EZ Wi-FI v5

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » zo 2 jun 2019 22:33

Misschien was mijn setup dan verouderd want ondanks DD-WRT werkte het niet.

Maar dat is iets dat jij en ik kunnen instellen.
Niet iedereen heeft twee routers klaar staan (en wil 2 stopcontacten opofferen ;)).

Een apparaat zoals de EZ Wi-Fi, Alfa R36 of een van de vele anderen, maakt het voor de mensen eenvoudig om dit te doen.
Daar zit in mijn ogen de kracht en meerwaarde van zo'n apparaat in.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door vikingpirate » zo 2 jun 2019 22:41

RE.gif

Kan kloppen alleen koste mij deze twee router op marktplaats 20 euro samen DDWRT is gratis, stopcontact stekker doos 2 euro. laten we zeggen 25 euro dan ben je echt wel klaar. Ik heb toen ook een Alfa r36 gekocht, maar deze optie die bestaat al heel lang en kost echt bijna niks.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door Scout15 » ma 3 jun 2019 14:10

RE.gif Zelf in het bezit van een v4. Wat mij betreft zijn geld meer dan waard. Het gemak waarmee een leek dit apparaat werkend kan krijgen is in één woord geweldig. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » ma 3 jun 2019 20:15

Ik heb nog een reactie van de leverancier gehad op enkele opmerkingen die ik naar hen geuit had.
Ik neem deze even integraal over.
The 2.4Ghz radio specifications on the V5 is the same on the V4, so we are not going to boast about any special performance. However;

1. In 2018/2019, there is noticeably an increase of hotspot operators upgrading their devices to 5Ghz. So when there is a clear line of sight, the V5 has the upper advantage against other users vying for the 2.4Ghz, because those other users simply cannot join on the 5Ghz due to range and obstacles. The V5, has 30dBm on the 5Ghz radio, so obviously has the advantage.

2. On the V4, when you joined to a remote hotspot on 2.4Ghz for example at 20mbps. Because it is a single radio repeater, the bandwidth is halved for the distribution to private network, so the effective bandwidth is only 10mbps. On the V5, when you join to a remote hotspot on 2.4Ghz for example at 20mbps. And considering all your connecting clients in the private network have 5Ghz capabilities and connected to the V5 on the 5Ghz, you minimized the 2.4Ghz to be halved and can enjoy the 20mbps directly from the hotspot. for example.
Punt 2 vind ik wel interessant, die had ik nog niet getest.
Verbindt de v5 aan het 2.4 GHz netwerk van de camping en verdeel het signaal verder naar je eigen apparaten over 5 GHz.

Die ga ik nog even uitproberen :D
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door vikingpirate » ma 3 jun 2019 20:49

RE.gif
Dat maakt je internet snelheid niet sneller juist trager, als het mogelijk is beter een 5ghz oppakken en dan op 5ghz weer uitzenden.
Dat doe ik nu ook met mijn routers.
Verder het oppakken en weer verzenden kost je ook bandbreedte omdat je aparaart tergelijk moet zenden en ontvangen, en dan nog een keer om je eigen netwerk uit te zenden dus zal het trager worden.

2, Welke leverancier heeft jou dit apparaat in test gegeven ben wel benieuwd wat de specificaties zijn op hun website.
Zou je url willen delen heel graag.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » ma 3 jun 2019 21:11

RE.gif

De snelheid van 5 GHz is hoger dan die van 2.4 GHz, dat klopt.
De 2.4 GHz snelheid die je binnenkrijgt gaat ook over je 5 GHz verbinding naar buiten.
Dus je verbinding op de 5 GHz is langzamer dan je theoretisch kan halen.

Maar als je met 1 zender/ontvanger ontvanger werkt, dan kan die niet de maximale snelheid behalen.

En je moet niet vergeten dat we het hier over een alles-in-1 product hebben dat min of meer plug-and-play is en niet iets waar je (al dan niet op voorhand) iets moet configureren.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » ma 3 jun 2019 21:12

fortissimo schreef:
ma 3 jun 2019 21:11
RE.gif

De snelheid van 5 GHz is hoger dan die van 2.4 GHz, dat klopt.
De 2.4 GHz snelheid die je binnenkrijgt gaat ook over je 5 GHz verbinding naar buiten.
Dus je verbinding op de 5 GHz is langzamer dan je theoretisch kan halen.

Maar als je met 1 zender/ontvanger ontvanger werkt, dan kan die niet de maximale snelheid behalen.

En je moet niet vergeten dat we het hier over een alles-in-1 product hebben dat min of meer plug-and-play is en niet iets waar je (al dan niet op voorhand) iets moet configureren.
Ik weet niet of ik hun URL mag delen van de mods.
Het is bestaat uit alle letters uit de titel +.eu
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » ma 3 jun 2019 21:55

Nog even getest.

