Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Janloco » di 6 okt 2020 15:36

Wij hebben pas een nieuwe Fendt caravan gekocht. Het is zeker niet mijn eerste caravan, ik caravan al een kleine 40 jaar en ben bezig aan mijn 8e caravan.
Nou wil ik graag hier een vraag stellen, waarvan ik hoop dat hij in deze rubriek thuis hoort.
Heeft iemand wel eens aanspraak gemaakt op de “water dicht” garantie van zijn caravan????


Ik heb gelukkig nog nooit problemen met vocht gehad. Maar nu staat mijn caravan bij een stalling die geen Fendt dealer is.
Nu moet ik 12 jaar mijn caravan vanuit de stalling naar de Fendt dealer (78 km verderop) brengen om een vocht controle uit te laten voeren. Maar ook mijn caravanstalling kan dat uitvoeren. Het is ook een gecertificeerd bedrijf.

Mijn tweede vraag, zou een verzekering moeilijk doen als ik jaarlijks mijn vochtmeting laat uitvoeren bij een ander dan de dealer. Fendt zal in geval van vocht waarschijnlijk zijn vingers er vanaf trekken en roepen dat ik de vochtmeting maar bij hen had moeten laten uitvoeren.

De zoekfunctie op het forum geeft helaas geen antwoord op mijn vragen

Graag hoor ik van jullie bevindingen.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Hermanus » di 6 okt 2020 15:53

Wat betreft de verzekering zal je dit moeten nakijken in de polisvoorwaarden, staat hier alleen dat een vochtmeting moet plaatsvinden kan je het ook door de stalling laten doen, staat er in de voorwaarden dat dit bij een dealer moet spreekt dit voor zich.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door VIP » di 6 okt 2020 16:01

De waterdichtheidsgarantie moet door een officiele dealer van het merk worden gedaan anders vervalt deze dichtheidsgarantie.

Bij nieuwe Hobby en Fendt caravans ligt er in de handleiding een inlegvel waarop staat dat bij een nieuwe caravan de dichtheidscontrole de 1e keer binnen de 12 en 18 maanden na aflevering moet plaats vinden.

Ik zou die extra km's voor lief nemen en de rit maken naar de off. dealer, dit om eventuele toekomstige discussies te voorkomen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Conradi » di 6 okt 2020 17:43

Janloco schreef:
di 6 okt 2020 15:36
Heeft iemand wel eens aanspraak gemaakt op de “water dicht” garantie van zijn caravan????
.....
Mijn tweede vraag, zou een verzekering moeilijk doen als ik jaarlijks mijn vochtmeting laat uitvoeren bij een ander dan de dealer.
Ik lees garantie en verzekering.

Garantie is een soort van commerciële gunst: Fendt mag daar haar eigen voorwaarden aan koppelen. Als zij willen dat je de test laat uitvoeren door een officiële dealer, dan is dat zo. Ook als jouw stalling ook daartoe bekwaam genoeg zou zijn. Volg je de aanwijzingen niet op, vervalt de garantie.

Een verzekering zal eisen dat de meting betrouwbaar en bekwaam wordt uitgevoerd. Als dat door je stalling gedaan kan worden is er niets mee...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door PD » di 6 okt 2020 17:58

De kans dat een verzekering de schade door vochtinwerking vanwege een constructieve fout dekt, is minimaal.

Daarvoor moet je toch echt bij je dealer zijn en ja, dan is de jaarlijkse vochtmeting door een officiële dealer vereist.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Chris » di 6 okt 2020 20:38

Is er geen officiele Fendt dealer in jou buurt die het voor een schappelijke prijs wil doen?
Gratis zal dat niet, maar het scheelt je benzine en een dag zeker..

Je tweede vraag: JA... en JA.... verzekering geen kans eigenlijk en Fendt geeft dan niet thuis..

