Fietsenrek achterop
Fietsenrek achterop
Beste medeforummers,
Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?
Mvrgr.Kees
Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?
Mvrgr.Kees
Re: Fietsenrek achterop
Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Inderdaad lopen de meningen uiteen, er is al zo verschrikkelijk veel over geschreven.
PS, ik zei dat Keesje al lid is vanaf 2012.
Dan heb je toch meegekregen dat er al zeeeeeer veeeeeel over gediscussieerd is?
Waarom dan weer deze vraag stellen?
Inderdaad lopen de meningen uiteen, er is al zo verschrikkelijk veel over geschreven.
PS, ik zei dat Keesje al lid is vanaf 2012.
Dan heb je toch meegekregen dat er al zeeeeeer veeeeeel over gediscussieerd is?
Waarom dan weer deze vraag stellen?
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Fietsenrek achterop
Hoi Kees..
Ook hier zijn de meningen erg verdeeld over een fietsenrek achterop.
Ik ben tegen....
En ook juist vanwege het slingeren... je vergroot die mogelijkheid tot slingeren enorm n.l.
Ook de caravan lengte is daarbij van invloed... hoe langer de caravan hoe groter die kans op slingeren wordt. ( waarbij de auto stabiliteit natuurlijk ook flink bepalend is)
Compenseren voorop is daarom een slechte oplossing, dan ga je juist de gewichten op de uiterste einden van jou slinger ( caravan) zetten..
Beste oplossing voor fietsen is:
1e op het dak van de auto
2e aan de achterklep van de auto
3e in de caravan bovenop de as.
4e op de dissel.
Achterop noem ik dus bewust niet.
Echter... ik weet dat jou dissellengte niet veel mogelijkheden bied.... jammer..
Ook hier zijn de meningen erg verdeeld over een fietsenrek achterop.
Ik ben tegen....
En ook juist vanwege het slingeren... je vergroot die mogelijkheid tot slingeren enorm n.l.
Ook de caravan lengte is daarbij van invloed... hoe langer de caravan hoe groter die kans op slingeren wordt. ( waarbij de auto stabiliteit natuurlijk ook flink bepalend is)
Compenseren voorop is daarom een slechte oplossing, dan ga je juist de gewichten op de uiterste einden van jou slinger ( caravan) zetten..
Beste oplossing voor fietsen is:
1e op het dak van de auto
2e aan de achterklep van de auto
3e in de caravan bovenop de as.
4e op de dissel.
Achterop noem ik dus bewust niet.
Echter... ik weet dat jou dissellengte niet veel mogelijkheden bied.... jammer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fietsenrek achterop
antwoord op "ene deskundige": idd niet aan te raden vanwege het creëren van een minder stabiele combi.Keesje schreef: ↑zo 20 sep 2020 12:02Beste medeforummers,
Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?
Mvrgr.Kees
Antwoord op "andere descundige": idd het kan als je zorgt dat je voldoende kogeldruk hebt, maar let wel, hoe verder van de as je gewicht plaatst en ook al compenseer je dat, hoe instabieler de combi toch wordt (wipwap effect).
Mijn mening, ik raad het niet aan, maar bij de juiste belading kan het best, je moet hier echt zelf de beslissing in nemen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Fietsenrek achterop
Hallo Chris,
Dank je wel voor de reactie.
Ik neig zelf ook naar een dakdrager op mijn auto indien nodig.
Want ik ben van mening dat als je het gewicht van de fietsendrager incl.fietsen achterop aan de voorzijde van de caravan moet compenseren de constructie van de caravan doorbuigt.
Dit zal geen probleem vormen,maar ik ben daar geen voorstander van.
Voorop een fietsendrager op een Sprite caravan gaat niet lukken,want de Dissel is daarvoor tekort bij een Sprite zo heb ik mij door de dealer laten vertellen.
Mvrgr.Kees
Dank je wel voor de reactie.
Ik neig zelf ook naar een dakdrager op mijn auto indien nodig.
