Slecht reageren Reich move control comfort
Slecht reageren Reich move control comfort
Hoi, ik heb wat strubbelingen met mijn Reich, ik heb hem een jaar of 6-7 geleden de Reich mover gebruikt gekocht (was toen ongeveer 4 jaar oud), al jaren doet hij het probleemloos, totdat ik steeds vaker heb dat hij niet goed reageert op de afstandsbediening, dus ik rij vooruit en hij stopt ineens, ik zwaai wat met de bediening en houd de knop gewoon ingedrukt, dan begint hij weer te rijden om daarna weer te stoppen.
eerst was het bij een bepaalde camping waar we onderweg overnachten, maar het wordt nu steeds vaker, loop ik dichter naar de caravan dan doet hij het beter, maar alleen bij bepaalde plekken, dus dicht bij bijv. een raam.
2 weken geleden bij mijn loods dit probleem weer en eigenlijk de hele vakantie last van gehad, gisteren buitenaf in de landerijen bij mijn schoonouders in de tuin deed hij het perfect, ik kon wel 10 meter van de caravan gaan staan, nu bij thuiskomst weer veel haperen stotteren enz.
voor de duidelijkheid, ik hoef niet opnieuw contact te maken, ook de afstandsbediening niet uit te laten gaan, zwaaien en van positie veranderen helpt een beetje.
gedaan, nieuwe batterijen in de AB, stroom is telkens afgeschakeld van de hoofdunit, er verandert niet veel in de situatie (geen andere spullen op of naast de hoofdunit).
Wie heeft er een idee, ik denk dat het gewoon in de ontvangst zit, maar waar moet ik het dan zoeken
eerst was het bij een bepaalde camping waar we onderweg overnachten, maar het wordt nu steeds vaker, loop ik dichter naar de caravan dan doet hij het beter, maar alleen bij bepaalde plekken, dus dicht bij bijv. een raam.
2 weken geleden bij mijn loods dit probleem weer en eigenlijk de hele vakantie last van gehad, gisteren buitenaf in de landerijen bij mijn schoonouders in de tuin deed hij het perfect, ik kon wel 10 meter van de caravan gaan staan, nu bij thuiskomst weer veel haperen stotteren enz.
voor de duidelijkheid, ik hoef niet opnieuw contact te maken, ook de afstandsbediening niet uit te laten gaan, zwaaien en van positie veranderen helpt een beetje.
gedaan, nieuwe batterijen in de AB, stroom is telkens afgeschakeld van de hoofdunit, er verandert niet veel in de situatie (geen andere spullen op of naast de hoofdunit).
Wie heeft er een idee, ik denk dat het gewoon in de ontvangst zit, maar waar moet ik het dan zoeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Zit er op de ontvangstkast een antenne, of is daar nu wat afgeschermd ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
RE.gif
er zit een antenne (draadje) op en die heb ik ook al eens verlengt
er zit een antenne (draadje) op en die heb ik ook al eens verlengt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Heb je enig idee welke frequentie dit werkt.
Meestal zit het als secundaire toepassing op een frequentieband (433 Mhz of 866) waar van alles en nog wat 'mag' en ook dat kan de boel beïnvloeden.
Die andere toepassingen zijn dan stoorzenders....
Maar als jij vlak bij kastje zit ( en bv aandrukroller er niet op) zou bedienen van de rollen toch goed moeten gaan.
Meestal zit het als secundaire toepassing op een frequentieband (433 Mhz of 866) waar van alles en nog wat 'mag' en ook dat kan de boel beïnvloeden.
Die andere toepassingen zijn dan stoorzenders....
Maar als jij vlak bij kastje zit ( en bv aandrukroller er niet op) zou bedienen van de rollen toch goed moeten gaan.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
RE.gif
ik zal de hele exercitie eens proberen zonder de rollen op de band, en eens door de straat rijden als ikzelf in de caravan zit.
de accus is al erg oud, maar die gebruiken we ook als boordaccu en blijft op voldoende voltage denk ik, we hebben zonnepanelen, dus lastig te proberen of dat misschien er voor zorgt dat hij even uitschakelt
ik zal de hele exercitie eens proberen zonder de rollen op de band, en eens door de straat rijden als ikzelf in de caravan zit.
de accus is al erg oud, maar die gebruiken we ook als boordaccu en blijft op voldoende voltage denk ik, we hebben zonnepanelen, dus lastig te proberen of dat misschien er voor zorgt dat hij even uitschakelt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Hoi, mijn mover compact stottert ook soms op een gelijkaardige manier maar meestal is dat wanneer ik een 5tal meter van de caravan sta. De controlekast zit midden in de caravan, boven de as. Misschien speelt dat bij mij parten.
