Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » ma 8 jul 2019 13:26

Niet omdat het moet, maar omdat het kan overweeg ik een zonnepaneel op de caravan te plaatsen, maar ik heb wel een paar vragen. (Wij zijn wel ongeveer 8 maanden per jaar op pad met de caravan.)

Op dit moment wordt de accu eigenlijk alleen gebruikt voor de mover. Wanneer we zonder stroom kamperen dan steek ik de caravansteker welke normaal gesproken aan de auto wordt gekoppeld nu in een apart aangelgde doos op de dissel en dan is de accu aangesloten op het 12 volt systeem van de caravan.
Ik neem aan dat de koelkast en airco buiten het systeem met het zonnepaneel moet blijven en dat je dus alleen verlichting, waterpompjes, usb-laders, televisie (12 volt) kunt voeden via de accu, misschien via een omvormer nog wat lichte verbruikers?

Het lijkt me dan alleen dat de huidige aansluitmogelijkheid met de caravanstekker op de speciaal aangelegde stekkerdoos op de dissel een onnodige omweg is en dat het geheel meer geïntegreerd zal moeten worden op het electriciteitssysteem van de caravan.

Als je caravan staat aangesloten op 230 volt dan wordt het 12 volt systeem gevoed via de omvormer en wordt de accu niet gebruikt, maar airco en koelkast werken. Haal ik de caravan van de vaste aansluiting af, dan gaat het systeem naar de accu, maar werken airco en accu niet meer.? Hoe los je dat op?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Stef » ma 8 jul 2019 15:10

Ik durf het bijna niet meer voor te stellen ; ( stom.gif )

Maar ik ben nog steeds groot voorstander van het creeren van 12 volt in de caravan ; op de manier zoals
De engelse of scandinavische caravans het doen.

Omvormer eruir en werken vanuit de ( mover / huishoudaccu ) Dan heb je ook gelijk gelijkstroom !
Alles wat 12 volt nodig heeft kan je van hieruit aansluiten en de accu kan je evt. tegelijktijd laden dmv. Het trekkend voertuig,
De ( volautomatische ) acculader en zonnepaneel.
Met een volle accu heb je altijd een voorraad stroom bij je, zodat je hierdoor altijd en overal overkan beschikken.

Een omvormer erop aansluiten kan , maar houd er rekening mee dat deze wel een energieslurperis.


Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Chris » ma 8 jul 2019 15:42

RE.gif
Dat is ook wel een mooi systeem Stef, maar de hele caravan installatie zal op z'n kop moeten.
Dat is niet even " zomaar"


Wat Jan vraagt moet ik eens even laten "Indalen"...
Ik snap wat hij wil.. moet natuurlijk kunnen... maar... de uitvoering scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hans Gielen
Berichten: 143
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Hans Gielen » ma 8 jul 2019 16:06

Geen idee wat voor 220/12V electrisch systeem in jouw caravan zit. In mijn Eriba Nova zit een Schaudt 409 CSV. Als accu heb ik een power extreme LiFePO4 30Ah voor de mover en als huishoud accu.
De lader in de Schaudt laadt ook de LiFePO4 accu. Ik gebruik dus niet de lngebouwde lader in de accu. Mijn zonnepaneel is via een zonnepaneel controller met de zonnepaneel ingang op de Schaudt verbonden. De accu keuze schakelaar staat op loodgel.
E.a. werkt al 3 jaar probleemloos aan de paal en stand alone.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door evr66 » ma 8 jul 2019 16:46

Stef schreef:
ma 8 jul 2019 15:10
Ik durf het bijna niet meer voor te stellen ; ( stom.gif )Maar ik ben nog steeds groot voorstander van het creeren van 12 volt in de caravan ; op de manier zoals
De engelse of scandinavische caravans het doen.
Sommige dingen doen ze daar al vrij lang heel handig knipoog.gif
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Ab » ma 8 jul 2019 21:19

Jan Br schreef:
ma 8 jul 2019 13:26
Niet omdat het moet, maar omdat het kan overweeg ik een zonnepaneel op de caravan te plaatsen, maar ik heb wel een paar vragen. (Wij zijn wel ongeveer 8 maanden per jaar op pad met de caravan.)

