Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » wo 3 jun 2020 16:15

Ik kon zo snel geen topic vinden, ik ben van het type mens, zo goed mogelijk alles voorbereiden en dan pas doen.

Wij hebben dus onze eerste caravan gekocht en die mogen we zaterdag eindelijk ophalen :D. Ik heb mijn disselslot afgelopen weekend ingeleverd bij de dealer zodat hij de 'slotmoeren' die erbij zitten voor mij kan monteren. Afgelopen weekend het toegangspasje gehaald bij onze stalling en even exact nagevraagd hoe we de caravan moeten achterlaten (b.v. met disselslot erop, waar te parkeren).
Zelf ook al bedacht dat het wel slim is om een accupool los te koppelen tegen het leeglopen van de accu. Alle ramen goed dicht te doen en de sloten na te lopen, dat soort dingen.

Maar zijn er nog andere tips voor een beginnend caravanner die ik moet weten voor we voor het eerst onze nieuwe sleurhut gaan sleuren zaterdag? Ook al gaat het waarschijnlijk (helaas) regenen, we willen toch richting Doornse Gat gaan om de caravan aldaar netjes in te richten en wat te proberen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door MarcoC » wo 3 jun 2020 16:20

RE.gif

Eén van de gulden regels is wegen, wegen, wegen..... zorg voor een goede verdeling van de bagage en een goede kogeldruk. Dan gaat het allemaal wel goedkomen!
Maak desnoods een chronologisch lijstje voor jezelf (op papier ofzo) die je dan stap voor stap af kan werken.... dingen die je niet wil vergeten zijn zaken als je neuswiel opdraaien en omhoogtrekken.... controleren of de koppeling goed op de trekhaak zit en de remkabel goed gemonteerd. Dan uiteraard ook ff met zijn 2-en de lampen nakijken of ze werken.
Succes
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » wo 3 jun 2020 16:28

Thanks!

Die stappen komen wel goed. Net mijn BE gehaald dus die zijn er wel ingedrild haha. Lampen controleren doe ik altijd, ook al hangt er maar een boedelbak achter. :) Heb laatst alles in mijn handen gehad wat in de caravan gaat, dus wat er in totaal gewicht in gaat weet ik ook. Kogeldruk ga ik eerder te zwaar uit komen dan te weinig denk ik (spullen dus verplaatsen van voor naar achter :P) voor een eerste schatting gaan we maar even uit van de kogeldrukmeter die we in het neuswiel hebben zitten.
Woon aan een doorgaande straat, kan hier niet even makkelijk ergens de caravan dicht bij huis kwijt, vandaar dat we hem meteen naar het doornse gat mee gaan slepen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door DVDGuy » wo 3 jun 2020 16:31

Lijstje maken met al die zaken die je in het begin telkens moet controleren, zoals dakluiken dicht, verlichting, koppeling, gas afsluiten, ijskast op slot ed., tot je dit kunt dromen.

Verder kan het helpen om een lijstje te maken van zaken die meemoeten (levensmiddelen, speelgoed kinderen, maar ook flesopener en kurkentrekker 😉) en welke spullen de eerste keer mee moeten en die vervolgens permanent in de caravan kunnen blijven.
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » wo 3 jun 2020 16:50

Goed idee! die heb ik al wel jaren ;). Ik heb in een Excel al jaren een lijst wat mee ging op (tent) kamperen. En die afgelopen half jaar aangepast naar de caravan. Staat exact in wat, in welke bak, in welke tas, in de auto of in de caravan ligt :). Zou niet zonder kunnen haha. Iets vergeten doen we niet zomaar.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Chris » wo 3 jun 2020 16:53

RE.gif
Belangrijk:
Op de camping bij aankomst, als er iets minder vlot gaat dan gedacht....
Goede humeur houden!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door eurotrotter » wo 3 jun 2020 17:08

RonvA schreef:
wo 3 jun 2020 16:15
Alle ramen goed dicht te doen
Indien je binnen gestald staat is t verstandig een paar ramen op de "kierstand"te zetten.
Er is dan ng een minimale luchtcirculatie,en als je dan geen vochtvreters plaatst zul je zien dat je caravan kurkdroog is als je m aan het begin van het seizoen weer ophaalt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » wo 3 jun 2020 17:11

RE.gif RE.gif Daar moet mijn vriendin mij maar nog een paar keer aan helpen herinneren :P. Vooral rustig aan doen is het idee volgens mij haha.

