Herrie van regen op de caravan,

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Herrie van regen op de caravan,

Bericht door jessedew » zo 26 jul 2020 21:44

Afgelopen nacht regende het nogal in NL, sta nu op de camping. Vandaag uitmuntend weer overigens.

De regen maakte nogal een herrie op het dak, het ging ook behoorlijk los natuurlijk.

Wat ik me afvraag, zijn nieuwe caravans stiller voor wat betreft regen geluid? Misschien meer isolatie? Heb zelf een caravan van 22 jaar oud.

Snap ook wel dat het logisch is dat je regen hoort, dat hoort erbij, maar zomaar iets wat ik me af vraag.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Chris » zo 26 jul 2020 21:51

Nee hoor.
Hier ging het ook echt los...flink kabaal.
En af en toe kwam er ook een dennenappel naar beneden met knal op het dak.
En ik heb een GFK dak..hut 2017.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door jessedew » zo 26 jul 2020 21:53

Die dennenappels schrik je helemaal, zeker als het de eerste is, daarna weet je dat het dennenappels zijn awhoea.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Conradi » zo 26 jul 2020 21:56

Regen, dennenappels of vogeltjes, ik vind al die geluiden juist gezellig op het dak :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Avontuur » zo 26 jul 2020 21:57

Op onze Eriba hoor je het niet echt direct op het dak, maar op de twee dakluiken ging het ook los. Dus stil was het nu ook weer niet!

Maar prima geluid om mee in slaap te vallen
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Chris » zo 26 jul 2020 22:17

RE.gif
Vertel dat eens aan mijn vrouw knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door RonvA » zo 26 jul 2020 22:30

Wij stonden half onder een boom. Waardoor buiten de regen ook enorme druppels van de bladeren omlaag kwamen. Toen het even goed te keer ging was het best een herrie! Paar keer wakker van geworden vannacht. Stil zal het nooit zijn denk ik ;)
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Niels83 » zo 26 jul 2020 23:11

In mijn 36 jaarvoude caravan ook een herrie, niet vannacht, maar andere nachten.

heb 1 keer op een camping gestaan maast een huur ding, daar hadden ze een metalen golfplaat op de caravan gelegd. ik denk als spouw tegen de warmte want caravan was nieuw. daar kwam iedere ochtend tussen 6.00 en 7.00 een eekhoorn eten. Die gooien de dennenappels dus naar beneden. haha ik moest er om lachen. buren waren wel elke ochtend vroeg wakker.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door GSAndre » ma 27 jul 2020 06:54

Wij “genieten” als het ‘s-nachts (en alleen dan) regent, terwijl we in de caravan liggen.
Heerlijk dat getik, gaap ......gaap..... val nu al bijna in slaap bij de gedachte knipoog.gif

Eerlijkheid gebied me wel te zeggen, dat we tegenwoordig iets beter kijken waar we de hut neerzetten.
De eerste keer Frankrijk, de eerste nacht Frankrijk, schrokken wakker met een enorme klap op het dak.
:evil: En nog een keer na dat we eindelijk we in slaap dreigden te vallen.
:evil: :evil: Zwaar bewapend met een “Buck knife” ging ik midden in de nacht onze eigendommen wel even beschermen.

Met grote verliezen werd ik teruggeslagen, toen bleek dat we onder een perenboom stonden stom.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door janoniem » ma 27 jul 2020 08:01

Ik vind regen, met name 's-nachts, helemaal niet erg. De tuin moet tenslotte ook groen blijven.
Maar ik heb er wel bijna een trauma van over gehouden; de afgelopen drie jaar 2 keer een flink lekkend dakluik.
Bij elke stevige regenbui voel ik nu nog steeds rondom de binnenkaders of ik nattigheid voel.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door janoniem » ma 27 jul 2020 08:02

Ik vind regen, met name 's-nachts, helemaal niet erg. De tuin moet tenslotte ook groen blijven.
Maar ik heb er wel bijna een trauma van over gehouden; de afgelopen drie jaar 2 keer een flink lekkend dakluik gehad.
Bij elke stevige regenbui voel ik nu nog steeds rondom de binnenkaders of ik nattigheid bespeur.
Laatst gewijzigd door janoniem op ma 27 jul 2020 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door jessedew » ma 27 jul 2020 08:28

Ja vond de regen zelf prima. Anders staat de tuin thuis te verpieteren ja. Die lekkage snap ik, denk ook steeds, als die caravan maar droog blijft, maar tot nu toe nog geen lekkages gehad gelukkig.

Had wel een enorme waterzak op de voortent. Die is vrij lang, dus stond niet helemaal waterproef gespannen. Maargoed niet ingestort, wel was de paal een stuk ingezakt, dat verergerde de boel natuurlijk.

Verder is het prima kampeer weer overigens. Denk dat het later deze week gewoon zweten wordt dus is dit zo verkeerd nog niet, af en toe een buitje.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Cara-Fan » ma 27 jul 2020 08:44

Ons aluminium dak van de hobby is vervangen voor een polyester GFK dak (ivm hagelschade). Het verschil in materiaal maakt ook geen verschil in het geluid.

Over de waterzak.. onze buizen zakten ook en hebben de goedkope powergrips vervangen voor piper powergrips. Ze zakken nu niet meer. Uit nood kun je er voor nu een slangklem onder zetten. Verder goed afspannen uiteraard..

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door WillyL » ma 27 jul 2020 08:56

In vergelijking met met vorige Beijerland maakt de Dethleffs een ander lawaai wanneer het regent, iets met een hogere pitch. Ook bij wind is dat trouwens het geval. Het zal wel aan het verschil in paneel/wandconstructie ligggen.

Al bij al kan het heel erg veel lawaai maken bij een fikse regenbui, beangstigend zelfs. Maar na verloop van tijd val je toch in slaap. Ik draai me op mijn goed oor.

Water binnen spetteren is een ander ding, de Heki's laat ik dan op de kleinste kier verluchtingsstand staan.

Het gewone badkamerluikje is dicht want anders spat het water snem binnen, op zich niet erg, badkamers kunnen wat tegen gespetter, maar de handdoeken worden nat...

Onder takken staan proberen we ook de vermijden, dat getok na een regenbui is soms erg vervelend, het is luider en er zit niet echt een ritme in en dan in slaap vallen is wat moeilijker.
Ook het getok van druppels (van het dak) die op het spatbord achteraan vallen kan irritant zijn. Niet naar luisteren is dan de boodschap.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Super » ma 27 jul 2020 11:14

Bij de Tabbert met het dubbele dak hadden we minder geluid dan bij de Adria met GFK dak.

Een ander vervelend fenomeen is het nadruppelen van het dak op de bumper. Van dat getik wordt je wel geïrriteerd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door PMT » ma 27 jul 2020 11:48

RE.gif
Je hebt vast nog wel een scheerlijn over. Die in het gootje boven het raam steken en naar de grond laten hangen. Het water loopt dan door het verzadigde lijntje naar beneden zonder op je bumper te druppelen
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door Super » ma 27 jul 2020 11:50

Re , goeie tip


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Herrie van regen op de caravan,

Bericht door eurotrotter » ma 27 jul 2020 12:36

PMT schreef:
ma 27 jul 2020 11:48
RE.gif
Je hebt vast nog wel een scheerlijn over. Die in het gootje boven het raam steken en naar de grond laten hangen. Het water loopt dan door het verzadigde lijntje naar beneden zonder op je bumper te druppelen
Je kunt ook een spons op de bumper leggen,wel even nat maken zodat hij verzadigd is,anders kan hij er de eerste 10 a 15 minuten nog afwaaien.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”