Simpel vraagje neuswiel
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Simpel vraagje neuswiel
Volgens mij ging het helemaal niet over de kogeldruk.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Simpel vraagje neuswiel
Nog 7 slapeloze nachten, dan haal ik onze caravan uit de stalling, en ga met weegschaal meten. Kan ik eindelijk meten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Nee, dat klopt. We hebben het over de invloed van de stand van het neuswiel op de druk op de as van dat neuswiel.Paul Vingerhoets schreef: ↑vr 24 jul 2020 18:49Volgens mij ging het helemaal niet over de kogeldruk.
En uiteraard daarmee samenhangend de wieldruk. ( Op die 2 grote ronde zwarte dingen )
Als het een meer wordt, moet het ander immers minder worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Simpel vraagje neuswiel
Hier de oorspronkelijke vraag
En dan kunnen we opnieuw beginnen
Er staat duidelijk als de druk op de “as van het neuswiel 80 kg is “ dan maakt het dus niets uit of het wiel naar voren wijst of naar achteren
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Simpel vraagje neuswiel
Dat is muggenziften, en zo wordt het niet bedoeld, dat snap jij ook wel.
Het is bovendien onmogelijk om die 80 kg constant te houden bij verdraaien van het neuswiel, zonder de lading aan te passen.
Het is bovendien onmogelijk om die 80 kg constant te houden bij verdraaien van het neuswiel, zonder de lading aan te passen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
maar dat blijven sommigen niet begrijpen
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
maar dat blijven sommigen niet begrijpen
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Simpel vraagje neuswiel
dan maar een doorstart...
Als de druk op de as van het neuswiel 80kg is dan:
wanneer naar voren staat dan is de caravan zwaarder dan wanneer het wieltje naar achter gericht staat OF men heeft tussentijds iets verplaatst in de caravan zodat het zwaartepint iets naar achteren verplaatst is...
Dus ja, het kan inderdaad dat die 80kg blijft, onafhankelijk van de richting, maar er is tussen de wegingen door dan wel iets meer gebeurd dan enkel het anders richten dan het neuswieltje...
Net war Ab ook schrijft
Als de druk op de as van het neuswiel 80kg is dan:
wanneer naar voren staat dan is de caravan zwaarder dan wanneer het wieltje naar achter gericht staat OF men heeft tussentijds iets verplaatst in de caravan zodat het zwaartepint iets naar achteren verplaatst is...
Dus ja, het kan inderdaad dat die 80kg blijft, onafhankelijk van de richting, maar er is tussen de wegingen door dan wel iets meer gebeurd dan enkel het anders richten dan het neuswieltje...
Net war Ab ook schrijft
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Simpel vraagje neuswiel
Het blijkt dat lezen een heel moeilijk punt is voor velen.. laat ik het daar dan maar bij laten..
Amen..
Amen..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Simpel vraagje neuswiel
Begrijpend lezen is nog moeilijker..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Wat een discussie. Het goede antwoord is reeds gegeven maar het tekeningetje van de caravan was niet helemaal volledig. Wat ontbreekt is het zwaartepunt. Dan wordt het "kruiwageneffect" beter zichtbaar.
Kijk naar het volgende plaatje:
Het zwaartepunt, paarse lijn, ligt een stukje (x) voor de wielas. Stel je voor dat het neuswieltje op de zelfde afstand (x) zit. Dan is het gewicht gelijk verdeeld en draagt het neuswieltje net zo veel als de as. Verplaats je het neuswieltje naar de rode positie dan neemt het gewicht op het neuswiel steeds meer toe tot het rode punt, dan draagt het neuswieltje het volledige gewicht. Verplaats je het neuswieltje de andere kant op volgens de groene pijl dan neemt het gewicht op het neuswieltje steeds verder af en gaat de wielas meer dragen. Daarmee is het kruiwageneffect verklaard en is de vraag beantwoord: ja, het maakt verschil of het wieltje naar voren of naar achteren wijst.
Kijk naar het volgende plaatje:
Het zwaartepunt, paarse lijn, ligt een stukje (x) voor de wielas. Stel je voor dat het neuswieltje op de zelfde afstand (x) zit. Dan is het gewicht gelijk verdeeld en draagt het neuswieltje net zo veel als de as. Verplaats je het neuswieltje naar de rode positie dan neemt het gewicht op het neuswiel steeds meer toe tot het rode punt, dan draagt het neuswieltje het volledige gewicht. Verplaats je het neuswieltje de andere kant op volgens de groene pijl dan neemt het gewicht op het neuswieltje steeds verder af en gaat de wielas meer dragen. Daarmee is het kruiwageneffect verklaard en is de vraag beantwoord: ja, het maakt verschil of het wieltje naar voren of naar achteren wijst.
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif Zelfs ik snap hem
Thx A.
Thx A.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Simpel vraagje neuswiel
Ik kom net dit draadje tegen oh,oh, wat een toestand. En wat zijn we toch " geduldige" mensen in de uitleg maar goed ik denk dat voor het uitleggen nog steeds iemand denkt in de som van de druk in plaats van de druk die ontstaat bij verplaatsing van de as van het neus wieltje.