RE.gif Caravan staat in principe wel binnen, maar bij de stalling moet ik hem eerst buiten parkeren en dan wordt hij daarna binnen gezet door de beheerder. Die er dus niet 24/7 is. Zal eraan denken of ik niet ergens een raampje op een kiertje open kan zetten.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

workel

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door workel » wo 3 jun 2020 17:24

RE.gif

Vooral heel veel genieten van jullie droompaleis op wielen.

Ff bloknoot meenemen al je zaken mist, schrijf je die op, kun je die naderhand aanschaffen.

Laat je hem achter bij de stalling, ff foto maken voorkomt hoop discussie met verzekering. Alle vloeistoffen eruit, watertank leeg, toilet leeg, spoelwater eruit als je boiler hebt gebruikt deze ff laten leeglopen, koelkast op kierstand alle combi-rollen omhoog. Doekje door wasbakken en toilet en wachten op de volgende trip met je caravan.

Su6 met aftellen, tis zo zaterdag.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Henny » wo 3 jun 2020 17:32

Gefeliciteerd met jullie 1e caravan en toch leuk dat je hem meteen gaat testen! Al heel wat ervaring van wat mee moet toen jullie een vouwwagen hadden. thumbup.gif

In een caravan gaat alles in kastjes...glazen ( van glas) bekers ( van aardewerk?) Die gaan trillen , wij trekken er altijd een washandje over ( bij de glazen) maar bv een theedoek er tussen door en omheen is ook handig.
Wij zijn maar met z.n 2e dus zo'n kastje staat niet zo vol. Met een gezin staat er meer en dus al dicht tegen elkaar.
Na een rit toch even voorzichtig met het klepkastje openen....er kan zomaar iets naar voren zijn geschoven en...
Glazen potten van levensmiddelen zet ik achter in het kastje , daarvoor de pakjes zodat zo'n glazen pot niet naar voren komt en dus....
Nemen alleen voor eerste 2 dagen levensmiddelen mee, altijd leuk om in een ander land te kijken wat er te koop is.

Bij de caravan in de stalling, koelkastdeur stukje open. Zorg ook dat echt álle levensmiddelen die niét houdbaar zijn eruit zijn.
Kruiden etc laten wij erin. Ook als de caravan in de winterstalling gaat .
Thee en koffiepads óók , maar alleen als we na bv 2 maanden toch weer weg gaan.

Heb je de vloeistoffen voor het chemisch toilet ??

Alles wat je vergeet is te koop.. whistle.gif .....succes en geniet van de nieuwe aanwinst! caravan.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Sytske01 » wo 3 jun 2020 17:38

Gefeliciteerd met jullie eerste caravan!
Caravanspiegels niet vergeten! Is ons al een keer overkomen.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Hermanus » wo 3 jun 2020 18:47

En de sleutels niet vergeten.
stom.gif
Ging gisteren mijn caravan ophalen. Caravan stond klaar, maar ik had de sleutels vergeten, en die had ik toch echt nodig. Dus terug naar huis om de sleutels op te halen. Gelukkig maar 10 minuten rijden, dat was een gelukje bij een ongeluk. stom.gif

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Patman » wo 3 jun 2020 18:54

Vergeet niet bij het terugbrengen je gasfles eruit te halen. Bij De meeste stallings, zo niet alle, moet deze eruit ivm brand/ontploffingsgevaar.

Spiegels niet vergeten.

Heb je een stroomkabel voor tussen de caravan en de paal? Waterpasje om waterpas te zetten? Eventueel oprijblokken of plankjes om waterpas te zetten? Ik leg altijd een plankje onder het neuswiel nadat de 4 steunen zijn uitgedraaid. Heb een keer gehad dat het zo drassig was dat het neuswiel wegzakte. Lastig wegtrekken bij vertrek.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » wo 3 jun 2020 18:56

Sleutels is ook wel een goede ;) maar dat komt wel goed denk ik :P. Reserve sleutel van het disselslot leg ik 1 in de caravan, zodat ik die ook nooit kan vergeten.
'bloknote' heb ik op mijn telefoon, daar ben ik ook de checklist op aan het maken. Koelkast open zetten was ik bijna vergeten, staat er nu bij op de lijst :).

Plankjes heb ik laatst staan te zagen in de tuin, dus die heb ik ook, waterpas is ook check en stroomkabel (incl verloop als de stroompaal een eurostekker is) ook. (had ik al van t kamperen met de tent)

We hebben van we toen we nog tent kampeerde alles van plastic etc. dus 'echt' glas hebben we (nog) niet in de caravan. Dat kan gelukkig niet stuk!

