Caravan verwarmen tijdens de rit
Caravan verwarmen tijdens de rit
Als we in het “koude seizoen” naar de camping rijden zouden we het wel prettig vinden als we de verwarming al vast aan konden zetten maar dan nog niet op gas.
We hebben een Fendt Tendaza 495 met een Truma comb4 verwarming. Is het op de een of andere manier mogelijk om de caravan op stroom van de auto alvast enig voor te verwarmen?
We hebben een Fendt Tendaza 495 met een Truma comb4 verwarming. Is het op de een of andere manier mogelijk om de caravan op stroom van de auto alvast enig voor te verwarmen?
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Niet echt makkelijk, maar ook niet onmogelijk.
Je zou wat kunnen verzinnen om een heel zware dynamo in de auto te plaatsen, en via dikke kabels 130 Ampere naar een omvormer te sturen..
Daar zou je dan via een 230 kabel ca 1200 watt, mogelijk iets meer naar de caravan kunnen sturen.
Maar gewoon op gas heb je veel meer vermogen.
Ik heb dat jaren gedaan, onderweg naar Oostenrijk.
Werkt perfect.
Slechts een kleine aanpassing voor beveiliging van de gasinstallatie nodig, en het is klaar.
Je zou wat kunnen verzinnen om een heel zware dynamo in de auto te plaatsen, en via dikke kabels 130 Ampere naar een omvormer te sturen..
Daar zou je dan via een 230 kabel ca 1200 watt, mogelijk iets meer naar de caravan kunnen sturen.
Maar gewoon op gas heb je veel meer vermogen.
Ik heb dat jaren gedaan, onderweg naar Oostenrijk.
Werkt perfect.
Slechts een kleine aanpassing voor beveiliging van de gasinstallatie nodig, en het is klaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Onderweg elektrisch voorverwarmen ??
Leuk idee maar vrijwel niet te realizeren.... vergeet dat maar.
Enige mogelijkheid is gas..
Moet er wel een crash sensor gemonteerd zijn.
Leuk idee maar vrijwel niet te realizeren.... vergeet dat maar.
Enige mogelijkheid is gas..
Moet er wel een crash sensor gemonteerd zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Dacht dat de optie met gas verboden was maar met de crashsensor lijkt me een prima en legaal alternatief
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Eigenlijk geen alternatieve, maar de enige mogelijkheid.
Elektrisch is gewoon niet te doen... een utopie..
En nog wel een gekke know how......
Ik meen dat open vuur uit moet als je gaat tanken onderweg met de combi..
Maar nu ik dit schrijf zullen er zeker wel reactie's op gaan komen want ik ben geen ervarings deskundige in deze..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ja Chris dat lijkt me ook logisch als je bij een tankstation aankomt. In de praktijk zal het dan alleen gaan om de koude maanden en het laatste uurtje voor we aankomen op de camping. Ander voordeel is dan ook dat het meeste vocht wel uit de caravan is
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Chris, jij weet heel goed dat hier al vaker over is gediscussieerd.
1 open vuur is verboden op een tankstation.
2 een vlammetje wat je kunt zien als je door het roostertje naar binnen kijkt is open vuur.
Makkelijker kan ik het niet maken.
1 open vuur is verboden op een tankstation.
2 een vlammetje wat je kunt zien als je door het roostertje naar binnen kijkt is open vuur.
Makkelijker kan ik het niet maken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Daarom schreef ik het ook.... een know how..
Zelf geen ervaringsdeskundige dus laat die het maar exact neerpennen...
Dat kachel vlammetje kan je niet zien.... dus ......
Van de koelkast zou je het wel kunnen zien..... dus.....
Je mag het zeggen.. ik zou ze uit doen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Of je denkt out of the box: Je gooit je antieke truma kachel weg, en vervangt deze door een compacte truma varioheat kachel. Daar kan een timer op. en wellicht is er ook een afstandsbediening voor. De varioheat lijkt mij compact, dus die plaats je zo onder een bank. En waar de kachel stond kan je wellicht een Truma compact airco kwijt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ik heb zelf helemaal geen gaskachel meer, dus geen ervaring. Maar hoelang duurt het voordat een caravan lekker warm is? Kun je dat ding niet gewoon aanzetten zodra je op de camping aankomt, voor je naar de receptieloopt?
Vanaf het hek totdat de caravan is geplaatst, de reisspulletjes zijn opgeruimd en de koffie is gezet ben je toch ook zomaar een klein uurtje kwijt?
Vanaf het hek totdat de caravan is geplaatst, de reisspulletjes zijn opgeruimd en de koffie is gezet ben je toch ook zomaar een klein uurtje kwijt?
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Goh leuk idéé.
Een 3kW Webasto of Eberspracher erin op winterdiesel, tankje erbij.
12 volt voeding van de mover en onderweg bij laden vanuit de trekker.
Ik zie het helemaal voor mij.
Een 3kW Webasto of Eberspracher erin op winterdiesel, tankje erbij.
12 volt voeding van de mover en onderweg bij laden vanuit de trekker.
Ik zie het helemaal voor mij.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Een kwartier als we geen wachttijd bij de receptie hebben. Dat heb je als alles op z’n plek ligt, dan sta je heel snel.
Tijdens de reis verwarmen is bij ons ook nog een wens. Tijdens een koffiepauze zetten we wel even de kachel aan, maar dan duurt het toch even voordat het aangenaam warm is. Vaak is de koffie dan al weer op en rijden we verder. Duocontrol met crashsensor staat nog op het aan te schaffen lijstje.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Het duurt best erg lang voordat een echt koude caravan doorgewarmd is.
Er zit veel kou in bijv. matrassen, meubels, bankkussens enz.
