Bijverwarming

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Bijverwarming

Bericht door Ronald Jan » zo 27 sep 2020 13:18

Hallo allemaal , in mijn caravan een Fendt Platin 540 TG uit 2009 zit alleen een gas verwarming die prima werkt maar wel alleen op gas werkt dus zoek ik een alternatief om mijn kosten laag te houden . Dus mijn vraag is er een elektrisch alternatief en zo ja waar moet ik op letten bij een aanschaf?
Zelf heb ik thuis ook nog een Zibro staan maar dat wordt een gesleep met olie en de kachel en het drukt ook niet de kosten.
Graag hoor ik of er een goed elektrisch alternatief is.
Groeten Ronald.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Bij Verwarming

Bericht door Paul » zo 27 sep 2020 13:21

Een mooie maar wel dure optie is het inbouwen van een ultraheat, die wordt in je bestaande verwarming ingebouwd en kan geschakeld worden op 500, 1000 of 2000 watt.
Bevalt ons heel goed.

https://www.truma.com/int/en/products/t ... -ultraheat

Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Bij Verwarming

Bericht door Daphne » zo 27 sep 2020 13:28

Ultraheat en alle andere mogelijkheden om elektrisch te verwarmen zijn geen alternatief om de kosten laag te houden en de warmte is niet te vergelijken met het comfort van gasverwarming.
Ja de kosten zijn lager als je een vast tarief op de camping betaalt maar nadat wij heel onnozel voor het eerst een week gingen winterkamperen en de Ultraheat aan hadden en dikke elektrarekening kregen hebben we de Ultraheat nooit meer gebruikt. Daar hadden we weken gas voor kunnen verstoken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Bij Verwarming

Bericht door Paul » zo 27 sep 2020 13:33

RE.gif

Voorwaarde voor de kosten is inderdaad wel een all-in tarief voor de elektra anders wordt het een duur verhaal.
Wij gebruiken hem alleen bij een all-in tarief of om, als het heel koud is, samen met de gaskachel de caravan snel warm te krijgen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Bij Verwarming

Bericht door Daphne » zo 27 sep 2020 13:40

RE.gif

Als bijverwarming is het een mooi alternatief. Of als net midden in de nacht het gas op is thumbup.gif TS moet nog investeren om de kosten te drukken, dan duurt het heel lang om Ultraheat terug te verdienen knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bij Verwarming

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 13:47

Nee, er is geen goedkoop electrisch alternatief bij variabele stroomkosten. Je zou kunnen overgaan op een goed vastgezette LPG dampfles met 80% vulbegrenzer, dan tank en verwarm je echt goedkoop. Maar bijvullen bij de pomp mag niet, en die flessen zijn duur - en je bent een beetje stout.

Je hebt ook LPG vulnippels op jouw gewone fles, maar daar zou ik kilometers uit de buurt van blijven omdat je het risico loopt jouw fles te overvullen met het risico dat jouw caravan actief deel gaat nemen aan een vuurwerkshow. Dan ben je niet alleen stout, maar ook onverstandig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bij Verwarming

Bericht door Hobby Linka » zo 27 sep 2020 14:35

dieseltijger schreef:
zo 27 sep 2020 13:47
Je zou kunnen overgaan op een goed vastgezette LPG dampfles met 80% vulbegrenzer
Wat is er anders aan het vastzetten van een LPG tank of een Propaan fles?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bij Verwarming

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 14:55

Aan het vastzetten niets. Er is een onderscheid tussen LPG tanks met dampafgifte en vloeibare afgifte. En die eerste categorie zou van toepassing zijn mocht een LPG tank - die door een bedrijf met vergunning en vooral niet zelf bij een tankstation gevuld mag worden (enz enz) - gebruikt wordt om te koken en te verwarmen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bij Verwarming

Bericht door Hobby Linka » zo 27 sep 2020 15:01

RE.gif

Ik heb de versie waar geen vloeibaar maar gas uit komt. Is gewoon overal te koop.. Vanochtend nog probleemloos gevuld bij de pomp. Ik weet het, zelf vullen mag niet. Maar heb er in die 8 jaar dat ik deze tank heb nog nooit een probleem mee gehad.

Een gastank voor vloeistof afgifte zou ik nooit gebruiken voor de caravan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Bij Verwarming

Bericht door Paul » zo 27 sep 2020 15:03

Hoe vul je de fles als je bij de pomp staat ?
Haal je hem uit de auto of vul je hem in de kofferbak ?
Ik werd echt overal weg gestuurd dus probeer het niet eens meer en laat hem gewoon vullen bij een gasvulstation.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bij Verwarming

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 15:10

Hobby Linka schreef:
zo 27 sep 2020 15:01
RE.gif

Ik heb de versie waar geen vloeibaar maar gas uit komt. Is gewoon overal te koop.. Vanochtend nog probleemloos gevuld bij de pomp. Ik weet het, zelf vullen mag niet. Maar heb er in die 8 jaar dat ik deze tank heb nog nooit een probleem mee gehad.

