Douchen in caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Douchen in caravan

Bericht door Wie-niets » wo 2 dec 2020 17:00

RE.gif
Tsja, zucht.... Dat is een hele andere discussie........ huil

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Douchen in caravan

Bericht door PD » wo 2 dec 2020 17:35

Toen wij eind vorig jaar onze zoektocht startten naar een nieuwe caravan, werd mede onder invloed van Covid-19 ons eisenpakket later (tijdelijk) aangevuld met volledig selfsupporting kamperen, ofwel met een volwaardige badkamer met een ruime douche die ook echt goed waterdicht is. Gedoe met een douchegordijntje was daarbij al helemaal geen optie.

Achteraf gelukkig, hebben we gaandeweg deze eis weer laten vallen, simpelweg omdat de concessies die we moesten doen voor deze badkamer met een serieuze douche teveel impact hadden op het comfort en leefruimte van de caravan, zelfs in de maat caravan die wij zochten, te weten een 2,5 m brede tandemasser tot ca. 9 meter totaallengte.

In 2020 zijn we tijdens de vele weekends dat wij met de caravan op pad waren, qua toiletgebruik wel zelfvoorzienend gaan (en blijven) kamperen maar de douchebeurten beperken we tot de vrijdag voor vertrek en de zondag na terugkomst. Daarnaast hebben we de zomervakantie dicht bij huis doorgebracht en gingen we 2x per week naar huis voor de boodschappen (thuisbezorgd) en douchen. Dit is ons uitstekend bevallen. Verder gewoon wasbeurtjes in de toiletruimte; dat werkt ook prima.

Voor 2021 verwacht ik dat de benodigde maatregelen omtrent Covid-19 minder stringent zullen uitpakken, waardoor we weer (incidenteel) tijdens langere uitstapjes in het camping sanitair kunnen gaan douchen en dan vervalt deze behoefte in de caravan in zijn geheel voor ons.

Dus… douchen in de caravan… uhh nee, vooralsnog niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Douchen in caravan

Bericht door Royke2 » wo 2 dec 2020 21:13

Wij douchen prima in onze caravan. Ja het is zoals ik in het begin aangaf kraan aan, nat spoelen, kraasn uit, inzepen, afspoelen en klaar! Gaat perfect..
Het is niet zoals douche in het toilet gebouw maar ook daar verkies ik zo nu en dan toch wel de eigen douche in de caravan... brrr als je ziet hoe het er af en toe achtergelaten word..

En we douche.mn gewoon met douchegordijn en losse kraan die uit de wasbak halen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door graaf » do 3 dec 2020 01:41

PD schreef:
ma 30 nov 2020 10:28
graaf schreef:
ma 30 nov 2020 02:02
Beantwoording van je vraag: Binnen douchen is knudde...
In zo'n kleine Troll begrijp ik dat,
Ja, Hans, Dat dacht ik aanvankelijk ook. Totdat ik in 2003 mijn eerste Touring kocht.
Kwam er achter dat er een wezenlijk verschil is tussen "klein" en "compact".
Zeker nadat het interieurs in 2010 door Johann Tomforde volledig gerestyled zijn.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Douchen in caravan

Bericht door Wie-niets » do 3 dec 2020 10:15

Algemeen
Probleem is meestal ; we zijn een beetje verwend en het liefst hebben we het comfort van thuis.
Maar..... Het is kamperen hoor, en ontstaat er een situatie zoals begin dit jaar dan zijn we helemaal van slag en moeten we gewoon even wennen aan de dan geldende situatie.
En dat is door de meeste toch ook met een beetje improvisatie opgepakt😀

Wij stonden net als PD ook niet ver van huis ( 30 km) Met de fiets zo'n 27 km en gingen dan thuis douchen. Voor de rest was onze ruimte in de Caravan meer dan genoeg. ( ik mag toch maar beperkt douchen)

Persoonlijk ben ik het hele jaar niet in het toiletgebouw, zelden in winkels etc .geweest, maar dat heeft zo zijn redenen voor/bij mij.

Stel dat voor komend jaar opnieuw een periode zou ontstaan waarbij weer zo als begin dit jaar niet van het toiletgebouw gebruik zouden mogen maken. Zouden we dit dan nu we dit al een keer meegemaakt hebben het niet veel beter in onze mind oppakken?

Maar laat ik niet te pessimistisch zijn. Het toilet gebeuren voor komend jaar misschien dan met een beperking van eerst de "boel" goed ontsmetten en wat andere maatregelen is toch met een beetje discipline te realiseren!!
Tsja, en dan nog wat in een stroomversnelling is ontstaan: Privé toilet/douche ruimte bij de Caravan. Het maakt het kamperen allemaal wel wat duurder natuurlijk.

