APK caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

APK caravans

Bericht door Keesje » ma 2 sep 2019 12:40

Beste medeforumleden,

Wat vinden jullie van de wens om aanhangers/caravans een APK te laten ondergaan al of niet jaarlijks?
Ik lees dit zo af en toe in de media en ben daar zelf een groot voorstander van, ook al kost het weer geld.

Mvrgr.Keesje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: APK caravans

Bericht door Gemineye » ma 2 sep 2019 12:50

Och ik breng mijn caravan sowieso al om het jaar naar de garage voor een "onderstel beurt". De rest doe ik wel zelf. Zo'n APK voor caravan zal nauwelijks iets meer behelzen dan dat, dus qua kosten is het voor mij dan denk ik verwaarloosbaar.

Voor mensen die hun caravan nu nooit onderhouden is het een extra kostenpost, maar dat vind ik dan eigenlijk maar goed ook.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: APK caravans

Bericht door Keesje » ma 2 sep 2019 13:10

Dat bedoel ik👍
Voor mensen die hun caravan tevoorschijn halen zonder enig onderhoud te laten doen met alle gevolgen vandien.
Je ziet ze ieder jaar weer in het nieuws😡

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: APK caravans

Bericht door deusjevo » ma 2 sep 2019 13:37

Het voegt weinig toe, alleen extra omzet voor de branche.
Tegen oververmoeidheid, overbelading, verkeerd beladen, overmoedig en te hard rijden helpt het verder niets.
En dat zijn vaak oorzaken van ongevallen.
Er zijn ook nog veel aanhangers die niet gekentekend zijn, hoe gaan we dat controleren?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: APK caravans

Bericht door Hans 555 » ma 2 sep 2019 14:24

Hoeft van mij niet. Ook de zogenaamde BOVAG keuring ben ik geen voorstander van. Voegt niets toe behalve dan een sticker die ik niet eens op mijn hut wil hebben, kost alleen maar extra. Onze hut gaat toch al elk jaar naar de garage voor onderhoud en een vochtmeting en dan zie ik een APK keuring geen extra waarde toevoegen.
En ja, hoe gaat dat idd met het legioen aanhangwagens van < 750 kg. [aschrik.gif]
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: APK caravans

Bericht door stoney33 » ma 2 sep 2019 15:05

Als ze daarmee de wrakken van de weg halen. Prima toch. Mijn auto EN caravan krijgen regelmatig een beurt waarbij de APK mee genomen wordt.
De mensen die al 14 jaar met dezelfde banden rijden (omdat er nog genoeg profiel op zit) worden er dan ook uit gefilterd

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: APK caravans

Bericht door mrbullmastiff » ma 2 sep 2019 15:07

Ik zie zo'n voorstel als pure geldklopperij, zoals dat ook met de normale APK keuringen van auto's het geval is. Het gros van de mensen onderhoud zijn spulletjes gewoon prima.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: APK caravans

Bericht door Hobby Linka » ma 2 sep 2019 15:13

RE.gif

M.b.t. de APK ben ik het met je eens dat het gros van de mensen de auto laat onderhouden. Dat kleine beetje die dat niet doen vallen bij de APK door de mand. Dus zeker voor auto's is een verplichte APK niet onnodig. Voor caravans zal dat ook wel gelden. Maar persoonlijk heb ik daar geen behoefte aan omdat de caravan een keer in de twee jaar onderhoud krijgt.

Maar ja, dat doet niet iedereen. Al is het alleen al met te lang doorrijden met banden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: APK caravans

Bericht door fortissimo » ma 2 sep 2019 15:19

Volgens mij wordt APK verward met onderhoud.

APK is niets meer dan een keuring, die kan je gewoon zonder onderhoud doen.
Maar wat voegt het toe? Waar gaat men op controleren?
Dezelfde punten als de BOVAG-keuring? Volgens mij kan je amper op meer controleren.

