Caravan verwarmen tijdens de rit

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Frahazek » ma 25 jan 2021 13:19

Ben me nu aan het verdiepen in de truma duocontrol met crashsensor. Wat me nog niet duidelijk is, schakelt deze automatisch om als de ene fles leeg is naar de andere of heb je daar dan dat asseccoire voor nodig waardoor je hem in de caravan om kan zetten naar de volle fles
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door PD » ma 25 jan 2021 13:23

[re.gif]
Schakelt automatisch om, zie filmpje.

Wel zou ik het extra display in de caravan installeren zodat je kunt zien welke fles in gebruik is. Anders moet je alsnog elke keer in je disselbak gaan kijken met het risico dat je een keer 2 lege flessen hebt.

Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door ArnoM » ma 25 jan 2021 13:38

Ab schreef:
ma 25 jan 2021 13:04
De rode diesel was dat hier in NL. vlgs mij.
Niet meer verkrijgbaar, en zelfs strafbaar om in bezit te hebben.
Enige sector die het nog mag gebruiken zijn wij, de binnenvaart.
In D al heel lang alleen maar blanke diesel voor de transportsector, vroeger (1996) nog wel veel rode gasolie naar D vervoert voor de verwarming met Heizöl.
Wordt ook een zeldzaamheid.
Is ook echt wel wat viezer spul hoor die rode gasolie, stinkt echt harder.
Ook afhankelijk waar het vandaan komt, uit Rusland is de grootste rotzooi.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » ma 25 jan 2021 14:01

Ik heb nooit een binnendisplay gehad. Nu ook niet.
Het wisselen van lege flessen komt immers niet op een dag of 2.
Af en toe een keer kijken of de fles leeg is volstaat ook.
In koude streken weet je wanneer de fles leeg is zo ongeveer.
Als het heel koud is, na ongeveer 2 tot 2,5 dag.
Op de wintersportcampings gebruik ik helemaal geen flessen.
Het gas komt dan uit het gasnet van de camping.
Het is niet handig om 8 volle flessen van 11 kg inhoud mee te nemen.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jekihero

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Jekihero » ma 25 jan 2021 15:46

Als ik dit artikel lees borrelt bij mij een vraag op;

Is de gasinstallatie van een willekeurige nieuwe caravan geschikt voor bedrijf tijdens de rit en hebben deze caravans van na 01/01/07 dan ook een type goedkeuring?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Daphne » ma 25 jan 2021 15:56

[re.gif]

Zonder typegoedkeuring mag je de weg niet op en krijg je geen kenteken, dus alle caravans van na 01/01/07 zijn dus geschikt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Jekihero

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Jekihero » ma 25 jan 2021 16:36

In de typekeur van de caravan staat bij mijn weten niets over veilig gebruik van de gasinstallatie tijdens de rit.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » ma 25 jan 2021 16:41

Moet dat dan ? knipoog.gif
Zijn de Europese richtlijnen voor wegverkeer niet voldoende?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jekihero

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Jekihero » ma 25 jan 2021 17:02

Geen idee, maar ergens moet toch te vinden zijn dat de gasinstallatie gebruikt mag worden tijdens de rit?!

het enige dat in de Fendt-manual staat is:

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Frahazek » ma 25 jan 2021 17:38

Ab schreef:
ma 25 jan 2021 14:01
Ik heb nooit een binnendisplay gehad. Nu ook niet.
Het wisselen van lege flessen komt immers niet op een dag of 2.
Af en toe een keer kijken of de fles leeg is volstaat ook.
In koude streken weet je wanneer de fles leeg is zo ongeveer.
Als het heel koud is, na ongeveer 2 tot 2,5 dag.
Op de wintersportcampings gebruik ik helemaal geen flessen.
Het gas komt dan uit het gasnet van de camping.
Het is niet handig om 8 volle flessen van 11 kg inhoud mee te nemen.. knipoog.gif
En die gasfilters raden jullie die wel aan?
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Daphne » ma 25 jan 2021 17:40

