Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door Jstevens » zo 23 aug 2020 17:45

Hallo,

Wij hebben twee jaar een voorseizoensplek geboekt, dit beviel ons goed. Nu overwegen wij om dit om te zetten naar een heel jaar. Ikzelf wil eigenlijk eind september de caravan dan naar de stalling brengen maar je hebt ook in oktober en november vaak nog prima dagen. Mijn vraag nu, is het erg belastend voor een caravan en voortent als deze 12 maanden buiten staat op een campingplek, we willen dan de caravan ook gebruiken in december, jan, feb, maart als weersomstandigheden dit toelaten. In e zomervakantie willen we met de caravan wel naar het buitenland.

Hoor graag wat jullie ervaring is
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

stronk
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 19 jun 2017 12:29

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door stronk » zo 23 aug 2020 17:56

Onze caravan staat van half maart tot eind oktober op Texel. Heerlijk in het windje met een DWT all-seasons voortent. In de winter stond de caravan open en bloot naast het huis. Afgelopen winter voor het eerst in een stalling. Als het van de gemeente zou mogen dan zouden we de caravan het heel jaar laten staan. Een mede kampeerder gaat in de wintermaanden naar een andere camping als overbrugging omdat het daar wel mag van de gemeente. Het is allemaal prima te doen. Caravan en voortent kunnen er prima tegen.

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door Retrospect » zo 23 aug 2020 18:14

Als het goed is kan de caravan er wel tegen. Ik ken mensen die de oude caravan al jaren in Spanje laten staan, in een onoverdekte stalling.
De voortent is een ander verhaal. Onlangs even in verdiept omdat wij in het naseizoen willen staan. Je moet dan kijken naar een Ten Cate all season doek of een PVC doek. Waarbij PVC waarschijnlijk het langst zal overleven. Maar die heeft ook weer andere nadelen.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door Niels83 » zo 23 aug 2020 19:29

Uiteraard kan het, want genoeg mensen. Je gaat hem zo ook veel meer gebruiken dus zal er wat sneller slijtage zijn. mogelijk zul je een paar jaar eerder moeten kitten.

Tenten hebben vaak een X aantal zonweken voor ze afgeschreven zijn. Decathlon tentje ca 1,5 dag en een degele katoenen tent 30 weken in het top segment ligt dat wat hoger. hoe dat met voortenten zit durf ik niet te zeggen ms ws ongeveer gelijk. Dis Dorema 30 weken garantie dan is die niet gelijk op. maar gaat wel hard.

mijm ouders deden dit en kochten het eerste jaar een 2dehandstent. Die was compleet versleten na dit jaar.

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door Retrospect » zo 23 aug 2020 19:42

Een tent, mits goed droog opgeborgen en goed gelucht tijdens gebruik kan heel lang meegaan. Mijn vouwwagendoek uit 2006 was nog in prima conditie toen ik het dit jaar verkocht.
Maar zodra het weer erin zit is het aftellen.
Trigano Itinea GL

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door RDDR » zo 23 aug 2020 19:58

Wij hebben de caravan dan wel niet op een camping staan, maar thuis op eigen grond. Het hele jaar door, behalve als we ermee weg zijn. Dus staat altijd buiten. Kan een caravan prima tegen. Een keer of 3 per jaar wat wax erover is wel verstandig om het mooi te houden.

Met onze vorige caravan (een Eriba Feeling) na 4 jaar buiten staan 0 problemen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door Ab » ma 24 aug 2020 09:45

Mijn laatste caravan ( Fendt Diamant 560) heb ik 10 jaar gehad.
Al die 10 jaar stond ie buiten, ergens op een camping in Kroatië of in de sneeuw in Oostenrijk, en ook veel weekends in Nederland.
De rest van het jaar thuis.
Het is wel veel schoonmaakwerk. Bijna elke 5 of 6 weken werd de caravan weer helemaal gewassen en af en toe in de was gezet.
Op dezelfde plek waar de caravan altijd stond, heb ik nu eindelijk een carport gebouwd.
Daar staat nu een camper onder als we weer eens effe thuis zijn.
Scheelt wat onnodig werk, er zit heel veel stof en allerlei andere rotzooi in de lucht.
Maar na 10 jaar buiten was die Fendt nog als nieuw.
Je zult dus wel regelmatig schoonmaakwerk moeten doen, dan kan een caravan prima zijn hele leven buiten staan.
Daar zijn ze ook voor gemaakt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door appellover » ma 24 aug 2020 10:04

