Unico Verona seizoenplaats

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » di 19 jan 2021 01:10

Hallo allemaal,

Volgens Bax zou een unico Verona op een seizoenplaats moeten kunnen staan zonder voorwand. Deze werd aanbevolen tov de torino ivm extra liggers en meer afspanpunten door de aansluit driehoek en de zijwanden.

Wie van jullie heeft dit eerder gedaan en hoe is dit bevallen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » di 19 jan 2021 07:47

Verona is wat meer werk met opzetten dan een Torino.
En...een Torino kan je ook extra dakliggers en zijwanden in maken.
Beide bieden aan de voorkant geen bescherming...open.
Of dat op een seizoenplaats prettig is betwijfel ik...maar jou keuze.
Kwalitatief zijn ze gelijk..perfect beide.

Vraag PD... die heeft beide gehad.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Jan van Vijven » di 19 jan 2021 08:09

De kale Verona kan makkelijk voor een seizoenplaats gebruikt worden, bij afwezigheid even de middenstaander plaatsen en het staat als een huis! Wij hebben nooit problemen ervaren. Wij hadden dan ook geen voorwand.
De Torino is hier minder geschikt voor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door BertJan » di 19 jan 2021 08:30

voor een seizoensplek kan je beter een Bologna nemen, een verona staat erg stevig, maar als de wind opsteekt als je er niet bent en erin slaat is het een dikke windvanger. ook de plek waar je staat is natuurlijk erg van belang.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door PD » di 19 jan 2021 08:36

Er zijn inderdaad significante verschillen tussen de Verona en Torino; op onze enkelasser Premium (totale lengte 7,8 meter) hebben we beiden gehad.

De Verona vraagt iets meer opzetwerk, maar is ook veel beter en strakker af te spannen. Toen wij voor de Brillant ook weer een Torino wilden bestellen, werd dit door BAX met klem afgeraden vanwege de te grote overspanning terwijl ze een Verona wel wilden maken. De redenen die werden aangegeven waren zoals TS vermeldt: beter en op meer plaatsen af te spannen.

Wij hebben weliswaar de Torino op onze Premium tandemasser (totale lengte 8,8 meter) vorig jaar gedurende de maanden mei, juni en juli laten staan, maar dan ben je wel afhankelijk van hoe je staat en of de camping wat beschutting biedt; in het open veld zou ik de Torino niet onbeheerd durven laten staan, ondanks dat wij er een extra stormband overheen hadden liggen. Op een camping in Raamsdonk waar de caravan in het open veld stond, hebben we voor een stormachtige week waarin we er niet waren, de Torino toch afgebroken.

De Verona lijkt me zeker geschikt(er) voor het plaatsen op een seizoensplaats al zou ik ook dan toch rekening houden met de windrichting (storm komt vrijwel altijd uit het Zuiden of Zuidwesten) en enige beschutting proberen te zoeken. Voor de zekerheid zou ik er zelf de bijbehorende voorwand bij kopen en deze bij afwezigheid plaatsen. Een middenstaander, die bij de kleinere maten (tot maat 12) niet standaard wordt meegeleverd, zou ik absoluut zeker plaatsen en ook een extra stormband kan zeker geen kwaad. Ook je haringkeuze is erg belangrijk; het gaat veelal mis omdat de haringen "lossen". Zelf ben ik inmiddels helemaal overtuigd door PeggyPeg schroefharingen.

Resumé: een Verona zonder voorwand op een seizoensplaats......... Ja, maar onder voorwaarden... en al helemaal niet aan de kust !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Den Adriaan » di 19 jan 2021 09:27

Ach, onze Verona is zonder voorwand de lucht in gegaan bij een storm.
Reden: naden niet goed afgewerkt en daardoor afgescheurd.
De middenstander was geplaatst.
Met voorwand was het misschien ook gebeurd.
Wie zal het zeggen.

Op het eind van de naden liet de tenthersteller zien hoe deze afgewerkt had moeten zijn.
Afgenaaid in een soort Britse vlag patroon.
Dit was niet gebeurd en daar begon het losscheuren.
Afijn, het is achter de rug.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Aviva » di 19 jan 2021 09:31

In ieder geval wat bij veel andere luifel wel het geval is en bij een Verona niet is dat er geen water op blijft staan. Daar sneuvelen veel andere luifels op de camping op.