Een gastank voor vloeistof afgifte zou ik nooit gebruiken voor de caravan.
Maar anderen wellicht onbedoeld wel, ik noem maar bijvoorbeeld een LPG tank voor heftrucks waar recentelijk naar verwezen wordt. Die zijn ontworpen om vloeibaar gas te geven, en daar is de installatie van een caravan niet voor opgezet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bij Verwarming

Bericht door Hobby Linka » zo 27 sep 2020 15:14

RE.gif

Dat ben ik helemaal met je eens.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bij Verwarming

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 15:15

pvaken schreef:
zo 27 sep 2020 15:03
<knip>
Ik werd echt overal weg gestuurd dus probeer het niet eens meer en laat hem gewoon vullen bij een gasvulstation.
Het mag niet, omdat er in de praktijk met camera toezicht gewerkt wordt. En redelijkerwijs kan dan niet gegarandeerd worden of er onderscheid gemaakt kan worden tussen Sjonnies zijn die een fles zonder 80% vulbegrenzer vullen of mensen die een nette, fles gebruiken met 80% begrenzer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bij Verwarming

Bericht door Hobby Linka » zo 27 sep 2020 15:18

pvaken schreef:
zo 27 sep 2020 15:03
Hoe vul je de fles als je bij de pomp staat ?
Haal je hem uit de auto of vul je hem in de kofferbak ?
Ik werd echt overal weg gestuurd dus probeer het niet eens meer en laat hem gewoon vullen bij een gasvulstation.
Ik haal hem gewoon uit de kofferbak en vul hem achter de auto. Vullen vanuit de kofferbak vindt ik wel een dingentje. Bij het tankstation in mijn woonplaats laat ik de tank gewoon nog achter de auto staan als ik afreken. Dat doe ik nu even niet omdat de kassa ver van de LPG tankpomp staat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Bij Verwarming

Bericht door Niels83 » zo 27 sep 2020 15:23

Is dit voor het voor en najaar of echt in de winter?

Volgens mij zijn er op de meeste campings nog gewoon vaste elektra prijzen, ik ben variabel nog niet vaak tegen gekomen behalve bij seizoensplekken. Ws hebben winter camoing eerder variabele prijzen gok ik.

Wij hebben voor 20-30 euro een zwenkend kacheltje gekocht. werkt eigenlijk super. in 10 minuten is ons caravannetje behagelijk bij 10 graden buiten. vorig weekend was het 6,5 graden met dikke trui hebben we prima tot 23.00 in de voortent kunnen zitten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bij Verwarming

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 15:24

Er is een grote diversiteit aan vulbegrensde LPG dampflessen te koop met nogal uiteenlopende prijzen. Om maar niet te zeggen "idioot duur". Welk merk is - in jouw ervaring - een aanrader?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Bij Verwarming

Bericht door appellover » zo 27 sep 2020 15:27

Is in Nederland een probleem lpg in losse fles tanken.
Daarom als ik naar Nederland ga,altijd in België tanken,die zijn stuk makkelijker.
Hier in Spanje hoef je het voor de prijs niet te doen,lpg is duurder,fles propaan kost 11,50€ en lpg 14€.(20 liter)
Het gaat om gemak dat je overal in eu kan tanken.
Hoewel wij bij overwinteren in Armacao (Algarve) met aantal flessen naar Boliqueime reden en daar de Hollandse flessen vulden met lpg.Flessen moesten leeg zijn,dat tankstation had verloopnippels voor alle eu flessen.
Altijd druk daar in de winter.

Heb mijn fles van Multiflame in Olst.ongeveer 200€ incl.set verloopnippels voor eu.
Gr.Ron

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Bij Verwarming

Bericht door appellover » zo 27 sep 2020 16:20

Tijdens overwinteren in PT was het niet alleen bijverwarmen maar hoofdverwarming,gaskachel gebruik je niet.
We woonden daar 6 maanden en leefden in de voortent ( isabella penta) die verwarmde met oliegevulde radiator 1000 watt stond 24/7 aan en s’avonds 2 cat. kachels van 1500 watt.
Overdag hadden 10 amp.en s’avonds 2x 10 amp.voor 4 € per dag.
Hadden koelvries combi in de voortent en groot 50 inch.flatscreen van 155 watt.
Ongeveer elke 10 dagen sloeg zekering door maar had sleutel van kastje dus was geen probleem.
Kacheltjes gingen ongeveer 3 winters mee en dan weer vervangen.Garantie verlopen, made in China of Korea.
12 jaar zo gedaan,ben er nu maar gaan wonen we bleven steeds langer overwinteren en dan behoor je eigenlijk daar belasting te gaan betalen na 183 dagen,maar kon niet want dan moest ik vast woonadres hebben.Zelfde voor ziektekostenverzekering.
Ben met 55 gestopt met werken en woon nu aan de Costa Blanca
Gr.Ron.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bij Verwarming

