terug keuren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
trucker
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 sep 2019 21:58

terug keuren

Bericht door trucker » zo 22 sep 2019 22:20

Hallo Forumers

Wij hebben een Hobby excellent 455 UF van 2012 gekocht
deze caravan heeft een maximaal gewicht van 1350 kg
mijn Volvo V40 D2 mag maximaal 1300kg trekken
nu is mijn vraag gaat dat problemen geven als ik word aan gehouden hier in Nederland of in Duitsland
of is het verstandig het gewicht op het kenteken van de caravan terug te keuren naar 1300kg

Trucker
Bijlagen
mijn hobby 02.jpg

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: terug keuren

Bericht door WillyL » zo 22 sep 2019 22:25

Daar is al het een en het ander over geschreven.
Zou geen probleem mogen zijn. Je mag de caravan alleen niet laden tot 1350, maar slechts 1300.
Vergelijk het met een gewone aanhangwagen, die mag je ook slechts laden tot het kleinste van de 3, het maximum trekgewicht van de auto, het maximum gewicht van de aanhangwagen of het maximum treingewicht van het gespan.

Ah, en ik vergeet nog het maximum tov je rijbewijs (3500 ?).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
trucker
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 sep 2019 21:58

Re: terug keuren

Bericht door trucker » zo 22 sep 2019 22:33

Willy
Het rijbewijs is geen probleem
ik ben in het bezit van alle rijbewijzen met uitzondering van de A
Ik ben (zoals de naam al zegt) een Trucker

Volvodriver

Re: terug keuren

Bericht door Volvodriver » zo 22 sep 2019 22:35

RE.gif RE.gif
Ga er maar van uit dat Trucker BCDE heeft. cool.gif

Overigens is de combi niet zwaarder dan 3500 kg.

Aha hij zegt het zelf al.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: terug keuren

Bericht door PD » ma 23 sep 2019 03:32

Strict juridisch is het absoluut niet nodig om de caravan terug te laten keuren en de kans dat je door een onwetende diender aan de kant wordt gezet, is ook minimaal....

Desondanks zou ik persoonlijk de caravan wel terug laten keuren en de gewichten op de kentekens op elkaar afstemmen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: terug keuren

Bericht door r.obbink » ma 23 sep 2019 06:04

wettelijk hoeft het niet als je niet meer laadt dan 1300 KG

Echter zou ik het wel doen. Heb het ook gedaan met onze Ventana…. die heeft MTM 1600 KG en de C-Max mag 1500KG hebben

Ik heb geen zin om in DLD, FRA, ITA, aan de kant gezet te worden en het dan in mijn goeiste taal uit te leggen dat het wel mag.

succ6
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: terug keuren

Bericht door RichTrip » ma 23 sep 2019 07:17

In lijn met de al gegeven reacties, als je de caravan onder de 1300 kilo houdt qua gewicht, voeldoe je aan alle eisen en ben je niet in overtreding.
Maar ik kan me zo voorstellen dat het wat makkelijker is om de gewichten op elkaar af te stemmen, om alle eventuele onduidelijkheden voor te zijn.

Voor mij was er nog een reden: de leasemaatschappij gaf geen groene kaart af voor de caravan om dezelfde reden (al dan niet terecht). Pas toen het was aangepast kreeg ik de groene kaart.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: terug keuren

Bericht door Morgoth » ma 23 sep 2019 10:09

Ik vind het onzin. In Italië en Spanje zijn de regels allemaal hetzelfde als bij ons. Je hoeft dus niks uit te leggen als je jezelf maar inhoudt bij het beladen. Het gaat niet om het papieren gewicht maar om het werkelijke gewicht. Anders is het natuurlijk als je rijbewijs een probleem is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: terug keuren

Bericht door Micky » ma 23 sep 2019 10:30

Totale onzin om terug te keuren gewoon niet meer beladen dan dat de caravan totaal 1300kg weegt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: terug keuren