Jekihero schreef:
ma 25 jan 2021 16:36
In de typekeur van de caravan staat bij mijn weten niets over veilig gebruik van de gasinstallatie tijdens de rit.
Je moet het niet moeilijker maken dan voorgeschreven is. Er staat alleen dat in Frankrijk de voertuigen met een typegoedkeuring van na 01/01/07 en de genoemde apparatuur met crashsensor hebben met een werkende gasinstallatie mogen rijden. De rest van Europa heeft deze leeftijdsbeperking niet, daar mag het voertuig ook ouder zijn, maar natuurlijk ook met de genoemde crashsensor.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door PD » ma 25 jan 2021 17:48

Frahazek schreef:
ma 25 jan 2021 17:38

En die gasfilters raden jullie die wel aan?
Die zijn verplicht ingeval je een garantie-aanspraak hebt. Totaal kom je met de hogedrukslangen op € 369,- aan materialen excl. de binnenaanwijzing.

Edit: ingeval van een Truma Combikachel kun je de extra binnenaanwijzing achterwege laten, je krijgt alsnog deze melding in je App:
Bijlagen
6BFF90CF-82A0-4D7B-A08F-640CD3FBEC7E.jpeg
Laatst gewijzigd door PD op ma 25 jan 2021 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door dieseltijger » ma 25 jan 2021 17:55

Tadaaa!!! typekeuring en eerste toelating van het stuk pluimvee zijn van rond 2003. Mooi! Ik heb koud bier en sap aan boord. Van de zomer wellicht een crash sensor inbouwen, maar "het mot niet" .
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Frahazek » ma 25 jan 2021 18:13

PD schreef:
ma 25 jan 2021 17:48
Frahazek schreef:
ma 25 jan 2021 17:38

En die gasfilters raden jullie die wel aan?
Die zijn verplicht ingeval je een garantie-aanspraak hebt. Totaal kom je met de hogedrukslangen op € 369,- aan materialen excl. de binnenaanwijzing.

Edit: ingeval van een Truma Combikachel kun je de extra binnenaanwijzing achterwege laten, je krijgt alsnog deze melding in je App:
Ja de truma combi hebben wij ook dus dat komt goed thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Jekihero

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Jekihero » ma 25 jan 2021 19:04

Daphne schreef:
ma 25 jan 2021 17:40
Jekihero schreef:
ma 25 jan 2021 16:36
In de typekeur van de caravan staat bij mijn weten niets over veilig gebruik van de gasinstallatie tijdens de rit.
Je moet het niet moeilijker maken dan voorgeschreven is. Er staat alleen dat in Frankrijk de voertuigen met een typegoedkeuring van na 01/01/07 en de genoemde apparatuur met crashsensor hebben met een werkende gasinstallatie mogen rijden. De rest van Europa heeft deze leeftijdsbeperking niet, daar mag het voertuig ook ouder zijn, maar natuurlijk ook met de genoemde crashsensor.
Ik zou het graag met je eens zijn, maar volgens mij staat er ook dat de gasinstallatie geschikt moet zijn om tijdens de rit in bedrijf te zijn.
De fabrikant stelt alleen dat de kranen tijdens de rit dicht moeten. Daarmee is de wettelijke aansprakelijkheid afgetimmerd. Wie of wat overruled dit dan?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » ma 25 jan 2021 19:18

Ik stook al 20 jaar propaan en LPG.
Het laatste het meeste.
Gasfilters heb ik nooit gebruikt. Ook nooit maar enig probleem gehad.
Het is ook onzin. Vervuiling, olie, paraffine of wat dan ook verdampt niet, en kan dus nooit de fles verlaten.
Mocht er al iets inzitten.

Gasfilters voor vloeibaar LPG zijn wel vereist, daar zit er eentje van in mijn auto.

