervoor gebruikt om de caravan tot onze bestemming te brengen. Ervoor kampeerden we met de vouwwagen.

Daar we voor ons werk minder km's doen denken we onze diesel te vervangen door de Rav4 hybrid 2.5 4x4 aandrijving.

Reden voor benzine hybride:
- kortere woon-werk verkeer (+/- 16km enkel rit) (vroeger was dat bijna 40km enkel met de diesel)
- door de kortere rit vrees voor kosten aan de roetfilter
- diesel is 5j oud, kan er nog een vrij mooie som voor terugkrijgen nu
- max km per jaar 20.000 tot 25.000km
- diesel wordt minder en minder toegelaten (euro5 "binnenkort" al afgelopen in sommige streken)
- manuele versnellingsbak: schrik voor oververhitten koppeling.
- klein beetje milieuaspect icm hogere instap (we zijn +40 en eentje als rugleider, daarom ook de 500EU met aparte bedden).
- automatische versnelling van de Rav4 is heel leuk om mee te rijden. Verleden week testritje gedaan, wel zonder caravan.
- is ook wat zwaarder dan de I40 dus is mooi meegenomen.
- vroeger toyota rijder geweest, mijn ouders altijd. En heel tevreden ermee.

Onze caravan is leeg 1270kg en MTM1500kg, maar we hopen steeds te laden tot 1400kg.

Is deze combinatie ok om met gezin, 2 volwassenen en 2 kinderen een uitstap te doen?
Weekendjes dicht bij huis, denk aan ardenne, maar ook zee, Holand. Maar een verre bestemming richting zuid-frankrijk, italie en spanje in de grote vakantie gaan er ook bij zijn.
Dus ik denk aan die flinke hellingen over de alpen, dolomieten, en die beroemde helling van Luik.

Zijn er mensen bij die ervaringen hebben met gelijkaardige combinaties? Want het koppel is inderdaad wel vrij laag, maar die van de I40 is niet veel beter.

Een nadeeltje vind ik in ieder geval al de max kogeldruk : 70kg. Op de I40 mocht ik er 80kg op zetten.
Maar we gaan geen fietsen op de dissel meenemen.

Wat zijn jullie ervaringen? Want het is tenslotte wel een hoop centen.
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

Reizigers

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Reizigers » di 26 jan 2021 17:02

Yeb.
Wij hebben dezelfde auto.
Twee jaar geleden nieuw gekocht.
Toen hadden wij nog net de caravan.
Auto mag tot 1600kg trekken, en die hadden we ook,(incl belading) en heeft er totaal geen moeite mee.
Op het moment dat wij de caravan omruilde voor een nieuwe camper zijn wij nog van rechts naar links door en over de pyreneën gereden. En door de alpen terug. Geen probleem. Één keer de automaat op handmatig gezet, maar maakte geen verschil.
Nu wonen we in het bos. De zandpaden veranderen in de herfst in modderpaden. Geen probleem.
Veel plezier met deze auto.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Avontuur » di 26 jan 2021 17:50

Wij trekken er onze Eriba 485GL Winnerline mee voort, geen enkel probleem.
Een probleemloze wagen, power genoeg!

(maar onthou, wij van wc-eend, het is onze derde Toyota, wellicht zijn we sterk gebiassed)
Laatst gewijzigd door Avontuur op di 26 jan 2021 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door dieseltijger » di 26 jan 2021 18:09

Ik lees met belangstelling mee, want ik overweeg een AWD "om overal te kunnen komen". Twee auto's staan op de shortlist: jouw RAV4, en de Subaru Outback.

De Outback is onzuiniger, maar lichter qua gewicht. De AWD bij deze auto is mechanisch, en ik kan mij voorstellen dat je bij extremere omstandigheden (oprijden steile zandheuvel) dan beter af bent - maar hoe vaak komt dat voor?

Ik ga zodra de situatie het toe laat deze twee auto's uitproberen. Wat in het algemeen opvalt is dat autotests die met exact hetzelfde type voertuig worden uitgevoerd qua bevindingen uiteenlopen. Kijk maar eens hier: https://www.thetowcarawards.com/tow-car/toyota-rav4-4/ Samengevat: Mwah) kijk bij caravantrekker (Dolenthousiast). Daar kopen we dus weinig voor.