Dat is het nadeel van 78 Km verderop een caravan kopen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Ab » di 6 okt 2020 21:16

Ik heb nooit een vochtmeting laten doen na aanschaf van mijn nieuwe Diamant. Was mij te ver rijden.
Dat kan ik zelf ook.. en niet 1 keer per jaar, maar 1 keer per maand. Sowieso doe ik het onderhoud ook liever zelf.
Evt. lekkage verhelpen kan ik zelf ook wel. Dat is nu ook weer geen rocketscience, dus die dichtheidsgarantie zal mij aan mijn reet roesten.
De caravan hebben we 11 jaar gehad. Geen spoor van vocht.
Het enige wat ik heb moeten doen is: nieuwe banden erop.Lampjes verwisselen. 1 TL buisje vervangen.
De deurscharnieren vervangen. De poedercoating liet heel snel los, dat was een foute serie.
Ik kreeg nieuwe gratis opgestuurd. Ook zelf vervangen.

De caravan is wel 2 x bij de dealer geweest voor schadeherstel.
1 x door een klapband.
1x doordat ik over een weggetje reed dat smaller was dan de caravan breed.
Beide gevallen zonder kosten vergoed door de verzekering.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Den Adriaan » di 6 okt 2020 21:24

Is het niet zo dat je gewoon garantie hebt?
En dat je met aanvullende eisen niets te maken hebt.
Een fabrikant dient gewoon een goed product af te leveren.
En als hij daaraan twijfelt eist hij dat de koper actie onderneemt.

Ik ben benieuwd of dit past in de Europese wetgeving aangaande garanties.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Chris » di 6 okt 2020 21:32

RE.gif
Effe simpel hoe het bij mij gaat..
Caravan nieuw gekocht en in onderhoud bij de dealer.
Elk jaar wordt tijdens het onderhoud een gratis vochtmeting gedaan.
Ik krijg dat rapport en zij registreren de vochtmeting in de computer bij Knaus.
Een jaar vergeten of overgeslagen... geen garantie meer op waterdichtheid..... en/of schade die daar uit voortkomt...
Misschien is dat laatste stukje even de belangrijke.

Elke fabrikant zal zijn best doen om een waterdichte caravan af te leveren, maar het blijven mensenhanden die dat ding in elkaar zetten.
En waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt.
Met de jaarlijkse gratis waterdichtheid controle voorkomt die fabrikant grote schade en kan als er idd een lek aan het licht komt snel ingrijpen.
Je krijgt garantie als je de regels volgt....logisch toch?
Doe je dat niet... tja... eigen keuze.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Den Adriaan » di 6 okt 2020 21:33

Maar de vraag is: mag een fabrikant dat eisen?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Chris » di 6 okt 2020 21:35

RE.gif
Ja..
Ter voorkoming van kosten voor schade reparatie.
Die vochtcontrole is ook gratis hoor..
Tenminste... bij de dealer van aankoop.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door PD » di 6 okt 2020 21:49

Den Adriaan schreef:
di 6 okt 2020 21:33
Maar de vraag is: mag een fabrikant dat eisen?
Waarom niet ? Bij Fendt krijg je 12 jaar garantie op waterdichtheid op voorwaarde dat je jaarlijks de vochtmeting laat uitvoeren. Veel langer dus dan de wettelijke garantie termijn.

Bij onze dealer is de vochtmeting gratis; ik moet er wel een kampeerweekend aan vast knopen vanwege de afstand knipoog.gif
Laatst gewijzigd door PD op di 6 okt 2020 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Ab » di 6 okt 2020 21:53

KIA geeft ook 7 jaar garantie.
Op voorwaarde dat de auto elk jaar bij een officiële dealer een onderhoudsbeurt krijgt.
Hetzelfde verhaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Den Adriaan » di 6 okt 2020 21:54

Dat wist ik niet dat de garantietermijn zo lang verlengd werd.
Dan mag het, denk ik zo.
Maar als ze het voor 5 jaar verlengen dan weet ik het zo net niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Ab » di 6 okt 2020 21:55