Maar als je jezelf er beter door voelt..het schaadt ook helemaal niks.
En na een paar jaar mag je jezelf verbazen over hoe schoon het filter gebleven is. mrgreen.gif

Jekihero, waarom zoek je problemen die er niet zijn ?
Draai gewoon de flessen dicht als je dat beter vindt.
Dat mag dus ook.
Hoewel een gesloten fles in potentie veel gevaarlijker kan zijn dan een openstaande.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Daphne » ma 25 jan 2021 19:46

Jekihero schreef:
ma 25 jan 2021 19:04


Ik zou het graag met je eens zijn, maar volgens mij staat er ook dat de gasinstallatie geschikt moet zijn om tijdens de rit in bedrijf te zijn.
De fabrikant stelt alleen dat de kranen tijdens de rit dicht moeten. Daarmee is de wettelijke aansprakelijkheid afgetimmerd. Wie of wat overruled dit dan?
Geschiktheid dmv de Truma crashsensor en een paar andere genoemde merken. Voertuigen van voor die datum mogen zelfs zonder die extra middelen de gasinstallatie gebruiken voor verwarmen, of dacht je dat die oudere installaties meer geschikt waren?
Zie het als de mistlampplicht op caravans van boven de 750 kg en met een registratie vanaf (ik meen) 01/01/98. Alle caravans van boven de 750 kg van voor die datum mogen zonder mistlamp rijden, maar na die datum mag je alleen met mistlamp de weg op, ook al is het niet eens mistig. Zijn die caravans oudere caravans dan veiliger dan van na die datum? Het is een wijziging in regelgeving die ergens moet starten zonder de vorige generatie ineens van de weg te moeten halen.

Dat de fabrikant zegt met gesloten gasfles rijden is logisch, er is immers geen voorziening af fabriek die de installatie geschikt maakt om met open te gasfles te gaan rijden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Micky » di 26 jan 2021 08:59

Ab schreef:
ma 25 jan 2021 19:18
Ik stook al 20 jaar propaan en LPG.
Het laatste het meeste.
Gasfilters heb ik nooit gebruikt. Ook nooit maar enig probleem gehad.
Het is ook onzin. Vervuiling, olie, paraffine of wat dan ook verdampt niet, en kan dus nooit de fles verlaten.
Mocht er al iets inzitten.

Gasfilters voor vloeibaar LPG zijn wel vereist, daar zit er eentje van in mijn auto.

Maar als je jezelf er beter door voelt..het schaadt ook helemaal niks.
En na een paar jaar mag je jezelf verbazen over hoe schoon het filter gebleven is. mrgreen.gif

Jekihero, waarom zoek je problemen die er niet zijn ?
Draai gewoon de flessen dicht als je dat beter vindt.
Dat mag dus ook.
Hoewel een gesloten fles in potentie veel gevaarlijker kan zijn dan een openstaande.
Ab gebruik google maar eens, er zijn voorbeelden genoeg te vinden (met name camper gerelateerd) waar na een jaar de filters echt wel vies zijn, maar als je er geen 1 gebruikt zie je dat niet natuurlijk knipoog.gif
$_86.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » di 26 jan 2021 09:38

Die filters op de foto komen ongetwijfeld uit een vloeibaar gasinstallatie..zo ziet het filter in mijn auto er ook vrij regelmatig uit, na een paar jaar gebruik. knipoog.gif

Ik heb ook foto's gezien van filters in de dampgasleiding die daar een paar jaar tussen hebben gezeten.
Niet van nieuw te onderscheiden.
In vloeibaar gas heb je echt wel een filter nodig.

Denk je nu echt dat die zooi in dat filter eerst meeverdampt is, en daarna in het filter weer vloeibaar/vast is geworden?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Jan van Vijven » di 26 jan 2021 09:55

Ik kook, verwarm en koel mijn hele leven op gas, eerst alleen met flessen en later ook op aardgas, nooit filters gebruikt. Wellicht zit er thuis iets tussen maar daar kijk ik nooit naar, nooit problemen gehad. Btw: bij onderhoud zie ik nooit iemand een filter vervangen dus neem ik aan dat er geen is.
Wat betreft die garantie, ach ik neem de gok, dat beetje wat er op jaarbasis door gaat is te verwaarlozen, mocht er ooit een storing komen is die garantie allang verlopen.

Wij hebben eerder last van vocht in pers lucht dan van vuil in gas of zuurstof.

