koelkast ventilator plaatsen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » di 14 jul 2020 21:10

stoney33 schreef:
di 14 jul 2020 16:13
Toen ik ze zelf niet los kreeg heb ik een goede vriend even laten kijken (hij is eigenaar van 'n caravan bedrijf). Ook hij is van mening dat ze er niet onbeschadigd uit kunnen. Dus voorlopig maar even zo aanzien

Groet, Rob
Ik heb nog wel 2 lekkere koevoetjes hoor Rob.
Die mag je gerust lenen hoor.. ik wil ook wel helpen..... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door CoralOne77 » di 14 jul 2020 21:53

Vraagje... Wat is natuurkundig eigenlijk het beste temperatuur interval voor een absorptie koelkast? Of is dat geen exacte wetenschap?

Tot nu toe stond mijn W1209 gevalletje standaard ingesteld op interval 35-50°C, zoals hier en daar op dit forum te lezen staat. Maar omdat de warmte zich, zeker in het geval van mijn oude sleur(strand)hut, toch ietwat op lijkt te hopen in de keukenblok (de koelkast behuizing is zeg maar niet echt dicht-dicht), heb ik 'm zo bijgesteld dat de fans nu aan 45°C al mogen beginnen met het afvoeren van de warme lucht, tot ie terug is afgekoeld naar pak 'm beet 30°C. En daarbij had ik de indruk dat de koelkast (die ik live monitor met 2 draadloze probes van ome Ali: eentje in 't koelvak en eentje in 't vriesvakje) toch iets gewilliger / dieper koelde op hetzelfde koelstandje 4.

In de caravan is't momenteel 24°C, de koelkast gaat probleemloos naar de 2-3-4°C en 't vriesvakje tikt de -20°C aan. Benieuwd wat dat wordt bij 35°C (of dik 45°C in volle zon...) Zonder fans was dat vanaf de late middag géén feestje, lauwe Chouffe is niet te zuipen. mrgreen.gif

Concreet: spelen jullie ook wel es met afwijkende interval waarden? Of zoek ik het te ver? whistle.gif

fridge-thermometer.jpg
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op di 14 jul 2020 22:27, 7 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » di 14 jul 2020 21:59

RE.gif
Die 35 en 50 graden zijn de waarden van de clixon die Dometic hiervoor levert.
Die werkt dan net als onze W1209.
Maar... wat jij ook zegt.. spelen en proberen is de beste leermeester.
Ik heb 2 cheap thermometertjes met een sensor aan een snoertje gekocht bij tante Ali.
Daar ga ik deze vakantie ook mee expirimenteren..
Eerst met de thermostaat van de KK, en als die "lekker werkt" dan de instelling van de W1209..
Lekker bezig toch ..
Die thermometertjes..
.
Thermometertjes.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door graaf » di 14 jul 2020 23:31

mrbullmastiff schreef:
di 14 jul 2020 00:00
Vreemde actie om de roosters vast te lijmen. Je weet zeker dat er niet gewoon wat kit tussen de rand zit waardoor het lijkt of ze vast zitten?
Klopt, Bij Eriba Tourings wordt er vaak kit achter de overlap van het uitneembare rooster aangebracht. Met een beetje beleid makkelijk los te nemen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » wo 15 jul 2020 13:00

De caravan staat weer voor de deur. Ik kan beginnen met het inbouwen van mijn ventilatoren.
Hieronder een foto van een klemmenstrook zoals ik die aantref in de kast naast de koelkast. Op zich natuurlijk een prima plek, als ik daar de benodigde 12V vandaan kan halen.
4f01b9a1-71db-4b9a-b61e-e864c83d0ef7.jpg
Een toelichting, met de nodige onzekerheid omgeven:
B gaat naar de keukenkraan en is daarom volgens mij een 12V-draad. Deze komt van 1 en 2 op de klemmenstrook.
D lijkt mij de 230V AC die de koelkast voedt.
C gaat ook naar de koelkast en/of naar de kookplaat. Misschien voor de vonkontsteking?
A komt vermoedelijk uit de omvormer?

