Douchen in caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » ma 23 nov 2020 16:33

Ik weet niet wat voor boiler je hebt maar met dat standaard 5 liter boilertje wordt het een korte douche of je moet Wim Hof aspiraties hebben [coldwithsnow.gif]
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Psjaak
Berichten: 290
Lid geworden op: do 4 nov 2004 21:59
Locatie: grootebroek

Re: Douchen in caravan

Bericht door Psjaak » ma 23 nov 2020 16:36

Ik ben toch elke keer blij met de uitvoering van mij
bad.jpg
bad.jpg (54.88 KiB) 1176 keer bekeken
n Sprite caravan. Het sanitaire deel aan het eind van de caravan. Redelijke douche maat 65 x 80 cm met douchedeur.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Douchen in caravan

Bericht door eurotrotter » ma 23 nov 2020 16:43

Snuggles schreef:
ma 23 nov 2020 10:24
het vervangen van de 5 liter boiler voor een elektrische 14 liter Truma boiler.
Een douchebak met houten vlonder is reeds aanwezig bij ons.
Als je een electrische boiler gebruikt wil dat zeggen dat je ergens aan de paal staat,99 % is dat op een camping waar ook een sanitair gebouw staat met daarin een douche.
Dan zou ik niet gaan staan modderen in de caravan.

Die houten vlonder gooide ik er gelijk al uit als ik jou was,hout,en vooral nat hout is een bron van schimmels ,waar je in gaat staan.
Vervang dat voor een kunststof vlonder.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Douchen in caravan

Bericht door fortissimo » ma 23 nov 2020 17:35

Zijn er tegenwoordig nog caravans zonder doucheaansluiting?
Ik heb er zelfs wel eens over na zitten denken om de onze uit de caravan te halen. Hij wordt toch niet gebruikt, maar ik maak wel elke keer de leidingen schoon.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » ma 23 nov 2020 17:52

RE.gif
Ja helaas wel.
Wij hebben al meerdere fendt gehad.
Heel weinig de douche gebruikt in al die jaren.
Nu bij de nieuwe caravan 2 jaar geleden bleek deze er niet meer standaard In te zitten.
Kon nog wel als optie.
Ach we hebben hem zo weinig gebruikt dus we doen het niet.

Nu vreselijke spijt van die keuze

En douchen klinkt natuurlijk veel te heftig.
Moet meer denken aan opfrissen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Douchen in caravan

Bericht door Daphne » ma 23 nov 2020 19:10

fortissimo schreef:
ma 23 nov 2020 17:35
Zijn er tegenwoordig nog caravans zonder doucheaansluiting?
Ik heb er zelfs wel eens over na zitten denken om de onze uit de caravan te halen. Hij wordt toch niet gebruikt, maar ik maak wel elke keer de leidingen schoon.
Dat is denk ik, buiten de besparing, precies de reden waarom het niet meer standaard is. Het wordt zelden gebruikt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » ma 23 nov 2020 20:49

Ik denk, dat er sinds dit jaar toch wel een behoorlijke omslag plaats heeft gevonden.
Voor ons geldt dat in ieder geval wel.
Vanaf afgelopen voorjaar hebben we practisch uitsluitend eigen sanitair en douche gebruikt.
In het begin omdat het niet open was.
Daarna omdat het zo goed bevalt dat we niet anders meer willen.
Wij zullen niet de enigen zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Frank Volvo » ma 23 nov 2020 22:05

Helemaal eens met Ab, dat geldt voor ons ook. We hebben het gehele jaar eigen douche en toilet gebruikt. De douche dit jaar voor het eerst, en dat is zo goed bevallen dat we het toiletgebouw alleen van buiten gezien hebben. Met een 10 liter boiler die je voor het douchen extra hoog kunt zetten kun je best aardig douchen in de caravan.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Douchen in caravan

Bericht door WillyL » ma 23 nov 2020 22:15

Ik heb de douche in de caravan nog maar een keer gebruikt denk ik.
Het overigens goed te sluiten gordijn dat gans rondomom hangt en wt overlapt aan de ingang kleefde toch wat tegen het lichaam. De ruimte zelf, erg nauw maar doenbaar.
Tijdens Corona dachten we te gaan kamperen maar dat was in het water gevallen, campings in België gingen dicht wanneer wij wilden vertrekken, maar ik had reeds een antal aanpassingen gedaan...