Laptop verbonden met v5 op 5 GHz.
v5 verbonden met AP op 2.4 GHz : 50 Mbps
v5 verbonden met AP op 2.4 GHz en 5 GHz : 111 Mbps
v5 verbonden met AP op 5 GHz : 90 Mbps

Laptop verbonden met v5 op 2.4 GHz.
v5 verbonden met AP op 2.4 GHz : 20 Mbps
v5 verbonden met AP op 2.4 GHz en 5 GHz : 24 Mbps
v5 verbonden met AP op 5 GHz : 26 Mbps

Laptop verbonden met eigen netwerk op 5 GHz : 150 Mbps
Dit is trouwens al erg laag op mijn GSM haal ik 350 Mbps (en soms zelfs de volle 500 ;))
Laptop hierna nog een keer getest met een andere browser en opeens 262 Mbps.

Wat zou het toch fijn zijn als niemand gebruik maakte van Internet behalve ik ;)

Het was even zoeken hoe ik kon verbinden met een specifiek type netwerk (2.4/5).
Het werkt exact hetzelfde als bij mijn eigen router. Beiden hebben een identiek SSID waardoor je apparaat zelf de juiste type verbinding kiest.
Wil je zelf kiezen, dan moet je beide SSID's anders noemen.

Het SSID verander ik eigenlijk altijd al als eerste omdat ik een duidelijk herkenbare naam voor mijzelf wil hebben en als je meerdere ez@... ziet dan moet je op je apparaat zelf gaan kijken welke het ook alweer was ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door vikingpirate » ma 3 jun 2019 22:03

Of ben je zelf de leverancier van het product want wat is mis met hun url is toch vrij.

Ruikt een beetje naar indirecte reclame maken, waar in je vorige topic ook over werd gesproken.
Laat maar zitten de informatie hoef ik niet meer te krijgen als alles zo duister moet gaan, ik trek mij treug met mijn eigen setup open en eerlijk.
Trekker met sleurhut

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » ma 3 jun 2019 22:16

RE.gif

Als je even het draadje had doorgelezen dan had je ook gelezen dat ik vorig jaar ook een review had geschreven over de vorige versie.
En daarin had je kunnen lezen hoe ik aan het apparaat gekomen was.

Voor wat betreft het URL.
Dit forum heeft hier specifieke spelregels over, juist om reclame te voorkomen.
Ik heb even hoofdstuk 6 van de spelregels nagelezen en ik denk dat ik het url in dit geval wel mag plaatsen.

Code: Selecteer alles

Het is wel toegestaan om in de beantwoording op een topic een verwijzing te maken naar een website indien hier informatie is te vinden die van belang is voor de beantwoording 
Als het toch niet mag hoor ik het graag van de Modjes.


Link verwijderd.

Het is geen antwoordt op een vraag. Je bent het onderwerp zelf begonnen, net als bij het eerste test verhaal. Daarnaast heeft het helemaal niet met een caravan forum te maken en hoort het hier eigelijk niet thuis.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: EZ Wi-Fi v5

Bericht door Peerke » di 4 jun 2019 21:19

Is een upgrade van EZ-wifi v4 naar v5 mogelijk ?

MVG, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » wo 5 jun 2019 10:09

RE.gif

Ik denk van niet.
Er zit andere hardware in (voor de 5 GHz) en er zitten 2 extra antenne aansluitingen op.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » zo 1 sep 2019 21:39

Terug van drie weken camping waarbij ik de EZ Wi-Fi v5 heb kunnen testen.
Althans... heb proberen te testen.

De WiFi op de camping was helaas niet om over naar huis te schrijven, sterker nog ik mocht blij zijn als ik naar huis kon schrijven over die verbinding.
We kregen 1 code voor twee apparaten en de tweede hebben we op de telefoon van onze zoon gezet zodat hij Pokemon Go kon spelen over de hele camping.
Hij heeft bijna de hele vakantie 4G gebruikt (althans.... we zagen vaker 3G, H (= 3,5) of H+ (= 3,75) dan 4G staan op onze KPN-abonnementen).

Maar terug naar de v5.
Omdat ik thuis het een en ander had lopen experimenteren met verbindingen ed. moest ik het apparaat nu eerst resetten.
Dit lukte echter niet in 1 keer. Ik heb uiteindelijk op de website moeten zoeken naar een oplossing om het apparaat terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.
Jammer dat een simpele reset niet lukte, goed dat er wel informatie op de website staat. Het is echter wel zoeken, het werkwijze was te vinden als antwoord op een FAQ. Persoonlijk heb ik liever een antwoord via een beknopte handleiding.

Na de reset heb ik het de antennes aan het apparaat gekoppeld.
Ik heb het apparaat in de hoek van de caravan gezet met twee omnidirectionele dual-band antennes direct aan het apparaat en de twee omnidirectionele 5 en 2.4 GHz antennes heb ik aan de zijstang van de voortent geklemd met de bijgeleverde klemmen.
In mijn geval ben ik heel erg tevreden over deze klemmen. Zuignappen en magneten werken niet in/aan/bij onze caravan, de klemmen waren dus een geweldige uitkomst.

De draden aan de antennes zijn stevig maar niet dik of stug, hierdoor was het dus mogelijk om gewoon het raam dicht te doen en/of de rollo's te gebruiken.