Tussen 1 en 2 meet ik een spanning van ca. 12,8 V gelijkstroom.
Tussen 5 en 6 ook. De toevoerdraad daarvan komt ook bij de omvormer vandaan denk ik. Maar deze is rood/zwart, terwijl A rood/wit is. Is zwart hier, net als bij DC een schakeldraad? Ik ken de kleurcodes in een 12V DC-circuit niet.

Kan ik de ventilatoren én de W1209 aansluiten op 1/2? Dat zou namelijk mooi zijn, dan zit ik het dichtste bij de koelkast. Kwestie van een gaatje boren richting de achterkant van de koelkast om de sensor en de voedingsdraden naar de ventilatoren door te voeren.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » wo 15 jul 2020 13:18

Tweede vraag: ik heb twee ventilatoren van 14 cm die perfect tussen koelribben en het rooster passen. Aan de onderkant van de roosterframe zit een opstaande kunststof rand, maar aan de bovenkant heb ik dat 'vlees' niet.
Ik zie dat @chris twee aluminium hoekprofieltjes gebruikt heeft. Hoe zit dat vast aan het kunststof van het roosterframe? Geschroefd met parkertjes, gelijmd maar met welke lijm?
d36f06d5-a27f-44d2-ad99-a2d201f161d5.jpg
De draadjes van de temperatuursensor van de W1209 en van de ventilatoren zijn ontzettend dun. Verlengen gaat denk ik het handigst via solderen? Maar hoe zit dat met solderen van draden in de caravan? Ik weet dat vertinnen van aderuiteinden voor in een lasklem een no go is. Hoe zit dat met aan elkaar solderen van draden? Of kun je daar beter ook (mini)lasklemmetjes of kroonsteentjes voor gebruiken?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » wo 15 jul 2020 14:02

Die sensordraad kan je middenin zo doorknippen en er een stuk willekeurig draad tussen solderen.
Krimptube erover...klaar.

Mijn roosterframe heeft boven en onder 2 fragiele randjes, daarom die alu strip gebruikt.

Bedrading moet ik eens even goed voor gaan zitten en lezen wat je schrijft..
Maar doorgaans is bedrading van kraan/pomp een goede optie.. prima gelijkspanning.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

koelkast ventilator plaatsen

Bericht door thmeyer » wo 15 jul 2020 14:14

RE.gif
Menigeen zal jaloers wezen op zo'n locatie om spanning af te kunnen tappen.

Ik zou als ik jouw was, bij het verlengen van de sensor gewoon solderen en met krimpkous of tape deze netjes afwerken.
En voor de andere verbindingen de grote cq de kleine WAGO klemmen gebruiken.

Bij toeval ben ik recent bij “Ali” ook nog een verwant van de ‘WAGO klem” tegengekomen en die juist vanwege de kleur rood en blauw voor de 12 volt geschikt.

Zeker iets voor de toekomst.

link: Diverse andere draad Quick connectoren


Theo
Bijlagen
Koppelingen + en -.JPG
Koppelingen + en -.JPG (23.27 KiB) 915 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » wo 15 jul 2020 14:57

Chris schreef:
wo 15 jul 2020 14:02
Mijn roosterframe heeft boven en onder 2 fragiele randjes, daarom die alu strip gebruikt.
`
En heb je die gelijmd of geschroefd?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » wo 15 jul 2020 18:45

Die zitten ook tussen die rubber montage flubbertjes.
Dat zijn deze dingen..https://www.reichelt.nl/4x-ventilatorbe ... w_wcB&&r=1
Die zijn er wel in diverse vormen hoor.
Ik heb dus de gaatjes in dat alu hoeklijntje geboord en ook in die dunne kunststof rand van mijn rooster-montage deel.
De boormaat is overgenomen van de gaatjes in de fannetjes..

Op de foto waren die zwarte rubbertjes nog niet afgeknipt, kan je ze nog goed zien.
Later heb ik dat ingekort..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » wo 15 jul 2020 18:52

@ Theo Meyer.

