Verboden Airco te gebruiken?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door RonvA » zo 9 aug 2020 18:06

Ik weet niet of ik dit in het juiste deel plaats, maar vond het toch wel even interessant om aan te snijden. Wij hebben op onze Hobby geen airco en qua gewicht kunnen we er niet eens meer 1 kwijt tenzij we zaken echt anders gaan aanpakken. Maar op de camping waar we afgelopen weekend stonden waren airco's zelfs verboden te gebruiken? De camping is, volgens mij, ooit aardig gegroeid met een nieuw veld (zag er veel moderner uit) en mijn vermoeden is dat de algemene stroom aansluiting nooit mee gegroeid is. Alle plekken hadden 6 of 10 amp aansluitingen. Maar als 50% hun airco aan zette en dus er veel stroom werd gebruikt dan klapte de hoofd zekering en zat de hele camping zonder stroom.

Hoorde dat verhaal eigenlijk vanmorgen bij toeval bij het uit checken, toen zag ik ook een a4tje bij de receptie hangen dat airco's verboden waren. Wij hebben er niet enorm veel van meegekregen behalve dat beide buren eens hadden gemeld dat er geen stroom was. Achteraf was onze boiler wel 2x uitgegaan (dacht per ongeluk uitgezet ofzo), dat zal dus wel zijn geweest doordat de stroom tot 2x toe uit is gevallen op de zaterdag..

Maar, vraag na dit hele verhaal. Hebben jullie dat vaker gezien dat het airco gebruik verboden is omdat het stroomnet van de camping er gewoon niet op berekend is?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 aug 2020 18:41

Neen.... is ook niet meer van deze tijd!
Ze hebben maar te zorgen dat ik krijg wat op papier staat, desnoods betaal ik per KW.

Ik zit thuis ook vaak aan de max, daar betaal ik dan ook voor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Herman&Saskia » zo 9 aug 2020 18:46

Ik denk dat de kosten om per plaats een meter te plaatsen ook best oplopen...
Hoewel ik het er mee eens ben dat het niet van deze tijd is, als je vantevoren weet dat de airco niet gebruikt mag worden kan je kiezen tussen wel of niet boeken. Als er alleen maar een A4’tje bij de receptie hangt zullen ze er zwaardere stoppen in moeten stoppen..

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Lucas » zo 9 aug 2020 20:05

Dat is inderdaad niet zo best. Als je als camping niet kunt bieden wat je belooft, moet je wel over de brug komen met compensatie. Anders gezegd: als mijn gezin een zwoele nacht wakker ligt, omdat zij de boel technisch niet voor elkaar hebben, ga ik er ook vanuit dat we een nachtje gratis hebben gestaan.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door RonvA » zo 9 aug 2020 23:20

Niemand zegt dat de camping dat niet gewoon in de reglementen heeft staan? Dat zijn aannames.. hoezo niet brengen wat je beloofd en compensatie? scratch.gif Terwijl ik vanmorgen mijn slagboom pasje in aan het leveren was belde iemand voor een plekje en die werd er toen al netjes op gewezen dat airco's niet mochten.

Ik was meer benieuwd of mensen het al eerder tegen waren gekomen. Heb zelf ook al eens campings gezien waar, om dezelfde reden, zware elektrische kachels niet mochten.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door deusjevo » zo 9 aug 2020 23:35

Wel al eens gezien dat elektrische (bij)verwarming niet gebruikt mag worden op de camping.
Dat stond netjes aangegeven bij de balie en zal vast ook anders gecommuniceerd worden ergens in de algemene voorwaarden.


EDIT na even googlen
https://olympia-campings.com/stroom

Zal mij dus niet verbazen als ze airco dus ook wel ergens verbieden net als trouwens het opladen van een elektrische auto op onze laatste camping.
Dat laatste heb ik nergens aangegeven zien staan maar de campingbaas gaf het wel door aan een Tesla bezitter die z’n auto aan het opladen was bij een huurtent.
Laatst gewijzigd door deusjevo op zo 9 aug 2020 23:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door PD » zo 9 aug 2020 23:36

Een verbod voor het gebruik van airco's heb ik nog niet meegemaakt, wel lees ik wel eens over het verbod om elektrisch te verwarmen.

Een campingeigenaar vertelde me eens dat in het voor- en najaar de langkampeerders zelfs de elektrische kachels aan lieten staan terwijl ze er niet eens waren; om die reden had hij het verbod ingesteld.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door mrbullmastiff » zo 9 aug 2020 23:38

Als een camping er niet op ingericht is en het staat ook vermeld dan valt er niets te klagen dan zal je als airco gebruiker een andere camping moeten zoeken.