Als je caravan staat aangesloten op 230 volt dan wordt het 12 volt systeem gevoed via de omvormer en wordt de accu niet gebruikt, maar airco en koelkast werken. Haal ik de caravan van de vaste aansluiting af, dan gaat het systeem naar de accu, maar werken airco en accu niet meer.? Hoe los je dat op?
Dat is practisch niet op te lossen Jan.
De koelkast is geen probleem, die kan op gas.
De airco is niet mogelijk.
De accu zou ruim binnen half uur leeg zijn,
Ik heb zelf 240 Ah aan boord, en 2 zonnepanelen.
Maar pieker er niet over om de airco op de accu's te laten draaien.
Op 12 volt met een omvormer gaat dat ca 60 A trekken schat ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » ma 8 jul 2019 22:15

RE.gif

Dan was ik niet duidelijk, ik wil koelkast en airco en niet te vergeten de boiler er ook beslist buiten houden en dat is precies het probleem. Als ik de caravan aansluit op 230, dan wordt 12 volt gevoed via de omvormer. Ik zou dus graag 12 volt via de accu hebben, maar alleen voor verlichting, pompjes, tv, usb, kk ventilator.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Kipke98 » ma 8 jul 2019 22:25

Zit er een (speciale) accu aansluiting op je omvormer?
Bij mijn Kip zit deze er wel. was even zoeken, maar nadat ik deze gevonden had en de accu aan de omvormer was aangesloten had ik ook 12V verlichting zonder aan de 230V te hangen.
Imiddels ook een een paneel op dak waardoor de accu geladen wordt. De omvormer wordt sindsdien niet meer gebruikt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Ab » ma 8 jul 2019 22:45

Ik begrijp je niet Jan.
Waarom zou je je accu belasten als je 230 volt hebt, en daardoor ook 12 volt van de omvormer?
12 volt uit de accu gebruik je toch alleen als je geen 230 volt hebt?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » ma 8 jul 2019 22:48

RE.gif RE.gif

gezien de tekst in de brochure zou dat wel het geval moeten zijn:

De Dometic SMP301-07 is een schakelbare voeding die veel nuttige functies verenigt in een compact en licht apparaat. Zijn belangrijkste taak is om 230 V om te zetten in 12 V om verlichting en andere comfortvoorzieningen van stroom te voorzien. Als er geen netspanning beschikbaar is, levert hij automatisch energie van de accu's. De schakelbare voeding zorgt ervoor dat de accu's altijd goed opgeladen zijn en de geïntegreerde acculader is geschikt voor alle soorten loodaccu's met een capaciteit van 50 - 300 Ah. Led-indicatoren informeren u over de actuele laadstatus.

uit de installatiedocu haal ik onderstaand schema
Schermafbeelding 2019-07-08 om 22.44.24.png
schema
Maar ik ben momenteel op vakantie en de box zit in de kledingkast, die uiteraard vol hangt, dus als ik geen ruzie wil thuis, moet dat maar wachten tot ik thuis ben om dat eens te bekijken.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Daphne » ma 8 jul 2019 22:50

Jan Br schreef:
ma 8 jul 2019 22:15
RE.gif

Dan was ik niet duidelijk, ik wil koelkast en airco en niet te vergeten de boiler er ook beslist buiten houden en dat is precies het probleem. Als ik de caravan aansluit op 230, dan wordt 12 volt gevoed via de omvormer. Ik zou dus graag 12 volt via de accu hebben, maar alleen voor verlichting, pompjes, tv, usb, kk ventilator.
Dat is toch geen probleem. scratch.gif Die staan nu ook al buiten de accu als je de stekker op het contact in de dissel steekt. Bij ons doen alleen de 12V gebruikers het, zonder boiler, koelkast en airco. Ik denk dat je te moeilijk denkt mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » ma 8 jul 2019 22:51

Ab schreef:
ma 8 jul 2019 22:45
Ik begrijp je niet Jan.
Waarom zou je je accu belasten als je 230 volt hebt, en daardoor ook 12 volt van de omvormer?
12 volt uit de accu gebruik je toch alleen als je geen 230 volt hebt?
Ja maar ik wil juist de accu laden met het zonnepaneel en niet via de 230 vaste aansluiting
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » ma 8 jul 2019 22:55