Maw: ik vind het een zinloos artikel!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » di 26 jan 2021 10:19

+ 1.
Ik rij al sinds ver in de vorige eeuw op LPG.
Sinds de komst van LPG installaties die het vloeibaar gas direct in de cilinders injecteren zijn er filters nodig.
Daarvoor, met grote verdampers, die verwarmd moesten worden om niet te bevriezen, waren die er ook niet.
Het gros van alle caravans en campers hebben ook geen filter.
Ook zonder problemen.
Als er al zooi in de gasleiding komt, is dat door onzorgvuldigheid bij flessen aan en afkoppelen.
Er wordt nog veel meer zinloze zooi verkocht..
De kampeersupers liggen er vol mee.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door WillyL » di 26 jan 2021 14:52

+1
Het gas gaat in dampvorm in de leidingen en ontspanner, tenzij je de gasfles op zijn zij legt en dat is een heeeeeeeel slecht ide.
In de oude Kadett zat een gasinstallatie met verdamper zoals Ab schrijft. Daar zat onderaan een kokerdopje dat je af en toe moest 'leeggieten' omdat er vieze bruine vettige smurrie in kwam. Bij gewone huishoudgastflessen komt die smurrie er misschien ook maar blijft mooi op de bodem van - of in de fles zitten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
alko
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 25 dec 2016 11:39

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door alko » zo 2 mei 2021 15:19

Heb je wel zo'n Truma duocontrol of GOK Caramaticapparaat nodig?
Het lijkt me nogal een dure oplossing voor iets wat toch ook wel een beetje te plannen is n.l. het omschakelen van de ene naar de andere gasfles.
Je weet na een tijdje toch wel hoe lang je ongeveer met een gasfles doet en anders zijn er goedkope apparaatjes om de vullingsgraad te controleren.
Kun je niet gewoon, qua veiligheid dan, volstaan met een slangbreukbeveiliging die automatisch afsluit bij lekkage?
Of zie ik iets over het hoofd?
Volvo V60phev met Eriba Nova 465 GL.
Voorzien van Fiammaluifel, satelietschotel, Ultraheat als extra's.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door dieseltijger » zo 2 mei 2021 16:00

Mij lijkt het snuggerder om een crash sensor ipv een leidingbreukbeveiliging toe te passen - omdat deze laatste oplossing voldoet aan de wet- en regelgeving.

In plaats van twee standaard groene DIN gevallen met in totaal 10 kg gas, pas ik één Alugas fles toe waarin 11 kg gas zit. Met 16,5 kg lichter dan de 22 kg die de volle, dubbele DIN flessen met zich meebrengen. Ik ga niet op wintersport met het geval, maar wel weg in het voor en naseizoen, en ik brand twee...drie keer alle onkruid weg met deze lading. Niks te duo control of ultrasone meters. Eens per jaar laat ik het ding voor 17..18 Euro bijvullen en eens in de 11 jaar laat ik 'm voor dik 75 Euro keuren en reviseren (nieuwe afsluiter) bij Kuipers gassen in Eemnes.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan verwarmen tijdens de rit

Bericht door Ab » zo 2 mei 2021 23:01

@ alko.

Nee, je mist niks.
Een duocontrol is alleen zinvol voor winterkampeerders.
Mijn reden voor aanschaf was ooit, dat ik midden in de nacht wakker werd van de kou..en naar buiten moest bij 17 graden onder nul om de gasfles te gaan wisselen. Dat wilde ik niet meer.

Kampeer je niet in de winter, dan heeft een duocontrol weinig meerwaarde.
Hoogstens dat je nooit onverwacht zonder gas zit met een duocontrol, bij stevig gasgebruik.

Aan de andere kant..als je geen gaskachel gebruikt, zijn er genoeg kampeerders die 2 jaar met 5 kg gas doen.

Afgelopen 3 weken heb ik 33 kg gas, (3 groteflessen)leeggestookt. Gisteren weer 2 volle flessen gewisseld met 1 lege en 1 bijna lege.

Het is aan jezelf om te beslissen of het wel of niet zinvol is dus.
Voor mij wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”