lander 401 make over

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
landerke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 nov 2020 09:09

lander 401 make over

Bericht door landerke » wo 4 nov 2020 21:43

Hallo
Mijn vrouw en ik zijn sinds kort in het bezit van een Lander401 bwj. 1979 met kopkeuken.
Zoals ik reeds heb geschreven in mijn voorstelling is het de bedoeling om deze caravan volledig te strippen. Dit is reeds gebeurd. Alle meubilair is er reeds uit en de volledige vloer is gesloopt. Deze was volledig doorweekt van het water. Daar de caravan al enkele jaren onbeheerd op een camping stond met een defect dakraam.
Het resultaat is dat de volledig bodem zowel de isolatieplaat als het houtwerk er uit moeten. Verder zijn er twee van de vier stempels door de polyester bodem gekomen. Ik heb dan maar eerst alle meubilair er uit gehaald en dan de vloerisolatie gesloopt. Dan heb ik de volledige body van het frame gehaald, En tussen het frame en de body heb ik dan een alu plaat van 3 mm. dik gelegd. Dan de body terug op het frame gezet en de twee aan mekaar geschroefd langs onder door het frame en de alu. plaat en langs binnen heb ik op de dwarsliggers van het frame alu. profiel plaat gelegd van 20x 100 op 1400L zo heb ik er vier ingelegd over de dwars lengte. Het volledige meubilair wat nog goed intact is ga ik terug zetten nadat ik de nieuwe vloerisolatie terug heb gezet. Alleen weet ik nog niet goed welke ik hiervoor best zou gebruiken en welke dikte ik zou nemen. 4 dik of 2lagen van 2 dik ??? Verder werkt alles nog oke de as veert nog perfect en de remmen heb ik nieuwe remschoenen op gelegd en alles eens extra opgepoetst en ingevet waar nodig en deze doen het weer naar behoren. Dan ga ik er ook nieuwe elektra in leggen zowel 220 als 12 volt er steekt al een nieuw dakraam in, en ik zoek nog een oplossing voor het rechter achterraam dat aan de binnenzijde stuk is.Kan dit nog hersteld worden??? Of heeft er iemand eentje liggen dat hij of zij wil van de hand doen? En dan moet de koelkast en de verwarming nog eens nagekeken worden. En dan hoop ik dat ze weer rij waardig zal zijn. Het is wel niet de bedoeling dat we er mee gaan trekken maar dat ze bij ons in de grote tuin komt te staan om er onze ondertussen vier kleinkinderen in te laten spelen. Doch men weet maar nooit dat we ze eens achter onze oldtimer cabrio gaan hangen en er eens een nostalgische uitstap mee zouden doen of eens een treffen van dergelijke oude sleurhutten we zien wel.
Als er nu nog iemand zou kunnen zeggen hoe ik hier enkele foto's ter illustratie zou kunnen plaatsen zou dit mooi mee genomen zijn dan kunnen jullie je veel beter voorstellen waar ik mee bezig ben. En zou ik op die manier goede tips kunnen krijgen van meer ervaren rotten hier op het forum.
Alvast bedankt voor eventuele reacties en tot schrijfs.
Mvg landerke

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: lander 401 make over

Bericht door mrbullmastiff » wo 4 nov 2020 22:12

Hoe foto's te plaatsen is beschreven in een topic op het forum.
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=130&t=19895
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: lander 401 make over

Bericht door jessedew » do 5 nov 2020 12:48

Benieuwd naar de caravan. Tip, zorg dat de bijlagen niet te groot zijn. Omslachtig is het wel om afbeeldingen te plaatsen moet ik zeggen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lander 401 make over

Bericht door Ab » do 5 nov 2020 15:18

Dat valt mee toch?
Nog een tipje, als je met een smartphone werkt, en je opent een grote foto, en je maakt er een screenshot van, komt dat screenshot in je galerij te staan.
Dat heeft dan meteen een goed formaat om op het forum te plaatsen.
Zonder een verkleinings programma.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: lander 401 make over