RE.gif RE.gif

Dat is waar, maar ik vraag me af of die omweg wel verstandig is als je het dagelijks zo gaat gebruiken?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Leo45 » di 9 jul 2019 11:47

Al eens gedacht om het rigoureus anders aan te pakken?
Ik heb in mijn caravan een Victron combi lader/omvormer zitten.
Je laat de inkomende 230V via de combi lopen naar je huidige 230V installatie.
Ook zet je de accu op de combi zodat die altijd wordt bijgeladen, valt de 230V weg dan heb je via de combi nog steeds netspanning tot je beschikking.
De hele 12V installatie zet je op de accu en dat doe je ook met de zonnepaneel regelaar.

Is even ombouwen maar dan ben je ook klaar ook en je hebt beschikking over 230V zelfs als je niet aan de paal staat, de capaciteit daarvan is uiteraard afhankelijk van de gekozen omvormer en accu.
Maar het bijplaatsen van zonnepanelen etc is wel veel eenvoudiger en bovendien zitten de laadcircuits van de panelen en de combi mekaar niet in de weg.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 12:09

RE.gif
Jan heeft een Lifepo4 accu... en wil dat uitbreiden met een zonnepaneel.
En dan zo uitbreiden dan hij de accu ook ermee op kan laden.
Dat zou best moeten kunnen, komt er wel een keuze schakelaar bij denk ik.
Het lijkt mij niet zo'n lastig idee want het 230 volt en 12 volt gedeelte van de caravan is toch al geheel gescheiden.
Een puntje kan wat extra slimmigheid vragen... er komen vermoedelijk meerdere 12 volt aansluitingen uit de omvormer...
Of idd... de binnenkomende 12 volt uit de 13 polige Jaeger pakken.... kan ook bij de omvormer gewoon.
Nog een punt is natuurlijk de lader van de Lifepo4... daarvoor wordt nu de omvormer gebruikt, de interne lader van de accu is buiten gebruik.
Hoe... en wat... en hoeveel... spinsels.. is deze spanning uit het zonnepaneel juist om de accu te laden.
Er moet een inteligente regelaar komen denk ik... een z.g. MPPT regelaar.
Denk ik... helaas zelf te weinig ervaring met deze materie om exact te kunnen zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » di 9 jul 2019 12:36

RE.gif

Laden gebeurt niet vanuit de omvormer de accu heeft een ingebouwde lader
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Chris » di 9 jul 2019 13:20

RE.gif
Aha.. fout begrepen..

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je de accu ook dmv een zonnepaneel wilt laden.
De koppeling tussen 12 verbruikers en de accu is geen huzarenstukje.
Dat kan vrij simpel met b.v. een relais om een veilige scheiding te houden tussen auto en caravan.
De lifepo4 laden dmv een zonnepaneel..
Ik zou Emergoplus contacten, zij zullen alles weten over dit item, ze hebben de PowerExtreme Accu's en ook zonnepaneel materiaal.
Vast en zeker ook de ervaring om dit safe aan elkaar te verbinden.
https://www.emergoplus.com/
Vraag gewoon... ik ben ook benieuwd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Leo45 » di 9 jul 2019 13:54

RE.gif RE.gif Klopt maar dan zet je de zonneregelaar met de laaduitgang op dezelfde aansluitingen als de 12V voor de rest, de zonneregelaar heeft een ingebouwd laadcircuit.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door scooterandre » di 9 jul 2019 21:44

Hallo,

Even een uitleg over de solar- laadregelaar.
Een laadregelaar zorgt ervoor dat de accu geladen wordt en indien de accu vol is daarmee stopt.
Hoe intelligent deze lader is, heeft niets te maken met MPPT of PWM.
De ene zal de accu konstant op dezelfde eindspanning houden, de ander na een gegeven tijd overgaan op een lagere eindspanning.

PWM of MPPT heeft te maken met de wijze hoe de energie van het zonnepaneel naar de accu wordt doorgegeven.