Try before I buy is mijn devies.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Reizigers

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Reizigers » di 26 jan 2021 18:40

Toch nog een aanvulling op mijn vorige reactie.
Zoals ik schreef wonen wij in het bos.
Herfst/winter = modder.
Zomer stuift het.
Vanmiddag met een grote aanhanger compost wezen halen. Door de modder.
Bijlagen
AF40BC6D-7D47-497F-8AFE-D40593A79C6D.jpeg
AF40BC6D-7D47-497F-8AFE-D40593A79C6D.jpeg (193.91 KiB) 1925 keer bekeken
47680B3F-A643-4AE5-849E-CF7C76851A40.jpeg

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Nimma » di 26 jan 2021 19:15

aflower.gif welkom aflower.gif Heerlijk zo'n RAV4, je komt overal met een caravan thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door RonvA » di 26 jan 2021 19:38

Welkom op het forum!. Een Rav4 AWD (niet te verwarren met 'echte' 4x4. maar das een andere discussie) staat ook op onze shortlist moest de Land Cruiser er uit moeten over een paar jaar aangezien die nog 'maar' euro 4 is ;).

Overigens moet je wel heel goed laden / oppassen wat je mee neemt wil je voor 'maar' 130 kilo laden in de caravan. Ik weet niet of je opties hebt / of je die hebt meegenomen in het lege gewicht. Maar wij hebben al voor 90 kilo aan opties ofzo (reserve wiel, accu, mover..) En het bestek, stroom kabels, stoelen etc. etc. wat je in een caravan laad loopt ook al snel in de tientallen kilo's.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door StefanG » di 26 jan 2021 21:33

Je hebt gelijk. Ik moet hem eens op een weegbrug zetten om uit te testen. Ik heb verleden jaar onze inboedel (tassen borden, tafel...) al gewogen gehad en volgens het gelijkvormigheidsattest weegt het 1270kg leeg. De mover en batterij, durf ik nu niet zeggen of dat inbegrepen is. Nochtans hebben we hem zo besteld gehad.

Maar zoals ik boven al lees, niks dan positieve reacties dus. Ook op andere plaatsen (facebook) en caravantrekker.nl zijn er lovende reachtes.
Ok, het zal niet tippen aan een goede 2.0 diesel, maar die rit bergop hoeft geen race te zijn. We rijden zowiezo max 90. Vakantie begint thuis bij het vertrekken. Ik merk sinds we de vouwwagen slepen we zowiezo al rustiger zijn op de baan, tegenover vroeger zonder sleep volle gaas op de Autobahn.

Die test van https://www.thetowcarawards.com/tow-car/toyota-rav4-4/ is van een model van 2017? Want het laatste model heeft extra koppel gekregen dacht ik?
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door StefanG » di 26 jan 2021 21:35

Reizigers schreef:
di 26 jan 2021 18:40
Toch nog een aanvulling op mijn vorige reactie.
Zoals ik schreef wonen wij in het bos.
Herfst/winter = modder.
Zomer stuift het.
Vanmiddag met een grote aanhanger compost wezen halen. Door de modder.
Kan me al inbeelden het kuiswerk achteraf knipoog.gif
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door dieseltijger » di 26 jan 2021 22:53

Stefang: ze hebben verschillende types getest. Maar weet je: een auto is net als een schoen. Het moet bij je passen. En die tests zijn zo subjectief als de pest, en worden met een andere caravan dan de jouwe uitgevoerd.

Ik ga gewoon proefrijden op de snelweg met mijn caravan, en als je tienduizenden Euro's uitgeeft dan vind ik dat geen onredelijke wens. En bovendien: verkopen is moeilijker dan kopen. Aanbod genoeg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Reizigers

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Reizigers » wo 27 jan 2021 02:18

StefanG schreef:
di 26 jan 2021 21:35

Kan me al inbeelden het kuiswerk achteraf knipoog.gif
Komt van de zomer wel weer. Heeft nu geen enkele zin.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Wie-niets » wo 27 jan 2021 10:02

Ik zou mij niet te druk maken over die 70 kg max kogeldruk. Het houdt natuurlijk niet over en had beter gekund. Echter vaak is er een gedoog/tolerantie beleid van 5 tot 10% m.a.w. als je er 75 kg op belast zal dat geen probleem opleveren.
Het is al gezegd en onderkent weeg de caravan eens "leeg". Verbaasd je niet over zomaar 50 kg meer dan je denkt.
En die 1500kg max as is dan zo bereikt Bij 1400 kg zoals door jou gedacht, blijft er denk weinig over voor belading uitgaande van een gezin.

Wat betreft trekker zou ik mij verder niet druk maken daar kom je niets aan te kort. En ga eerst het is al gezegd eens met de caravan er proef mee rijden.
Het zijn een hoop centen tenslotte.