Heb je reeds de batterijen van de AB vernieuwd?
Het is inderdaad mogelijk dat er stoorzenders zijn, probeer eens je Bluetooth van de GSM uit te schakelen ( en die van de rest van de familie).
Heb je reeds de batterijen van de AB vernieuwd?
Het is inderdaad mogelijk dat er stoorzenders zijn, probeer eens je Bluetooth van de GSM uit te schakelen ( en die van de rest van de familie).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
RE.gif
dat laatste wordt lastig, dat gebruik ik om de caravan waterpas te zetten
dat laatste wordt lastig, dat gebruik ik om de caravan waterpas te zetten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Zou dat E-trailer pakket niet juist de oorzaak kunnen zijn?
Wellicht eens uitzetten met moveren en dan kijken of probleem nog optreedt?
Verder geen idee , ben niet gehinderd door enige mover kennis.
Wellicht eens uitzetten met moveren en dan kijken of probleem nog optreedt?
Verder geen idee , ben niet gehinderd door enige mover kennis.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
RE.gif
ik ga er vanuit dat dit niet het probleem veroorzaakt omdat ik het probleem al een paar jaar merk, afhankelijk van de locatie, maar het wordt gewoon langzaam slechter, kan altijd eens de E-Trailer uitzetten, maar zoals ik schreef, gisteren/vandaag werkte de mover perfect buitenaf in de landerijen, bij mijn schoonouders, toen stond alle BT van alle apparaten ook gewoon aan.
ik denk wel dat interventie van buitenaf het probleem veroorzaakt, eerst was het alleen Municipal Metz waar hij niet werkte, nu dus ook in Port Grimaud, waar we voor de derde keer op dezelfde plek stonden (niet direct veranderingen aan de infrastructuur daar).
ik ga er vanuit dat dit niet het probleem veroorzaakt omdat ik het probleem al een paar jaar merk, afhankelijk van de locatie, maar het wordt gewoon langzaam slechter, kan altijd eens de E-Trailer uitzetten, maar zoals ik schreef, gisteren/vandaag werkte de mover perfect buitenaf in de landerijen, bij mijn schoonouders, toen stond alle BT van alle apparaten ook gewoon aan.
ik denk wel dat interventie van buitenaf het probleem veroorzaakt, eerst was het alleen Municipal Metz waar hij niet werkte, nu dus ook in Port Grimaud, waar we voor de derde keer op dezelfde plek stonden (niet direct veranderingen aan de infrastructuur daar).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Bij je schoonouders weinig signalen van buitenaf, in Metz en Grimaud veel tot erg veel signalen.
Rij eens naar een afgelegen plek zonder invloeden en ga nog eens testen, is het proberen waard.
Anders hebben we altijd onze moverwiki Ralf nog
Rij eens naar een afgelegen plek zonder invloeden en ga nog eens testen, is het proberen waard.
Anders hebben we altijd onze moverwiki Ralf nog
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Ik zou de verlenging antenne er af halen! Als het goed is, was de oorspronkelijke lengte precies afgestemd op de gebruikte frequentie. Van verlengen wordt dit niet beter. Wat je dan zou moeten doen is hem verplaatsen, dwz met afgeschermde coax kabel naar de juiste plaats brengen en hem daar op de oorspronkelijke lengte gebruiken, maar dat wordt omslachtig. Kijk wel even of er rond de plaats van die draad geen metalen spullen terecht zijn gekomen die hem ongewild afschermen. Denk bv aan grote pannen, zeker als die ergens aan een geaard deel van de cvan kunnen raken (bv metalen leiding kachel, je hebt een met Alde vergelijkbaar systeem dacht ik, metalen leidingen?)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
RE.gif
de antenne is een gesoldeerde draad, dus die kan ik niet verplaatsen, rondom (lees: boven) de unit zitten de afvoerleiding van de wasbak en die is van Aluminium, tevens zit daar ook een aluminium radiator van de vloeistofverwarming, dus ook die kan ik niet verplaatsen
de unit verplaatsen is ook niet acht haalbaar, ik kan hem hoogstens een 15 cm van de leidingen weghalen.
