Oprollen coaxkabel.

Plaats reactie
Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Oprollen coaxkabel.

Bericht door Vino » wo 14 okt 2020 15:48

Hoe doen jullie dit? Ik heb een coaxkabel van 15mrt.Vaak niet helemaal nodig,indien de schotel met de decoder in de caravan verbonden is.Hoe rollen jullie de rest op, of gewoon onder de caravan laten liggen? Hoe krijg je de kabel fatsoenlijk opgerold bij vertrek, zonder dat deze een knik krijgt?
Bedankt alvast voor het meedenken.

Met vriendelijke groet.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door janoniem » wo 14 okt 2020 16:00

Oprollen als een tuinslang op zo’n slangenwagen maar in dit geval zonder haspel.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door dieseltijger » wo 14 okt 2020 16:01

Ik heb een ietwat stugge Hirschmann KOKA9 kabel. Ik rol m uit en laat de rest van de rol onder de caravan liggen. Ik heb twee van die zeilelastieken om het zeil vast te binden (met van die balletjes op de uiteinden). 1 gebruik ik om de rol bij elkaar te houden, de ander om de coax tegen het statief te plakken. En vlak bij het statief mep ik de coax met een haring lichtjes vast als trekontlasting.

De eerste paar uur blijft de coax een beetje lusserig omhoog staan, maar dat zakt vanzelf op de grond.

Oprollen: Met een vaatdoekje werk ik de kabel op, en rol deze op - dan is ie gewoon schoon. Met twee zeilelastieken blijft de rol een rol.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door Conradi » wo 14 okt 2020 16:08

Ook ik gebruik de wat stuggere Hirschmann kabel. Mijn rol heeft een doorsnee van zo'n 50cm en zet ik vast met hersluitbare kabelbinder. Dat doe ik ook onder de caravan. Opgerold gebruik een een koppelstukje om beide F-connectoren vast te schroeven, dan zijn ze ook beschermd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door Den Adriaan » wo 14 okt 2020 16:31

Ik heb een blauwe, flexibele kabel.
Makkelijk op te rollen, iets duurder veel beter.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door dieseltijger » wo 14 okt 2020 17:04

Flexibeler. Niet beter qua afscherming en demping. Maar dat maakt volgens mij geen snars uit: de lnb versterkt het signaal dusdanig dat roestig prikkeldraad ook volstaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door cadance » wo 14 okt 2020 17:36

Wij rollen de kabel al enkele jaren op met een haspel die (leeg) te koop zijn in de camping shop.
Ze zijn er in rood en blauw en kosten circa € 7.95
Best wel makkelijk want je bent van die vervelende kronkels af.
We hebben een buiten aansluiting aan de caravan.
En we hebben een stuk kabel wat buiten de haspel uit steekt van haspel tot de caravan aansluiting ca. 70 cm.
Ik heb in de haspel wang gaten geboord waar in dit stuk kabel door heen kan vlechten
Dan kan de overige 20 meter verder op de normale manier op gewonden worden.
Voor ons werkt dit wel aardig.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

arendiwema

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door arendiwema » za 5 dec 2020 14:57

Den Adriaan schreef:
wo 14 okt 2020 16:31
Ik heb een blauwe, flexibele kabel.
Makkelijk op te rollen, iets duurder veel beter.
Is inderdaad een fijne kabel alleen als je een travelVision R6 duo gebruikt is deze kabel niet geschikt omdat deze kabel ook voor besturing gebruikt wordt (elektriciteit t.b.v de rotor)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door JPGeetje » za 5 dec 2020 15:28

Die Hirschman-kabel is inderdaad niet de makkelijkste om op te rollen maar ook soepelere kabel wil vooral als het wat kouder is nog wel eens weerbarstig zijn.
Er zijn genoeg foefjes om dat probleem het hoofd te bieden.
Klikkerdeklik duim
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door Hans1954 » za 5 dec 2020 16:12

Als de kabel door kou erg stug is, leg ik hem gewoon in een afwasbak met heet water. Ik hou de contacten buiten het water en dus droog. Rolt dan gewoon soepel op. Doe ik eventueel ook met stroomkabels.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Oprollen coaxkabel.

Bericht door meeder » za 5 dec 2020 16:21

Hirschmann Koka799 is hele goede kabel maar wel super stug inderdaad.
In ons vorige huis had ik dat als coax kabel voor de schotelantenne in gebruik.
In ons huidige huis heb ik Belden H125 gebruikt, die is een stuk makkelijker te verwerken maar nog steeds heel erg goed.

Overigens denk ik dat het voor de korte stukjes die je op een camping gebruikt minder kritisch komt zolang de impedantie goed is.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”