Ik vind dat een camping zich moet aanpassen aan de veranderende maatschappij, daar hoort een grotere energiebehoefte bij niet alleen voor airco's maar ik vind dat een camping ook zou moeten voorzien in laadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Om bewustzijn te vergroten zou verbruik altijd per Kw afgerekend moeten worden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door deusjevo » zo 9 aug 2020 23:40

Volledig mee eens, afrekenen per KWH. thumbup.gif
Doe je thuis toch ook.
Kan de vaste prijs per dag wat naar beneden wellicht.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Chris » zo 9 aug 2020 23:43

Airco verboden.. 0
El. Verwarming.. 2
Verbruikbetaling..2
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Retrospect » zo 9 aug 2020 23:44

Of een camping mee moet gaan met de tijd hangt volgens mij af van marktwerking.
Kost dit de camping geen of nauwelijks klanten dan is het de investering niet waard.
Zolang het duidelijk vermeld is in de voorwaarden vind ik het prima.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Daphne » zo 9 aug 2020 23:48

Gisternacht op de vorige camping, Wertheim-Bettingen mocht de airco niet aan. Werd bij aanmelden bij de receptie vermeld. Alleen ‘s avonds even om de caravan te koelen. Net op de heetste dag/nacht.

Trouwens geen camping om weer terug te gaan. We waren hier al jaren niet meer geweest maar het is aardig aan het vervallen. Het was misschien beter geweest om camping Main-Spessart te nemen of om even door te rijden naar Katzenkopf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Paul » zo 9 aug 2020 23:57

RE.gif
Dat is dan nieuw.

Vorig jaar op beiden campings gestaan (heen en terugweg) en gewoon de airco aan gehad.
Ik kan me ook niet herinneren dat het werd gemeld.

Off-topic,
Wertheim bettingen viel ons inderdaad tegen dus op de terugweg main spessart maar genomen, was een stuk beter.

Wij hebben ook wel eens een camping getroffen waar het niet mocht.
Was een doorreis camping met heel beperkte stroomvoorziening dus ik kon het daar wel begrijpen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Niels83 » ma 10 aug 2020 00:03

Ik denk dat vanwege het veranderde verbruik er vaker per kw betaald wordt.

op camping Brouwer? bij callantsoog was het 15 jaar terug of zo niet toegestaan.

Wij hebben nog middag slaapjes, met 4 man in een klein caravannetje en een airco die hard moetvwerken om te koelen hier staat hij een groot deel van de dag aan. Ik heb al vaker camping niet gekozen vanwege het kw betalen,

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Lucas » ma 10 aug 2020 00:30

RonvA schreef:
zo 9 aug 2020 23:20
Niemand zegt dat de camping dat niet gewoon in de reglementen heeft staan? Dat zijn aannames.. hoezo niet brengen wat je beloofd en compensatie? scratch.gif
Daarom schrijf ik ALS de camping niet waarmaakt wat men belooft. Als het in de reglementen staat is het zo, maar de indruk die ik van je verhaal kreeg was het een soort noodgreep van de camping was om verder stroomuitval te voorkomen (ophangen A4'tjes). Dan kun je technisch niet bieden wat hedendaagse kampeerders mogen verwachten en schiet je mijns inziens tekort. En daar mag best iets tegenover staan.

Anoniem

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Anoniem » ma 10 aug 2020 00:36

Ik zal wel een ouwelul zijn, maar een veranderende maatschappij waar een camping mee mee moet?

Ja, wat betreft electrisch rijden (investering is een beste trouwens), maar het net verzwaren omdat mensen graag naar een warm land willen om te kamperen om vervolgens een airco aan te zetten zodat je koel binnen kunt zitten?
Sorry, dat gaat er bij mij niet in.


Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 aug 2020 07:03

RE.gif
Waarom niet? De tijd van paard en wagen is voorbij, dus ook het kamperen met een tent zonder stroom zie je steeds minder.
In de warme landen staan bij de mensen thuis overal airco’s te loeien terwijl ze overdag gewoon buiten leven, ik als kampeerder wil dat ook.
Ik heb aan zes amp. meer dan genoeg om koffie te zetten, m’n eten en drinken te koelen, beetje tv te kijken en de airco te gebruiken.
Btw: een airco is veel zuiniger dan de stiekemerds die verwarmen, en dat doe ik juist niet.
Bij mij thuis draaien de airco’s op volle toeren dus op vakantie ook, natuurlijk wil ik daar voor betalen.