Ik ben geen voorstander van een APK voor caravans en aanhangers. En dan al helemaal niet als ze onder de 750 kg wegen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: APK caravans

Bericht door Conradi » ma 2 sep 2019 16:07

stoney33 schreef:
ma 2 sep 2019 15:05
Als ze daarmee de wrakken van de weg halen.
Want rijden er dan zoveel wrakken rond? De APK voor auto's is ooit ingevoerd omdat er idd behoorlijk wat barrels rondreden die ook nog eens schades en ellende veroorzaakten. Dat is met aanhangers - caravans zijn maar een deel - niet het geval. Verreweg de meeste ongelukken met aanhangers hebben met verkeerde en overbelading te maken. Daar helpt geen APK tegen.
Ook ik zie wel'es barrels van aanhangers, als ik bv bij de milieustraat kom, maar dat zijn vaak karretjes onder de 750 kg en niet geregisterd.

Een APK keuring wordt waarschijnlijk een enorme administratieve moloch, en dus duur, met veel van die nep regeltjes. Dan wordt misschien een caravan afgekeurd - mag dus niet de weg op - omdat een gasdrukregelaar te oud is...

Gelukkig denk de politiek er ook zo over. Er bestaat ook geen EU-meerderheid voor een dergelijke APK.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Keezx
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 1 sep 2019 20:13

Re: APK caravans

Bericht door Keezx » ma 2 sep 2019 16:25

Keesje schreef:
ma 2 sep 2019 13:10
Dat bedoel ik👍
Voor mensen die hun caravan tevoorschijn halen zonder enig onderhoud te laten doen met alle gevolgen vandien.
Je ziet ze ieder jaar weer in het nieuws😡
Zwaar overdreven, ik zie bijna nooit caravans in het nieuws die ongelukken krijgen of veroorzaken door gebrek aan onderhoud.
En zelfs een klapband kan de beste overkomen.
Met kanonnen op muggen schieten.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: APK caravans

Bericht door PD » ma 2 sep 2019 16:38

APK voor caravans.... absolute onzin... gelukkig is NL nog steeds deels liberaal zodat deze flauwekul geen regelgeving wordt thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: APK caravans

Bericht door Morgoth » ma 2 sep 2019 16:54

Conradi schreef:
ma 2 sep 2019 16:07
Gelukkig denk de politiek er ook zo over. Er bestaat ook geen EU-meerderheid voor een dergelijke APK.
Hoe bedoel je dat? In onze buurlanden moet een caravan gewoon twee-jaarlijks gekeurd worden hoor. En ook de karretjes. In Belgie weet ik het niet maar in Duitsland mogen ook de kleine aanhangertjes gewoon periodiek naar de TüV. Nederland is juist een uitzondering wat betreft keuring voor caravans en aanhangers. Ook van Tracktoren trouwens.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: APK caravans

Bericht door eurotrotter » ma 2 sep 2019 16:55

IK ben het,als tegenstander,volkomen eens met alle tegenstanders.
Nog mee regels die door "de vakgroep"aangewend kunnen/zullen worden om extra inkomsten te genereren, geldklopperij dus.

Daarbij draagt het niks bij aan de veiligheid.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: APK caravans

Bericht door Conradi » ma 2 sep 2019 17:06

Morgoth schreef:
ma 2 sep 2019 16:54
Hoe bedoel je dat? In onze buurlanden moet een caravan gewoon twee-jaarlijks gekeurd worden hoor. En ook de karretjes.
Ja, maar dat bepalen die landen zelf. Voor motorvoertuigen bepaald de EU minimum eisen voor APK wetgeving in alle landen van de Europese Unie. Die zijn er dus - gelukkig - niet voor aanhangwagens.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: APK caravans

Bericht door Morgoth » ma 2 sep 2019 17:16

RE.gif
Helder.