Om het kleven tegen te gaan heb ik nu onderaan nabij de hoeken wat plastiek klemmen gevezen die je normaliter gebruikt om een electrische leidingsbuis in vast te knellen. De bedoeling is om bij gebruik van de douche het gordijn daarin vast te knijpen met wasknijpers.
De 5 literboiler is echt te klein om je deftig af te spoelen, zeker wanneer het gewone water vrij koud is. Een oplossing is om dan in de voorrradtank reeds wat warm water te gieten zodat de koude wat gebroken is.

Eerder had ik mijn 5 liter boilertje vervangen door een RVS versie van 6 liter en had ik dus een boilertank op overschot.
Die heb ik nu op de toevoer voor die RVS tank geplaatst en er een extra verwarmingselement (plus slang en uitloopkraantje) voor gekocht dat indien nodig bijkomend ingeschakeld kan worden (dus 300 w of 600). Ik denk die tank nu toch vaker aan te zetten, al is het maar voor de extra warmtecapaciteit (voor af te wassen bv) en om het water te ontsmetten, de koudetoevoer gaat immers eerst door de extra tank en pas daarna door de laatste voor de warmwaterkranen.
Of dit afdoende werkt? Geen idee want nog niet in praktijk kunnen uitproberen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Douchen in caravan

Bericht door Daphne » ma 23 nov 2020 22:17

Ab schreef:
ma 23 nov 2020 20:49
Ik denk, dat er sinds dit jaar toch wel een behoorlijke omslag plaats heeft gevonden.
Dat klopt, en je ziet dat caravandealers door het coronagebeuren zijn gaan nadenken over ombouw of douchepakketten aan te bieden om bestaande caravans te voorzien van douchemogelijkheid en dat nieuw verkochte caravans meer met douchemogelijkheid worden verkocht dan zonder. Neemt niet weg dat de afgelopen jaren weinig belangstelling was voor douchen in de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Cara-Fan » di 24 nov 2020 21:26

Wij douchen nu met een campinggeiser en buitendouche. Als je een riool en wateraansluiting bij de plek hebt zou een ingebouwde campinggeiser voor onbeperkt warm water kunnen zorgen.

Een complete kunstof waterdichte doucheruimte met geiser zou voor ons ideaal zijn.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door graaf » wo 25 nov 2020 02:08

WillyL schreef:
ma 23 nov 2020 22:15
De 5 literboiler is echt te klein om je deftig af te spoelen, zeker wanneer het gewone water vrij koud is.
Om die reden heb ik eens gemeten hoe lang je aaneengesloten kan douchen met water van 38 graden met de Truma 5 liter boiler: 2 minuten en 40 seconde!
Ik heb te weinig hoogte om een Truma 14 liter boiler te plaatsen, maar zou er wel een extra Truma 5 liter boiler voor of naast kunnen plaatsen. Volgens Reich moet de pomp die extra weerstand makkelijk aan kunnen. Als je de bijgeleverde 2de schakelaar handhaaft hoef je niet altijd beide boilers aan te zetten en heb je 5 liter extra buffer. Bij Truma kon men mij niet vertellen wat het beste oplossing zou zijn; parallel of in serie. Binnen douchen heeft zoals al genoemd nadelen.
2016-11-29_095233(1).png
buitendouche
2016-11-29_095233(1).png (40.49 KiB) 979 keer bekeken
Dus een buitenaansluiting voor een douche in een douche-tentje is misschien een praktische oplossing. Bij veel vooral Engelse caravans heb ik die voorziening al standaard zien zitten. "For the dogs" zeggen de eigenaren dan.
392098-392098-images_main-obelink_toronto-ecommerce.jpeg
Douche-tentje
Wanneer het niet uit komt om zo'n douche tentje direct naast de caravan te plaatsen, zou je de schakelaar kunnen overbruggen en de doucheslang met speciale connectoren (om die te verwisselen met gas) verlengen. Plan is ter studie. Als de pandemie langer gaat duren zou dit best een optie kunnen zijn.

