Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bijzettenten, tenttapijt en/of andere vloeren.
koning

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door koning » ma 31 aug 2020 16:10

"'t kon minder" zeggen we in Grunn

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door Jan Br » ma 31 aug 2020 17:47

Ik wens je uiteraard heel mooi weer, maar een stevige stortbui wil ook wel eens helpen om hem strakker te krijgen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door Thornwood » ma 31 aug 2020 18:32

Niets mis mee
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door doubleyou » za 30 apr 2022 00:58

Ik ben vandaag eens rustig aan de gang gegaan met het opzetten van de Fortex Aronde luifel die De Greeff toevallig nog op voorraad had toen ik de Kabe kocht. Speciaal op maat gemaakt voor een 560. Vorig jaar door een klant besteld maar de levering liep vertraging op. Klant koos een cassetteluifel omdat ze met luifel op vakantie wilden. De Aronde lag dus op voorraad in Grave. Pure mazzel, anders was het niet gelukt met de huidige levertijden.

Toch wel erg slecht dat er geen opzetinstructie wordt meegeleverd. Er is ook geen video van de Aronde luifel.

Ik ben dus ook ruim 2 uur bezig geweest. Veel details worden niet uitgelegd in de opzetvideo van de Aronde voortent.

Afbeelding

Ik vond het in elkaar zetten van de boog de grootste uitdaging. Een spanwijdte van 7 meter is lastig te hanteren als je alleen bent!

Aan de linkerkant loopt de tent niet strak langs de dwarsstok, rechts wel. Het lukte niet om dat beter te krijgen. De linkerkant staat dan ook minder strak.

Afbeelding

Al met al best OK voor een eerste keer. Door het inritsen van de zijwanden kan je wel makkelijker zien of ie goed staat. Ik kon daardoor wat aanpassingen doen waardoor ie iets beter stond. Ik heb ze niet vast gezet omdat ik nog niet weet of ik ze erin laat.

Afbeelding


Hoe zou je de middelste stormband moeten monteren? Ergens bij de middenstaander neem ik aan. Maar ik zie geen plek waar dat kan.

Afbeelding

Afbeelding

Moet de middenstaander helemaal aan het eind vastgezet worden? De stok is daar dikker en de klem lijk je dan minder stevig vast te kunnen schroeven.

Ik had wat twijfels over rode boog maar bij een luifel uit voorraad heb je weinig te kiezen. Maar nu de luifel eraan zit vind ik het toch geslaagd. Anders is ie wel erg grijs. Er blijkt ook nog een rode streep op de zijkanten te zitten. Als je dan toch met rode accenten aan de gang gaat maken die het wel af en in balans.

Na een paar keer oefenen gaat het opzetten vast vrij snel.

Best sfeervol zo :).

Afbeelding

Afbeelding
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door dieseltijger » za 30 apr 2022 09:27

Mooi spul dat Fortex, leuk informatief draadje bovendien. Wat ik zie is dat het centreren en afspannen bij alle voortenten hetzelfde is.

Verder hebben wij de gewoonte om standaard alle wanden te plaatsen als er ook maar enige kans op een stevige wind is, denk aan de mistral in Frankrijk. Een dichte tent met tientallen haringen inn de grond is beter bestand tegen eind dan een luifel met een joekel van een stormband.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door Sytske01 » za 30 apr 2022 10:49

Hij staat toch prima? Al dat gedoe altijd over plooien mrgreen.gif
Ik vind het een hele mooie set met die rode strepen.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door mark m » za 30 apr 2022 12:35

[re.gif]

Mooi zo, met die rode accenten!

Vwb de plooien, zou je kunnen proberen om de linker- en rechteronderhoek, aan de kant van de caravan, wat strakker af te spannen en controleren of deze hoeken goed in lijn met de caravan staan.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door EricS » za 30 apr 2022 12:43

Erg fraai hoor @ doubleyou, mag je heel blij en trots op zijn thumbup.gif

Alsof jij zelf de Fortex bij je Kabe hebt besteld, mooi op elkaar afgestemd met het rood

En ach die paar plooitjes....mierenneukers die hier over vallen mrgreen.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door mrbullmastiff » za 30 apr 2022 18:16

Mooie luifel, wij hebben hetzelfde rood in de Aronde. Volgende keer gaat het vast al wat eenvoudiger voor je.