Ik woon in Duitsland. Ik moet dus elke twee jaar mijn caravan, mijn aanhanger, mijn tractor en mijn motoren laten keuren, wat niet zou hoeven als ik in Nederland zou wonen. Dat is inderdaad een flinke kostenpost. Maar ik vind het eigenlijk vrij normaal dat je, wanneer je van de openbare weg gebruik maakt, een voertuig hebt die op veiligheid is gekeurd. Natuurlijk onderhouden veel mensen hun spullen goed maar evenzoveel doen dat niet. Of hebben de beste bedoelingen maar zien iets over het hoofd. Ik ben dus wel voorstander.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: APK caravans

Bericht door deusjevo » ma 2 sep 2019 17:27

RE.gif

Dus de volgende stap wordt verplichte APK keuring voor je fiets? [aschrik.gif]
Daarmee maak je ook gebruik van de openbare weg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: APK caravans

Bericht door Conradi » ma 2 sep 2019 17:50

Morgoth schreef:
ma 2 sep 2019 17:16
Ik woon in Duitsland. Ik moet dus elke twee jaar mijn caravan, mijn aanhanger, mijn tractor en mijn motoren laten keuren, wat niet zou hoeven als ik in Nederland zou wonen.
Dat klopt, Duitsland is hèt land van keuring en je moet daar verder ook voor alles toestemming van de TüV hebben. In NL mag je quasi iedere lichtmetalen velg onder je auto schroeven, in D alleen die velgen die voor jouw auto een TüV-toestemming hebben. Daar checken ze ook op bij de APK.

Maar, is het daardoor in Duitsland veiliger op de weg? Nope, althans in de ongevallenstatistiek doet wij het (iets) beter....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Volvodriver

Re: APK caravans

Bericht door Volvodriver » ma 2 sep 2019 17:52

APK voor caravans is puur politiek. En daarom alleen al ben ik tegen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: APK caravans

Bericht door Morgoth » ma 2 sep 2019 19:19

Conradi schreef:
ma 2 sep 2019 17:50
Maar, is het daardoor in Duitsland veiliger op de weg? Nope, althans in de ongevallenstatistiek doet wij het (iets) beter....
Nee. Klopt. Heeft te maken met de onbegrensde snelheden die op de Autobahn gereden mogen worden.
Er gaan veel stemmen op om dat te veranderen. Maar een snelheidslimiet in Duitsland is ongeveer hetzelfde als de Amerikanen hun schietgeweren afpakken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: APK caravans

Bericht door eurotrotter » ma 2 sep 2019 21:35

Morgoth schreef:
ma 2 sep 2019 19:19
Conradi schreef:
ma 2 sep 2019 17:50
Maar, is het daardoor in Duitsland veiliger op de weg? Nope, althans in de ongevallenstatistiek doet wij het (iets) beter....
Maar een snelheidslimiet in Duitsland is ongeveer hetzelfde als de Amerikanen hun schietgeweren afpakken.
Daarmee haal je t bestaansrecht van Mercedes,BMW en Audi mee weg. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: APK caravans

Bericht door eurotrotter » ma 2 sep 2019 21:39

Maar om even terug on topic te komen:
Wat zou je in een APK voor caravans mee willen nemen?
Verkeerstechnisch kan men alleen op de koppeling,de remmen de verlichting en het profiel van de banden controleren.
De rest heeft met de eisen voor de verkeersveiligheid niets van doen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: APK caravans

Bericht door Fred G » ma 2 sep 2019 21:47

Heb er geen bezwaar tegen, maar ben er ook geen absolute voorstander van. Het moet wel iets toevoegen. En ik denk dat dat niet hèt geval is. Ik denk dat de menselijke factor een veel groter belang is kwa veiligheid, dan een eventuele caravan zelf.

Dan heb ik het over belading, snelheid vermoeidheid etc.
Laatst gewijzigd door Fred G op ma 2 sep 2019 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: APK caravans

Bericht door PD » ma 2 sep 2019 21:54

RE.gif
Helemaal mee eens ! Het gebakje wat er bij ons achter hangt, doet zelf geen vlieg kwaad...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: APK caravans

Bericht door Fred G » ma 2 sep 2019 21:57

Precies. Dat ding volgt braaf de auto.
Maar wat doet de auto als bijvoorbeeld de bestuurde aan het sukkelen is?

Dat los je niet op met een APK.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”