Renault Grand Scenic met 105pk

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door KellyVG » vr 18 sep 2020 21:32

Excuses! Ik had mijn vraag op een verkeerde plek gesteld. Was even zelf de draad kwijt op het forum. Maar ik denk dat ik het nu juist doe! Dus ik herhaal even...

Wij zouden graag een LMC Style Lift 500K (max. 1800kg) kopen. Maar wij rijden momenteel (en nog voor 2,5j) met een Renault Grand Scenic 105pk (81kW bij 4000t/min), Diesel. We krijgen zo indruk als we hier de combinaties zien dat het een no-go is? Volgens de specificaties van de auto wel. Maar ja... Gezien we het goede weer opzoeken, zullen we hoogstwaarschijnlijk wel soms naar Frankrijk trekken. En dan gaat het al snel op en neer...

Ik ben op de hoogte van wat we mogen trekken. En dat kan wel (inderdaad als we auto niet maximaal beladen). Maar ik weet niet of "toegelaten" hetzelfde wil zeggen als "veilig" of "haalbaar".

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door PD » vr 18 sep 2020 21:36

Een caravan van 1.800 kg achter een diesel met een zeer bescheiden vermogen van 110 pk........ Uhh, nee, volgens mij weet je zelf het antwoord al knipoog.gif

Het verbaast me dat deze auto 1.850 kg mag trekken; misschien leuk voor een kort ritje met een aanhangertje naar het milieustation maar niet met een windvanger als een caravan.

Zelfs een caravan van bijv. 1.500 kg zou ik afraden wanneer je comfortabel op je vakantiebestemming wilt aankomen.

Ik rijd nu tijdelijk in een voorloop lease auto Touran met een vergelijkbaar vermogen; daar wil ik echt zo'n caravan niet achter hebben.
Laatst gewijzigd door PD op vr 18 sep 2020 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Hermanus » vr 18 sep 2020 21:39

Voor mij ook duidelijk, lijkt mij een slechte combinatie. Zowel in trekkracht (weinig pk, hoge toerental) als gewichten.
Maar zet hem eens op "caravantrekker", dan weet je het zeker.

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door KellyVG » vr 18 sep 2020 22:13

Dankjewel! Heb dat net eens geprobeerd bij caravantrekker. Als we niet zwaar zouden beladen zijn, lijkt het nog wel ok. Maar met 3 kinderen wordt dat wat moeilijk. Helaas... Wij moeten echt nog eens goed nadenken. Want dat is een hele ontnuchtering.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Techn » za 19 sep 2020 07:15

Waar ga je over nadenken??

Je zegt net dat je met 3 kinderen naar Frankrijk gaat.

Dit wordt een billenknijper denk ik
En dan ga ik niet eens van het ergste scenario uit!!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door mark m » za 19 sep 2020 07:53

Wellicht is chiptunen van de Renault een optie?

Je zou kunnen overwegen om het eerste jaar erg te gaan letten op de belading, zoveel mogelijk thuis laten en wellicht het eerste jaar wat minder ver weg gaan met de caravan om te kijken hoe het gaat en bevalt.

Als blijkt dat de auto echt ondergeschikt is het volgende jaar zorgen voor een andere auto.

Zoals genoemt, check de caravantrekker!

Volgens mij weegt de lmc iets van 1300 leeg, dus al je goed oplet met de belading blijf je misschien rond de 1500kg hangen. Dat lijkt mij wel te doen met de huidige auto en evt chiptuning. De rest van de spullen in de auto, evt in een dakkoffer.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Erwin1987 » za 19 sep 2020 08:28

Re:

Chiptunen dacht ik ook aan, maar volgens mij kom je dan op 130pk en 300nm, maar dan mag de auto natuurlijk nog steeds niet meer beladen worden als voor chiptunen het geval was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Herman&Saskia » za 19 sep 2020 09:00

[quote="mark m" post_id=780975 time=1600494813 user_id=43194

Als blijkt dat de auto echt ondergeschikt is het volgende jaar zorgen voor een andere auto.

[/quote]

De auto is er al, de caravan nog niet....gezien er een termijn bij staat waarschijnlijk een lease auto. Zeker dan misschien beter een lichtere caravan. Met de downsize motoren wordt het al lastiger een auto met een beetje trekgewicht te vinden zonder bij de luxe tractoren uit te komen...

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Morgoth » za 19 sep 2020 09:06

Hoe zit dat eigenlijk met het maximale treingewicht? Werkelijk gewicht of papieren gewicht? In dat laatste geval mag je er niet eens mee rijden. Denk ook aan je rijbewijs.

Mag het wel? Dan zou ik het wel aandurven. Zo'n grand scenic is best een grote zware auto. Dat motortje is wat licht maar als je niet teveel haast hebt is het wel te doen. De boel zo licht mogelijk houden. Geen mud aardappelen meenemen en geen volle watertank. Geen voortent.