Is deze extra voorziening het waard? Ik heb effe opgeteld. Voor net geen €300 heb je alles, wel zelf er in plaatsen. Nee, het is voor de keren dat je het gaat gebruiken niet waard, maar het is wel leuk om het in je caravan te knutselen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Douchen in caravan

Bericht door Micky » wo 25 nov 2020 08:46

RE.gif

Let wel op met de aanschaf van die buitendouche, ze zijn er met en zonder schakelaar, zonder schakelaar kun je van buiten de pomp niet aanzetten en alleen maar mengen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » wo 25 nov 2020 09:02

graaf schreef:
wo 25 nov 2020 02:08
Ik heb te weinig hoogte om een Truma 14 liter boiler te plaatsen, maar zou er wel een extra Truma 5 liter boiler voor of naast kunnen plaatsen.
Deze begrijp ik niet zo goed want de beide boilers zijn bijna even hoog, de 14 liter versie is volgens de specificaties zelfs nog 5 mm. lager dan de 5 liter TT2.

Omdat ik op het interweb geen prijzen kon vinden voor het gepatenteerde Knaus opblaasbare douchegordijn heb ik maar eens contact opgenomen met een Knaus dealer. Die heeft het uitgezocht en belde me terug met de mededeling dat het gordijn met ophangrail ruim €300,- kost :(
Voor mij geen serieuze optie en ik zoek dus verder naar alternatieven.

Vraag blijft staan; Kan ik straffeloos een (douche) gordijnrail aan het plafond schroeven in de badcel van de caravan?
Hoor graag ervaringen/adviezen hierover.
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 25 nov 2020 09:40

Zolang je korte schroeven gebruikt, anders krijg je een speldenkussen op het dak. Maar mooier zou zijn als er een versteviging in het dak zit aldaar met katten gelijmd aan dak en binnenbekleding. De binnen beplating is maar beperkt van dikte dus als er wat kracht op komt zou het los kunnen komen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door graaf » wo 25 nov 2020 09:42

CD448FD8-0B70-4C3F-9B0D-3E9A4B538C9C.jpeg
Buitendouche verzorgingskastje met schakelaar
CD448FD8-0B70-4C3F-9B0D-3E9A4B538C9C.jpeg (69.15 KiB) 938 keer bekeken
RE.gif RE.gif
Klopt Micky, een met buitenschakelaar in het verzorgingskastje. De (mini) messing Gardena koppeling (8mm) heeft nokje en uitsparing zodat je hem niet kan verwisselen met de gelijksoortige koppeling van een gas verzorgingskastje (dat ik ook aan m’n Troll heb.
Naast die schakelaar kan je een koppeling met wartel plaatsen waarmee je die schakelaar kan overbruggen
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door graaf » wo 25 nov 2020 09:54

@ Snuggles,
Nee, de 14 Liter boiler is 3,5 cm hoger dan de 5 Liter Truma. In mijn huidige Troll staat die af fabriek onder mijn vaste bed waar ik een subframe onder geplaatst heb om voortent en kampeerstoelen gescheiden te bergen (micky weet hoe dat bij mij zit)

M.b.t. Montage aan het plafond (bij mijn caravan polyester schaal) zou je lijmen kunnen overwegen. Er zijn diverse 2-componenten lijmen die geschikt zijn. Lijmen staat of valt bij afdoende vooraf reinigen en ontvetten.
Laatst gewijzigd door graaf op wo 25 nov 2020 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ed62
Berichten: 204
Lid geworden op: di 25 apr 2017 17:06

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ed62 » wo 25 nov 2020 09:54

Snuggles RE.gif

Ik begrijp je overwegingen wat betreft de prijs. Daarom heb ik het bij de aanschaf ook niet gewaden waar ik nu toch wel spijt van heb.
Maar wij gaan er toch wel voor.

Vorig jaar 3 weken met privesanitsair €10,— meer prijs
Nu is dit al €15,— per nacht.
Ik verwacht dat er de komende tijd steeds meer camping bij komen met deze voorziening gen.

Douchen blijft natuurlijk niet zoals thuis.
Maar je lekker even op kunnen frissen

Maar buiten zie ik ook totaal niet zitten als je niet in een warm land bent en omdat is behelpen met aan en uitkleden.