Misschien helpt een andere insteek.
Je neemt een Wip van een meter of 6 dan 2 kinderen een van 30 kg en een van 50 kilo. Je zet beide personen eerst geheel achteraan. De wip slaat door naar beneden bij het zwaarste kind. Dan verschuif je het zwaarste kind een stuk naar voren op de balk. En wat krijg je dan, dat zomaar hoe verder het zwaarste kind op de balk opschuift zomaar het zwaarste kind de hoogte in gaat.Die " weegt dan zomaar "lichter" ( maar in feite niet echt)
En ja, de Som van de totale druk die je op de balk en het midden van de as waarop de balk scharnier brengt, blijft gelijk.
Misschien helpt een andere insteek.
Je neemt een Wip van een meter of 6 dan 2 kinderen een van 30 kg en een van 50 kilo. Je zet beide personen eerst geheel achteraan. De wip slaat door naar beneden bij het zwaarste kind. Dan verschuif je het zwaarste kind een stuk naar voren op de balk. En wat krijg je dan, dat zomaar hoe verder het zwaarste kind op de balk opschuift zomaar het zwaarste kind de hoogte in gaat.Die " weegt dan zomaar "lichter" ( maar in feite niet echt)
En ja, de Som van de totale druk die je op de balk en het midden van de as waarop de balk scharnier brengt, blijft gelijk.
Re: Simpel vraagje neuswiel
ff de discussie aanzwengelen ...wat weegt het neuswiel en hoeveel effect heeft dat
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
2x de helft en als je hetgeen hierboven begrijpt, weet je ook wat het effect is
2x de helft en als je hetgeen hierboven begrijpt, weet je ook wat het effect is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Simpel vraagje neuswiel
maar het neuswiel draait toch in z'n geheel om de as
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Simpel vraagje neuswiel
Dat is van ondergeschikt belang, de diameter daar in tegen weer wel....iemand schreef:ff de discussie aanzwengelen ...wat weegt het neuswiel en hoeveel effect heeft dat
Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
M.v.g. Wilco
Hobby Excellent easy 540 UL 2007
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Hobby Excellent easy 540 UL 2007
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Re: Simpel vraagje neuswiel
Over betweten gesproken....
Dus je kent wielen waarbij de as niet loodrecht boven het contact met Moeder Aarde zit?
Om weer nieuwe betwetertjes voor te zijn : op een helling is dat weer niet zo.......
Re: Simpel vraagje neuswiel
Sorry Kees.
Je hebt gelijk. De wiel as is inderdaad wat anders dan de as van een caravan.
Verkeerd begrepen.
Het gaat ook inderdaad alleen op als de caravan horizontaal staat.
Maar dat is ook weer muggenziften.
Je hebt gelijk. De wiel as is inderdaad wat anders dan de as van een caravan.
Verkeerd begrepen.
Het gaat ook inderdaad alleen op als de caravan horizontaal staat.
Maar dat is ook weer muggenziften.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Yes, ik kan weer rustig slapen!
Met de weegschaal de druk en het verschil gemeten.
Weegschaal onder het wiel!
Natuurlijk geen digitale weegschaal, maar verschil was een 5-6 kg.
Bij nog dichter naar de caravan meten, met stuk onder dissel, op weegschaal, wiel los van de grond, was het gewichts verschil nog groter.
Dus meten dichter bij de caravan, geeft op de weegschaal meer gewicht!
Met de weegschaal de druk en het verschil gemeten.
Weegschaal onder het wiel!
Natuurlijk geen digitale weegschaal, maar verschil was een 5-6 kg.
Bij nog dichter naar de caravan meten, met stuk onder dissel, op weegschaal, wiel los van de grond, was het gewichts verschil nog groter.
Dus meten dichter bij de caravan, geeft op de weegschaal meer gewicht!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Meer of minder
Wel even volledig antwoorden, anders zijn er toch nog forumleden die er niet van slapen
of bedoel je 5-6= -1
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
"Dus meten dichter bij de caravan, geeft op de weegschaal meer gewicht!"
"Dus meten dichter bij de caravan, geeft op de weegschaal meer gewicht!"
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Simpel vraagje neuswiel
Ik lach en geniet met volle teugen.
Ga zo door heren..het is net een goede roman..
Benieuwd naar het einde...
André André.... dat zijn GEEN simpele vragen hoor.
Maar ik sleur evengoed mijn hut al wat jaren rond
Ga zo door heren..het is net een goede roman..
Benieuwd naar het einde...
André André.... dat zijn GEEN simpele vragen hoor.
Maar ik sleur evengoed mijn hut al wat jaren rond
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Sorry Chris, zal ik de andere vragen maar niet stellen
(Waarom heb je in een vliegtuig wel zwemvesten, maar geen parachutes?)
(Waarom heb je in een vliegtuig wel zwemvesten, maar geen parachutes?)
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
Tja...
Net hier de eveneens oneindige discussie...
Wie was er eerder... de kip of het ei.
Ik snap je André..
Machteloos..
Tja...
Net hier de eveneens oneindige discussie...
Wie was er eerder... de kip of het ei.
Ik snap je André..
Machteloos..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.