Want ik ben van mening dat als je het gewicht van de fietsendrager incl.fietsen achterop aan de voorzijde van de caravan moet compenseren de constructie van de caravan doorbuigt.
Dit zal geen probleem vormen,maar ik ben daar geen voorstander van.
Voorop een fietsendrager op een Sprite caravan gaat niet lukken,want de Dissel is daarvoor tekort bij een Sprite zo heb ik mij door de dealer laten vertellen.
Mvrgr.Kees
Re: Fietsenrek achterop
RE.gif
Die constructie buigt niet door hoor
Die constructie buigt niet door hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Fietsenrek achterop
Ikzelf heb bij de vorige 2 caravans fietsendragers achterop gehad, hoe jeje caravan belaad is zoeizo eeg belangrijk maar dan destemeer. Als je fietsen achterop hebt dan gaat de caravan meer “dansen” dit merk je tijdens het rijden maar wil niet zeggen dat het gevaarlijk is. Dit allen heeft te maken met de belading, gewicht auto. En natuurlijk hoe groot is de caravan. Is het een caravan vaan 5meter is het anders dan een caravan van 7meter dit omdat de oversteek van de as naar achteren groter word waardoor het dansen/ heen en weer wiebelen groter wordt kwa krachten.
Nu bij onze huidige caravan hebben we de fietsendrager voorop. Op zich bevalt dit prima. Let wel de kogeldruk word erg lastig daardoor goed te krijgen gemiddeld is dit 70 tot 85 kg bij de meeste caravans.
Met elektrische fietsen wordt het verhaal anders dit omdat deze uit zichzelf al zwaar zijn. Wat ook een optie is bij de grotere campings verhuren ze vaak fietsen en dat is ook prima als je af en toe fietst.. dus concreet zo 124 antwoord geven op je vraag is lastig
Edit: ook je snelheid is erg van belang, mijn mening?
Zorg dat de belading goed is! En als je normaal rijd kwa snelheid, zeg 80 tot 90km/h kan het prima nogmaals belading en gewichten goed hebben is de sleutel. Vaak word er allerlij angsten aan gepraat gebruik je boeren verstand
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu bij onze huidige caravan hebben we de fietsendrager voorop. Op zich bevalt dit prima. Let wel de kogeldruk word erg lastig daardoor goed te krijgen gemiddeld is dit 70 tot 85 kg bij de meeste caravans.
Met elektrische fietsen wordt het verhaal anders dit omdat deze uit zichzelf al zwaar zijn. Wat ook een optie is bij de grotere campings verhuren ze vaak fietsen en dat is ook prima als je af en toe fietst.. dus concreet zo 124 antwoord geven op je vraag is lastig
Edit: ook je snelheid is erg van belang, mijn mening?
Zorg dat de belading goed is! En als je normaal rijd kwa snelheid, zeg 80 tot 90km/h kan het prima nogmaals belading en gewichten goed hebben is de sleutel. Vaak word er allerlij angsten aan gepraat gebruik je boeren verstand
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020
Re: Fietsenrek achterop
Dank jullie wel voor de reaties.
De Sprite Cruzer 480 SR die ik heb is 6,94 meter lang totaal dus best wel lang.
En natuurlijk buigt de constructie door, dat is een misvatting om dit te denken.
Mvrgr.Kees
De Sprite Cruzer 480 SR die ik heb is 6,94 meter lang totaal dus best wel lang.
En natuurlijk buigt de constructie door, dat is een misvatting om dit te denken.
Mvrgr.Kees
Re: Fietsenrek achterop
Inderdaad is snelheid van belang. Met fietsen achterop de caravan gaat de kritische snelheid omlaag. Het probleem is wel dat wanneer je door fietsen achterop 80 tot 90 km/u op de teller gaat rijden je continu door vrachtverkeer wordt ingehaald, waardoor de combi niet stabieler wordt.Royke2 schreef: ↑zo 20 sep 2020 13:57Edit: ook je snelheid is erg van belang, mijn mening?