Op YouTube vind je opzet instructiefilmpjes van Fortex.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door doubleyou » ma 2 mei 2022 22:41

Vandaag even met Fortex gebeld. De stormband moet gewoon om het T-stuk van de middelste dakligger. En de klem van middenstaander kan het beste om het T-stuk.

Afbeelding
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door Micky » ma 2 mei 2022 23:08

[re.gif]

Die middenstaander gebruik ik zelden, een stormband heb ik daar niet eens, vloerlengte bij mij is 6 meter en waarschijnlijk een stuk kleiner dan bij jouw?
films staan er op youtube en hij moet best strakker kunnen maar staat toch al erg mooi vind ik.

bij de voeten van de boog zitten 2 stelriempjes links en rechts, die hebben een oog, deze moeten om de pin van de voet, zo stel je het doek strak aan de boog, ik zie het niet goed, maar het lijkt alsof je daar gewoon haringen door geslagen hebt.

verder kan de boor wat verder van de caravanwand af, dus alsof je de tent "dieper" maakt, dan wordt de zijwand strakker en daarmee het dak ook.
kleine tip, staat de boog wel recht voor de caravan, dus als je de boog optilt, en richting de koppeling, of richting de kont van de caravan beweegt, is dat dan in balans, daar krijg je namelijk ook vouwen in het dak van thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door doubleyou » di 3 mei 2022 23:21

Micky schreef:
ma 2 mei 2022 23:08
[re.gif]


bij de voeten van de boog zitten 2 stelriempjes links en rechts, die hebben een oog, deze moeten om de pin van de voet, zo stel je het doek strak aan de boog, ik zie het niet goed, maar het lijkt alsof je daar gewoon haringen door geslagen hebt.
Kijk, daar heb ik wat aan :)👍. Ik heb er inderdaad een haring doorheen geslagen. Ik had toch even gemist dat de pin van de boog erin moet en dat je ‘m dan met de spanband aantrekt.

De boog heb ik er inderdaad niet recht voor staan! Ik zie het nu aan de zijwanden die allebei niet recht lopen. De boog staat iets teveel naar links. Dat zal de reden zijn waarom ie links niet mooi aansluit aan de dakligger.

Ik denk dat de lengte tussen de 2 boogpunten ongeveer 7 meter is. Het tapijt is namelijk 6 meter lang en aan beide kanten is er een stuk van ongeveer een halve meter niet bedekt. Dan lijkt me een boog van 6 meter bij jouw Kip 45 wel erg lang! Opbouwlengte van de Kabe is 6.45.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door Micky » wo 4 mei 2022 00:11

[re.gif]

Mijn plastic is met 6 meter net te kort, dus ik heb echt 6 meter vloer mrgreen.gif de opbouw is buiten 5,2 meter en de Fortex steekt achter en voor dus een heel stuk over tov de caravan zelf
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Eerste keer Fortex Aronde opgezet.

Bericht door Taan » ma 9 mei 2022 23:14

doubleyou schreef:
di 3 mei 2022 23:21
Micky schreef:
ma 2 mei 2022 23:08
[re.gif]
bij de voeten van de boog zitten 2 stelriempjes links en rechts, die hebben een oog, deze moeten om de pin van de voet, zo stel je het doek strak aan de boog, ik zie het niet goed, maar het lijkt alsof je daar gewoon haringen door geslagen hebt.
Kijk, daar heb ik wat aan :)👍. Ik heb er inderdaad een haring doorheen geslagen. Ik had toch even gemist dat de pin van de boog erin moet en dat je ‘m dan met de spanband aantrekt.
Dat staat wel in de info van Fortex hoor. Of in de video. Ik wist het in ieder geval wel.
De boog heb ik er inderdaad niet recht voor staan! Ik zie het nu aan de zijwanden die allebei niet recht lopen. De boog staat iets teveel naar links. Dat zal de reden zijn waarom ie links niet mooi aansluit aan de dakligger.
Precies dat idee had ik ook. Tikkie teveel naar links.

Ik hoop dat dat rood geen negatief effect heeft. Rood heeft meer invloed door UV licht, heb ik ooit ondervonden bij mijn Roadmaster vouwwagen.
Op een gegeven moment scheurde het doek al als je er naar keek.

Ik heb sinds vorig jaar de Fortex Aronde. Ook niet helemaal plooivrij maar swah. Mijne is 6.80. Lekker ruim dus.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Voortenten en luifels”