Verder zoals PD ook al aangeeft is vooral de afspanning belangrijk. Zorg dat er goede haringen in de grond zitten. Zo'n luifel krijgt bij een stevig wind heel wat te voorduren en dan is een haring zo uit de grond getrokken. Ik gebruik ook Peggy Pegs om de spanbanden voor ons in geval de Torino mee af te spannen. Uiteraard zijn er ook ander haringen te koop met dezelfde stormvastheid.

Wat is wel een ding wind is de wind die je 'in' de luifel krijgt Vooral als je bijvoorbeeld op het zuidwesten staat en een flinke onweersbui krijgt. Als je de zijwanden erin hebt is de vraag of de wind weg kan. Ik zou dan toch gaan voor een zijwand of als je een tijdje weggaat de tochtstrook onder de caravan verwijderen zodat de wind een uitgang heeft uit de luifel. Anders ben ik bang dat de wind niet weg kan.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » di 19 jan 2021 19:58

Weer heel veel bruikbare reacties. Dankjewel hiervoor!

Eigenlijk wil ik niet aan de voortent, maar elk weekend de luifel opzetten wil ik ook liever niet.

Vandaar dat ik bij de Verona uit ben gekomen.

Op de seizoenplek sta ik met de rug naar het zuiden / zuid- westen (is over nagedacht).

En achter de caravan staat een heg en wat boompjes.

In mijn ogen is een Verona wat ik graag wil. Maar ik heb ook angst voor stokken door de nieuwe caravan :(

Ook gaf Bax de tip de tochtstrook en slikranden te verwijderen.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » di 19 jan 2021 19:59

Den Adriaan schreef:
di 19 jan 2021 09:27
Ach, onze Verona is zonder voorwand de lucht in gegaan bij een storm.
Reden: naden niet goed afgewerkt en daardoor afgescheurd.
De middenstander was geplaatst.
Met voorwand was het misschien ook gebeurd.
Wie zal het zeggen.

Op het eind van de naden liet de tenthersteller zien hoe deze afgewerkt had moeten zijn.
Afgenaaid in een soort Britse vlag patroon.
Dit was niet gebeurd en daar begon het losscheuren.
Afijn, het is achter de rug.
Garantiewerk?

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » di 19 jan 2021 19:59

Jan van Vijven schreef:
di 19 jan 2021 08:09
De kale Verona kan makkelijk voor een seizoenplaats gebruikt worden, bij afwezigheid even de middenstaander plaatsen en het staat als een huis! Wij hebben nooit problemen ervaren. Wij hadden dan ook geen voorwand.
De Torino is hier minder geschikt voor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hallo Jan, m
Liet jij de Verona ook onbeheerd achter?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » di 19 jan 2021 20:22

De Verona heeft 3 dakliggers.
De Torino heeft er 1 tot maat 13 dacht ik.
Maar... Bax heeft ook losse dakliggers, 2 erbij en je hebt net zoveel frame als bij de Verona.
Nu is de Torino heel open, de wind kan er makkelijk "uit", zeker zonder tochtstrook onder de caravan.
De Verona is meer dicht, en zal eerder "vol" blazen, maar ook die kan je zonder tochtstrook plaatsen.
De Verona heeft wel meer afspan mogelijkheden dan de Torino.
Maar ook daar zijn mogelijkheden voor om de Torino nog meer vast te zetten.
Ik zou als je een seizoenplaats overweegt voor de Verona kiezen.... meer "overkapte" ruimte.
Misschien is een Verona met een losse voorwand dan een idee.
Die kan je naar believen er in en eruit halen.
Ga je weg, dan rits je de voorwand erin... dan is het gelijk veel windvaster.
Ook heeft de Verona meer "dakoppervlak" hij schermt meer af dan de Torino dus.

Voor het idee.... mijn Torino met 1 zijwand, we hebben er twee, en dus ook 2 extra dakliggers die ik idd wel gebruik.
Ook heb ik zelf een extra poot gemaakt die er in het midden onder kan.
En voor die extra poot heb ik een RVS "haring-bus" gemaakt, dan kan de poot nog wat opveren in de wind maar komt altijd op dezelfde plek terug en kan er dus niet onderuit schieten.
( In spanje maken wij de Tramontana wel eens mee..)
.
IMG-20190430-WA0069_resized.jpeg
pootbus.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door mrbullmastiff » di 19 jan 2021 20:43

Ook in de zomermaanden kan je fikse onweersbuien hebben met harde windstoten. Welk type dan ook ik zou een luifel nooit onbeheerd laten staan voor een langere tijd.

