Vragen over Alde verwarming

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door Ab » zo 24 jan 2021 23:42

Het is zeker een goede verwarming.
Ik ben er ook prima tevreden over.
Maar dat was ik ook met de Truma in mijn caravan, die werkte ook uitstekend, mede ook door de warme luchtgeleiding langs de ramen.
Ik heb ook verhalen gehoord van enkele camperaars die nogal problemen hadden met Alde, (veel kosten, storingen, en ook heel weinig servicepunten) en overgegaan zijn op een dieselverwarming. Ik hoop dat niet mee te maken.

Begrijp me goed hoor, ik ben er best blij mee.
Maar heb ook nooit spijt gehad van mijn beslissing om niet voor Alde te kiezen in mijn laatste caravan. Het kon wel..maar ik
had de ( forse ) meerprijs er niet voor over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door Jan van Vijven » ma 25 jan 2021 04:52

De nieuwe electronisch geregelde Truma (combi 4 of 6) hetelucht kachels vind ik persoonlijk niet veel onderdoen voor de Alde, supersnel warm en goed te regelen middels een kamer thermostaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door PD » ma 25 jan 2021 07:47

Zoals de meeste caravanners, hadden wij voorheen de traditionele Truma gaskachel met ringverwarming. Dit was een prima kachel maar matig te regelen en lawaaierig.


Nu met de Truma Combi 6E vinden we dit echt een revolutionaire verbetering: geen kachel zichtbaar meer in het interieur, geïntegreerde 10 liter boiler met automatische vorstbeveiliging, te stoken middels 5 gecombineerde energiekeuzes van geheel elektrisch, mix tot geheel op gas, en uitermate stil. Bovendien met een App op je telefoon prima te bedienen en per graad in te stellen.
Bij ons staat ie in de nacht op 12 C, overdag op 18 C en in de avond op 22 C en dat funktioneert heel accuraat.

Alde heeft voor mij dan ook geen meerwaarde (meer).
Bijlagen
95CE17A7-E682-48E2-8EDC-D357DCA560DD.jpeg
De combi kachel onder het dressoir
662FA345-8278-4B96-82EF-2BBFB4675FE0.png
De App op mijn smartphone
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door Ab » ma 25 jan 2021 09:55

Mee eens.
Ik heb deze twee verschillende systemen goed kunnen vergelijken.
Qua verwarming ontloopt het elkaar niets, niet merkbaar tenminste.
Klein voordeel, als ik 2 exact dezelfde campers of caravans met elkaar vergelijk, is de mogelijkheid van vloerverwarming met warm water.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door PD » ma 25 jan 2021 09:59

[re.gif]
Vloerverwarming is inderdaad verschillend; in combinatie met de Truma hebben wij deze elektrisch.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door Ab » ma 25 jan 2021 10:08

Ja, dat had ik eerder ook.
Dat werkte op zich best, alleen wat kostbaar bij stroomtarieven bij onze wintersportcamping..
Ook hebben wij vrij regelmatig helemaal geen stroompaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door 4Motion » ma 25 jan 2021 10:09

Wat ik eigenlijk zou willen weten is hoeveel zo een "elektrische" vloerverwarming ongeveer verbruikt wanneer je ze zou gebruiken op wintersport.
Neem worst case: -5 graden permanente vorst, verwarming 24/24 aan.

Ik denk dat je, voor het prijsverschil truma <-> alde, al heel wat jaartjes op wintersport kan. Wanneer je natuurlijk meerdere weken verblijft in de winter dan ligt de berekening opnieuw anders. Onderweg de vloerverwarming aan is natuurlijk ook wel comfort.

Wij overwegen de verschillende opties voor een volgende caravan maar zijn er nog niet uit. Wordt alvast minimaal een Truma combi E omwille van alle positieve reacties.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door Ab » ma 25 jan 2021 10:20

Daar zit practisch geen verschil in qua gasverbruik.
Ook dat heb ik kunnen vergelijken.
Het grootste verschil op wintersport is of je in de zon staat of in de schaduw. Dat maakt echt veel uit.
Elektrisch verwarmen kan je uitrekenen.
1 Kwh kost bijna een euro op onze favoriete camping.
Dat laat je wel uit je hoofd..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door PD » ma 25 jan 2021 10:23

bartG schreef:
ma 25 jan 2021 10:09
Wat ik eigenlijk zou willen weten is hoeveel zo een "elektrische" vloerverwarming ongeveer verbruikt wanneer je ze zou gebruiken op wintersport.
Neem worst case: -5 graden permanente vorst, verwarming 24/24 aan.
Reken op 1 kWh per 2,5 tot 3 uur. Dit is niet uitsluitend kostenverhogend; je stookt ook wat minder gas via de kachel.
Ik moet wel zeggen dat wij momenteel de vloerverwarming helemaal niet gebruiken omdat we tapijt in de caravan hebben liggen. Wanneer het tapijt er in het voorjaar weer uitgaat, ontstaat weer wel de behoefte om de vloerverwarming te gebruiken.

Voor wat betreft de Truma Combi 6E:
In de Brillant zit de E-module er standaard in. Wanneer ik deze optie bij een volgende caravan separaat zou moeten bijbestellen, zou ik deze achterwege laten; we gebruiken de E-funktie helemaal niet en hebben de combikachel volledig op gas staan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door 4Motion » ma 25 jan 2021 10:32

OK dus een snelle berekening:
1 kwh per 2 uur : 12 euro per dag : 84 euro per week om de elektrische vloerverwarming permanent aan te laten in winterse omstandigheden. De rest van het verwarmingsgebeuren uiteraard op gas, ook de ijskast laten wij op gas draaien tijdens de winter.

Conclusie: de elektriciteit kost valt alvast te overzien. Keuzes keuzes - leuk hé mrgreen.gif

Een negatief puntje wat hier nog niet ter sprake kwam is het gewicht. Een installatie inclusief vloerverwarming weegt vlot 50 kg.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vragen over Alde verwarming

Bericht door Ab » ma 25 jan 2021 11:21

Die E functie zou ik toch nog effe over nadenken PD.
Die zit in Alde ook, en thuis gebruik ik die dagelijks als vorstbeveiliging in deze periode. Stroom zat van de zonnepanelen op de naastgelegen garage.

Met het stroomtarief waar ik het eerder over had, gebruikten wij nooit meer dan ca 4 euro per dag. Op wintersport gebruik je de caravan alleen om te slapen en een ontbijtje...hoofdzakelijk..
De elektrische vloerverwarming bleef uit. Met hoogpolig dik tapijt ook niet echt nodig. De koelkast gewoon op stroom.
Om te zorgen dat mijn bier niet bevroor.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”