PWM (Pulse Width Modulation): Hierbij wordt tijdens het laden het zonnepaneel en de accu simpelweg met elkaar verbonden.
Een beetje inefficient, omdat de de spanning van het zonnepaneel omlaag en gelijkgetrokken wordt met die van de accu.

MPPT (Maximum Power Point Tracking): Tijdens het laden wordt voortdurend gekeken bij welke zonnepaneelspanning het meeste vermogen geleverd wordt. Dit vermogen wordt dan omgezet naar de accu met zijn lagere spanning. De stroom die de accu in gaat is dan in de meeste gevallen meer dan de stroom die het zonnepaneel levert.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » di 9 jul 2019 22:20

thumbup.gif knipoog.gif

Geweldig hoe er wordt ingegaan op een vraag, daarin is dit forum uniek. Hoewel ik al 40 jaar reis met caravans is elektriciteit niet mijn sterkste punt. Vervelend is dat het me altijd interesseert, maar als er serieus op wordt ingegaan, gaat het al snel boven mijn pet.

Ik ben op dit moment op vakantie, maar ga na mijn vakantie maar eens in gesprek met Powerextreme, daarvan heb ik naar volle tevredenheid de accu, ze bieden nu ook zonpanelen aan met bijpassende elektronica om aan te sluiten op de accu.

Als ik eruit ben, kom ik er beslist nog eens op terug.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door sindaco » di 9 jul 2019 22:22

hallo Jan

ik heb die stekker niet, maar ik heb alles intern veranderd en ik heb de plus en min van de moveraccu ( 100A ) via een aan uit schakelaar verbonden met de Batt + bij de omvormer.

hier zit normaal gesproken de plus van de auto afkomstig op aangesloten.
ik heb die van de auto afkomt losgehaald van de Batt+ en gebruikt om de mover terug te laten trekken indien de caravan weer achter de auto hangt.

als we nu eens in spanje 230 uitval hebben doet de omvormer geen 12 volt meer leveren en zetten we de schakelaar om zodat het net lijkt of ie weer achter de auto hangt.
intern zal de omvormer als ie weer 230 voeding krijgt het gaan overnemen en dan zetten we de knop weer om tot bij de volgende storing.

staan we eens even zonder stroom dan kan via die knop ( ook als we niet achter de auto hangen ) alles van 12 volt voorzien worden.
staan we onderweg eens op een parking dan is er dus vanuit de auto geen stroom op het 12 volt gedeelte en moeten we de knop tussen accu en omvormer alleen even aanzetten zodat alles ( pompjes lampjes toilet en alles wat het maar op 12 volt doet ) kan werken.

ik denk dat een lader van het zonnepaneel toch onafhankelijk van een stroomkabel naar de Batt+ gewoon zijn werk kan doen en de moveraccu vol kan laden of bij kan laden.

gr john


Ps anders bouwen we dat volgend jaar maart in pineda thumbup.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door sindaco » di 9 jul 2019 22:23

uiteraard met een zekering vlak bij de accu RE.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » di 9 jul 2019 22:27

RE.gif
Ik snap wat je schrijft, maar in jouw verhaal wordt het zonpaneel alleen gebruikt voor het laden van de accu en de accu wordt alleen gebruikt als de 230volt ansluiting in storing is. Maar ik zou eigelijk voornamelijk alle 12 volt stroomverbruikers 24/7 vanaf de accu willen voeden

Zoals het er nu naar uitziet zijn wij pas in maart 2020 weer in Pineda.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door sindaco » di 9 jul 2019 22:31

dat kan ook, maar dan sluit je de plus en min van de accu niet aan op de Batt+ bij de omvormer, maar op alle uitgaande 12 volt kabels die de omvormer verlaten.

of middels een schakelaar die kiest tussen 12 volt van de omvormer of 12 volt van de moveraccu ( die dan door de zonnecel geladen wordt).

die uitgaande 12 volt kabels van de omvormer zul je dan even moeten opsporen en vanuit de accu vorzien van plus en min voeding.

wel zul je dan die kabels los moeten trekken van de omvormer om ze te koppelen aan de mover accukabels of met een schakelaar dit realiseren
Laatst gewijzigd door sindaco op di 9 jul 2019 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Jan Br » di 9 jul 2019 22:32

thumbup.gif thanks
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”