Bericht door Chris » ma 23 sep 2019 11:34

Hoeft dus niet maar mag wel.
Ik deed het ook .
Wat ik ook denk is dat velen onbewust op een hoger totaalgewicht uitkomen.
Jij zou 1300kg mogen wegen.
Probeer maar eens op een weegbrug wat het gewicht is van een vakantieklare caravan...
Je schrikt...meestal.
Je zou dan een Reich wielweger kunnen kopen, kan je redelijk goed het gewicht in de gaten houden.
Maar......kost ruim 100 euro..
Of je nou 1350 of 1300 mag trekken..de auto doet het wel...
Mijn Spaans is ook niet goed genoeg om dat uit te leggen..ik had het ook verlaagd op papier...later weer omhoog omdat er een grotere auto kwam.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terug keuren

Bericht door Daphne » ma 23 sep 2019 11:51

Het hoeft niet, het mag wel. Je mag zelf kiezen mrgreen.gif



We schaffen milieustickers aan die we vaak niet eens nodig hebben, vragen een groene kaart aan voor de caravan, terwijl je ook zonder wel verzekerd bent, nemen alcoholtesters mee, verlagen het maximum toegestane gewicht van de caravan etc. etc. Allemaal omdat we bang zijn om iets te moeten uitleggen in een andere taal. Maar we negeren in het buitenland zonder blikken of blozen inhaalverboden, rijden harder dan is toegestaan en dan spreken we natuurlijk vloeiend Frans, Spaans, Duits en elke andere taal als we worden aangehouden? zucht.gif :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: terug keuren

Bericht door Micky » ma 23 sep 2019 12:07

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: terug keuren

Bericht door r.obbink » ma 23 sep 2019 12:24

Daphne schreef:
ma 23 sep 2019 11:51
Het hoeft niet, het mag wel. Je mag zelf kiezen mrgreen.gif



We schaffen milieustickers aan die we vaak niet eens nodig hebben, vragen een groene kaart aan voor de caravan, terwijl je ook zonder wel verzekerd bent, nemen alcoholtesters mee, verlagen het maximum toegestane gewicht van de caravan etc. etc. Allemaal omdat we bang zijn om iets te moeten uitleggen in een andere taal. Maar we negeren in het buitenland zonder blikken of blozen inhaalverboden, rijden harder dan is toegestaan en dan spreken we natuurlijk vloeiend Frans, Spaans, Duits en elke andere taal als we worden aangehouden? zucht.gif :lol:
De zaken die jij noemt gebeuren bewust, ook ik rij heus wel te hard en negeer wel eens een inhaalverbod.. Als ik daar een boete voor zou krijgen dan is het een gevalletje 'jammer joh' en zou daar niet over zeuren.

Betreffende het MTM wil ik juist geen discussie moeten voeren en dus gewoon de papieren (lees: kentekencard) kunnen laten zien met daarop de juiste gewichten zodat een onnodige discussie niet gevoerd hoeft te worden of dat er een boete uitgeschreven wordt terwijl dat niet klopt.

Mijn Italiaans is nou niet zo goed om dat aan te vechten. Vandaar de verlaging van het MTM
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: terug keuren

Bericht door Chris » ma 23 sep 2019 12:38

Daphne schreef:
ma 23 sep 2019 11:51
Het hoeft niet, het mag wel. Je mag zelf kiezen mrgreen.gif



We schaffen milieustickers aan die we vaak niet eens nodig hebben, vragen een groene kaart aan voor de caravan, terwijl je ook zonder wel verzekerd bent, nemen alcoholtesters mee, verlagen het maximum toegestane gewicht van de caravan etc. etc. Allemaal omdat we bang zijn om iets te moeten uitleggen in een andere taal. Maar we negeren in het buitenland zonder blikken of blozen inhaalverboden, rijden harder dan is toegestaan en dan spreken we natuurlijk vloeiend Frans, Spaans, Duits en elke andere taal als we worden aangehouden? zucht.gif :lol:
Nou zeg..