Bericht door Hobby Linka » zo 27 sep 2020 16:25

dieseltijger schreef:
zo 27 sep 2020 15:24
Er is een grote diversiteit aan vulbegrensde LPG dampflessen te koop met nogal uiteenlopende prijzen. Om maar niet te zeggen "idioot duur". Welk merk is - in jouw ervaring - een aanrader?
20200927_150810.jpg
Ik heb deze rode. In 2012 als afscheidscadeau gekregen. Heeft mij dus niets gekost. Staat nu los in de caravan omdat ik verwacht dat ik hem nog wel een keer moet vullen voor we naar huis gaan.

Gemak dient de mens, dus een DuoControle geplaatst. Tijdens het vullen blijft de verwarming draaien op de kleine Propaan fles.

Prijzen zou ik gewoon op internet gaan bekijken. De tank is overal hetzelfde, alleen de prijzen....

Voor een 27 liter tank betaal je bij:

Kampeerperfect, € 204,95
Kampeerdump, € 219<95
Bol.com, € 262,99

Het loont dus wel om even te gaan zoeken. Bij slechts drie verkopers al een verschil van meer dan € 50,00 voor dezelfde tank.

Natuurlijk zijn er ook aluminium en kunststof gastanks. Maar daarvan zijn de prijzen zo maar een € 100,00 of meer per fles duurder.

Let wel bij de aanschaf of de tank compleet is. Soms moet er nog een vulnippel bij worden aangeschaft.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: Bij Verwarming

Bericht door Toon1 » zo 27 sep 2020 17:04

Zo te lezen dwalen we weer af van de vraag.
Als je een vast tarief voor elektra betaald is elektrisch bij verwarmen het goedkoopste.
Voor enkele tientjes koop je een klein kacheltje voor de caravan.
Mijn ervaring is dat je met 1000 watt het goed warm krijgt.
Zoek een kacheltje die je kunt schakelen tussen 500 en 1000 watt.
Eerst lekker opwarmen met 1000 en dan de boel op temperatuur houden met 500.
Denk er aan ventilator kachels maken herrie.
Maar er zijn alternatieven, heb nog mooi licht ook.
Als je de voortent wilt veranderen heb je meer vermogen nodig.
Let op waar je met afgezekerd op de camping.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bij Verwarming

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 17:15

Je hebt gelijk. Voor je het weet hebben we het over kampveren.

In ons geval: Truma Ultraheat. Eenmalige investering, geen geduvel met losse kacheltjes, en door de vermogensregeling bij campings met een beperkte stroomaansluiting van 4 Ampere ook te gebruiken in de 500W stand, en dat kan niet bij ventilatorkacheltjes die vaak een vermogen van 1000W hebben en een aan/uit vermogensregeling. Bovendien wordt de warme lucht via het ringverwarmings systeem rondgepompt.

De 500W stand voldoet prima in het voor en na-seizoen. Ik vind de temperatuurregeling wel even zoeken bij laag vermogen, maar wij hebben er nu een streepje op staan en blijven er met de tengels van af. Voor de voortent gebruik in bijna winterse omstandigheden de petroleum kachel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: Bij Verwarming

Bericht door Ronald Jan » zo 27 sep 2020 18:36

pvaken schreef:
zo 27 sep 2020 13:21
Een mooie maar wel dure optie is het inbouwen van een ultraheat, die wordt in je bestaande verwarming ingebouwd en kan geschakeld worden op 500, 1000 of 2000 watt.
Bevalt ons heel goed.

https://www.truma.com/int/en/products/t ... -ultraheat

Afbeelding
Hoe duur is deze optie dan?
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Bij Verwarming

Bericht door Peerke » zo 27 sep 2020 18:40

Bij enkele populaire webshops: https://www.obelink.nl/truma-ultraheat-kachel.html of https://www.dewitschijndel.nl/truma-ult ... verwarming, € 285,-, soms zijn ze in de aanbieding....

Wij hebben 'm ook reeds enkele jaren naar volle tevredenheid in gebruik: top product ! (zelf inbouwen is goed te doen voor een geoefende hobbyist, maar kost je wel enkele uren werk)

MVG, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bij Verwarming

Bericht door Ab » zo 27 sep 2020 21:54

Voor hetzelfde geld kan je ook 10 jaar gas gebruiken voor iets verwarming. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bij Verwarming

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 22:14

Precies. De gemiddelde caravanner verdient de investering in een LPG- of Ultraheat oplossing gewoon niet- of pas na zeer lange tijd terug. Het enige wat wel zou kunnen renderen is de LPG vulnippel - maar dan loop je de kans dat je alles (letterlijk) in één klap volledig mag afschrijven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”