Ik vind die Wago "specials" wel grappig eigenlijk, maar een beetje grof in uitvoering.
Voor 2,5 mm2 kan het best maar als je 0,75 mm2 hiermee gaat uitbreiden weegt het nogal wat.

Wat Unplugged daar in dat kastje heeft zitten is natuurlijk super om op aan te sluiten...
Wel effe goed op de juiste aansluitpunten letten...
Echt een 12 VDC.... en geen + en - mixen..

@ Unplugged..
Heb je een digitaal metertje??? handig om te hebben juist met dit soort zaken..
Effe meten of je wel een goed DC hebt...
Kan je makkelijk doen door de meter op AC te zetten.... en dan op die 12 VDC te meten..
Mag je niet veel meten... dat is eigenlijk de rimpel die je dan meet op de DC spanning.
Hoe kleiner de AC rimpel hoe mooier de DC spanning is.... grofweg gezegd.
Zie je ook 12 V AC... dan zit je fout..

En...
Ik zou daar zeker AMP stekkertjes voor gebruiken... ik denk nog een lege plek op de onderste 2 aansluitingen... de gedachte 12 volt... te zien.
Hoe mooi kan het zijn.. het vraagt erom.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » wo 15 jul 2020 22:42

Chris schreef:
wo 15 jul 2020 18:45
Die zitten ook tussen die rubber montage flubbertjes.
Dat zijn deze dingen..https://www.reichelt.nl/4x-ventilatorbe ... w_wcB&&r=1
Die zijn er wel in diverse vormen hoor.
Ik heb dus de gaatjes in dat alu hoeklijntje geboord en ook in die dunne kunststof rand van mijn rooster-montage deel.
De boormaat is overgenomen van de gaatjes in de fannetjes..

Op de foto waren die zwarte rubbertjes nog niet afgeknipt, kan je ze nog goed zien.
Later heb ik dat ingekort..
Ik bedoelde eigenlijk: hoe zit het aluminium hoeklijntje vast op het kunststof van het roosterframe? Zit dat gelijmd of geschroefd, en indien het eerste, met welke lijm?
Dat de ventilatoren vastzitten met rubbers, had ik inderdaad gezien. Bedankt voor de tip. Hier in Barneveld is het niet te krijgen bij een computerzaak. Moet speciaal besteld worden :(

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » wo 15 jul 2020 22:54

Chris schreef:
wo 15 jul 2020 18:52
@ Unplugged..
Heb je een digitaal metertje??? handig om te hebben juist met dit soort zaken..
Effe meten of je wel een goed DC hebt...
Kan je makkelijk doen door de meter op AC te zetten.... en dan op die 12 VDC te meten..
Mag je niet veel meten... dat is eigenlijk de rimpel die je dan meet op de DC spanning.
Hoe kleiner de AC rimpel hoe mooier de DC spanning is.... grofweg gezegd.
Zie je ook 12 V AC... dan zit je fout..
Gedaan. Vreemd.Zwarte sonde op klem 1, Rode sonde op klem 2: 0V. Andersom: 27,6V. scratch.gif Lijkt me heel vreemd. Morgen nog maar eens bij daglicht meten.
Op 5 en 6 beide keren 0V gemeten.
Bedankt in elk geval.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » do 16 jul 2020 10:09

RE.gif RE.gif
Dat hoeklijntje zit alleen vast met wat 2 compo lijm.
Exact op de gaatjes uitgelijnd.

Enne..
Die spanning is niet goed hoor...
Meet je Gelijkspanning of Wisselspanning????
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door JosD » do 16 jul 2020 10:44

C1F5FBFC-4053-4B70-B018-089DB2F8EA70.png

Ik heb het alu hoeklijntje boven bevestigd met 2 T wrapjes, gaatje door het profiel en gaatje in de ronding van het kunststof frame en dan een wrappie erdoor knipoog.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » do 16 jul 2020 23:12

Nou, ik ben eruit. Van een bevriende electricien een relais gekregen dat op gelijkspanning schakelt; op wisselspanning zou dit relais 50x per minuut schakelen. Even aangesloten op het 12V circuit en voila, slechts één klik te horen. Dus: gelijkspanning. Zegt hij mrgreen.gif

Nu het volgende.
d36f06d5-a27f-44d2-ad99-a2d201f161d5.jpg
Als ik de ventilator aansluit op 12 V blaast hij, zoals ik hem hier vasthoud, de caravan in. Als ik de polen omdraai, doet hij niets. Maar als ik het goed begrijp, moet de ventilator de warmte afvoeren dus naar buiten blazen?