Dank voor de tips allemaal!
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Herman&Saskia » wo 3 jun 2020 18:58

Wat wij handig vinden is een klein plastic bakje (halfhoog) in het kastje in de badkamer. Liggen shampoo en doucheschuim flessen niet steeds om

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door BSP » wo 3 jun 2020 19:27

Voor je vertrekt, lopen wij altijd nog even de caravan door om te kijken of alles echt vervoers-klaar is (la’tjes vergrendeld, losse spullen opgeborgen, dakluiken dicht). Daarna check buiten voor ramen, pootjes, evt wielslot (zijn wij ooit eens vergeten bij vroeg, koud en haastig vertrek naar wintersport), handrem en koppeling. Uiteraard ook verlichting.

Onderweg en ook op camping, laagdrempelig iemand buiten laten meekijken bij bochten of achteruit rijden.

Succes en veel plezier!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Chris » wo 3 jun 2020 19:43

Als je terug komt en de caravan naar de stalling gaat:
Mover accu loskoppelen.

Ik heb me een keertje verbaast dat er soms zo weinig kruiden te koop zijn.
Dus een campingpotje Peper/zout/knoflookpoeder/kerrie/paprika...
Zo'n potje met allemaal klepjes.
Elk jaar een verse.

En.. wat ik denk dat nogal eens vergeten wordt is batterijen uit alle dingen in de hut halen.
ALLE AB's !!!!, maar ook de keukenweegschaal, wielweger en de schijnwerpers etc.

Al meerdere forummers "kunnen redden" na het vergeten van batterijen... die gingen lekken.
Dat is echt bende.
Nu 3x een AB van een mover nog kunnen redden maar dan heb je mazzel.
Nieuwe Mover AB kost zomaar 150-200 euro.. als je dat al red.
Ik haal dus echt elk jaar overal de batterijen uit.
En elk jaar verse er weer in.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » wo 3 jun 2020 19:48

Yep! Dat heb ik net allemaal op de checklist gezet, eigenlijk de checks die ik bij BE heb geleerd.

Vriendin schop ik wel uit de auto, ben maar niet bang haha. Ik wil nergens tegen aan rijden ;) Ik heb niet de illusie dat ik alles kan zien.

Mover hebben we (nog) niet, dus daar hebben we geen last van :). Al heb ik altijd ook wel reserve batterijen bij. Heb lampjes op batterijen en die gaan er altijd uit en in een los zakje weer mee. Paar jaar kampeer ervaring helpt wel gelukkig.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Patman » wo 3 jun 2020 19:51

Zo te lezen komt dat wel goed. Veel plezier alvast thumbup.gif

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Bospaadje » wo 3 jun 2020 20:09

Heb je kinderen?
Zoek iets om ze bezig te houden onderweg, bij aankomst
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door RonvA » wo 3 jun 2020 22:26

RE.gif
Nope! zijn met zijn 2tjes, en dat blijft ook zo :) Anders konden we de caravan vast niet betalen haha.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Bospaadje » wo 3 jun 2020 23:18

RE.gif neem maar wat waterijsjes mee voor de kindertjes van de buren, heb je streepje voor en helpen ze je/laten je ze met rust 🤣
Home is where you park it caravan.gif

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Henri Berends » do 4 jun 2020 09:29

Je hebt er in ieder geval een beste trekker ervoor. Wij zijn met de LC ook erg tevreden.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 10:55

Bospaadje schreef:
wo 3 jun 2020 23:18
RE.gif neem maar wat waterijsjes mee voor de kindertjes van de buren, heb je streepje voor en helpen ze je/laten je ze met rust 🤣
Ha....
De bekende lijm en smeermiddelen thumbup.gif
Werkt echt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tips? voor het eerst met de caravan op pad..

Bericht door Daphne » do 4 jun 2020 11:07

RE.gif

echt nie. Ik zou niet willen dat buurkinderen komen helpen en na 1 ijsje laten ze je niet meer met rust.


@RonvA, relax en bedenk dat het niet de lancering van SpaceX betreft, alles komt goed mrgreen.gif Oh ja, check de vriezer extra voordat je de caravan in de stalling zet. Wij hebben ooit 2 forellen over het hoofd gezien. Gelukkig gaan we regelmatig weg en bleeft het bij 2 weken stalling anders hadden we onze toen 5 maanden oude caravan naar de sloop kunnen brengen denk ik. :oops:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”