Kamperen in Oktober

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
maran
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 sep 2019 16:22

Kamperen in Oktober

Bericht door maran » vr 11 okt 2019 22:51

Hallo ervaren kampeerders,
Ik weet niet of ik deze vraag op de juiste plaats stel, ik ben nieuw hier. Wij hebben een caravan gekocht (van 2013) die we aankomende week op 16 oktober ophalen. Nu lijkt het ons leuk om de caravan een aantal dagen (6) uit te proberen in Nederland op een camping. Maar is dit wel slim?? Kunnen we de caravan niet beter schoon vanuit de dealer in de stalling plaatsen en in mei gaan uitproberen?? Want...wat moeten we allemaal na 6 dagen gebruik doen om de caravan voor de winter binnen te stallen?? De weersomstandigheden spelen ook een rol, gaat het kamperen niet tegenvallen waneer we de 1e keer slecht (lees regen en kou) weer hebben?? In juni willen we richting Zuid-Frankrijk en misschien in mei nog een weekje in Nederland. Graag hoor ik van jullie ervaren kampeerders hoe jullie hier over denken. Alvast heel veel dank.

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Henny » vr 11 okt 2019 23:08

Natuurlijk spannend om je caravan te gaan proberen maar misschien is het beter om te kijken wat de weersverwachtingen zijn vanaf de 16e ?
Een week regen en wind is niet zo leuk. Dan zou ik toch zeker gaan voor een mooie zonnige week in het voorjaar want hem eerst een weekje in je buurt uit proberen is wel goed. thumbup.gif

Als je hem binnen gaat stallen ( of buiten) dan moet de watertank leeg zijn, alles goed doorgeblazen !
Accu ( dat doen wij) van de mover eruit. gasflessen moeten er vrijwel altijd uit bij een binnen stalling.
Toilet schoonmaken .
Aangebroken en niet houdbare levensmiddelen eruit.
Koelkast schoon en op kiertje laten staan
Onze caravan staat binnen en de kussens zetten wij schuin tegen elkaar aan. handdoeken laten wij erin , doen dat al jaren en nooit problemen.
Wij zien weleens dat caravans met de verduistering rolgordijnen naar beneden worden weggezet, dan staan ze dus een paar maanden op spanning. Waarom zou je dat doen? Er gaat toch niemand binnen kijken ?? scratch.gif

Je zult vast nog veel tips krijgen. Succes en geniet van de caravan ! caravan.gif
Avento 420 / XC70....

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door kastanje » vr 11 okt 2019 23:27

wij gaan al meer dan 40 jaar met de herfst met de caravan op pad de eene keer beter weer dan de andere
nadeel kan zijn dat alles wat later droog word maar wij gaan kachel aan lekker knus
onze caravan staat met een standaard bepakking in de stalling kunnen er altijd bij. bood schapen mee voor de eerste dag
en kleding mee voor wat minder weer. gaan maar ja de een is de ander niet moet je zelf beslissen
gr Arie

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Daphne » za 12 okt 2019 00:54

Als je garantie op de caravan hebt, zou ik lekker gaan. Als je pas in mei gaat is de garantie voorbij of al bijna voorbij.

Neem een luxe camping met binnen voorzieningen. Gaan er kinderen mee, vergeet regenlaarzen niet. Kinderen vinden het heerlijk om in plassen te stampen. :wink:
Zorg voor voldoende gas want de kachel zul je nodig hebben.

Je hoeft na een herfst kampeerweek niet meer te doen dan na een zomervakantie. Bederfelijke etenswaren en aangebroken verpakkingen uit de caravan, water aftappen, wc leegmaken en koelkast schoon en deur op een kier. Heb je een koffieapparaat met een ingebouwde boiler (Senseo of Nespresso) dan zou ik die voor de winter eruit halen.

Wij hebben onze caravan startklaar met opgemaakt bed in de stalling. Kussens en alles blijft liggen, de caravan heeft voldoende ventilatie. En onze caravan gaat echt niet altijd volledig van binnen en van buiten gepoetst de stalling in. Veel te veel werk en ontneemt je de lust om regelmatig met de caravan op stap te gaan.