Wat je ook kunt doen: regel een andere auto. Als jullie auto een leaseauto is, dan heeft de leasemaatschappij vaak wel mogelijkheden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Wie-niets » za 19 sep 2020 10:11

Even aansluiten bij wat Morgoth aangeeft.
Kijk eerst eens echt even naar je maximale treingewicht. Bij bepaalde merken is dat vaak veel lager dan je denkt.
Je kunt dan theoretisch wel 1800 kg trekken maar als je dan naar je samengestelde combinatie in je maximering gaat kijken mag je dit niet trekken, of het wordt dan schipperen aan alle kanten om aan dit maximale treingewicht te voldoen. :(

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door WillyL » za 19 sep 2020 10:27

Je zult allicht een recentere versie hebben in vergelijking met die van mij enkele jaren terug.
Die was in alle geval erg licht en mocht maar 1300 kg trekken. Met mijn caravan van max 1350, maar geladen tot 1300, was het bij gewone bergops (dus niet in de bergen) echt op zijn gemakjes doen, dikwijls tegen 80 of 70 max.
Wij zijn met zijn 2tjes, dus geen groot gezin en niet al te veel bucht in auto en caravan.

Bij mijn profiel-fotos staat er een prent van.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Gemineye » za 19 sep 2020 13:26

Ik zou de oplossing niet zozeer in het motorvermogen zoeken denk ik. Met de standaard 1.5 diesel kom je er heus wel. Ik heb hem ook en trek met twee vingers in de neus 1400kg. Motorisch gezien voldoende reserve voor een grotere caravan. De belemmering zit hem denk ik meer in het eigen gewicht van de scenic, waardoor de combinatie instabiel zou kunnen worden.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Thornwood » za 19 sep 2020 13:32

Ik rij een 1.6 110 pk diesel met een caravan erachter van max 1300. (6m68)Dat trek hij motorisch prima maar qua gewicht zou ik niet graag een zwaardere caravan erachter hebben. Vooral met voorbijkomende vrachtauto’s ed.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 13:33

Als ik eens naar de specs van je auto kijk zie ik dat je maar maximaal 1300 kg mag trekken.
En hij heeft een MTM van 2140kg

https://www.autoweek.nl/auto/37347/rena ... tech-road/

De LMC heeft ,volgens de specs een rijklaar gewicht ,met de basis uitrusting,van 1309kg.
en heeft een max totaalgewicht van 1600 kg ( of je moet een asverzwaring nemen tot 1800 kg)

https://www.lmc-caravan.de/en/caravans/ ... ift/500-k/

De motor zal het allemaal best aan kunnen denk ik zo,zeker als je op "de gebaande wegen"blijft,gewichtstechnisch mag je deze caravan trekken,maar dan mag je er echt niks aan bagage inladen,het leeggewicht van de caravan is al een paar kilo hoger dan wat je mag trekken,ikzelf zou daar,zoals sommigen hier wel weten,niet wakker van liggen,ik zeg het maar voor de statistieken. mrgreen.gif

Verder moet je rekenen dat je met deze combi ( MTM Renault 2140 kg + MTM caravan 1600 kg= 3740 g )over een B-E rijbewijs dient te beschikken,ook al laad je de caravan maar tot 1300 kg.
Of je moet de caravan terug laten keuren tot 1300 kg.

IK deed t niet als ik in jouw schoenen stond,ik kocht een mooi gebruikt caravannetje dat wel aan de eisen voldoet,en als je over een paar jaar een andere auto gaat koen die de LMC wel kan trekken ruilde ik dat caravannetje mooi in.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Thornwood » za 19 sep 2020 13:41

Als het wettelijk al niet mag bek je toch al klaar? Je kan het risico nemen maar wanneer je ongeluk krijgt met je niet verzekerd. Bij controle hoeft politie alleen op beide kenteken kaarten te kijken en je kan je caravan ter plekke laten staan en een hele dikke boete verwachten. Zou moi teveel risico zijn.
Idd eerst lichtere aanschaffen en wanneer werkgever een andere auto koopt die wel geschikt is kan je altijd nog een andere caravan kopen.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Gemineye » za 19 sep 2020 13:52

Doordat TS stelt dat hij nog 2,5 jaar moet met zijn scenic veronderstelde ik dat het om een nieuwere zou gaan. Het laatste model grand scenic mag gewoon 1800kg trekken op kenteken. Mijn megane mag al 1700kg trekken zonder beperkt treingewicht.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

KellyVG
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 jan 2020 22:05

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door KellyVG » za 19 sep 2020 21:14

Dag iedereen! MIjn laatste post was misschien niet zo duidelijk weenie.gif Sorry daarvoor! Maar met "eens goed nadenken", bedoelde ik: wat zijn de alternatieven? Hoe gaan we de komende jaren dan wel reizen? Caravan is gezien deze combi gewoon geen optie meer voor ons. Wij zijn niet het type dat graag risico's neemt mbt veiligheid. Integendeel.

