EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » zo 6 sep 2020 19:36

Dit draadje is bedoeld om een overzicht bij te houden van EV’s waarmee je een caravan kunt trekken en die binnenkort (uiterlijk 2021) ook beschikbaar zijn.

Afbeelding
Click voor groot

Uitleg

Startprijs
De actuele startprijs. Bij sommige modellen betekent dat een variant met een grotere accu omdat de prijzen van de instapper nog niet vastgesteld zijn.

Trekgewicht
750 kg is het minimale trekgewicht om in de lijst te worden opgenomen. Sommige EV’s (oa Volkswagen ID.3) zijn wel met trekhaak beschikbaar, maar alleen bedoeld als fietsendrager.

Aandrijving
V= Motor voorwielen, A=Motor Achterwielen, V+A=All-wheel drive (2 motoren), 2V/2A=Twee motoren op voor- c.q. achterwielen.

Accu Bruto / Netto
Bij geen enkele EV is de accucapaciteit volledig te gebruiken. Dit wordt gedaan om de levensduur te vergroten. Daarom is het van belang om te weten wat de netto capaciteit is die echt bruikbaar is. Indien een model meerdere capaciteiten biedt, is de inhoud van de kleinste en grootste accu vermeld.

Range
De range is volgens de WLTP-norm. De kleinste en grootste range is aangeven indien een model in verschillende varianten beschikbaar is. Let er op dat All-Wheel Drive altijd minder efficiënt is dan één motor, dus een kleinere range heeft. Ook andere opties – zoals bandengrootte – beïnvloeden de range.

Laadsnelheid en -tijd
De kleinste en hoogste snelheid bij snelladen onderweg zijn vermeld. Bij sommige modellen is de laadsnelheid afhankelijk van de accugrootte, bij anderen is super snelladen een optie.
Als laadtijd is de 10%-80% oplaadtijd vermeld, omdat dit verreweg de snelste laadtijd is. Gedurende de laatste 20% lading neemt de snelheid snel af, waardoor het te lang duurt. De eerste 10% houden als reserve aan.

Belangrijk
Dit draadje is bedoeld om een overzicht van beschikbare EV’s bij te houden. Reacties hierop dienen beperkt te blijven tot het melden van fouten, aanvullingen of toevoegingen op de lijst.
Voor discussies over EV’s enzovoort hebben we een draadje in de babbelbox
Laatst gewijzigd door Daphne op di 25 jan 2022 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Royke2 » zo 6 sep 2020 19:41

Mis toch wel de betaalbare auto’s b.v. De mitsubishi outlander 1500kg, toyota rav 4 1650kg. Ja deze tijd ook elektrisch. Welleswaar met een benzine motor maar Ook stukke beter te betalen.l voor de particulier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Hobby Linka » zo 6 sep 2020 19:52

RE.gif

In dit draadje gaat het duidelijk om EV's die een caravan mogen trekken. Een Outlander is geen EV dus hoort hier niet in thuis.

Een EV die niets mag trekken hoort hier dus ook niet in thuis.

We gaan hier streng op modereren.

Voor een caravan trekken anders dan een EV kan zelf een onderwerp worden aangemaakt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door meeder » zo 6 sep 2020 21:18

De Tesla model 3 mag volgens alle informatie die ik kan vinden 910kg trekken, in de tabel staat 1000kg.
De maximale kogeldruk is afhankelijk van de belading van de auto 55kg voor 18 en 19" wielen maar bij 20" wielen en 4 personen met bagage nog maar 20kg.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » zo 6 sep 2020 21:36

RE.gif
Dank je! Ik kwam ook 1.000 kg tegen, maar op de Tesla website 910 kg, dat neem ik dan maar over.
Los daarvan, het valt me op dat sommige fabrikanten alleen een af-fabriek trekhaak toestaan. Achteraf monteren heeft dan enkel zin als fietsendrager :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door meeder » zo 6 sep 2020 21:59

Misschien dat ze toch zaken aanpassen qua koeling en dergelijke.
Wel iets om alert op te zijn als je als particulier zo'n auto gebruikt koopt.
Maar het is een positieve ontwikkeling dat steeds meer EVs mogen trekken naast dat de prijzen dalen.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » ma 7 sep 2020 23:47

Tesla model 3 mag sedert december 2019 mits de trekhaak in de fabriek gemonteerd is 1000kg trekken. De andere 910 kg.
Misschien kun je dat aan geven met een *

Het is maar een voorstel die * knipoog.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » ma 14 sep 2020 23:45

Volkswagen presenteert deze maand nog de ID4, een nieuwe elektrische SUV die net als de ID3 gebruik maakt van het MEB-platform. Vandaag gaven ze technische informatie vrij, en nu weten we dat de éénmotorige varianten 1.200 kg, en de versies met motoren op beiden assen 1.400 kg mogen trekken.
Afbeelding

Omdat de Škoda Enjaq op hetzelfde platform staat, beschikt deze ook over 1.200/1.400 kg trekvermogen. De tabel is daarop aangepast.