Geniet van de herfst en de caravan!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

maran
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 sep 2019 16:22

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door maran » za 12 okt 2019 11:00

Dank voor jullie reactie's. We hebben 1 jaar garantie op de caravan. We twijfelen nog maar ik denk dat we wachten tot in het voorjaar met beter (lees droog) weer.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Wim Verso » za 12 okt 2019 11:06

RE.gif
Goed bekeken, het is nu bepaald geen pretje om met de caravan op de camping te staan, nu bijna alle dagen de regen met bakken uit de lucht valt.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Stigter » za 12 okt 2019 11:08

Gewoon gaan doen wij al jaren en hebben kleine kinderen.
Wij zetten geen tent op dat is veel werk als die nat mee terug moet.
Laatst gewijzigd door Stigter op za 12 okt 2019 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Arnold

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door willianv » za 12 okt 2019 11:09

Wij gingen normaliter in de herfstvakantie naar Landal Sonnenberg in Duitsland. Met indoor speelpaleis en overdekt zwembad.
De kinderen vonden het altijd geweldig.

Ik heb het altijd heerlijk gevonden, vind het een mooi jaargetijde.

Dit jaar naar een huisje in Bosrijk de Efteling, maar mis het nu al om niet met de caravan weg te gaan.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Diny » za 12 okt 2019 11:30

Jullie beginnen opnieuw met kamperen, dus niet helemaal groentjes!
In je voorsteltopic meld je niet op welke manier jullie kampeerden.
Nu veronderstel ik dat je met z'n 2en gaan en dat is een ervaring apart thumbup.gif
Lekker knus.
[coldwithsnow.gif]
Gewoon doen!

Deden we ook in de herfst toen we weer gingen caravannen. Wisten we meteen dat de cassetteluifel niet bestand was tegen harde wind en regen.
En brunchen buiten met de winterjassen en handschoenen aan op een wit berijpt veld was een ervaring apart thumbup.gif

Over 'winterstalling - klaar' maken van de caravan is hier al veel geschreven en met alles lezen kun je een caravandag met regen zoet zijn.
Over de behandeling van de accu van de mover (indien aanwezig), heeft de verkoper mogelijk een en ander verteld.
En anders: ook daarvoor geldt dat er minstens een avondje leesvoer voorgeschoteld wordt.

Als jullie toch besluiten wel te gaan, veel plezier zwaaien.gif
Laatst gewijzigd door Diny op za 12 okt 2019 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door PD » za 12 okt 2019 11:32

Ook ik zeg..... DOEN thumbup.gif
Fotootjes zijn van vandaag...
Bijlagen
IMG-20191012-WA0009.jpg
IMG_20191012_092423.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Hobby Linka » za 12 okt 2019 11:34

Wim Verso schreef:
za 12 okt 2019 11:06
RE.gif
Goed bekeken, het is nu bepaald geen pretje om met de caravan op de camping te staan, nu bijna alle dagen de regen met bakken uit de lucht valt.
Lees elders dat een forum lid nu in Valkenburg (L) op een camping staat. Zie alleen maar zonnige foto's voorbij komen.

En het regen nooit de hele dag. We zitten nog steeds te puzzelen om nog een lang weekend met de caravan weg te gaan. Alleen staan bijna alle weekenden tot begin december voor mijn werk weer volgepland. Maar ja, ook december heeft 4 weken……


EDIT:

Zie foto's hierboven, die bedoelde ik.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door PD » za 12 okt 2019 12:01

Wim Verso schreef:
za 12 okt 2019 11:06
RE.gif
Goed bekeken, het is nu bepaald geen pretje om met de caravan op de camping te staan, nu bijna alle dagen de regen met bakken uit de lucht valt.
scratch.gif
Wij kamperen veelal tot begin november en hebben vaak prachtig najaarsweer thumbup.gif Ook dit weekend is weer Top thumbup.gif
Bijlagen
IMG_20191012_120034.jpg
Laatst gewijzigd door PD op za 12 okt 2019 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door WillyL » za 12 okt 2019 12:04

Wij zien even af van dit W-E op te trekken naar Domburg. De voorspelde regen voor de komende dagen houdt ons wat tegen.
Ooit zijn we eind oktober nog naar Zuid Frankrijk gereden. Onderweg vriestemperaturen, maar de verwarming doet dan wonderen. Ook open campings vinden is dan wat moeilijker, maar niet onmogelijk.

Nu, voor Nederland, geen probleem. Zoek wel een camping met verwarmd sanitair (hebben ze bijna allemaal). Een aanrader vind ik Westhoeve. Mooi bi,pnnenzwembad, binnenspeeltuin voor kinderen, restaurant, mooie fietsomgeving en veel comfortplaatsen.