Overigens voor jouw nieuwe situatie wel eens aan een Plug-in versie gedacht.
Voor de kilometers die je vermeldt je nog gaat rijden woon/werkverkeer kun je dit geheel solo sowieso volledig elektrisch rijden. Ook draag je dan wat meer bij aan het milieu en denk even aan milieu zone 's die meer en meer worden, en bij steden gaan gelden. Een 50 km dan volledig elektrisch te kunnen rijden wordt dan weer een pluspunt naast het feit je dan nog zuiniger rijdt dan met een gewone Hybride.
En woon je in Nederland dan ook de komende jaren de helft van de MRB en dat scheelt ook alweer zomaar de nodige euro's op een toch voor de MRB zware wagen.
Maar uiteraard laat je niet door mij ompraten, ik geef het je alleen ter overweging. scratch.gif

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Frank Volvo » wo 27 jan 2021 10:14

Wij rijden een iets zwaardere jongen. Lexus RX450h. Eerst een derde generatie, nu een vierde generatie.
De overeenkomsten met een RAV4 zijn de fijne versnellingsbak; traploos en daardoor is het genoemde mogelijk wat lagere motorkoppel geen enkel probleem door de traploze aanpassing door de versnellingsbak. Geen getwijfel of pendelen tussen versnellingen. Verder de "electrische 4wd", is ruim voldoende voor betere tractie op de weg en de camping. Heb nog nooit last gehad van doorslippende wielen oid. Bevalt prima.
En, voor wat het waard is; Toyota en Lexus zijn echt probleemloze auto's. Echt nooit problemen mee gehad, ondanks de complexiteit. Zeer doordachte, robuust ontworpen techniek.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door meeder » wo 27 jan 2021 19:27

Het grappige is dat de techniek juist niet complex is.
Als je de Toyota hybride transmissie bekijkt zit die eigenlijk enorm simpel in elkaar.
Natuurlijk is de elektronica wel wat complexer maar dat is ondertussen helemaal uitgekauwd door Toyota en ook enorm betrouwbaar.

Als de techniek je interesseert:
https://youtu.be/O61WihMRdjM

StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door StefanG » wo 27 jan 2021 23:05

Wie-niets schreef:
wo 27 jan 2021 10:02
Ik zou mij niet te druk maken over die 70 kg max kogeldruk. Het houdt natuurlijk niet over en had beter gekund. Echter vaak is er een gedoog/tolerantie beleid van 5 tot 10% m.a.w. als je er 75 kg op belast zal dat geen probleem opleveren.
Het is al gezegd en onderkent weeg de caravan eens "leeg". Verbaasd je niet over zomaar 50 kg meer dan je denkt.
En die 1500kg max as is dan zo bereikt Bij 1400 kg zoals door jou gedacht, blijft er denk weinig over voor belading uitgaande van een gezin.

Wat betreft trekker zou ik mij verder niet druk maken daar kom je niets aan te kort. En ga eerst het is al gezegd eens met de caravan er proef mee rijden.
Het zijn een hoop centen tenslotte.

Overigens voor jouw nieuwe situatie wel eens aan een Plug-in versie gedacht.
Voor de kilometers die je vermeldt je nog gaat rijden woon/werkverkeer kun je dit geheel solo sowieso volledig elektrisch rijden. Ook draag je dan wat meer bij aan het milieu en denk even aan milieu zone 's die meer en meer worden, en bij steden gaan gelden. Een 50 km dan volledig elektrisch te kunnen rijden wordt dan weer een pluspunt naast het feit je dan nog zuiniger rijdt dan met een gewone Hybride.
En woon je in Nederland dan ook de komende jaren de helft van de MRB en dat scheelt ook alweer zomaar de nodige euro's op een toch voor de MRB zware wagen.
Maar uiteraard laat je niet door mij ompraten, ik geef het je alleen ter overweging. scratch.gif
De plug-in werd ons ontraden door eigenaars van de plug in. Als je wat langere rit doet, rijd je aan een hoger verbruik. Bovendien (als het thuiswerk terug wegvalt) rijden we regelmatig met de fiets naar het werk. Ik met de koersfiets en vrouw met de elektrische fiets. Soms eens 1 a 2 per week een totale rit heen en terug van 70km. En een rit naar de winkel.

Zal proberen de verkoper te overtuigen voor een test met onze sleurhut.

En inderdaad de caravan eens wegen. Iemand tips waar ik terecht kan? Ooit de vouwwagen eens op de weegbrug van het containerpart gezet. Misschien moet ik dat met de caravan ook eens doen, maar ik denk dat ik nu scheef zal bekeken worden wegens beperkt aantal bezoekers tijdens de covid periode en de lange wachtrij achter. awhoea.gif
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

StefanG
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 25 jan 2021 20:22

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door StefanG » wo 27 jan 2021 23:10

Over de betrouwbaarheid van de toyota moet je me niet overtuigen. Dat weet ik dat dat snor zit. Heb jaren met toyota gereden, mijn ouders nog steeds.
Maar het is gewoon de combinatie van de auto met de caravan MTM1500kg (tenslotte maar 150kg onder het trekvermogen van de auto). Ga ik hiermee niks kapot rijden omdat er maar weinig verschil op zit? Want tenslotte gaat die motor serieuze toeren moeten maken!
Hoger toerental van een benzine motor is altijd een mede oorzaak waarom dat die motoren net iets minder lang meegaan dan een rustigere diesel.
Caravan: Knaus Sport 500EU 2020.
Toyota Rav4 Hybrid 2.5 AWD.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Avontuur » do 28 jan 2021 07:43