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Re di Coppi » do 16 jul 2020 23:16

RE.gif

Ja, correct
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door stoney33 » vr 17 jul 2020 00:04

Ligt eraan. Bovenin moet de warme lucht eruit, onderin de frisse lucht erin. Afhankelijk dus waar je de fans plaatst

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » vr 17 jul 2020 00:09

Wordt bovenin geplaatst, dus de fan moet andersom. Dank.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » vr 17 jul 2020 12:55

Mooi. De proefopstelling werkt!
SAM_0066.JPG
Wat je niet ziet op de foto:
MIN van de fan aangesloten op de MIN van de W1209 en dus van de caravan (blauw).
PLUS van de caravan via W1209 aangesloten op de K1 van de W1209 (bruin), PLUS van de fan via 'schakeldraad' (groengeel - foute kleur, ik weet het) op de K0 van de W1209.

En nog een filmpje.

Ik ben er overigens nog steeds niet uit waarom de 12V installatie van de caravan een witte en een zwarte MIN heeft. Als ik ROOD-ZWART meet krijg ik dezelfde waarde als dat ik ROOD-WIT meet: 12,72 V gelijkspanning.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door RichTrip » vr 17 jul 2020 13:12

De BeQuiet logo's moeten inderdaad maar binnen wijzen voor de correcte blaas richting naar buiten toe!Afbeelding
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » vr 17 jul 2020 13:52

RE.gif thumbup.gif

Kraai#5
Berichten: 14
Lid geworden op: di 2 jun 2020 15:57

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Kraai#5 » vr 17 jul 2020 14:39

Unplugged schreef:Mooi. De proefopstelling werkt!
SAM_0066.JPG
Wat je niet ziet op de foto:
MIN van de fan aangesloten op de MIN van de W1209 en dus van de caravan (blauw).
PLUS van de caravan via W1209 aangesloten op de K1 van de W1209 (bruin), PLUS van de fan via 'schakeldraad' (groengeel - foute kleur, ik weet het) op de K0 van de W1209.

En nog een filmpje.

Ik ben er overigens nog steeds niet uit waarom de 12V installatie van de caravan een witte en een zwarte MIN heeft. Als ik ROOD-ZWART meet krijg ik dezelfde waarde als dat ik ROOD-WIT meet: 12,72 V gelijkspanning.
Gaat op een van de manieren niet je waterpomp draaien? die kan dan in serie staan.

#ervaringsdeskundige

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Unplugged » vr 17 jul 2020 15:14

RE.gif
Ha, dat is het natuurlijk. De kraan zit op rood en zwart, dus als de kraan opengaat, wordt de pomp aangezet en valt de spanning terug naar 0 volt. Kraan aanzetten = ventilator uit stom.gif
Dus nu over rood en wit de schakelaar gezet. Overigens valt de spanning dan wel terug naar 10,5 Volt als de kraan aangezet wordt. Maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
Zwart werkt hier dus als een schakeldraad! Wit is een keurige min.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: koelkast ventilator plaatsen

Bericht door Chris » vr 17 jul 2020 15:20

RE.gif

Je hebt hem door.... prima..

Nog een ding...
In die BeQuiet fans zit een klein beetje elektronica.
Die laat niet toe dat je de draairichting omkeert door de draden om te wisselen.
Stickers dus naar binnen... hele fan-huisje omdraaien en klaar is Klara..
Grappig op je filmpje met dat koppie water testen....
Ik heb wel gezorgd dat de helder rode klap licht van de W1209 niet in de caravan te zien was.
Zoiets had ik in de vorige hut wel, en nogal commentaar van de dames hier in huis op gehad..
Die willen s'nachts geen rood zichtbaar licht in de hut.... gek he.. whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”