De voortent zou ik niet opzetten, eventueel misschien de luifel.

Het enige wat me stoort bij nat weer is kleren en de schoenen droog krijgen. Die schoenen staan steeds in de weg binnen en buiten onder de caravan blijven ze vochtig... Alles is dus moeilijker droog te krijgen. Afhankelijk van de grootte van je gezin is dit meer of minder problematisch. Als koppel, net iets minder.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Kamperen in Oktober

Bericht door Daphne » za 12 okt 2019 12:42

Ik ben nu bezig de caravan winterklaar te maken. Nee niet voor de stalling maar om te kamperen.
Winterdekbed, extra kaarsen voor de gezelligheid, fleecedekentje voor op de bank.

Afbeelding

Vroeger met de kinderen ook altijd met de herfst- en kerstvakantie weggeweest. Wel luxere campings met overdekt zwemparadijs genomen. Het was altijd enorm genieten.

En het regent niet altijd in de herfst. Er zijn meer droge momenten dan natte en zoek ook een droger gebied uit. In het zuid-oosten van Nederland is het vaak droger dan aan de kust van Noord-Holland.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door PD » za 12 okt 2019 12:52

WillyL schreef:
za 12 okt 2019 12:04
Wij zien even af van dit W-E op te trekken naar Domburg. De voorspelde regen voor de komende dagen houdt ons wat tegen.
Wij wilden dit weekend naar Zoutelande maar vanwege de weersverwachting zijn we de andere kant op gereden. Hier in Valkenburg is het nu heerlijk.

Toen de kids nog meegingen, stonden we vaak de laatste week van oktober in Valkenburg of in Houthalen-België; ritsen van de bijzettentjes soms bevroren maar ze hadden het niet koud.

Nu hier in Valkenburg staan we op een wat grotere camping waarvan ze een deel vanwege de bezetting hebben afgesloten; zo sta je toch nog heel gezellig ! Vanmiddag krijgen we bezoek van de kids die ook blijven slapen !

Over 2 weken willen we 5 dagen naar Saarburg-DE. De camping Landal-Warsberg is ook erg geschikt voor gezinnen.

Foto van zojuist hier in Valkenburg thumbup.gif
Bijlagen
Screenshot_20191012-125259_Gallery.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

maran
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 22 sep 2019 16:22

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door maran » za 12 okt 2019 14:07

PremiumDiscovery, dat ziet er gezellig en goed uit daar in Valkenburg!

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door sailor wim » za 12 okt 2019 14:26

Daphne schreef:
za 12 okt 2019 12:42
Ik ben nu bezig de caravan winterklaar te maken.
Winterdekbed, extra kaarsen voor de gezelligheid, fleecedekentje voor op de bank.
Hoi
Mag ik jou erop attent maken dat kaarsen branden in een kleine ruimte niet zo gezond is.
Verder met geurkaarsen is de "rook" net zo schadelijk als sigarettenrook.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Wim Verso » za 12 okt 2019 14:31

Hobby Linka schreef:
za 12 okt 2019 11:34
Wim Verso schreef:
za 12 okt 2019 11:06
RE.gif
Goed bekeken, het is nu bepaald geen pretje om met de caravan op de camping te staan, nu bijna alle dagen de regen met bakken uit de lucht valt.
Lees elders dat een forum lid nu in Valkenburg (L) op een camping staat. Zie alleen maar zonnige foto's voorbij komen.

En het regen nooit de hele dag. We zitten nog steeds te puzzelen om nog een lang weekend met de caravan weg te gaan. Alleen staan bijna alle weekenden tot begin december voor mijn werk weer volgepland. Maar ja, ook december heeft 4 weken……


EDIT:

Zie foto's hierboven, die bedoelde ik.
Ja okay Andre, maar zoals gisteren en vrijdag ook, kwam de regen hier aan de kust met bakken naar beneden, moet er dan niet aan denken dat ik dan op de camping sta, en laat staan ook nog met de hond, die dan zeiknat in de caravan komt.
Misschien heeft het ook te maken met de leeftijd, wij dikke zeventigers, zien het dan niet meer zitten, de caravan staat in de stalling en blijft daar nu tot eind maart/begin April staan.