Ik rij nooit te hard, haal nooit in waar het niet mag en drink nooit alcohol.....
Liegen mag ook al niet van de pastoor awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: terug keuren

Bericht door Daphne » ma 23 sep 2019 13:36

r.obbink schreef:
ma 23 sep 2019 12:24

Betreffende het MTM wil ik juist geen discussie moeten voeren en dus gewoon de papieren (lees: kentekencard) kunnen laten zien met daarop de juiste gewichten zodat een onnodige discussie niet gevoerd hoeft te worden of dat er een boete uitgeschreven wordt terwijl dat niet klopt.

Mijn Italiaans is nou niet zo goed om dat aan te vechten. Vandaar de verlaging van het MTM
De discussie hoef je ook niet te voeren, want in Italië en de andere Europese landen zijn de agenten heus wel op de hoogte van de regels van hun eigen land. Regels die hetzelfde zijn als in Nederland.
De "horror" verhalen van degene die een bekeuring hebben gehad, zijn 99,99% veroorzaakt door niet in het bezit zijn van het juiste rijbewijs en niet omdat de caravan een hogere MTM had dan het maximum trekgewicht van de auto. De ruis die dan ontstaat in deze verhalen, komt omdat de ontvanger van de bekeuring helemaal niet begrijpt waarom deze bekeuring is uitgeschreven . Anders was hij/zij ook niet gaan rijden met een combi die niet geschikt is voor zijn/haar rijbewijs.

Ik vind het dan ook jammer dat we voor de "zekerheid" gewichten laten aanpassen, als het niet nodig is. Als je een risicoanalyse zou doen zie je dat het de moeite en de kosten van de aanpassing niet waard zijn.
Maar uiteraard moet iedereen het zelf weten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: terug keuren

Bericht door Micky » ma 23 sep 2019 13:41

r.obbink schreef:
ma 23 sep 2019 12:24


Betreffende het MTM wil ik juist geen discussie moeten voeren en dus gewoon de papieren (lees: kentekencard) kunnen laten zien met daarop de juiste gewichten zodat een onnodige discussie niet gevoerd hoeft te worden of dat er een boete uitgeschreven wordt terwijl dat niet klopt.

Mijn Italiaans is nou niet zo goed om dat aan te vechten. Vandaar de verlaging van het MTM
De juiste gewichten staan erop, het is een fabel dat je hierdoor in de problemen komt, er zal misschien 1 of 2 keer een agent zijn geweest die de regels verkeerd begreep of eerder nog de ontvanger kende zelf de regels niet en was wel degelijk in overtreding, maar dat kan ook op andere vlakken dan precies deze regel. ik heb het al vaker geschreven, de meeste autoambulances en tandemas aanhangers mogen meer wegen dan de gemiddelde auto ervoor mag trekken, heel Europa stikt van deze aanhangers, dan zouden die mensen ook allemaal om de haverklap moeten uitleggen hoe het zit scratch.gif het is echt veel te ver gezocht, bangmakerij en paniekvoetbal :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: terug keuren

Bericht door r.obbink » ma 23 sep 2019 15:36

RE.gif

Helemaal met jullie eens maar ik voelde me er toch beter bij, maar dat ben ik zucht.gif Overigens heb ik daar geen kosten voor hoeven maken want de caravandealer heeft dat voor me rond gemaakt knipoog.gif .
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: terug keuren

Bericht door Michel1975 » ma 23 sep 2019 16:05

Waarom al die moeite voor niets? Hier mag de Kip 1550 kg wegen. De PHEV mag 1500 kg trekken. Alles mooi op gewicht en mocht ik er een 20 kg naast zitten dan pak ik dat wel over naar de auto. Overigens zit ik keurig op 1550 kg waarvan 80/85 kg op de haak mrgreen.gif Dus heb nog 30/35 kg over whistle.gif

Ik snap al die angst niet zo. Overigens ben ik in het buitenland of in Nederland nog nooit aangehouden met caravan. Los wel, maar dat was mijn eigen schuld mrgreen.gif
Ook een agent in Frankrijk weet heus wel wat die doet. En zo niet is er altijd nog een beroepsmogelijkheid. Maar zo ver zie ik het niet snel komen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
trucker
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 sep 2019 21:58