de antenne is een gesoldeerde draad, dus die kan ik niet verplaatsen, rondom (lees: boven) de unit zitten de afvoerleiding van de wasbak en die is van Aluminium, tevens zit daar ook een aluminium radiator van de vloeistofverwarming, dus ook die kan ik niet verplaatsen
de unit verplaatsen is ook niet acht haalbaar, ik kan hem hoogstens een 15 cm van de leidingen weghalen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
da's wel kl.. Maar ja, hij heeft het gedaan toch in dezelfde opstelling? Antenne dan sowieso zo ver mogelijk weg houden bij alle afschermende (metalen) delen.
Als je bij wijze van spreken in de cvan gaat staan, met de ab in de buurt van de centrale, gaat het wel helemaal goed? Je zou voor de gein (ok, vergezocht) mobiele telefoons even flink uit de buurt kunnen houden. Geen idee, maar in theorie kan daar ook nog wat storing optreden en is simpel te proberen. Geen babyfoons of andere draadloze reut aan staan in de cvan neem ik aan?
Als je bij wijze van spreken in de cvan gaat staan, met de ab in de buurt van de centrale, gaat het wel helemaal goed? Je zou voor de gein (ok, vergezocht) mobiele telefoons even flink uit de buurt kunnen houden. Geen idee, maar in theorie kan daar ook nog wat storing optreden en is simpel te proberen. Geen babyfoons of andere draadloze reut aan staan in de cvan neem ik aan?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
@Mickey, wellicht ten overvloede uit de Reich handleiding:
"...Antennensignal aufgrund von Abschirmungen bzw. Magnetfeldern gestört. Antennenkabel auf 54 cm (Gesamtlänge) verlängern und nach Außen führen. Achten Sie darauf, dass das Kabel nicht mit Metallteilen in Berührung kommt. Eventuell vorhandene aluminiumbeschichtete Fensterrollos öffnen"
Mocht die lengte onvoldoende zijn dan zou ik de kabel in veelvouden van 12,5 cm verder verlengen, aannemende dat Reich de 2,4 GHz band gebruikt.
"...Antennensignal aufgrund von Abschirmungen bzw. Magnetfeldern gestört. Antennenkabel auf 54 cm (Gesamtlänge) verlängern und nach Außen führen. Achten Sie darauf, dass das Kabel nicht mit Metallteilen in Berührung kommt. Eventuell vorhandene aluminiumbeschichtete Fensterrollos öffnen"
Mocht die lengte onvoldoende zijn dan zou ik de kabel in veelvouden van 12,5 cm verder verlengen, aannemende dat Reich de 2,4 GHz band gebruikt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Kijk, dan heb je wat. Inderdaad oip de aangegeven wijze verlengen, niet lukraak, dan verslechtert het bereik eerder dan dat het verbetert.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Kijk hier kan ik wat mee, thanx!dieseltijger schreef:@Mickey, wellicht ten overvloede uit de Reich handleiding:
"...Antennensignal aufgrund von Abschirmungen bzw. Magnetfeldern gestört. Antennenkabel auf 54 cm (Gesamtlänge) verlängern und nach Außen führen. Achten Sie darauf, dass das Kabel nicht mit Metallteilen in Berührung kommt. Eventuell vorhandene aluminiumbeschichtete Fensterrollos öffnen"
Mocht die lengte onvoldoende zijn dan zou ik de kabel in veelvouden van 12,5 cm verder verlengen, aannemende dat Reich de 2,4 GHz band gebruikt.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Ja maar:
1) Je vangt met deze oplossing ook de externe stoorsignalen beter op. Het verschil gaat m er hopelijk inzitten dat de communicatie van de stuurunit richting afstandsbediening ook beter wordt. Check eerst of het zaakje beter werkt door te moveren bijvoorbeeld met de deur open en de afstandsbediening in de buurt van de open deur; Niet te snel conclusies trekken.