StefanG schreef:
wo 27 jan 2021 23:10
Maar het is gewoon de combinatie van de auto met de caravan MTM1500kg (tenslotte maar 150kg onder het trekvermogen van de auto). Ga ik hiermee niks kapot rijden omdat er maar weinig verschil op zit?
Ik denk niet dat deze combinatie het wordt, inderdaad weinig ruimte wat het gewicht betreft, los van de kwaliteit van de RAV en de Knaus.
Je hebt wel heel weinig marge.
A travel adventure has no substitute.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door ArnoM » do 28 jan 2021 07:54

[re.gif]
Er zijn al meer reacties van mensen met ervaring met deze auto die aangeven dat het totaal geen probleem is.
Daar moet TS dus maar van uitgaan.
Waar ik eerder mijn vraagtekens bij zou zetten is de gedachte om met 2 volwassenen en 2 Kids op vakantie te gaan en dan genoeg denken te hebben aan 130 kg bijladen in je caravan.
TS geeft aan dat de caravan 1270 kg leeg is en dat hij hem verwacht te laden tot 1400 kg.
Dit is niet realistisch.
TS mag blij zijn als hij niet over de 1500 kg heen gaat.
Lezende dat ze een slechte rug hebben en dus ook wel een mover zullen onderbouwen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Avontuur » do 28 jan 2021 08:14

ArnoM schreef:
do 28 jan 2021 07:54

TS geeft aan dat de caravan 1270 kg leeg is en dat hij hem verwacht te laden tot 1400 kg.
Dat had ik niet gelezen, 1270 leeg, dan zou ik het zeker durven, onze Eriba weegt dat ook leeg, en de RAV4 trekt hem prima!
Ik dacht 1500kg uit zijn laatste bericht, en dan nog van alles op en aan de caravan, dat wordt het niet, my bad.
A travel adventure has no substitute.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Wie-niets » do 28 jan 2021 09:40

Het grootste punt blijft ( ArnoM gaf dat ook al aan) dat die 1400 kg die gedacht wordt te gaan laden gewoonweg met een gezin en daarbij een mover en nog wat zaken waarschijnlijk niet realistisch is. Die tot max 1500 kg van de caravan zal dan eerder realistisch zijn tot belasting door de belading. Etc. En je kunt natuurlijk nog wat zware dingen in de auto kwijt, maar met een gezin wil je toch ook wat ruimte hebben voor de kinderen in de auto.

Het exact wegen van de caravan in dit geval voor het gewicht zou ik zeker willen weten.

Voor het trekken van 1500kg zal geen punt worden voor de Rav4 Hybrid. AWD

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Musso53 » do 28 jan 2021 10:41

Misschien wel een puntje van aandacht is de hoogte van de trekhaak. Zie dit topic: viewtopic.php?f=72&t=38545&start=100
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Head02
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 mar 2020 09:19

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Head02 » wo 3 feb 2021 18:16

mag ik een iets andere vraag stellen, wel over dezelfde auto?
ik kan kiezen uit een RAV 4 2.5 AWD (2021) met een trekgewicht van 1650 kg of een RAV 2.0 VVT 2WD (175 pk) met een trekgewicht van 2.000kg.

de benzine uitvoering heeft een lager koppel dan de hybride uitvoering en is maar 2WD maar mag wel substantieel meer trekken. zal wel aan de handgeschakelde bak liggen.
maar als je een caravan hebt van max 1.600kg, welke uitvoering is dan verstandig (milieu eisen even links gelaten)?
hierbij ook rekening houden dat er redelijk veel in de bergen gereden wordt.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door meeder » wo 3 feb 2021 19:35

Ik zou de hybride kiezen.
Een automaat is in mijn ogen toch altijd wel comfortabeler. Bij de hybride heb je dan ook geen koppeling of koppelomvormer.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Wie-niets » do 4 feb 2021 17:08

Het is en blijft natuurlijk iets persoonlijks maar ik zou ook voor de Hybride AWD gaan.
De trekkracht van 2650 kg is ruim voldoende voor de max 1600 kg van de caravan.

En je rijdt natuurlijk ook het nodige solo waarbij dan de Hybride misschien ook de betere keus is.
Maar nogmaals het blijft iets persoonlijks. weenie.gif

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Toyota Rav 4 Hybrid AWD + Knaus Sport 500EU

Bericht door Wie-niets » do 4 feb 2021 17:12

:oops:
Was wel heel erg scheutig met de 2650 kg trekkracht....moet 1650 kg zijn bij de auto. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”