Als je dit allemaal geen bezwaar vind, dan moet je gewoon gaan. thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Wim Verso op za 12 okt 2019 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Wim Verso » za 12 okt 2019 14:33

sailor wim schreef:
za 12 okt 2019 14:26
Daphne schreef:
za 12 okt 2019 12:42
Ik ben nu bezig de caravan winterklaar te maken.
Winterdekbed, extra kaarsen voor de gezelligheid, fleecedekentje voor op de bank.
Hoi
Mag ik jou erop attent maken dat kaarsen branden in een kleine ruimte niet zo gezond is.
Verder met geurkaarsen is de "rook" net zo schadelijk als sigarettenrook.
Heel goed Wim, zeker voor Astma patiënten is dat zeer schadelijk. thumbup.gif thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Hobby Linka » za 12 okt 2019 15:07

Wim Verso schreef:
za 12 okt 2019 14:31

Misschien heeft het ook te maken met de leeftijd, wij dikke zeventigers, zien het dan niet meer zitten, de caravan staat in de stalling en blijft daar nu tot eind maart/begin April staan.
Heel begrijpelijk. Maar hoe dan ook, het is goed te doen. Ook met een hond. En die van ons is dan niet zo heel groot, maar neemt toch ruimte in beslag.

Oud en nieuw 2017/2018 hebben we zelfs in Luxemburg gestaan. Veel regen gehad, maar ging gewoon goed. Vaak zit het gewoon tussen de oren. En ik weet zeker dat we hoe dan ook nog voor einde van dit jaar nog een weekend weg gaan. Met de caravan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Wim Verso » za 12 okt 2019 15:34

RE.gif

Moet er niet aan denken Andre. knipoog.gif

Nee hoor, niet aan ons besteed, wij gingen voor zo'n vijftien jaar geleden naar een Appartement, in het Sauerland of in Zuid-Limburg, tijdens de Kerst, ook toen hadden we al een caravan, maar kiezen dan toch voor meer luxe, vonden dat ideaal, maar aan alles komt een eind en ook dat doen we al jaren niet meer.
We zijn bij een aantal verenigingen aangesloten en vinden het thuis dan ook goed, er is van alles te doen in de herfst maanden en missen dan de caravan niet.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door PD » za 12 okt 2019 15:36

RE.gif
Volgens mij gaat dit draadje niet over wat er voor jou allemaal niet meer hoeft (door je leeftijd)..... maar over kamperen in oktober thumbup.gif

En juist dat laatste is Top haphop.gif
Bijlagen
Screenshot_20191012-154324_Gallery.jpg
Laatst gewijzigd door PD op za 12 okt 2019 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Diny » za 12 okt 2019 15:43

Wij waren mooiweer kampeerders.
Toen we in 2010 weer begonnen met kamperen zijn we tot laat in de herfst op pad geweest.
Met de camper een paar keer tot half november.

In de meeste gevallen was de 14-daagse voorspelling van Buienradar onze vriend. Voordeel als je gepensioneerd bent, kun je gaan en staan waar en wanneer je wilt thumbup.gif

Dat regen niet uitnodigt om even op pad te gaan, snap ik.
Maar als je er niet tegenop ziet een leuk stukje te rijden kun je het mooie weer achterna.

Voor mij is dit goed afkick weer; ook weer om te gaan neuzen op Marktplaats mrgreen.gif

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Wim Verso » za 12 okt 2019 16:16

PremiumDiscovery schreef:
za 12 okt 2019 15:36
RE.gif
Volgens mij gaat dit draadje niet over wat er voor jou allemaal niet meer hoeft (door je leeftijd)..... maar over kamperen in oktober thumbup.gif

En juist dat laatste is Top haphop.gif

Dat heb jij nou eens goed opgemerkt. thumbup.gif thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kamperen in Oktober

Bericht door Daphne » za 12 okt 2019 16:34

Wim Verso schreef:
sailor wim schreef:
za 12 okt 2019 14:26
Daphne schreef:
za 12 okt 2019 12:42
Ik ben nu bezig de caravan winterklaar te maken.
Winterdekbed, extra kaarsen voor de gezelligheid, fleecedekentje voor op de bank.
Hoi
Mag ik jou erop attent maken dat kaarsen branden in een kleine ruimte niet zo gezond is.
Verder met geurkaarsen is de "rook" net zo schadelijk als sigarettenrook.
Heel goed Wim, zeker voor Astma patiënten is dat zeer schadelijk. thumbup.gif thumbup.gif
Beide Wimmen, bedankt voor de waarschuwing. Afbeelding
Wij zijn geen astma patiënt en ventileren altijd. Maak je dus geen zorgen om ons. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”