gasveer disselbak

Plaats reactie
rdoorn
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 3 mar 2019 21:08

gasveer disselbak

Bericht door rdoorn » di 21 jul 2020 23:14

Ik heb een Kip Kompact 32 EK uit 1995 en de disselklep blijft niet meer openstaan.
Nu leek het mij een goed idee om hier een gasveer te plaatsen. Maar ik heb geen idee of het kan en waar ik op moet letten.
Bijlagen
disselbak.jpg
Foto disselbak

SuzukiVitaraDiesel
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 13 okt 2019 13:42

Re: gasveer disselbak

Bericht door SuzukiVitaraDiesel » wo 22 jul 2020 06:36

Gasveer is wel mogelijk, maar u dient ermee rekening te houden dat de gasveer niet te krachtig is. Want als u de disselklep dan wilt sluiten, moet er zoveel kracht worden uitgeoefend, dat u de constructie stuk drukt. Tevens moet u even kijken hoelang de gasveer zal moeten zijn. Als u wat op internet rondkijkt, ziet u dat er sites zijn die u kunnen helpen bij het berekenen welke gasveer zou kunnen voldoen. Zelf heb ik een Kip Ecu Line 33 waarvan de gasveer van de disselklep defect is. Ik heb een andere geprobeerd maar niet tot tevredenheid. Ik gebruik nu een op maat gemaakte stok om de klep open te houden.
Ik ben benieuwd naar een goede oplossing van uw probleem en hoop dat u die t.z.t. wilt posten.

RDDR
Berichten: 2763
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: gasveer disselbak

Bericht door RDDR » do 23 jul 2020 09:21

Een Eriba Feeling gebruikt een gasveer voor de disselbak die ongeveer even ver open gaat als deze en in constructie er aardig op lijkt.
Je zou kunnen checken bij een dealer welke gasveer er gebruikt wordt bij de Feeling, dan zou je een aardig eind in de richting moeten zitten.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Gasveer disselbak

Bericht door thmeyer » do 23 jul 2020 09:48

@rdoorn

Een gasveer is een prima oplossing om je disselklep om hoog te houden.

"Alleen even een gasveer plaatsen is niet helemaal waar".

De gasveer moet zodanig geplaatst worden, dat als deksel omhoog wordt geduwd , maar ook als de disselklep naar beneden moet, door een doodpunt heen,
zodat deze in gesloten toestand als het waren de disselklep dicht trekt.
Doet deze dat niet, dan blijf er een te grote druk ingesloten stand op de vergrendeling staan.
Er moet dus een soort balans zijn tussen open en dicht !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 405
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: gasveer disselbak

Bericht door Ivo » zo 26 jul 2020 15:17

Op de gasveer staat een typenummer. Daarmee kan je dezelfde nieuwe bestellen.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

rdoorn
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 3 mar 2019 21:08

Re: gasveer disselbak

Bericht door rdoorn » vr 7 aug 2020 19:46

Er zit nog geen gasveer in dus ik heb nog geen type nummer.
Ik hoopte dat er een kip eigenaar was die dat al gedaan had en mij kan helpen....

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: gasveer disselbak

Bericht door WillyL » zo 9 aug 2020 10:35

Ik heb geen idee of de disselklep van je sterk is bij het aanhechtpunt. Indien dit niet zo is zou ik ervan profiteren om een extra plankje tegen de wand te kleven en daar het aanhechtput op ge monteren zodat de kracht beter verdeeld is.
Zie ook dat bij de gasveer de 2 kopelgewrichtjes zitten. Die heb je waarschijnlijk nodig.

Om de kracht van de veer te weten kan je (met veel moeite of acrobatie) proberen om het deksel te openen door in de richting van de gasveer en op dezelfde plaats het deksel open te duwen of te trekken.Maar tja, dan moet je nog een toestel hebben om die kracht te meten... Even pijnzen... Handbagageweger... Moest er een vijs in de buurt ziiten (van de huidige houder) dan zou je die tijdelijk kunnen verwijderen en door het gat een koord oid steken of oogvijs en daaraan zo een weegtoestel voor valiezen te wegen die je omhoog moet houden en de valiezen aan een haak hangen. Trek je daaraan dan zie je de kracht nodig om het ding open te krijgen, let wel, steeds trekken in het verlengde van de toekomstige gasveer. Het is vooral de hoogste stand die belangrijk is, die moet immers voldoende zijn om het deksel op te houden. Ik zou niet een gasveer nemen die veel meer helpt dan dat want anders zou het deksel immers te snel kunnen openfloepen.
Die weging zal wel KGs opleveren, maar er zijn wel formules die dat omzetten naar Newtons (althans ik denk dat de gasveerkracht daarin uitgedrukt wordt).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

gasveer disselbak

Bericht door thmeyer » zo 9 aug 2020 12:57

RE.gif
Ik wil even inhaken,

Bij O in W verkopen ze gasveren voor een Hobby Caravan en die zijn 200 N en bij deze caravan heb je er 2 op de disselklep zitten
Dan zou 1 van 300 tot 400 N voldoende moeten zijn.

Maar dan is nog de kunst om de juiste lengte te bepalen. En dat meet je in geopende - en gesloten toestand.

Ik heb net een link gevonden van Nm naar KG: Vul in en mag je bij 200 N en dan mag de disseldeksel 20 Kg wegen.

Dus 300 N is voldoende en die verkoopt O in W ook.
En deze heeft wel een mooie uitslag van 20 cm, alleen ben ik bang dat de totale lengte van de gasveer niet voldoende is.

Dus nu eerst de lengte die nodig is meten !!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 9 aug 2020 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

RDDR
Berichten: 2763
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: gasveer disselbak

Bericht door RDDR » zo 9 aug 2020 13:46

N maar kg is delen door 10 (althans ongeveer). Geen website voor nodig.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk



2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

gasveer disselbak

Bericht door thmeyer » zo 9 aug 2020 13:53

RE.gif
Dat wij dat weten is leuk, maar nu kunnen andere, dit met eigen ogen zien.
En je zegt zelf: "althans ongeveer".

Met deze link is tot achter de komma.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10852
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gasveer disselbak

Bericht door dieseltijger » zo 9 aug 2020 16:11

Ik heb er geen verstand van hoor, maar het feit dat je uitgaat van een massa van 20 of 30 kilo...dat lijkt meer op een stalen motorkap van een auto. Erger nog: je belast de aanhechtingspunten van de gasveer nogal fors, en je krijgt de disselklep met moeite gesloten. Bezint eer ge begint.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1640
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

gasveer disselbak

Bericht door thmeyer » di 18 aug 2020 13:27

Ook dit levert AliExpress !!

Diverse lengtes gasveren

Altijd is het uitproberen wel waard.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

rdoorn
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 3 mar 2019 21:08

Re: gasveer disselbak

Bericht door rdoorn » di 8 sep 2020 21:01

Ik heb er geen verstand van hoor, maar het feit dat je uitgaat van een massa van 20 of 30 kilo...dat lijkt meer op een stalen motorkap van een auto. Erger nog: je belast de aanhechtingspunten van de gasveer nogal fors, en je krijgt de disselklep met moeite gesloten. Bezint eer ge begint.
Vandaar ook mijn vraag. de kap weegt bij de aanhechting van de stang tussen de 5 en 8 kg. Maar door de arm en de hoek van deze stang lijkt er inderdaad 200N op te staan en dat leek mij wat veel en lastig om eea goed te balanceren zodat de kap langzaam open gaat en dicht blijft.

Plaats reactie

Terug naar “Kip”