En laten we de komende tijd maar even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Maar ja, ... Zo staan wij er in , en.....geen probleem dat behoeft niet jullie mening daarover te zijn. weetniet

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Douchen in caravan

Bericht door RDDR » do 3 dec 2020 11:16

Een kraantje en een wasbak zijn afdoende om je schoon te houden. Niet kunnen douchen is voor mij geen reden om niet op vakantie te gaan. Douchen buiten naast de hut in een tentje of zo zie ik helemaal niet zitten. In de caravan alleen als er een echte douche is, zoals bij Sprite, Elddis en sommige anderen met een badkamer over de breedte van de hut.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Douchen in caravan

Bericht door Chris » vr 4 dec 2020 13:26

Eens even met mijn dealer gepraat over douchen in mijn caravan.
Ik vergeet het maar gewoon.
Heeft zoveel haken en ogen, bijna vragen om ellende.
Grootste probleem is idd vocht of condens in de toiletruimte.
Dat gaat, hoe goed alles ook is afgekit, ooit eens mis, en dat hadden ze al meegemaakt ook.
En het ventileren kan wel, maar is feitelijk onvoldoende.

Wel had hij een leuke tip voor een plakkend douchegordijn... slim..
Knaus heeft een gordijn bedacht met een soort opblaasbare rand in het midden.
Die rand opblazen maakt dat het gordijn wijd blijft staan.
Als een soort fietsbinnenband dus... en zelfs met een frans ventiel erin.
Elke keer voor douchen opblazen en na douchen weer leeg laten lopen... ook wel effe een dingetje.
Maar..
Hij had de tip: zo'n kinderhoepel uit de speelgoedwinkel.
Paar drukknopjes aan een lintje aan dat douchegordijn waar die hoepel in kan hangen, en er zelf tussen staan.
Klaar me douchen, hoepel los en laten zakken... klaar..
De hoepel houd het douchegordijn wijd... slim..

Maar toch... ik ga het niet maken... besloten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Douchen in caravan

Bericht door SBerend » vr 4 dec 2020 14:33

Wij hebben toepassingen (douchegordijn, handdouche en houder) om te douchen in de caravan. Hier gebruik van maken doen wij niet. De ruimte te krap, te weinig warm water (5L waterboiler) en kans op vochtintrekking in wanden en of vloer vinden wij te groot. Vanwege corona dit jaar hebben wij op 2 verschillende campings gestaan met privesanitair en dat beviel ons goed. Kosten zijn iets hoger maar dat weegt volgens ons niet op tegen de problemen van lekkages. Verder kun je vaak comfortabeler douchen. Ook voor het volgend jaar staan wij in het voorjaar op een Nederlandse camping met privesanitair. Het najaar zien wij wel weer.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Douchen in caravan

Bericht door PMT » za 5 dec 2020 12:14

Wij hebben 17 jaar een Eifelland/Knaus gehad en mijn vrouw heeft vanwege haar reuma altijd in de caravan gedoucht. Wij hebben 746 dagen in deze caravan doorgebracht en als je ongeveer om de dag doucht is dat toch een aanzienlijk aantal keren. Deze caravan had alleen maar een douchebak op de vloer en verder waren de wanden met een soort rubber behang afgewerkt. De wc werd weggedraaid en afgeschermd met een douchegordijn. Nooit lekkage gehad en de caravan is sinds 3 jaar eigendom van onze dochter en nog steeds vochtvrij bij de douche.
Nu een Engelse caravan met een douchecabine, dus helemaal geen zorgen om mogelijk lekkende kitranden mochten die er al ooit geweest zijn. Een grotere boiler en een zeer goede pomp, die zorgt voor een soortgelijke waterstraal als thuis, maakt dat ik ook steeds meer gebruik maak van de douche.
Helaas dit jaar door verschillende gezondheids perikelen en Corona niet met vakantie geweest.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » wo 9 dec 2020 10:00

Wat ons betreft mogen alle toilet/douche gebouwen van campings afgebroken worden..Afgelopen jaar practisch niet meer van binnen gezien.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douchen in caravan

Bericht door WillyL » wo 9 dec 2020 15:09

Reactieopvoorgaandebericht
Soms ga ik ook lopen van de netheid op sommige toiletten, maar om nu nooit te gaan?
'Gevoeg' doe ik dus meestal toch in het gesloten watertje van een sanitairgebouw, tenzij echt te vuil, dan maar naar het toilet in de caravan maar dan moet eerder de campinguitbater aangesproken worden of verkas ik ASAP naar een andere camping.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » wo 9 dec 2020 16:09

Mijn vorige reactie heeft niets te maken met wel of niet netheid van toilet en douchegelegenheid.
Meer met comfort en gemak.
En omdat het kan.
Waarom zou ik het toilet en de douche niet gebruiken als dat aanwezig is en prima werkt..