Je bent ook niks verplicht.. mrgreen.gif
Zelf een vochtmeter kopen kan ook.
Een Fendt lekt toch nooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Conradi » di 6 okt 2020 22:10

RE.gif
Tja, als het er echt uit lekt hoef je het ook niet meer te meten :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Hans1954 » di 6 okt 2020 22:17

Misschien een onzinverhaal, maar ik heb ooit eens gehoord dat lekkage vaak veroorzaakt wordt door het op verkeerde wijze waterpas stellen van de caravan. Dus door de uitdraaisteunen verkeerd te gebruiken. Moeilijk aan te tonen door de fabikant/dealers. Door de vochtmeting verplicht te stellen kunnen ze kosten een beetje in de hand houden en is het dus ook een soort van verzekering te noemen. Velen betalen voor 1 en wie de premie niet betaald deelt niet mee.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Janloco » wo 7 okt 2020 11:35

Dank voor alle reacties!!!!!!

Als algemene opmerking nog even, de betreffende dealer vraagt € 85,00 voor een vochtmeting.
En inderdaad ik heb in al die jaren nog nooit vochtinwerking gehad in een van mijn caravans. Ook bij jullie lees ik dat er niemand is die vocht inwerking in de garantie tijd heeft gehad.
Fendt vraagt de eerste meting tussen de 12 en 18 maanden, daarna jaarlijks gedurende 12 jaar. (als je tenminste waterdicht garantie wilt behouden)

Kortom de eerste 2 jaar laat ik het gewoon bij mijnheer Fendt doen (is de termijn voor algehele garantie) . Dan eens snuffelen in de polisvoorwaarden om te kijken hoe dat geregeld is.
En ik ga eindelijk maar eens op zoek naar een eigen vochtmeter. Is al jarenlang een wens geweest ;-)

Maar nogmaals dank voor de reacties!!

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Scout15 » wo 7 okt 2020 13:51

Jullie hebben het nu specifiek over Fendt. Vorig jaar bij de Eriba de vochtmeting laten uitvoeren, maar dit betrof niet alleen een meting van vocht. Er werden ook extra onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Bv. bij de bevestiging van de uitdraaisteunen werden opnieuw behandeld en zo waren er nog een paar punten die extra aandacht kregen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Hans 555 » wo 7 okt 2020 16:36

Mij is voorgehouden dat deze keuring/meting elk jaar gedaan dient te worden bij (een) Bürstner dealer. Nu na 3 jaar werd er een lekkage opgemerkt in het serviceluik, krijg nu een nieuw luik.
Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Micky » wo 7 okt 2020 16:41

Janloco schreef:
wo 7 okt 2020 11:35
Dank voor alle reacties!!!!!!

Als algemene opmerking nog even, de betreffende dealer vraagt € 85,00 voor een vochtmeting.
En inderdaad ik heb in al die jaren nog nooit vochtinwerking gehad in een van mijn caravans. Ook bij jullie lees ik dat er niemand is die vocht inwerking in de garantie tijd heeft gehad.
Dit is toch helemaal niet representatief die paar reacties boven jouw post scratch.gif er zijn genoeg garantiegevallen hoor die te maken hebben met vocht, zie ook de post boven mijn reactie en een vriend van me had een lekkend dakraam na 2 jaar maar dat was bij zijn Carthago camper.
Voor dat beetje geld en moeite zou ik echt het risico niet gaan lopen...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Chris » wo 7 okt 2020 20:55

Janloco schreef:
wo 7 okt 2020 11:35
Dank voor alle reacties!!!!!!