De tijd van een beetje gras zonder service verhuren is voorbij!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door aukemuis » ma 10 aug 2020 07:53

Verbruik per kWh is natuurlijk heel mooi maar vereist volgens mij een behoorlijke investering. Daarnaast denk ik dat de meeste campings een mooie inkomstenbron hebben als stroom leverancier
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Herman&Saskia » ma 10 aug 2020 08:01

RonvA schreef:
zo 9 aug 2020 23:20
Niemand zegt dat de camping dat niet gewoon in de reglementen heeft staan? Dat zijn aannames.. hoezo niet brengen wat je beloofd en compensatie? scratch.gif Terwijl ik vanmorgen mijn slagboom pasje in aan het leveren was belde iemand voor een plekje en die werd er toen al netjes op gewezen dat airco's niet mochten.

Ik was meer benieuwd of mensen het al eerder tegen waren gekomen. Heb zelf ook al eens campings gezien waar, om dezelfde reden, zware elektrische kachels niet mochten.
Jij zegt zelf in je openings post dat je “het bij toeval hoorde bij het uitchecken”. scratch.gif
Je hebt het zelf dus niet bij het boeken al meegedeeld gekregen.

Maar ook al meerdere campingeigenaren (van kleinere campings) gehoord dat de kosten die ze moeten maken om per plaats verbruik te meten te hoog zijn. Zou pas relevant zijn bij een volledige restauratie van voorzieningen.
En dan moet het ook weer terug verdient worden...
Ik laat een camping niet links liggen als ik stroom apart af moet rekenen, wel als er teveel gerekend wordt voor het “gras”.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Herman&Saskia » ma 10 aug 2020 08:18

mrbullmastiff schreef:
zo 9 aug 2020 23:38
Ik vind dat een camping zich moet aanpassen aan de veranderende maatschappij, daar hoort een grotere energiebehoefte bij niet alleen voor airco's maar ik vind dat een camping ook zou moeten voorzien in laadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Om bewustzijn te vergroten zou verbruik altijd per Kw afgerekend moeten worden.
De investering voor het opladen van een EV hoort bij de camping? Net als dat elke camping een benzinepomp moet hebben? scratch.gif
Hier zie ik de logica niet van. Heel misschien dat op de grotere campings een aanbieder een paal neer wilt zetten, maar als de camping eigenaar dit zelf moet bekostigen...

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Super » ma 10 aug 2020 08:25

Waarom zou je als camping geen laadpalen willen plaatsen of dat de camping ervoor zorgt dat er op de plek zelf geladen kan worden. Zie het niet als een kostenpost maar als een extra mogelijk verdienmodel.
Vroeger plaatste men ook telefooncellen en munttelefoons, ik heb ze ooit eens verkocht en die dingen waren snel terug verdiend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Jan van Vijven » ma 10 aug 2020 08:32

Herman&Saskia schreef: Maar ook al meerdere campingeigenaren (van kleinere campings) gehoord dat de kosten die ze moeten maken om per plaats verbruik te meten te hoog zijn. Zou pas relevant zijn bij een volledige restauratie van voorzieningen.
En dan moet het ook weer terug verdient worden...
Valt best mee, aan materiaal kan het voor €25 per plaats, dat is dan incl. hangslot om misbruik te voorkomen :-)
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Knaus440 » ma 10 aug 2020 08:35

Ik heb er geen enkel probleem mee als een camping airco en elektrische bij verwarming verbied!
Ook niet bij afrekenen per KwH.
Er is dan gewoon een schifting van campings waar het wel en niet kan.
Stond eens op een camping waar buiten tent, caravan geen radio/tv hoorbaar mag zijn.
Kan ik wel/niet voor kiezen toch?
Wel duidelijk aangeven op de site en bij inchecken.
Dus, prima als camping die keus oplegt!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Herman&Saskia » ma 10 aug 2020 08:37

RE.gif RE.gif ik doelde dan ook geautomatiseerd.
Bij dit systeem moet er iemand heen en weer om de stand af te lezen neem ik aan. Plus dat je dan niet de paal kan aan- en uitschakelen?
Dan zou je al mee moeten lopen, stekker erin, slot erop?

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Verboden Airco te gebruiken?

Bericht door Herman&Saskia » ma 10 aug 2020 08:41

Super schreef:
ma 10 aug 2020 08:25
Waarom zou je als camping geen laadpalen willen plaatsen of dat de camping ervoor zorgt dat er op de plek zelf geladen kan worden. Zie het niet als een kostenpost maar als een extra mogelijk verdienmodel.
Vroeger plaatste men ook telefooncellen en munttelefoons, ik heb ze ooit eens verkocht en die dingen waren snel terug verdiend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een camping met 25 plaatsen, die 7 maanden per jaar open mag...verdient zo’n paal niet terug.
De bezettingsgraad over die 7 maanden is zo’n 35 tot 40%, daarvan zijn ongeveer een derde campers. Dan komt er misschien per seizoen wel twee! Keer iemand met een EV. En dan wsl een dagje op visite ivm trekvermogen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”