Ik begrijp ook niet waarom geprobeerd wordt om topic starter te overtuigen dat een Torino dat aan kan terwijl Bax een ander type adviseert.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Jan van Vijven » di 19 jan 2021 20:52

Barth1234 schreef:
Jan van Vijven schreef:
di 19 jan 2021 08:09
De kale Verona kan makkelijk voor een seizoenplaats gebruikt worden, bij afwezigheid even de middenstaander plaatsen en het staat als een huis! Wij hebben nooit problemen ervaren. Wij hadden dan ook geen voorwand.
De Torino is hier minder geschikt voor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hallo Jan, m
Liet jij de Verona ook onbeheerd achter?
Ja hoor, ik laat veel onbeheerd achter en tot op heden gaat dat goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » di 19 jan 2021 20:53

[re.gif]

Nee... juist effe anders...
Ik schreef dat het wellicht beter is om een voorwand in de Verona te hangen als je weggaat..
Dan heb je een afgesloten tent.

Zowel Verona als Torino zijn net grote zeilen aan een boot...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » di 19 jan 2021 21:11

PD schreef:
di 19 jan 2021 08:36
Er zijn inderdaad significante verschillen tussen de Verona en Torino; op onze enkelasser Premium (totale lengte 7,8 meter) hebben we beiden gehad.

De Verona vraagt iets meer opzetwerk, maar is ook veel beter en strakker af te spannen. Toen wij voor de Brillant ook weer een Torino wilden bestellen, werd dit door BAX met klem afgeraden vanwege de te grote overspanning terwijl ze een Verona wel wilden maken. De redenen die werden aangegeven waren zoals TS vermeldt: beter en op meer plaatsen af te spannen.

Wij hebben weliswaar de Torino op onze Premium tandemasser (totale lengte 8,8 meter) vorig jaar gedurende de maanden mei, juni en juli laten staan, maar dan ben je wel afhankelijk van hoe je staat en of de camping wat beschutting biedt; in het open veld zou ik de Torino niet onbeheerd durven laten staan, ondanks dat wij er een extra stormband overheen hadden liggen. Op een camping in Raamsdonk waar de caravan in het open veld stond, hebben we voor een stormachtige week waarin we er niet waren, de Torino toch afgebroken.

De Verona lijkt me zeker geschikt(er) voor het plaatsen op een seizoensplaats al zou ik ook dan toch rekening houden met de windrichting (storm komt vrijwel altijd uit het Zuiden of Zuidwesten) en enige beschutting proberen te zoeken. Voor de zekerheid zou ik er zelf de bijbehorende voorwand bij kopen en deze bij afwezigheid plaatsen. Een middenstaander, die bij de kleinere maten (tot maat 12) niet standaard wordt meegeleverd, zou ik absoluut zeker plaatsen en ook een extra stormband kan zeker geen kwaad. Ook je haringkeuze is erg belangrijk; het gaat veelal mis omdat de haringen "lossen". Zelf ben ik inmiddels helemaal overtuigd door PeggyPeg schroefharingen.

Resumé: een Verona zonder voorwand op een seizoensplaats......... Ja, maar onder voorwaarden... en al helemaal niet aan de kust !
Bij de geadviseerde maat 12.1 komt sowieso een staander. Toch lijkt het alsof iedereen het wel “spannend” vindt om de luifel achter te laten.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door PD » di 19 jan 2021 21:18

[re.gif]
Het gaat wel hoor, zeker met een Verona maar je moet enkele voorzorgsmaatregelen nemen zoals de standplaats maar daar heb je al over nagedacht thumbup.gif De tochtstrook en slikranden hebben we nooit gebruikt.

Onze Torino heeft ook 3 maanden gestaan en geen probleem gehad. Aan de andere kant hebben we in Oostenrijk wel eens in de nacht de Verona van de caravan gehaald nadat we in 1e instantie de sjorbanden aan de wielen van de dwars voor de luifel geplaatste LandRover hadden gebonden maar alsnog niet konden slapen door het natuurgeweld knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op di 19 jan 2021 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » di 19 jan 2021 21:20

[re.gif]

Weet je dat zeker dat er een middenstok bij maat 12.1 zit ??
Ik dacht pas vanaf 14...of is dat alleen de 5 dakliggers dan..??
Maar dat kan ik mis hebben... en evengoed, een staander kost ook geen vermogen..
Hieronder effe copy'paste van de Bax site:

Geen losse stokdelen maar één boogstok
De Unico Verona luifel is gemaakt van alleen de beste duurzame materialen. Waar andere merken kiezen voor een frame met losse stokdelen, kiest Unico voor een dikwandig aluminium boogstok frame van 30 x 1.4 mm. Deze boogstok is voorgebogen en door middel van een elastiekkoord met elkaar verbonden, wat het mogelijk maakt om de Verona luifel alleen op te zetten. Even als de stevige nokliggers, is de aluminium boogstok traploos in hoogste verstelbaar door middel van de meegeleverde Isafix snelspanners. De Unico Verona wordt standaard geleverd met drie stevige aluminium nokliggers (vanaf maat 14: vijf) en een middenstaander.
Laatst gewijzigd door Chris op di 19 jan 2021 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door PD » di 19 jan 2021 21:24

[re.gif]
Volgens mij heeft elke Verona (in tegenstelling tot de Torino) een middenstaander; waarschijnlijk vanwege de optionele voorwand die bij afspannen de boog naar beneden zou trekken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Chris » di 19 jan 2021 21:25

[re.gif]
Aha... o... die wist ik niet... maar idd dan logisch
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Volvodriver » di 19 jan 2021 21:27

mrbullmastiff schreef:
di 19 jan 2021 20:43
Ook in de zomermaanden kan je fikse onweersbuien hebben met harde windstoten. Welk type dan ook ik zou een luifel nooit onbeheerd laten staan voor een langere tijd.

Ik begrijp ook niet waarom geprobeerd wordt om topic starter te overtuigen dat een Torino dat aan kan terwijl Bax een ander type adviseert.
Wij laten in het naseizoen de Torino ook gewoon onbeheerd achter aan de caravan. Wel natuurlijk (ik kan het niet vaak genoeg zeggen!) met de juiste haringen voor de ondergrond. Wij gebruiken zelfs geen stormband er overheen. Wel met de middenstaander. Nog nooit is deze losgeraakt
Tijdens voor- en hoogseizoen staat de luifel aan de Milaan voortent ook gewoon onbeheerd. Deze voortentluifel kan je enigszins vergelijken met de Veronaluifel. Ook deze is, met gebruik van de juiste haringen, ook nog altijd blijven staan. En vorig jaar zijn er in het voorjaar bij ons op de camping toch een paar andere luifels en tenten door de storm weggewaaid.

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » di 19 jan 2021 22:48

Bax beveelt houten haringen aan. Is dat ook jullie advies?

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Sjakie » di 19 jan 2021 23:27

Ik heb verona xl op vrij nw fendt 5,60 .
Deze staat op seizoensplek pal op open water maar zonder voorkant zou hij gaan vliegen.
Stokken hebben nul beschadigingen op caravan gegeven.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door nonblond » di 19 jan 2021 23:30

De juiste haring hangt van de grondsoort af. Doorgaans worden houten haringen in zandgrond gebruikt.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door MarcoC » wo 20 jan 2021 07:26

Een Verona is prima te gebruiken op een seizoensplaats, hebben wij in 2018 ook gedaan weliswaar met voorwand. Zonder voorwand zou ik het ook wel aandurven, echter zou ik dan ook de zijwanden verwijderen bij vertrek. Dan kan de wind toch beter weg!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Kampeerliefhebber
Berichten: 491
Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02

Re: Unico Verona seizoenplaats

Bericht door Kampeerliefhebber » wo 20 jan 2021 17:16

[re.gif]

De zijwanden geven toch juist meer afspan punten?

En als ik de slikranden en tochstrook verwijder, dan kan de wind toch ook weg?
Laatst gewijzigd door Trina op wo 20 jan 2021 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”