Ik heb het over buitentemperaturen rond het vriespunt of lager.
Een bijkomend voordeel van een gemonteerde crash sensor is, dat je daar ook in de zomer plezier van hebt.
De koelkast kan dan ook op gas onderweg.
Dat werkt stukken beter dan op 12 volt.
Er zit veel kou in bijv. matrassen, meubels, bankkussens enz.
Ik heb het over buitentemperaturen rond het vriespunt of lager.
Een bijkomend voordeel van een gemonteerde crash sensor is, dat je daar ook in de zomer plezier van hebt.
De koelkast kan dan ook op gas onderweg.
Dat werkt stukken beter dan op 12 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Inderdaad, daarom is het lekker om tijdens de reis te kunnen verwarmen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Het kan prima , heb ik me laten vertellen met een alde verwarming is het perfect te doen Maar ook met een truma geeft dat geen problemen ,
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Waarom ??sailor wim schreef: ↑do 21 jan 2021 21:10Goh leuk idéé.
Een 3kW Webasto of Eberspracher erin op winterdiesel, tankje erbij.
12 volt voeding van de mover en onderweg bij laden vanuit de trekker.
Ik zie het helemaal voor mij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Wellicht een andere optie.
Als je een bankairco hebt die ook kan verwarmen, dan heb je wel een goede omvormer nodig en mogelijk een extra accu.
Geen vlam, wel meer Ah nodig.
Als je een bankairco hebt die ook kan verwarmen, dan heb je wel een goede omvormer nodig en mogelijk een extra accu.
Geen vlam, wel meer Ah nodig.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Dat is ook geen optie.
Airco's verwarmen niet meer bij lage temperaturen.
De accu is ook heel snel leeg. Binnen een uur, als je een grote hebt.
Airco's verwarmen niet meer bij lage temperaturen.
De accu is ook heel snel leeg. Binnen een uur, als je een grote hebt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ab, zover mijn kennis strekt heb je behoorlijk wattttt wattage nodig voor een airco .
Beetje flinke airco heeft 1800-2200W nodig.
Zet de airco op standje laag voor het verwarmen. Trek je ook gelijk vocht uit de hut door te verwarmen.
Stel je zet de airco op verwarmen op standje laag. Wat gebruikt dat ding? Ik heb geen idee, puur een gok, 1100W.
1100W/12V = circa 92Ah. Een voorziening dat je tijdens het rijden ook je caravan accu word bijgeladen, lijkt mij niet zo OK voor je auto met alle risico's van dien dat je elektronische storingen krijgen of je auto accu gaat de ... gaat.
Volgens mij gaat het erg kostbaar worden om behoorlijk wat Ah in Li-ion te bij elkaar te krijgen en daarnaast zal een omvormer 12-230V die dus eigenlijk het dubbele Wattage moet kunnen leveren erg duur worden.
Ik ben benieuwd wat de nabije toekomst gaat brengen in accu techniek.
Daarnaast zou mogelijk infrarood verwarming interessanter zijn. Word de hut niet droog en warm van, maar voor het conform voordat de gaskachel zijn werk doet mogelijk wel een interessante optie voor gedurende de reis.
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Ah, onze primus is dus geen probleem, echter zie ik ook geen vlammetje als de koelkast op gas aan staatArnoM schreef:Chris, jij weet heel goed dat hier al vaker over is gediscussieerd.
1 open vuur is verboden op een tankstation.
2 een vlammetje wat je kunt zien als je door het roostertje naar binnen kijkt is open vuur.
Makkelijker kan ik het niet maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Waarom niet voorverwarmen óp de camping?
Je komt aan en zet direct de gaskachel op standje 10. Dan ga je 'm goed plaatse, waterpas, pootjes, wintertentje, een jägerthee drinken, boodschappen doen en de hut begint aardig op temperatuur te komen
Je komt aan en zet direct de gaskachel op standje 10. Dan ga je 'm goed plaatse, waterpas, pootjes, wintertentje, een jägerthee drinken, boodschappen doen en de hut begint aardig op temperatuur te komen
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
RE.gif
Wellicht omdat de leidingen bevriezen als je 10 uur lang met -15 door Duitsland rijdt?
Ik weet het niet hoor, ik schrijf maar wat, verwarmt onderweg is gewoon heel fijn vind ik
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Wellicht omdat de leidingen bevriezen als je 10 uur lang met -15 door Duitsland rijdt?
Ik weet het niet hoor, ik schrijf maar wat, verwarmt onderweg is gewoon heel fijn vind ik
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Wij mogen de caravan tijdens de rit met de trumakachel heerlijk verwarmen met de crashsensor incl. Slangbreukbeveiliging en tijdens aankomst is het lekker behaaglijk.
Dit idee is trouwens tot stand gekomen toen wij een paar jaar terug de koelkast niet koud kregen tijdens de rit naar Italië omdat er niet genoeg stroom bij de kk kwam. De meting was 10,3 Volt en dat is echt te weinig voor de kk.
Morgenvroeg voor vertrek even 2 gasflessen in de disselbak plaatsen en vastbinden, de kachel aansteken en gaan met die banaan Dit idee is trouwens tot stand gekomen toen wij een paar jaar terug de koelkast niet koud kregen tijdens de rit naar Italië omdat er niet genoeg stroom bij de kk kwam. De meting was 10,3 Volt en dat is echt te weinig voor de kk.
Laatst gewijzigd door karelV op vr 22 jan 2021 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Caravan verwarmen tijdens de rit
Als beginnende caravanner had ik daar niet eens aan gedacht.
Bij mij zouden de waterslangen allang geknapt zijn.
Voorlopig houd ik het met zomer kamperen. Lijkt mij verstandig