Zorg dat de belading goed is! En als je normaal rijd kwa snelheid, zeg 80 tot 90km/h kan het prima nogmaals belading en gewichten goed hebben is de sleutel. Vaak word er allerlij angsten aan gepraat gebruik je boeren verstand
Ik zie ze rond deze tijd dagelijks op de snelweg, ik zie in de verte een lange rij vrachtwagens op de linkerbaan, dan is het naseizoen voor de iets oudere caravanner begonnen, die stug 90 op de teller rijdt al dan niet met klamme handjes omdat inhalende vrachtwagens invloed hebben op de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Fietsenrek achterop
Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK
Re: Fietsenrek achterop
@ Kees...
Ik weet niet welk merk en type auto jij hebt maar soms zijn er ook mogelijkheden om aan de achterklep van b.v. de 5e deur een drager te bevestigen.
En..
Ik heb eens een Sprite gezien waar een soort verhoogde fietsendrager op de dissel gemonteerd was met daarop 1 fiets.
Die stak zeg maar boven de auto kofferbak uit.. dus een scherpe bocht was geen probleem.
Jammer dat ik niet bewust naar de constructie heb gekeken, dus ik heb niet meer info dan dit.
En het is mij ook al een aantal keren opgevallen dat blijkbaar alle engelse caravans die hele korte dissel hebben.
Waarom dat is weet ik niet..
@ Diesel...
Heb je gedronken ofzo???
Ik weet niet welk merk en type auto jij hebt maar soms zijn er ook mogelijkheden om aan de achterklep van b.v. de 5e deur een drager te bevestigen.
En..
Ik heb eens een Sprite gezien waar een soort verhoogde fietsendrager op de dissel gemonteerd was met daarop 1 fiets.
Die stak zeg maar boven de auto kofferbak uit.. dus een scherpe bocht was geen probleem.
Jammer dat ik niet bewust naar de constructie heb gekeken, dus ik heb niet meer info dan dit.
En het is mij ook al een aantal keren opgevallen dat blijkbaar alle engelse caravans die hele korte dissel hebben.
Waarom dat is weet ik niet..
@ Diesel...
Heb je gedronken ofzo???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fietsenrek achterop
RE.gif
Die dragers die je aan de klep hangt zijn funest, die klep is daar helemaal niet op gebouwd, je brengt enorme krachten over op de felsnaden met afdichting, zoiets zou ik nooit kopen of aanraden
Die dragers die je aan de klep hangt zijn funest, die klep is daar helemaal niet op gebouwd, je brengt enorme krachten over op de felsnaden met afdichting, zoiets zou ik nooit kopen of aanraden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Fietsenrek achterop
RE.gif
Nee ik ook niet... maar er bestaat wel zoiets.
Voor mij is de dissel ideaal.... als ik al fietsen meeneem.
Dat was dit jaar wel, maar volgend jaar naar SP is het maar weer 1 vouwfietsje... that's enough..
Nee ik ook niet... maar er bestaat wel zoiets.
Voor mij is de dissel ideaal.... als ik al fietsen meeneem.
Dat was dit jaar wel, maar volgend jaar naar SP is het maar weer 1 vouwfietsje... that's enough..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fietsenrek achterop
Dat klopt. Maar 80 km/u op de teller is geen 80 op GPS. En heel veel oudere caravanners houden stug vast aan 80 op de teller en sommigen weten niet eens dat de maximum snelheid omhoog is gegaan naar 90.Thornwood schreef: ↑zo 20 sep 2020 14:23Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Fietsenrek achterop
Nou in de basis zou ik zeggen; niet doen; zoek een andere oplossing, bv op het dak vd auto. Maar áls je het doet, zorg er dan in hemelsblauw voor dat je voldoende kogeldruk houdt. Liefst iets aan de hoge kant zelfs.Keesje schreef:Beste medeforummers,
Ik zou graag jullie mening willen weten over het plaatsen van een fietsenrek achterop mijn Sprite Cruzer 480SR.