Verder: de combinatie is dus wel degelijk wettelijk toegelaten. Onze auto mag in principe max. 1500kg trekken. Maar als de auto niet tot zijn maximale massa wordt geladen, mag hij tot 1850kg trekken. Het geheel mag echter de 3801 (maximale treinmassa) niet overschrijden. Van het rijbewijs waren we ook op de hoogte. Maar dat zal dus niet nodig zijn...

Toch nog eens bedankt voor alle info en meningen. Nog meer overtuigd nu dat het niet kan. Misschien binnen een aantal jaren... We zien wel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Gemineye » za 19 sep 2020 22:06

Maar met een Max van 1500 kg heb je toch ook wel een caravan??
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 22:13

Thornwood schreef:
za 19 sep 2020 13:41
Als het wettelijk al niet mag bek je toch al klaar? Je kan het risico nemen maar wanneer je ongeluk krijgt met je niet verzekerd. Bij controle hoeft politie alleen op beide kenteken kaarten te kijken en je kan je caravan ter plekke laten staan en een hele dikke boete verwachten. Zou moi teveel risico zijn.
Idd eerst lichtere aanschaffen en wanneer werkgever een andere auto koopt die wel geschikt is kan je altijd nog een andere caravan kopen.
Een paar dingen in je betoog kloppen niet:
Ingeval men een ongeval zou krijgen met deze combi ben je gewoon verzekerd,de verzekering zou,ingeval van weigeren uit te keren,moeten bewijzen dat het aan de samenstelling van de combi ligt.
Als jij geen voorrang verleent( jouw fout) betaalt de verzekering ook gewoon uit.
Ingeval je in een politie controle komt kijkt de agent eerst op de kentekenbewijzen i.d.d.en als T.S. een B-E rijbewijs heeft is er niks aan de hand,met enkel een B rijbewijs word hij aan de kant gezet want auto en caravan zijn samen zwaarder dan 3500 kg.( of hij moet de caravan terug laten keuren)
Word hij gewogen ligt t er maar net aan hoe zwaar hij totaal is,valt de overlading binnen de geldige tolerantie kan hij hooguit een bekeuring krijgen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Jo VdB » zo 20 sep 2020 13:51

NIET doen... Auto en motor kunnen dit niet aan.
En totaal treingewicht wordt normaliter ook overschreden.

Ik heb ooit ook 2 Grand Scenics gehad met een 1,5 dCi erin, handgeschakeld.
Hobby 495 erachter, van max 1300 kg.

Vlak gaat het allemaal wel, maar eens bergop houdt het snel op.
Gotthardtunnel, stapvoets en stilstaand, in +30° Celsius --> koppeling kan het allemaal maar net houden en begint al wat te rieken
(en ja, ik kan bergop rijden en ja, ik probeer vloeiend bergop te rijden en afstand te houden in de file...)

Zo'n auto is dus NIET voor zo'n zware caravan geschikt.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Gemineye » zo 20 sep 2020 16:16

RE.gif

Ik heb écht hele andere ervaringen met een 1.5dci. In mijn beleving motorisch ruim voldoende om een redelijke caravan van zijn plek te krijgen. In mijn huidige megane zijn de versnellingsbak verhoudingen wel heel anders dan het oude type megane welke ik had. Ik weet niet hoe dat bij een grand scenic is. De huidige versnellingen zijn veel korter en dat is met caravan wel prettiger.

Ik zou hier motorisch gezien prima een caravan van 1700kg achter durven hangen, geen enkel probleem.

Ik rij al jaren met zo’n 1.5 dci in verschillende Renaults, heeft me nog nooit laten staan en heeft zich als caravantrekker ruimschoots bewezen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door hoboken » zo 20 sep 2020 16:41

Jullie Renault is een lease lees ik, je kan ook een oudere zware auto er bij kopen dan kan je je wens caravan wel trekken.
Met 3 kinderen is dan een busje erg handig bv. een Renault traffic.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 20 sep 2020 18:12

Niet iedereen kan het veroorloven om meerdere autos op de dam te hebben staan.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door Daphne » zo 20 sep 2020 18:45

RE.gif

Als je op zoek bent naar een nieuwe of jong gebruikte caravan is dat natuurlijk wel mogelijk, door een iets oudere caravan te kopen. En zelfs al er een leaseauto is, dan kun je door niet privé te rijden, kosten besparen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Renault Grand Scenic met 105pk

Bericht door deusjevo » zo 20 sep 2020 21:45

RE.gif
Yep, of kijken of er wellicht een mobiliteitsvergoeding mogelijk is in plaats van een leaseauto.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”