Re: terug keuren

Bericht door trucker » ma 23 sep 2019 22:38

Ik dank jullie hartelijk voor deze info. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: terug keuren

Bericht door Morgoth » wo 25 sep 2019 14:45

Zie hier dat de bangmakerij door sommigen dus wel degelijk resultaat heeft. Massaal worden caravans terug gekeurd, fietsenrekken eraf gesloopt en Unico's ( mrgreen.gif ) gekocht omdat 'men' zegt dat je anders in de problemen komt. Helaas zullen er maar weinig zijn die echt ervaringsdeskundige zijn. Iedereen heeft het van horen zeggen. De doorsnee Nederlandse caravanner is een kuddedier die blind gaat op de ongefundeerde mening van van de kudde.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Volvodriver

Re: terug keuren

Bericht door Volvodriver » wo 25 sep 2019 16:19

Ik heb mijn vorige caravan ook naar beneden bijgesteld op het kenteken. OF juister gezegd: op mijn verzoek heeft de RDW ingestemd met het verlagen van het gewicht onder F2. Dit heb ik alleen gedaan om met de toenmalige combi onder de E achter B grens te blijven (3495 kg). Zodat mijn vrouw er ook mee mocht rijden.
In het geval van Trucker is het niet nodig en zou ik het ook niet doen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: terug keuren

Bericht door eurotrotter » wo 25 sep 2019 18:19

RE.gif

Indien je vrouw er met 3501 kg mee zou rijden is ze strafbaar en mag ze niet meer verder.
NU je MTM 3495 kg is kun je m nog beladen tot 3600 of 3650 kg en krijgt ze alleen een bekeuring omdat de combi te zwaar beladen is.
awhoea.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: terug keuren

Bericht door Micky » wo 25 sep 2019 18:26

Volvodriver schreef:
wo 25 sep 2019 16:19
Ik heb mijn vorige caravan ook naar beneden bijgesteld op het kenteken. OF juister gezegd: op mijn verzoek heeft de RDW ingestemd met het verlagen van het gewicht onder F2. Dit heb ik alleen gedaan om met de toenmalige combi onder de E achter B grens te blijven (3495 kg). Zodat mijn vrouw er ook mee mocht rijden.
In het geval van Trucker is het niet nodig en zou ik het ook niet doen.
Dit is wat mij betreft ook een "goede" uitgangspunt, maar toch zou ik uiteindelijk gaan voor een E, is namelijk niet alleen de letter, het maakt het rijden waarschijnlijk ook net weer een beetje veiliger mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: terug keuren

Bericht door Stigter » wo 25 sep 2019 19:16

Ben in 20 jaar slechts twee keer aangehouden met de caravan.

Eerste keer heuvel af 105 km in Duitsland kreeg een waarschuwing omdat verder alles in orde was, mocht maar 80 km.

In Nederland door een motoragent werden alle caravanners die avond van de A12 gehaald. Traditionele start van het kampeerseizoen met Pasen vertelde hij.

Alle papieren werden gecontroleerd, verlichting, banden of de kinderen goed vast zaten in de kinderzitjes etc.

Enige wat hij niet deed was de combi wegen.

Kreeg een compliment voor de bevestiging van de breekkabel. Dat gaat vaak fout zei hij.

Verder geloofde hij het wel en wij mochten verder.

Beide keren dus geen weging.
Groet Arnold

Volvodriver

Re: terug keuren

Bericht door Volvodriver » wo 25 sep 2019 19:23

Even voor alle duidelijkheid heren. Ik heb het hier over één van mijn vorige combi's. Inmiddels 7 jaar geleden.
Toen was het de beste en goedkoopste optie.

Inmiddels heeft mijn ega al weer een aantal jaar E achter B. Is ook absoluut nodig met de vorige en huidige combi.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”