Gebruikersavatar
Snuggles
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 9 aug 2020 09:25
Locatie: Achter de duinen

Re: Douchen in caravan

Bericht door Snuggles » wo 25 nov 2020 10:08

graaf schreef:
wo 25 nov 2020 09:54
@ Snuggles,
Nee, de 14 Liter boiler is 4,5 cm hoger dan de 5 Liter Truma. In mijn huidige Troll staat die af fabriek onder mijn vaste bed waar ik een subframe onder geplaatst heb om voortent en kampeerstoelen gescheiden te bergen (micky weet hoe dat bij mij zit)
Niet om eigenwijs te doen maar ik baseer me op de maten die Truma hier zelf aangeeft.
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... b6a016bf4f
Hymer Eriba Nova 541 Luxusline <> VW Tiguan 2.0 TSI 4 motion

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Ab » wo 25 nov 2020 10:11

Als het gaat over de zomermaanden, heb je niet eens een boiler nodig.
Een ( of 2) 20 liter liter plastic jerrycans met een pompje erin in de morgen vullen. Het doorzichtige of zwarte type maakt niet uit.
In de loop van de middag heb je water van 40 graden, als je die jerrycans in de zon zet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Douchen in caravan

Bericht door graaf » wo 25 nov 2020 10:29

RE.gif RE.gif
&Snuggles
Ik ga ook uit van de gegevens die ik vond. Als die 14 liter op dezelfde plaats als de 5 liter zou kunnen staan is dat wel makkelijker (geen extra leegloop kraantjes tussen de boilers)
Er is natuurlijk ook nog het prijsverschil in de aanschaf.

Ik heb momenteel al 10 jaar een sproeier met 1,5 meter uittrekbare slang op het fonteintje in het toilet (foto staat hier op ons forum) En de eengats mengkraan kan je vanuit het toiletraam van buiten bedienen. Uiteraard heb ik dit (zonder douchtentje) uitgeprobeerd, maar het is wel onhandig.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Douchen in caravan

Bericht door Morgoth » za 28 nov 2020 11:59

Cara-Fan schreef:
di 24 nov 2020 21:26
Wij douchen nu met een campinggeiser en buitendouche. Als je een riool en wateraansluiting bij de plek hebt zou een ingebouwde campinggeiser voor onbeperkt warm water kunnen zorgen.

Een complete kunstof waterdichte doucheruimte met geiser zou voor ons ideaal zijn.
Dit kan alleen als je een vaste wateraansluiting hebt. De geiser werkt niet op de lage druk van het caravan pompje.
Ik heb ook zo'n geiser thuis in de tuin als buitendouche. Werkt geweldig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Douchen in caravan

Bericht door Vino » za 28 nov 2020 14:17

Zoals Ab beschrijft deden wij het ook in Hongarije jaren geleden.20 liter ton,een grote waterdompelaar er in, eventueel het gat iets groter maken,dompelaar aansluiten op de 220 en zorgen dat de hele handel in de zon staat.Gardena buiten sproeikop/douchekop er naast met een pompje, en de dames konden lekker douchen en belangrijk:De haren goed wassen!

Met vriendelijke groet.

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: Douchen in caravan

Bericht door Affinity » za 28 nov 2020 17:49

Wanneer je echt goed wil kunnen douchen zou je bij een evt. volgende caravan een Elddis kunnen overwegen. In onze Elddis Affinity douchen we dagelijks allebei in de aparte douchecabine. En kunnen we ruim en direct na elkaar douchen met een straal zoals thuis. Lange haren wassen en ook nog gewoon insoppen en afspoelen; geen enkel probleem. thumbup.gif

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Douchen in caravan

Bericht door Cara-Fan » za 28 nov 2020 19:50

Morgoth schreef:
za 28 nov 2020 11:59
Cara-Fan schreef:
di 24 nov 2020 21:26
Wij douchen nu met een campinggeiser en buitendouche. Als je een riool en wateraansluiting bij de plek hebt zou een ingebouwde campinggeiser voor onbeperkt warm water kunnen zorgen.

Een complete kunstof waterdichte doucheruimte met geiser zou voor ons ideaal zijn.
Dit kan alleen als je een vaste wateraansluiting hebt. De geiser werkt niet op de lage druk van het caravan pompje.
Ik heb ook zo'n geiser thuis in de tuin als buitendouche. Werkt geweldig.
Je hebt ook een rioolafvoer nodig waardoor je snel op een comfortplaats uitkomt met vaste wateraansluiting.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”