2) Zo ja: dan kan je overwegen de kabel te verlengen: check even de frequentie waarop de Reich werkt. aantal cm verlengen = 30.000/# Mhz, zodat de staande golf in de antennekabel intact blijft. Ik zou de draad door de bodem heen leiden en dan bijvoorbeeld achter een kunststof skirt plaatsen.
1) Je vangt met deze oplossing ook de externe stoorsignalen beter op. Het verschil gaat m er hopelijk inzitten dat de communicatie van de stuurunit richting afstandsbediening ook beter wordt. Check eerst of het zaakje beter werkt door te moveren bijvoorbeeld met de deur open en de afstandsbediening in de buurt van de open deur; Niet te snel conclusies trekken.
2) Zo ja: dan kan je overwegen de kabel te verlengen: check even de frequentie waarop de Reich werkt. aantal cm verlengen = 30.000/# Mhz, zodat de staande golf in de antennekabel intact blijft. Ik zou de draad door de bodem heen leiden en dan bijvoorbeeld achter een kunststof skirt plaatsen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Kan het inbouwen van E-Trailer ook gevolgen hebben voor de werking van de afstandsbediening. Bijvoorbeeld storing op hetzelfde kanaal?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
RE.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
kunnen meerdere dingen zijn
draadloze deurbel draadloos weer station . magnetron etc etc
zijn allemaal dingen die kunnen storen het verlengen van je antenne kabel met een stroomkabeltje kan id=nderdaad ook storingen veroorzaken. een stukje schrikdraad daar in tegen kan de werking verbeteren .
dit is echt een zoek vervang en controleer verhaal . en kan je veel hoofdbrekers kosten
bv alle verduisteringen dicht kan al een oorzaak zijn
ik kan dus niet een echt kant en klaar antwoord geven
gr ralf
draadloze deurbel draadloos weer station . magnetron etc etc
zijn allemaal dingen die kunnen storen het verlengen van je antenne kabel met een stroomkabeltje kan id=nderdaad ook storingen veroorzaken. een stukje schrikdraad daar in tegen kan de werking verbeteren .
dit is echt een zoek vervang en controleer verhaal . en kan je veel hoofdbrekers kosten
bv alle verduisteringen dicht kan al een oorzaak zijn
ik kan dus niet een echt kant en klaar antwoord geven
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Begin gewoon aan de basis. Alles wat kan storen uit zetten of op afstand plaatsen. Horren, verduistering en zo helemaal open. Eerst eens zien wat er dan gebeurt. Nog steeds niet ok? Gaan spelen met verlengen van antennes en zo. Wel verbetering of goed? Gedoseerd zaken weer (dus stuk voor stuk) aan gaan schakelen om te bepalen wat roet in het eten gooit. Kunnen veel dingen zijn, enige dat je kunt doen is uitsluiten. Meest voor de hand liggend is apparatuur die later is bijgeplaatst aangezien de mover wel goed gewerkt heeft.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
Ralf, hierin is meer de lengte bepalend dan het type geleider volgens mij. Stukje schrikdraad van om en nabij de juiste lengte is dus beter dan een stukje willekeurig draad van verkeerde lengte maar ook het omgekeerde is waar.Ralf schreef: ↑wo 7 aug 2019 14:21kunnen meerdere dingen zijn
draadloze deurbel draadloos weer station . magnetron etc etc
zijn allemaal dingen die kunnen storen het verlengen van je antenne kabel met een stroomkabeltje kan id=nderdaad ook storingen veroorzaken. een stukje schrikdraad daar in tegen kan de werking verbeteren .
dit is echt een zoek vervang en controleer verhaal . en kan je veel hoofdbrekers kosten
bv alle verduisteringen dicht kan al een oorzaak zijn
ik kan dus niet een echt kant en klaar antwoord geven
gr ralf
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
@Ralf: Ik zie dat Reich voor een bepaald type mover - niet noodzakelijkerwijs de betreffende mover - gebruik maakt van de 433 Mhz band. Deze band wordt eveneens gebruikt voor remote access systemen, maar ook door radio amateurs - als ik Wikipedia mag geloven: "....European remote keyless entry systems often use the 433 MHz band, although, as in all of Europe, these frequencies are within the 70-centimeter band allocated to amateur radio, and interference results."