Afbeelding

Trekhaak bestellen
Let bij een EV goed op òf een trekhaak af fabriek noodzakelijk is. Bij sommige EV’s kun je achteraf geen trekhaak monteren, omdat het trekgewicht voor auto’s zonder trekhaak op nul staat. Tesla Model 3 mag, sinds december 2019, 1000 kg trekken als de trekhaak al in de fabriek gemonteerd is, en 910 kg als je ‘m er achteraf onder laat zetten.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » di 15 sep 2020 08:34

thumbup.gif mooi gedaan zo. Geeft in een oogopslag voor de " toekomstige " EV caravan rijder alles weer. knipoog.gif

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door MIFR » di 15 sep 2020 09:08

Mooi gedaan.

Misschien een idee om de max kogeldruk van de af-fabriek trekhaak erbij te zetten?
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » wo 16 sep 2020 21:04

RE.gif
Dank je, ja kogeldruk zou kunnen maar dit rijtje is al lastig om bij te houden :wink:
Sowieso is een trekhaak onder een EV toch iets speciaals. Er komt stiekem nog best veel bij kijken voordat je echt weet of een EV ook jouw caravan kan trekken. Vandaar dat ik het hier wat algemeen probeer te houden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » vr 18 sep 2020 15:11

In aantallen op de markt als ik al die berichten zie wordt toch die EV daarin steeds beter en meer besteld.
Progressie in een " betaalbare" EV die 1200 of 1400 kg mag trekken voor kleine caravan biedt perspectieven.
Ik mis hier alleen nog in het rijtje de range. Maar deze zal niet veel afwijken van de Skoda in het rijtje. knipoog.gif

Hier nog een link voor de liefhebbers.
https://www.autoblog.nl/nieuws/vw-id-3- ... l-3-176582

Citrorob

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Citrorob » di 22 sep 2020 09:57

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

1000km solo met een PoleStar 2 is bedroevend langzaam.
11h30 voor 1000 km. Een verbruik van 279 Wh/km en dan ook nog eens langzaam laden.

Maar als ik zeg dat er geen handige ontwerpkeuzes zijn gemaakt wordt ik hier neergesabeld. whistle.gif

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » wo 7 okt 2020 17:17

RE.gif
Wat die laatste alinea betreft, nee hoor, en waarom neer sabelen.? Je mag toch je mening ventileren en vanuit jouw mening iets vinden. Alles draagt toch bij zolang het maar op een correcte wijze met een normale toonzetting naar elkaar wordt gedaan? knipoog.gif

Nog wat willekeurig leesvoer over de EV 's die een " caravan "mogen trekken.

Link https://www.ad.nl/auto/wielophanging-te ... ~a8589082/
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... californie
In deze laatste link vind je ook een review over de Polar2

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door EricS » wo 7 okt 2020 17:58

Ik lees net dat de ID4 van Volkswagen te configureren is.
Er is nu maar een versie en dan valt mij direkt het trekgewicht op...dit is niet zelfde als in het overzicht, maar slechts 1000kg, en dat is jammer scratch.gif
ps, de prijzen zijn ook bekend...
id4.JPG
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door mark m » wo 7 okt 2020 18:25

RE.gif

Skoda Enyac is ook tegenstrijdig over het trekgewicht. De rs is 1400 kg. Modellen daar onder lees is 1000, maar ook 1200kg. Wat juist is weet ik niet...
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » wo 7 okt 2020 18:44

EricS schreef:
wo 7 okt 2020 17:58
Ik lees net dat de ID4 van Volkswagen te configureren is.
Er is nu maar een versie en dan valt mij direkt het trekgewicht op...dit is niet zelfde als in het overzicht, maar slechts 1000kg, en dat is jammer scratch.gif
ps, de prijzen zijn ook bekend...
Dank voor de update: het schijnt dat de Id.4 1st - dat is de eerste variant die je kunt bestellen - idd maar 1000 kg mag trekken. Geen idee waarom.
mark m schreef:
wo 7 okt 2020 18:25
Skoda Enyac is ook tegenstrijdig over het trekgewicht. De rs is 1400 kg. Modellen daar onder lees is 1000, maar ook 1200kg. Wat juist is weet ik niet...
Ook Skoda heeft de gegevens aangepast, dank daarvoor: Het maximale trekgewicht is 1.200 kg op de meest krachtige ENYAQ iV 80 4x4. De ENYAQ iV 60 en ENYAQ iV 80 beschikken beide over een maximaal trekgewicht van 1.000 kg.

Ik ga het overzicht daarop aanpassen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door mark m » wo 7 okt 2020 20:22

RE.gif

Klopt, wel vreemd want dit was 1200 & 1400kg...
Met name die laatste begon interessant te worden als potentiële caravantrekker
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Conradi » wo 7 okt 2020 21:07

RE.gif
Het lijkt er op dat de VW-groep koudwatervrees gekregen heeft. Geen idee of dat binnenkort weer anders wordt.
Als je een redelijke caravan wilt trekken is er de P2, Tesla Y en de XC40 P8. We hebben al de conclusie getrokken dat het met EV's vooral afwachten is :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Mzonnet33 » do 8 okt 2020 09:15

Ik had gisteren nog wat tijd te doden toen de Audi in de garage stond voor een onderhoudsbeurt en ben toen binnen gelopen bij Volvo.