Bericht door Morgoth » do 5 nov 2020 21:58

Bij een iPhone kun je kiezen hoe groot je de foto wilt uploaden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

landerke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 nov 2020 09:09

Re: lander 401 make over

Bericht door landerke » vr 6 nov 2020 07:30

He Allemaal.
Thanks voor de info ik zal er mee eens aan zetten om het te proberen. Maar zoals ik reeds zei de pc is niet mijn ding vandaar de twijfels of dit wel zal lukken.
Maar voor de rest zi eik het wel goed komen. Gisteren ben ik begonnen met het nivelleren van de vloer met houten dwarsbalken. Ik gebruik hiervoor balkjes van 40x60 en dit leg ik overal waar er zitbanken op komen te staan en ook waar er wanden van de kasten komen. Nu is er nog één ding waar ik niet uit ben en dat is welke isolatieplaten ik best op de vloer ga leggen eps of xps ???
Grt Landerke

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lander 401 make over

Bericht door Ab » vr 6 nov 2020 10:04

Kies voor de grootste isolatiewaarde.
Daar heb je altijd plezier van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

landerke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 nov 2020 09:09

Re: lander 401 make over

Bericht door landerke » vr 6 nov 2020 23:15

@ab
Ja oke maar ik denk dan ook aan de beloopbaarheid van de isolatie ???
Grt Landerke

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: lander 401 make over

Bericht door nonblond » vr 6 nov 2020 23:50

pu platen

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lander 401 make over

Bericht door Ab » za 7 nov 2020 10:44

De beloopbaarheid komt vanzelf goed.
Wat je eigenlijk moet doen, is eerst een bodemplaat eronder zetten. 4 of 5 mm is dik zat. Met dunne latjes, even dik als de isolatie.
Die insmeren met epoxylijm, de wat dikkere variant.
Daar de isolatie platen oplijmen.
De bovenkant ook weer voorzien van epoxylijm.
Daar de topplaat 4 of 5 mm oplijmen.
Je hebt dan een sandwich bodem, is loeisterk.
De dikke balken heb je echt niet nodig.
Origineel zijn caravanbodems ook zo gemaakt als ik omschreef.
Zo'n verlijmde sandwich is loeisterk, en weegt heel weinig.
Ik heb wel eens loopplanken gemaakt van 2 x 3 mm hout met 50 mm tempex ertussen op deze manier.
5 ,5 meter lang. 50 cm breed.
100 kg puntbelasting in het midden gaven ze niks om.
Een surfplank wordt net zo gemaakt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: lander 401 make over

Bericht door Reisben » za 7 nov 2020 11:05

Ab schreef:
do 5 nov 2020 15:18
Dat valt mee toch?
Nog een tipje, als je met een smartphone werkt, en je opent een grote foto, en je maakt er een screenshot van, komt dat screenshot in je galerij te staan.
Dat heeft dan meteen een goed formaat om op het forum te plaatsen.
Zonder een verkleinings programma.
Deze tip hoort thuis in de rubriek "hoe een foto te plaatsen", als je het mij vraagt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

landerke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 nov 2020 09:09

Re: lander 401 make over

Bericht door landerke » di 10 nov 2020 18:29

Hoi
Ik ben begonnen met de bodem te herstellen. Ik heb er eerst overal waar er meubilair komt te staan. TTZ. daar waar er kastwanden zitbanken en de keukenkasten komen heb ik eerst houten laten van 4x4 gelegd en deze aan de vloer vast gevezen door de alu bodemplaat heen en dan daartussen heb ik de isolatieplaten xps gelegd.
En daarop komt nu nog een toplaag van polyesterplaat van 3mm. dik te liggen. Uiteraard heb ik de isolatieplaten verlijmd aan de bodem Op die manier hoop ik een heel strakke en stijve ondergrond te hebben waar ik dan al de meubilair terug kan op zetten.Maar nu ga ik eerst beginnen met de wanden en het plafond te behandelen. Er zitten namelijk veel builen in zowel de wanden als het plafond. Ik heb mij laten vertellen dat ik de builen eventueel eerst zou kunnen doorprikken en dan spuitlijm in de gaten spuiten. En dan de builen terug plat drukken met een keukenrol of een behangers rol. Wat is jullie idee hierover?
Grt Landerke.

landerke
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 nov 2020 09:09

Re: lander 401 make over

Bericht door landerke » za 21 nov 2020 22:33

Hallo
Zo de vloer is helemaal opnieuw gedaan alleen nog de toplaag erop leggen en klaar. Maar nu ga ik eerst de hele binnenzijde terug overschilderen.
Maar ik had graag de originele kleur gedaan. Vandaar de vraag hier of er iemand weet welke kleur, kleurnr. Of Ral. nr. er gebruikt is bij de lander??
En anders welke verf ik best gebruik voor de binnenzijde te doen . Zo bij deze laat maar weten.
Grt Landerke

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”