Caravan met dubbele bodem

Stoelen, tafels, kasten enz. voor in de voortent of onder de luifel.
Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Caravan met dubbele bodem

Bericht door Reisben » wo 9 sep 2020 10:20

Een tijdje geleden vertelden vrienden dat ze een LMC-caravan hadden gekocht. Het ding zat boordevol met extra’s waaronder een dubbele bodem.
Ik heb daar stiekem een beetje lacherig over gedaan: een dubbele bodem???

In de ACSIfreelife magazine van juni 2020 staat een test van de nieuwste Eriba Nova 530. Ook deze caravan zit boordevol extra’s, waaronder, jawel, een dubbele bodem met bergruimte. Het testverhaal weidt verder niet uit over dit feature, dat is dan jammer, vind ik.

Mijn vraag is dus de volgende: wie kan mij vertellen wat een dubbele bodem inhoudt.

In de optielijst van LMC die wij kochten in 2016 stond niets vermeld over de optie dubbele bodem. In die van onze Knaus 2020 ook niet. Als techneut wil ik weten maar hierover valt niets te vinden.

Ik kan mij voorstellen dat een dubbele bodem betekent dat er een ruimte tussen zit waar je iets mee kunt. Maar ook dat je een dubbele bodem hebt die uit een extra laag bestaat om zo de isolatiewaarde te verhogen.

Wie weet het fijne hiervan?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Conradi » wo 9 sep 2020 10:53

Dubbele bodems heb je eigenlijk in twee soorten:

De bekendste is een extra bodem in banken. Het is een dun triplex plaat op wat houten latjes om voor extra luchtcirculatie tijdens gebruik in de winter te zorgen en zo vocht tegen te gaan. Vooral speciale wintercaravans hebben dat. Vaak zijn die caravans ook van kleiner ramen voorzien.

Eriba heeft een paar jaar geleden - in oa de Nova - een dubbele bodem geïntroduceerd waarin ze oa de watertank ingebouwd hadden. Het is de ruimte tussen de twee langsliggers die ze opgevuld hebben. Via een luikje in de vloer kun je ook (wat) bagage kwijt. Voordeel is het lage zwaartepunt. Of ze het nog hebben weet ik niet, want de Nova wordt sinds dit jaar gebouwd bij LMC en is helemaal aangepast aan hun productieproces.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Chris » wo 9 sep 2020 12:19

Ik heb de dubbele bodem bij de LMC caravans ook gezien tijdens onze showroom expeditie langs verschillende merken 3 jaar geleden.
Het is idd een triplex plaat die op wat latjes rust en op de vloer van de bank kasten ligt.
Bevorderlijk voor de luchtcirculatie, dat wel, maar erg slappe constructie leek het mij.
Zodra je er wat meer gewicht op legde boog het aan alle kanten door leek het mij.
Daarbij ook vanuit het serviceluik kan je er zo onder kijken, staat zelfs wat voor de opening.
Mijn gevoel zie me dat het een stofhapper zal zijn die onhandig is omdat je er geen zwaardere dingen dus op kan leggen en omdat je gewoon minder diepte in de bank overhoud.
En, met bergruimte woekeren we denk ik allemaal wel.
Per saldo... goeie optie in de winter, maar in de zomer denk ik overbodig en onhandig.
Maar, gelukkig kan je het er ook zo uitpakken en in de schuur zetten, ondanks dat het wel bij de caravan en zijn prijs betaald is dus thuislaten. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Reisben » do 10 sep 2020 09:33

Dank mannen, een mens is nooit te oud om iets te leren.
Ik vermoedde al iets van winterisolatie, dacht aan piepschuimplaten in de bankkasten. Maar daar zag ik dan condensproblemen. Houten platen zoal jullie beschrijven is een betere optie.
Ik kan mij herinneren dat op dit forum gediscussieerd is over bergruimte tussen de chassisbalken. Inderdaad een onbenutte kans in onze caravans maar hoe maak je het praktisch?
Iets om op m'n fietsje over na te denken.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Scout15 » do 10 sep 2020 09:53

Ik kon mij nog een topic herinneren van een Tabbert met dubbele bodem. Even naar beneden scrollen voor de foto's.

https://caravan-forum.nl/viewtopic.php? ... rt#p669579

Verder ben ik zelf in het bezit van een Eriba Nova en heb ik via een uitneembaar luikje toegang tot de vast watertank welke onder de caravan gemonteerd is. Hier is geen ruimte voorhanden om nog bagage in te stoppen.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Jan Br » do 10 sep 2020 10:52

Chris schreef:
wo 9 sep 2020 12:19
Ik heb de dubbele bodem bij de LMC caravans ook gezien tijdens onze showroom expeditie langs verschillende merken 3 jaar geleden.
Het is idd een triplex plaat die op wat latjes rust en op de vloer van de bank kasten ligt.
Bevorderlijk voor de luchtcirculatie, dat wel, maar erg slappe constructie leek het mij.
Zodra je er wat meer gewicht op legde boog het aan alle kanten door leek het mij.
Daarbij ook vanuit het serviceluik kan je er zo onder kijken, staat zelfs wat voor de opening.
Mijn gevoel zie me dat het een stofhapper zal zijn die onhandig is omdat je er geen zwaardere dingen dus op kan leggen en omdat je gewoon minder diepte in de bank overhoud.
En, met bergruimte woekeren we denk ik allemaal wel.
Per saldo... goeie optie in de winter, maar in de zomer denk ik overbodig en onhandig.
Maar, gelukkig kan je het er ook zo uitpakken en in de schuur zetten, ondanks dat het wel bij de caravan en zijn prijs betaald is dus thuislaten. knipoog.gif
Het is inderdaad een lichte constructie, maar omdat er veel steunbalkjes onder liggen kan het best veel gewicht verdragen, Van buiten eronder kijken is niet mogelijk, is keurig afgewerkt en veel ophoping van stof en vuil is er bij ons niet, maar misschien als je met kinderen op vakantie gaat dat dat wat sneller zou kunnen gebeuren.

In het verleden veel naar de wintersport geweest maar toen hadden we nog geen LMC, maar nu brengen we de winter door in Spanje en wordt er wel gestookt, maar nachtvorst is zeer zelden, dus veel voordeel zal je er niet van hebben.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Conradi » do 10 sep 2020 10:56

Scout15 schreef:
do 10 sep 2020 09:53
Verder ben ik zelf in het bezit van een Eriba Nova ....
Als ik jou avatar zie, krijg ik direct zin in wintersport :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Reisben » do 10 sep 2020 17:25

@Jan Br,
Ik zie de constructie van de dubbele bodem voor me. Vraag me nu af: heb je dit zelf gebouwd? Is niet moeilijk en met een beetje passen en meten netjes en nauwkeurig te doen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Jan Br » do 10 sep 2020 17:50

RE.gif
Nee zat er in en nee het zou me geen enkele moeite kosten om het er zelf in te leggen. Simpel, maar wel doeltreffend.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Micky » do 10 sep 2020 18:22

Chris schreef:Ik heb de dubbele bodem bij de LMC caravans ook gezien tijdens onze showroom expeditie langs verschillende merken 3 jaar geleden.
Het is idd een triplex plaat die op wat latjes rust en op de vloer van de bank kasten ligt.
Bevorderlijk voor de luchtcirculatie, dat wel, maar erg slappe constructie leek het mij.
Zodra je er wat meer gewicht op legde boog het aan alle kanten door leek het mij.
Daarbij ook vanuit het serviceluik kan je er zo onder kijken, staat zelfs wat voor de opening.
Mijn gevoel zie me dat het een stofhapper zal zijn die onhandig is omdat je er geen zwaardere dingen dus op kan leggen en omdat je gewoon minder diepte in de bank overhoud.
En, met bergruimte woekeren we denk ik allemaal wel.
Per saldo... goeie optie in de winter, maar in de zomer denk ik overbodig en onhandig.
Maar, gelukkig kan je het er ook zo uitpakken en in de schuur zetten, ondanks dat het wel bij de caravan en zijn prijs betaald is dus thuislaten. knipoog.gif
Dat zie je helemaal verkeerd Chris Afbeelding

Wij hebben deze dubbele bodem in de kasten idd in combinatie met de vloeistof verwarming, na 31 jaar is er nog niet 1 breukje ontstaan en de bodems zijn als nieuw.
Er komt wel wat stof onder natuurlijk, maar je kunt de helft opklappen en er zo onder schoonmaken.

Nadeel van deze mooie oplossing (mooi omdat idd de warmte perfect circuleert) id dat je bankkasten er dus wel kleiner door worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Chris » do 10 sep 2020 20:25

RE.gif
De LMC die ik daar mee zag leek dan fragiel.. er op drukkend voelde het ook niet stabiel.
Tja.. Kip is toch een ander merk en bij jou is het een onderdeel t.b.v. de Primus..
Die LMC had dat niet.
Maar ik geloop direct dat het beter isoleert.. buiten kijf..

Bij die LMC heb ik nog gedacht van: Als daar het frame van de voortent op moet liggen is het snel brandhout..
Tja, nix ten nadele van LMC maar voor mij niet doorslaggevend geweest.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Jan Br » do 10 sep 2020 20:42

RE.gif
Bij mij ligt het vak vol met tafel, 4 stoelen en grondzeil en flappen voor de luifel, geen enkel probleem
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Chris » do 10 sep 2020 20:44

RE.gif
Ik wil LMC ook helemaal niet afvallen hoor... blijven prachtige caravans, maar het was voor mij niet doorslag gevend destijds...
We hebben toen de Musica bekeken trouwens
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Caravan met dubbele bodem

Bericht door Micky » do 10 sep 2020 21:16

RE.gif

niet de beste foto, maar zo ziet het eruit als je het verwijdert (tenminste zo werd het 30 jaar geleden gebouwd mrgreen.gif )

Afbeelding

tijdelijk verwijdert voor het monteren van de mover mrgreen.gif
Je ziet hier ook de radiator zitten, er zit dus ook een schotje voor deze radiator (het deel rechts op de foto), zodat er echt een kanaal ontstaat, dus verse (koude) lucht van bij je voeten wordt onder de bankkast door gezogen door en langs deze radiator, om vervolgens achter je rug omhoog te komen en onder/tegen/ voor en achter de gordijnen
de leeftruimte binnen te komen.
Ramen krijgen warme lucht, dus beslaan niet, gordijnen krijgen warme lucht, de kastjes erboven hebben ook weer sleuven aan de onderkant, dus de kastjes worden verwarmt, geen condens en/of vochtvorming op de spullen in de bovenkastjes mrgreen.gif thumbup.gif
Dit gaat behoorlijk krachtig, zit je in de sneeuw, dan dansen de gordijnen door de stroming van de warme lucht.
0B1AEC5C-3198-4D99-A602-DE9144B74599.jpeg

Hier een foto in gemonteerde toestand, je ziet dus dat er een kanaal onder en achter de bankkast is, dus alles wat je erin gooit kan dit natuurlijke kanaal niet verstoppen
C0A7094B-3E59-4B2B-BD76-7B4821270FC2.jpeg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan met dubbele bodem

Bericht door Wie-niets » vr 11 sep 2020 11:05

Ik denk zo'n 30 jaar geleden kocht ik een Chateau .... Finlandia. Uit een speciale partij voor de Scandinavische landen. Was voorzien van " dubbele" bodem , lees in de banken voorzien van op latten gemonteerd redelijk te belasten "triplexplaat."

Verder voorzien van extra verwarmings elementen zoals beschreven achter bij de kussens uitkomende uitmondingen waardoor een heerlijke warmte uitstromingen. Je kon ze ook nog afzonderlijk regelen door voorzieningen in de verwarmings buizen. Ik herrinner mij nog dat in deze caravan een airmix zat die ook veel vulling gebruikt werd.
Verder werd de verwarming ook nog door ventilatie openingen onder de dubbele bodem geleid. Nooit vocht of e.d. gehad van voorwerpen die nog hierin lagen.

Plaats reactie

Terug naar “Meubilair”