Het is ook net wat je gewend bent.
Ik moet zeggen dat we het eerder ook altijd anders deden.
Door het niet beschikbaar zijn van toiletgebouwen in het vroege voorjaar moesten we wel onze eigen voorzieningen gebruiken.
Nu we daar aan gewend zijn willen we niet anders meer.
En snappen echt niet meer waarom we het niet veel eerder op de huidige manier gedaan hebben eigenlijk..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Douchen in caravan

Bericht door Poldervrouwtje » wo 9 dec 2020 16:22

Ab schreef:Wat ons betreft mogen alle toilet/douche gebouwen van campings afgebroken worden..Afgelopen jaar practisch niet meer van binnen gezien.
Niet iedereen heeft die faciliteiten in de caravan. Of willen die faciliteiten (gebruiken) in de caravan.
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » wo 9 dec 2020 18:04

Nee..daarom schreef ik ook: wat ons betreft. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Douchen in caravan

Bericht door Philmar » wo 9 dec 2020 18:59

De hygiëne rond het campingsanitair wordt steeds beter. Het is ook een essentiële behoefte, wat zouden kampeerders moeten met een tent. Natuurlijk is het prettig dat je je eigen caravan sanitair kan gebruiken maar zeggen dat het voor u allemaal mag afgeschaft worden. In privé sanitair zal er meer en meer geïnvesteerd worden op de campings, maar dat is nog niet voor morgen.

Philmar

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Douchen in caravan

Bericht door Jaap van Duijn » do 10 dec 2020 09:47

@Ab,

Nou op de winter campings zou ik toch prettig vinden als de toilet gebouwen bleven, zoals Fieberbrunn en Corvara (waar wij meest komen).
Want ook al gebruiken en gebruikten wij de douce in Caravan en Camper gehele jaar door, op de winter campings, sjouwen met water over die "gladde "paadjes is ook weer wat.
Dus is het zo voor ieder wat men wil en wat men er voor over heeft?
Wat we wel meer bemerken dat er gelegenheid komt per kampeer plaats - kost wel iets maar is een goede vervanger.
O wanneer kunnen we gaan, kreeg bericht dat Fieberbrunn op 07-01-2021 open gaat, dat zou het sein voor ons zijn.
Laatste ski dag was 08-03-2020 net voor op slot gaan waren we weg.

grtn Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » do 10 dec 2020 09:59

Daar heb je een punt..maar na vele jaren bij Tirolcamp weten we waar de winterkranen staan :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » do 10 dec 2020 11:49

Reactieopvoorgaandebericht

Effe off topic
Je bent nog steeds van mening dat je daar kunt blijven kamperen.

Ik heb nl nog steeds geen duidelijkheid vanuit Tirol camp en de vvv van seefeld gekregen.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Douchen in caravan

Bericht door Jaap van Duijn » do 10 dec 2020 13:06

@Ab,

snap hem, maar lift allee 18 of zo kom je niet gemakkelijk op, meestal LANG van te voren besproken zeg ik zo.
maar we zijn mee :)

Jaap

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Douchen in caravan

Bericht door Alieben1961 » do 10 dec 2020 18:59

Vandaag mail gehad van Tirol Camp we zouden met de kerst daar een ruime week staan konden de aanbetaling terug krijgen of omboeken nu omgeboekt naar 2e week maart en maar duimen dat we kunnen gaan
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Douchen in caravan

Bericht door Jaap van Duijn » vr 11 dec 2020 09:05

@alieben1961,

Ook wij de email zouden van 23-12 tot 04-01 daar blijven, jammer maar het zij zo.

Jaap

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » di 22 jun 2021 16:45

Na een topic gestart te zijn is de douche mogelijkheid geplaatst.
Helemaal tevreden nee:

Nu uit gaan zoeken waar het niet goed is gegaan.
De dealer heeft het besteld bij de inporteur. Is geleverd na zeg maar 6 mnd. Vlak voor onze vakantie geplaatst en afgeleverd.
Niet goed gekeken toen we de caravan op gingen halen (stom uiteraard) en er thuis achterkwamen dat het gordijn zeg maar ruim 10 cm in de douchebak ligt.

Dit is dus niet handig ivm Drogen ,op gaan staan. Sluit het afvoerputje af.
Zal dus na moeten vragen waarom dit gordijn zo door Fendt geleverd is.

Inkorten kan uiteraard maar dat dit zo afgeleverd wordt vind ik verbijsterend.

Vrouw van Ed

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » wo 23 jun 2021 10:23

Eerst maar contact opnemen met de dealer. Heb een caravan gevonden die afgeleverd is met douche.

Hierdoor Nu nog meer wantrouwen gekregen dat alles origineel Fendt is.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”