Alles staat of valt met de veldsterktes die de Reich equipment produceert, de veldsterktes die andere bronnen genereren en de selectiviteit van de reich equipment (=kunnen zij de digitale pulstreintjes filteren uit de eventuele kakafonie).
Je kan de oorzaak op dit vlak dus alleen maar vaststellen met een spectrum analyzer - die uit de lucht plukt welke energieverdeling er binnen een frequentiespectrum van toepassing is versus het signaal wat de Reich equipment produceert. Tamelijke overkill: a) je weet het - maar wat kan je er tegen doen? b) een spectrum analyzer inzetten voor een caravan mover...kom op zeg. Aan de andere kant: Duitsers zijn geen Duitsers als ze ook hier niet aan over-engineering doen:
"....Radio interferences might also be the cause for improper operation of the remote control. In that case use the connection cable and connect the remote control to the Basic Station. Basic station Connection of the cable in the remote control is effected by opening the battery compartment on the lower side and by insertion of the plug into the socket being located near the batteries....."
Niet ideaal, maar wel effectief. Als "last resort" kan er in de behuizing van de externe veiligheidsschakelaar (als Reich dat hanteert) een connector worden aangebracht. Kabel erin, en het ding doet het probleemloos, al sta je naast een actieve zendamateur - totdat je over de kabel heen rijdt. Wat ze in projectmanagement een "bozo" noemen: "beste optie zonder oplossing"
Alles staat of valt met de veldsterktes die de Reich equipment produceert, de veldsterktes die andere bronnen genereren en de selectiviteit van de reich equipment (=kunnen zij de digitale pulstreintjes filteren uit de eventuele kakafonie).
Je kan de oorzaak op dit vlak dus alleen maar vaststellen met een spectrum analyzer - die uit de lucht plukt welke energieverdeling er binnen een frequentiespectrum van toepassing is versus het signaal wat de Reich equipment produceert. Tamelijke overkill: a) je weet het - maar wat kan je er tegen doen? b) een spectrum analyzer inzetten voor een caravan mover...kom op zeg. Aan de andere kant: Duitsers zijn geen Duitsers als ze ook hier niet aan over-engineering doen:
"....Radio interferences might also be the cause for improper operation of the remote control. In that case use the connection cable and connect the remote control to the Basic Station. Basic station Connection of the cable in the remote control is effected by opening the battery compartment on the lower side and by insertion of the plug into the socket being located near the batteries....."
Niet ideaal, maar wel effectief. Als "last resort" kan er in de behuizing van de externe veiligheidsschakelaar (als Reich dat hanteert) een connector worden aangebracht. Kabel erin, en het ding doet het probleemloos, al sta je naast een actieve zendamateur - totdat je over de kabel heen rijdt. Wat ze in projectmanagement een "bozo" noemen: "beste optie zonder oplossing"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
met onderstaand als mijn reactie erop.
Micky schreef: ↑wo 7 aug 2019 00:10RE.gif
ik ga er vanuit dat dit niet het probleem veroorzaakt omdat ik het probleem al een paar jaar merk, afhankelijk van de locatie, maar het wordt gewoon langzaam slechter, kan altijd eens de E-Trailer uitzetten, maar zoals ik schreef, gisteren/vandaag werkte de mover perfect buitenaf in de landerijen, bij mijn schoonouders, toen stond alle BT van alle apparaten ook gewoon aan.
ik denk wel dat interventie van buitenaf het probleem veroorzaakt, eerst was het alleen Municipal Metz waar hij niet werkte, nu dus ook in Port Grimaud, waar we voor de derde keer op dezelfde plek stonden (niet direct veranderingen aan de infrastructuur daar).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Slecht reageren Reich move control comfort
update thuis deed hij het perfect bij vertrek, 3 km verderop bij de loods haperde hij weer, niets verandert ondertussen, geen tijd nu om er verder in te duiken, wellicht ga ik vrijdag even aan het klussen in de loods, dan kan ik hem nog eens naar buiten moveren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB