Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door jessedew » vr 30 aug 2019 16:51

5 jaar geleden, net getrouwd, hebben mijn vrouw en ik 6500 km door Amerika getrokken met een camper. Dit was een zogenaamde wegbrengcamper en hebben we in 3,5 week, 11 staten aangedaan, van Chicago naar San Fransisco. Dit was echt een fantastische ervaring, ondanks dat ik daar nog een ziekenhuis heb moeten bezoeken ivm een ontsteking; ik na het draaien van een wasje de wastrommel toevallig nog even bekeek en mijn paspoort daar nog uit moest vissen; we onderweg windkracht 8 hadden; plotselinge sneeuwval in de bergen en heerlijke temperaturen in de omgeving van Las Vegas. Kortom, dat zou eigenlijk een leuk verhaal zijn om uitgebreid te beschrijven. (geen reclame maar via o.a travelhome kan je wegbrengcampers boeken)

Maargoed inmiddels zijn we nog steeds gelukkig getrouwd, maar ook in het bezit van een zoontje van bijna 4 en zoontje van 9 maanden. De vakantiehuisjes van respectievelijkje aantreft en daarom sleep je alsnog alles mee vanuit huis. (zeker met kinderen) Daarnaast vragen ze voor die huisjes in het hoogseizoen de hoofdprijs, maar de verf bladderd er nog steeds vanaf en ook de doorgezakte stoelen horen bij de vakantiebeleving. (alleen mag je daar gerust 1100 euro voor een week voor aftikken in het hoogseizoen, waar we aankomende jaren aan gebonden zijn).

Na wat gereken in Excel kwamen we tot de conclusie dat als we een niet al te dure caravan (€ 4000) zouden kopen, we met afschrijving, onderhoud etc. zelfs iets goedkoper uit zouden zijn dan in het hoogseizoen een huisje te moeten boeken, als de kleintjes leerplichtig zijn en voor dat geld ook vaker een weekend weg kunnen. Daarnaast is het voor kleine kinderen ideaal een camping, altijd wat te beleven. (dus af en toe rust voor de ouders) Het idee dat een caravan goedkoop is, dat heb ik inmiddels niet meer.

Kortom, de zoektocht naar een caravan werd gestart. We bezochten een dealer, bekeken eens wat advertenties op marktplaats en oriënteerden op wat wij belangrijk vonden, zoals een stapelbed en een relatief klein model i.v.m. onze auto. Toevallig zagen we een caravan in het wild. een Hobby 400 staan, en dat was 1 van degene die we op het oog hadden. Deze caravan bleek dus op Markplaats te staan. Na wat bieden en een week wachten, hapte de verkoper toch toe en mochten we komen kijken. Het bleek nog een erg net exemplaar, ondanks 21 jaar oud en zodoende besloten om tot aankoop over te gaan.
Ik wilde wel een aankoopkeuring laten doen, maar het was erg druk bij de dealer, dus dat maar laten schieten. Er was een vrij recente onderhoudsbeurt gedaan en ik had bij de inspectie geen vochtplekken gevonden, dus de gok genomen (hij is nu nog steeds droog en functioneert naar behoren)

Vervolgens maar eens de caravan voor de deur gezet en toen kon het avontuur beginnen. We hadden het geluk dat een plaatselijke voormalige boer nog een plekje vrij had in zijn schuur, 500 meter van ons huis vandaan, dus de stalling was snel geregeld.
Het interieur van de caravan was nog netjes, maar blauwe accenten vonden we toch niet mooi, dus alle greepjes demonteren, latjes eraf schroeven, verf uitzoeken etc. Een week lang hebben we flink geklust in de caravan, je moet alles toch 4 x verven, weer terug plaatsen etc, maar het resultaat mag er zijn vinden we. Verder heeft mn vrouw zich uitgeleefd op de aankleding, styling etc. (zie de foto's)

Verder heb ik veel gehad aan de adviezen op het forum, hoe belaad je nu zo'n caravan goed, wat moet je meenemen. Er zat wel wat inventaris bij, maar we hebben daarvoor ook nog flink de portemonnee moeten trekken. We hebben ook wel gekozen voor kwaliteit voor wat betreft een stoel en tafel, dat moet gewoon lekker zitten en lang meegaan.

Het is ons verder goed bevallen om eerst de caravan te kopen en op te knappen, daarna gewoon nog weer even in de stalling zetten en de inventaris compleet maken en dan pas weg te gaan. Afgelopen weekend zijn we pas voor het eerst weggeweest, we hadden de caravan toen al 2 maanden. Komend weekend gaan we weer, maar dan een week en gaan we de voortent opzetten. Afgelopen weekend was het zo warm dat de luifel meer dan genoeg was.

We hadden een plek in de zon geboekt, alleen we wisten op het moment van boeken nog niet dat het zo heet zou worden. We hadden eigenlijk heel de dag geen schaduw. Nu gaan we weer, op hetzelfde veld, alleen dan een plek dat je in elk geval 's avonds schaduw hebt (voor zover komende week de zon gaat schijnen dan natuurlijk)

Maar hoe ging de eerste keer? Eigenlijk verrassend goed. Uiteraard heb ik geprobeerd om de caravan zo verdeeld mogelijk te laden, zware zaken net voor de as en fietsen op de dissel, tot 100 km/u lag hij als een blok achter de auto. (rijd normaal gewoon 90, maar even uitproberen wat er gebeurd als je harder reed) We reden om 14:30 uur de camping op en na ruim een half uur waren we zo'n beetje klaar en stond de luifel aan de caravan. Ik had geluk dat onze buren van dat weekend er nog niet waren, dus ik kon de caravan zo de plek inrijden (dissel stond in een hoek met een heg en hoefden maar een klein stukje te duwen).

Verder kwamen de buren ook niet helpen, (ik interpreteer dat maar zo als dat we er niet volkomen hulpeloos uitzagen)
Het neerzetten van de caravan was vrij eenvoudig omdat het veldje gewoon waterpas was. Ook het opzetten van de luifel ging erg soepel en daarna was het een kwestie van uitladen.

Vervolgens is het natuurlijk uitproberen, heb je alles bij je, mis je nog grote dingen? Op het gebrek aan een stekkerdoos in het keukentje (1 stopcontact) en het vergeten van de vaatdoekjes, was dat het eigenlijk wel. Tja en ik twijfelde over de ventilator, die had ik toch mee moeten nemen...
Wel hadden we aan het einde van het weekend een heel lijstje met zaken die nog verbeterd kunnen worden, zoals meer haakjes, opbergrekje voor schoenen, wellicht een opklap plankje voor het aanrecht, maar dat zijn vooral kleine zaken.

Nadeel van de hitte was dat we pas erg laat gingen inpakken. Ruim voor het donker (met tussendoor de 2 kinderen douchen) waren we klaar en stond de caravan weer aangekoppeld. De buren waren alweer weg dus ook dat ging weer vrij snel.

Wel hadden we als nadeel dat we toen in het donker thuiskwamen en we beiden de volgende dag weer moesten werken. Dan moet je dus nog wat spulletjes uit de caravan halen, heb je er al een dag opzitten en moet je thuis nog weer even aan de bak om toch aardig wat spullen er weer uit te halen. (maar dat had puur met de hitte te maken dat we zolaat vertrokken) Volgende keer vertrekken we dus uiterlijk om 18u als we een weekend gaan, 2 nachten is eigenlijk te kort.

Kortom, we waren bekaf na het weekend, maar onze eerste kampeerervaring was meer dan geslaagd. Als je zoontje zegt, ik wil nog 3 nachtjes blijven pappa, dan kan je wel tevreden zijn denk ik.
Bijlagen
IMG-20190823-WA0002.jpg
caravan2 - kopie.jpg
aanrecht.jpg
aanrecht.jpg (67.71 KiB) 8580 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sytske01
Berichten: 359
Lid geworden op: wo 27 aug 2014 19:51
Locatie: Friesland

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door Sytske01 » vr 30 aug 2019 19:01

Mooi dat het jullie goed bevallen is. Bekend verhaal trouwens, wij zijn ook begonnen ooit met een "oude" Hobby. Voor jullie het begin van het kampeertijdperk als gezin. Nog vele mooie vakantie toegewenst!

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door Fred G » za 31 aug 2019 08:29

Leuk geschreven, geniet er maar lekker van!

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door dieseltijger » za 31 aug 2019 08:40

Leuk! Onze eerste caravan was ook een oude dame. Maar het vakantiegevoel, de vrijheid, de mogelijkheden en het moeten improviseren met elkaar: onovertroffen!

Ik hoorde weer een glimp van het verleden toen zoonlief (26 inmiddels) langskwam toen wij in de buurt van Bergen kampeerden. Of 'ie in de caravan mocht slapen, want de tent werd door zuslief en vriendje bezet.

Het ombouwen van het zitgedeelte, het in de vroege ochtend rommelen in de keuken en de geur van koffie, het ontbijten buiten...deed hem en ons terugdenken aan de gezamenlijke vakanties .
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door Cara-Fan » za 31 aug 2019 09:15

Mooi verhaal om te lezen thumbup.gif

Over de spullen thuis uitladen. Wij hebben inmiddels veel zaken dubbel aangeschaft zodat het in de caravan kan blijven zitten.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door Pakkie » za 31 aug 2019 10:00

Leuk verhaal om te lezen en mooie verandering qua kleuren in het interieur thumbup.gif
Wij gaan ook regelmatig een weekend op pad en streven ernaar om op zondag-avond uiterlijk tussen 19 en 20u thuis te zijn zodat je nog even de tijd hebt om wat spullen uit te pakken en even rustig te zitten. Spulletjes uitpakken beperkt zich overigens tot wat kleding en wat eten & drinken omdat we zoals Cara-Fan ook al tipte heel veel dubbel hebben en zodoende alles zo'n beetje in de caravan kan blijven liggen.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door jessedew » za 7 sep 2019 13:34

Inmiddels weer thuis van ons 2e kampeer uitje. Voor het gemak wel naar dezelfde camping gegaan, maar verder was alles anders.

We hadden gelukkig de voortent en een kacheltje mee, die hadden we hard nodig en gaf de nodige comfort. Er waren m.u.v. het weekend geen andere kleine kinderen voor ons zoontje om mee te spelen. (kennelijk gaat er verder niemand kamperen met kinderen onder de 4 jaar awhoea.gif (en met een baby van 9 maanden)
Volgend jaar gaat de oudste naar school en gaan we gewoon maar in de zomervakantie kamperen, (dat was ook de belangrijkste reden van de aanschaf van de caravan)

Maar verder hebben we ons nu ook aardig vermaakt. Het weer was niet heel erg goed, zeker de laatste dagen niet, maar dankzij de museumjaarkaart hebben we ons zeker niet verveeld.

Ook qua inpakken komt het op timing aan merken we wel. Gisteren was het overdag heel de dag droog, dus die tijd hebben we benut om droog in te pakken en thuis uit te laden, (we hadden nog een nacht langer mogen blijven)

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door Patman » za 7 sep 2019 13:46

Ook dat hoort erbij, het weer in de gaten houden om droog in te pakken. In de 10 jaar maar 1x gehad dat het niet droog mee ging, valt dus mee!

Kamperen is zo leuk, zeker met kinderen die elkaar zo gevonden hebben.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door Leentje » za 7 sep 2019 16:29

gezellig en optimistisch verhaal. Jullie gaan zeker nog volop genieten samen en met de caravan.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

MartienvdeVeer

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door MartienvdeVeer » wo 11 sep 2019 22:30

Leuk verhaal, met plezier gelezen.

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door volvocop » ma 8 jun 2020 18:13

Lees het nu pas! Leuk verhaal. Wij zijn ook begonnen met een oude Adria. Het was toen vooral de luxe van een koelkastje. Toilet aan boord bestond toen niet eens. Maar wel als verlichting gaskousjes en 12 volt lampjes.
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

david_ve
Berichten: 85
Lid geworden op: di 31 dec 2019 10:19

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door david_ve » ma 8 jun 2020 21:52

zalig verhaal!
zo zijn wij vorig jaar ook begonnen met de caravan.
hadden wel al heel wat omdat we er voorheen er op uit trokken met een tent.
ondertussen een nieuwe caravan en andere auto blij.gif
da virusje heeft ons ferm besmet awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

geniet ervan, koop af en toe iets zodat je ook wat kan laten zitten.

maar vooral genieten, genieten moet je doen
vw tiguan 2015 2l lounge editie & adria aviva 522pk 2020 editie

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Geen spannend verhaal, maar wel onze eerste caravan ervaring

Bericht door Gumm » ma 15 jun 2020 02:26

Mooi en herkenbaar verhaal.
Bij ons, Tarragona, Macon, en thuis (Den Bosch) in de namiddag. Dan is het ook bij ons wel klaar.
Stekker er in, koelkast aan, dakluiken los, waszak er uit, fietsen er af , drankje.. en dan helemaal niets...chinees bestellen, de rest komt later,
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”