Het wordt mij afgeraden door de ene deskundige vanwege het mogelijke optredende slingeren, maar van een ander deskundige krijg ik te horen dat het kan als je dan maar compenseert zodat de kogeldruk goed is.
Wat is jullie mening hierover?
Mvrgr.Kees
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Fietsenrek achterop
Beetje moderne vrachtauto en luxe wagen wijkt amper af van GPS. En die teller zit er niet voor niets in.Daphne schreef:Dat klopt. Maar 80 km/u op de teller is geen 80 op GPS. En heel veel oudere caravanners houden stug vast aan 80 op de teller en sommigen weten niet eens dat de maximum snelheid omhoog is gegaan naar 90.Thornwood schreef: ↑zo 20 sep 2020 14:23Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK
Re: Fietsenrek achterop
toch is dat zeker zo'n 5-10 procent, je bent alleen al afhankelijk van de mate van slijtage van je banden, ik heb geen enkele nieuwe auto gehad die minder dat 5% afwijkt het is gewoon geen geijkt systeem, daarom werkt de politie ook niet met standaard tellers, dit houdt geen standThornwood schreef: ↑zo 20 sep 2020 20:05Beetje moderne vrachtauto en luxe wagen wijkt amper af van GPS. En die teller zit er niet voor niets in.Daphne schreef:Dat klopt. Maar 80 km/u op de teller is geen 80 op GPS. En heel veel oudere caravanners houden stug vast aan 80 op de teller en sommigen weten niet eens dat de maximum snelheid omhoog is gegaan naar 90.Thornwood schreef: ↑zo 20 sep 2020 14:23Vrachtautochauffeurs moeten ook gewoon max 80 rijden. Caravan rijdt dag richting 90 en de luxe wagen 100. Heeft niemand last van elkaar. Maar vrachtautochauffeurs rijden te hard en klagen vervolgens dat ze opgehouden worden door een caravan. Omgekeerde wereld.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Fietsenrek achterop
Ik dank jullie wel voor de reacties.
Het wordt een dakdrager op de auto.
mvrgr.Kees
Het wordt een dakdrager op de auto.
mvrgr.Kees
Re: Fietsenrek achterop
RE.gif
Super
Super
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
- Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
- Contacteer:
Re: Fietsenrek achterop
Jammer dat Kees zo snel een besluit heeft genomen.
Dit soort draadjes zijn altijd heel vermakelijk.
Toch was er weer een nieuw advies dat nog niet eerder voorbij kwam.
Plaatsnemen in de caravan.
Dit soort draadjes zijn altijd heel vermakelijk.
Toch was er weer een nieuw advies dat nog niet eerder voorbij kwam.
Plaatsnemen in de caravan.
Re: Fietsenrek achterop
Laten jullie je niet verder provoceren en sta er boven
Dat is kennelijk de bedoeling.
Mvrgr.Kees
Dat is kennelijk de bedoeling.
Mvrgr.Kees
Re: Fietsenrek achterop
Volgende keer dus eerst forum doorspitten op dergelijke onderwerpen keesje...
Dit was zo zinloos
Zucht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit was zo zinloos
Zucht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Fietsenrek achterop
Nou, het maakt wat los. En jullie hebben gelijk: het mag (vast) niet. Maar testen geeft zekerheid, zo rond de 75 kilo - dan heb je een vergelijkbaar massatraagheidsmoment.
I smell bekrompenheid.
I smell bekrompenheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Fietsenrek achterop
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Fietsenrek achterop
Op dit soort reacties van ArnoM en techn zit ik echt niet te wachten ,want dan kun je helemaal geen vraag Alles of bijna alles is immers al besproken lijkt mij.
Dus heren/dames voortaan niet meer reageren als bepaalde vragen storen want de reacties zijn uitermate irritant van jullie.
Mvrgr.Kees
Dus heren/dames voortaan niet meer reageren als bepaalde vragen storen want de reacties zijn uitermate irritant van jullie.
Mvrgr.Kees