Onze caravan (Hobby) staat al 14 jaar buiten op camping in Alagarve,gaat prima,wel derde voortent,ook Isabella Penta na 6 jaar lekken op de naden.
Alles blijft hele jaar staan.
Gr.Ron

Gebruikersavatar
Jan 64
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 31 dec 2017 15:51

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door Jan 64 » vr 28 aug 2020 21:04

Wij staan het hele jaar op de camping in Noordwijk, ik zou het echt aanraden om een camping te zoeken die het gehele jaar open is. Zodra het lekker weer is, zitten we er. Ben je er toch even uit.

Wij hebben een Kabe met een DWT voortent. Super comfortabel in de winter.
Alleen in de winter heb je iets meer werk met afsluiten, watertank legen, leidingen legen, boiler legen. Op zich wel te doen, het wordt een vast loopje.

De caravan is in de zomer heerlijk koel ook als het buiten en in de voortent 30+ graden is, mits de deur constant dicht is. Lekker om in de middag even een uurtje te slapen. Wij hebben geen airco nodig.

Als we met de caravan naar Frankrijk gaan, breken we de voortent zelf af. En als we terug zijn laten we voortent door een bedrijf weer opzetten.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door PD » vr 28 aug 2020 21:14

Onze caravan staat normaliter ca. 9 maanden buiten en slechts in de periode november-februari in de stalling. Dit seizoen staat de caravan inmiddels sinds 7 maart buiten waarvan aaneengesloten 3 maanden en 1 maand op een camping. We hebben de caravan dit seizoen nog niet gewassen en dat is ook helemaal nog niet nodig; kwestie van een strategisch plekje op de camping(s) dus niet onder een boom oid.
De caravan wordt in een regulier seizoen wanneer we veelvuldig verplaatsen eigenlijk alleen maar vuil tijdens deze verplaatsingen; het helpt hierbij dat de caravan altijd in de 123 spuitwax staat. In een regulier seizoen waarin we ca. 25 campings bezoeken, was ik de caravan 3 a 4 keer.

Deze winter gaat de caravan helemaal de stalling niet in en hebben we weer 3 maanden op een camping geboekt (november t/m februari); wederom niet onder een boom.

Komende week gaan we een weekje naar Zuid Limburg, dus dan zullen we de caravan voor de vorm wel even wassen, of voor het echie wanneer we onderweg onverhoopt regen krijgen.

Ik zie geen probleem om de caravan het gehele seizoen buiten te laten staan; onze winterstalling betrof weliswaar een overdekte stalling maar er staan ook heel wat caravans in een niet-overdekte stalling en dat is in principe niet anders dan op een camping.
Zolang je maar niet onder een bladerdek staat want dan "mag" je veelvuldig poetsen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door jessedew » vr 28 aug 2020 21:55

Zolang je je ergens op instelt, zal het prima gaan. Eventueel dan sneller een nieuwe voortent kopen. Zoals hier al gezegd wordt, een caravan zou tegen buitenstaan moeten kunnen, wellicht wel wat vaker wassen.
Zeker de nieuwere caravans moet het geen probleem opleveren denk ik.

Onze caravan stond sinds eind juni tot begin augustus continue buiten en geen vocht te bekennen, maar omdat het al een oud beestje is, staat hij nu weer lekker in de stalling.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan heel jaar op seizoenplek, is dit verstandig?

Bericht door Daphne » za 29 aug 2020 10:59

Hele jaar buiten staan kan prima. Het probleem zit ‘m ook niet aan de buitenzijde maar aan de binnenkant. De caravan heel het jaar gebruiken betekent dat je heel goed op ventileren moet letten. Zeker bij gebruik in de winter wanneer iedereen de neiging heeft om alles potdicht te houden om de boel warm te houden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”