Ik heb daar de polestar 2 eens goed bekeken en het is echt een knappe auto! Op papier mag de polestar 1500kg trekken met een kogeldruk van 90kg, maar tot mijn verbazing verkondigde de enthousiaste verkoper dat de trekhaak eerder bedoeld was voor een fietsenrek en kleine aanhangers dan voor een caravan.

Dit had volgens hem te maken met de kogeldruk, want mocht je er een caravan aanhangen met 90kg kogeldruk dan zou deze teveel door de vering zaken waardoor de dissel van de caravan te laag zou hangen en de achterkant van de Volvo ook te dicht bij de grond zou komen. Ik heb daar eens over doorgevraagd bij de verkoper maar die vertelde dat er al twee gevallen bekend waren van klanten met een caravan waarbij de achterkant volledig “doorzakt” waardoor er tijdens het rijden vaak contact was met de ondergrond.

Ik vond het zelf een gek verhaal maar ben benieuwend naar de werkelijke ervaringen
Audi SQ5, White with Black details

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » do 8 okt 2020 09:50

RE.gif
Het zou natuurlijk zomaar kunnen. Er wordt wel meer geblunderd in de aanloop fase van een nieuw model. Je vraagt je natuurlijk wel af als men een afgifte van belasting 90 kg hierop vermeld ; is dit dan wel terdege uitgetest? scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Micky » do 8 okt 2020 10:37

Mzonnet33 schreef:
do 8 okt 2020 09:15
Ik had gisteren nog wat tijd te doden toen de Audi in de garage stond voor een onderhoudsbeurt en ben toen binnen gelopen bij Volvo.

Ik heb daar de polestar 2 eens goed bekeken en het is echt een knappe auto! Op papier mag de polestar 1500kg trekken met een kogeldruk van 90kg, maar tot mijn verbazing verkondigde de enthousiaste verkoper dat de trekhaak eerder bedoeld was voor een fietsenrek en kleine aanhangers dan voor een caravan.

Dit had volgens hem te maken met de kogeldruk, want mocht je er een caravan aanhangen met 90kg kogeldruk dan zou deze teveel door de vering zaken waardoor de dissel van de caravan te laag zou hangen en de achterkant van de Volvo ook te dicht bij de grond zou komen. Ik heb daar eens over doorgevraagd bij de verkoper maar die vertelde dat er al twee gevallen bekend waren van klanten met een caravan waarbij de achterkant volledig “doorzakt” waardoor er tijdens het rijden vaak contact was met de ondergrond.

Ik vond het zelf een gek verhaal maar ben benieuwend naar de werkelijke ervaringen
Tja, dit zijn weer van die indianenverhalen, waarschijnlijk heeft de betreffende verkoper de klok horen luiden, helaas hoor je vaak van autoverkopers domme opmerking mbt het gebruik van auto's, althans dat is mijn ervaring en ik bestel elke paar jaar een nieuwe auto.
De polestar2 is nog maar nauwelijks uitgeleverd, ik heb er nog maar 1 zien rijden en een vriend van me wacht al een eeuwigheid, de paal is aangelegd, de wagen zou in juni komen en is er nog steeds niet. ik zou dit niet zomaar voor waarheid aannemen en op basis daarvan beslissingen gaan nemen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Mzonnet33
Berichten: 336
Lid geworden op: do 11 okt 2018 10:58

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Mzonnet33 » do 8 okt 2020 10:46

RE.gif
Jaa dat is ook! Ik vond het dan ook een gek verhaal met een slechte onderbouwing. Misschien dat er wel een kern van waarheid in zit maar dit zullen we in de loop der tijd wel leren.

Toch zou ik er graag eens een proefrit in maken met caravan thumbup.gif
Audi SQ5, White with Black details

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Wie-niets » do 8 okt 2020 10:59

Inderdaad Micky dat is ook mijn ervaring. knipoog.gif

Maar b.v. bij de eerste RAV 4 AWD Hybride was het ook niet geweldig. In eerste instantie kon je een zwaardere uitvoering van het veersysteem als vervanging erbij bestellen. En daar ging het al fout bij een afgifte van 70 kg als kogeldruk. Voor gebruik met fietsen en rek was 80 kg toegestaan.
Dus maar even afwachten. scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: EV's waarmee je een caravan kunt trekken

Bericht door Micky » do 8 okt 2020 11:05

RE.gif

Natuurlijk kan die auto ver gaan doorhangen, maar om dan als verkoper te gaan verkondigen dat de trekhaak eigenlijk is voor fietsendragers en kleine aanhangers, is natuurlijk erg kortzichtig en vooral dom als je je salestargets wilt halen awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”