Als algemene opmerking nog even, de betreffende dealer vraagt € 85,00 voor een vochtmeting.
En inderdaad ik heb in al die jaren nog nooit vochtinwerking gehad in een van mijn caravans. Ook bij jullie lees ik dat er niemand is die vocht inwerking in de garantie tijd heeft gehad.
Fendt vraagt de eerste meting tussen de 12 en 18 maanden, daarna jaarlijks gedurende 12 jaar. (als je tenminste waterdicht garantie wilt behouden)

Kortom de eerste 2 jaar laat ik het gewoon bij mijnheer Fendt doen (is de termijn voor algehele garantie) . Dan eens snuffelen in de polisvoorwaarden om te kijken hoe dat geregeld is.
En ik ga eindelijk maar eens op zoek naar een eigen vochtmeter. Is al jarenlang een wens geweest ;-)

Maar nogmaals dank voor de reacties!!
1e vreemd dat jou dealer hier € 85 voor rekend.
Bijna altijd wordt dit meegenomen in een onderhoudspakket, en dan een aangepast of geen tarief berekend.
Bij dealer berekend het niet in ieder geval... zolang de garantie gegeven wordt op waterdichtheid.
Dat is trouwens los van de gewone garantie op de hut.. maar dat terzijde.

Nu heb ik ook een hut die in de waterdichtheids garantietermijn zit, maar ik heb wel een geschikte vochtmeter gekocht.
De officiele die voor de Bovag vochtmetingen gebruikt moet worden is de Caissons.
Das een mooi maar duur stukje gereedschap.
Ik heb een Chinese voor een paar tientjes gekocht en samen met de caissons van mijn dealer door een rij occasion caravans aan het meten geweest.
Verbluffend vergelijkbare metingen.
Wel hierbij opmerkend, de Caissons is de officiele, mijn chineesie is dat niet..voor Bovagmetingen is alleen de Caissons toegestaan, mijn cheap chineesje niet.
Ik heb hem dan ook niet voor officiele metingen maar voor mijn eigen meetmogelijkheid.
Nog even extra... het is een inductief systeem, die dingen met 2 meetpennen, en dus een destructieve meting zijn totaal ongeschikt, daar kan je haardhout mee meten maar geen caravans.
Hier een foto van mijn meter..
.
Vochtmeter.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door PD » wo 7 okt 2020 21:03

Janloco schreef:
wo 7 okt 2020 11:35
Als algemene opmerking nog even, de betreffende dealer vraagt € 85,00 voor een vochtmeting.
Ik vind € 85,- voor een vochtmeting sterk overvraagd; bij de Hobby dealer betaalde ik in de oneven jaren € 50,- en in de even jaren was het all-in bij de onderhoudsbeurt. Nu bij de Fendt dealer is het elk jaar gratis.

Toch zou ik het voor de kosten niet laten; wanneer je onverhoopt één keer aanspraak op deze garantie moet maken, worden deze kosten in rap tempo overschreden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Janloco
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 1 apr 2020 10:55

Re: Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Janloco » do 8 okt 2020 09:40

@Chris,

Tijdens de zoektocht op het forum naar mijn onderwerp, kwam ik jouw draadje tegen. Mijn caravan staat nu in de stalling en heb ik de hele winter de tijd om te wachten op het pakje uit China :-)

Daarom, dank voor de tip thumbup.gif

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Al eens aanspraak gemaakt op waterdichtheids garantie?

Bericht door Aviva » do 8 okt 2020 12:56

Chris schreef:
1e vreemd dat jou dealer hier € 85 voor rekend.
Bijna altijd wordt dit meegenomen in een onderhoudspakket, en dan een aangepast of geen tarief berekend.
Bij dealer berekend het niet in ieder geval... zolang de garantie gegeven wordt op waterdichtheid.
Nou bij onze dealer (Adria) berekenen ze voor de vochtmeting ongeacht als je een Bovag beurt doet € 65,-.
Ik hem ook gezegd dat ik het vreemd vind, caravan staat al binnen ze lopen er door heen voor de beurt. Dan vindt ik dat de vochtmeting tegen gereduceerd tarief kan...
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”