Tot mijn grote verbazing kon ik met de camping verbinden op beide frequenties, zowel 5 als 2.4 GHz waren beschikbaar.
Ondanks het feit dat beide frequenties een eigen MAC-adres hadden (deze kan je trouwens wel met de hand aanpassen en zelfs dupliceren) kon ik verbinden met de v5 op beide frequenties. Dit kon ik ook op het toestel van mijn zoon. Een extra toestel verbinden lukte niet, hierbij kreeg ik de opmerking dat het aantal apparaten bereikt was. Ik ben hierdoor wel nieuwsgierig geworden hoe men controleert met welk toestel je verbinding maakt, het gaat niet op MAC-adres.

Zoals ik al eerder schreef was helaas de kwaliteit van Internet op de camping slecht.
De meeste tijd hebben we gebruik gemaakt van het GSM-netwerk, al dan niet via een ander telefoontoestel.
Zelfs in de laatste week toen het veel rustiger was, was de verbinding eigenlijk alleen 's nachts een beetje te gebruiken.
Maar dan nog was de snelheid ver onder de maat. Een voorbeeld van een meting is ping 356 ms, dl 407 Kbps, ul 428 Kbps. Dit was afgelopen zondag om 21:57 uur.
Dit lag dus niet aan de v5 maar echt aan de WiFi van de camping.

Het kwam helaas ook regelmatig voor dat de WiFi niet meer te vinden was.
In de eerste week zouden er 2 langdurige storingen zijn geweest, later heb ik maar niet meer gevraagd of er problemen met de WiFi waren.

Het signaal van de v5 zelf was wel goed. Ik heb diverse malen de WiFi op mijn toestel uit moeten zetten omdat mijn toestel toch met de v5 verbond terwijl ik al ruim 100 meter verder was (zojuist nagemeten op Google Maps ;)).

Helaas heb ik deze keer geen kwaliteitstest voor het echte gebruik met de v5 kunnen doen.
Het signaal om zelf met de v5 te verbinden was goed sterk, dat is het enige dat ik echt heb kunnen testen.

Verbeterpunten
Ondanks dat ik de v5 niet volledig heb kunnen benutten heb ik wel een paar dingen gezien die in mijn ogen nog beter zouden kunnen.

1)
Wat ik een verbeterpunt zou vinden is dat je ergens kan zien hoe je verbindingen loopt.
Camping 2.4 -> toestel 2.4
Camping 2.4 -> toestel 5
Camping 5 -> toestel 5
Camping 5 -> toestel 2.4

Als je zowel ontvangt als verbindt op dezelfde frequentie dan wordt je verbinding gedeeld.
Zit je op twee verschillende frequenties dan heb je de optimale snelheid.
Persoonlijk zou ik dan voor een verbinding op 2.4 GHz kiezen zodat de verbinding met de camping het sterkste is en voor de apparatuur een verbinding op 5 Ghz.

2)
Sortering van de gevonden accesspoints. Ik kon er geen wijs uit. Het stond niet op SSID, kanaal of signaalsterkte. Elke keer als ik opnieuw moest verbinden was het zoeken naar de beste verbinding.

3)
Het is een paar keer voorgekomen dat ik na verbinden met de v5 niet op het beheerscherm kon komen. Ik zou in een verkeerde IP-range zitten.
Vreemd genoeg was mijn IP-adres echt in de range die aangegeven erd en gaf mijn toestel ook aan dat ik met de v5 verbonden was. Misschien een bug in het detectiescherm?

Verder heb ik eigenlijk niets aan te merken op het apparaat.
Het is compact en doet wat het moet doen.
Ik heb wel een tip voor de mensen die graag in het donker slapen... plak een stukje tape over het ledje, hij is heel fel. ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door wolf » zo 1 sep 2019 22:07

Al interessertheme, het is mij allemaal veel te technisch en heb als Dummy 1 vraag:
Wat is de eigenlijke bedoeling van al deze apparaten?
met meerdere toestellen dezelfde verbinding gebruiken of...?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » zo 1 sep 2019 22:18

RE.gif
Yep.

Je verbindt met het apparaat met de WiFi van de camping en vervolgens kan je met meerdere toestellen verbinding maken met het apparaat zelf.
Je kan het ook gebruiken om het ontvangen signaal van de camping te versterken zodat je een betere verbinding hebt.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

rdoorn
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 3 mar 2019 21:08

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door rdoorn » za 28 sep 2019 21:12

ik heb van de zomer ook van de EZ wifi v5 gebruikt op een aantal campings.
het valt of staat met de aangeboden wifi op de camping.
De eerste camping was de wifi niet berekend op het aantal gasten. De IP nummers (+- 250) waren vaak op, dan wil ook de EZ niet verbinden. Door de router als het eindelijk een ip-adres te pakken had deze zo lang mogelijk vast proberen te houden, was er soms toch wifi.
De volgende camping was er alleen wifi op het terras en was er op onze plek geen bereik met je mobiel. Met de goede antenne op het dak van de caravan was er op onze plek toch prima bereik.
De volgende camping was prima bereik, maar je kreeg vouchers voor 2 uur internet per device. met de EZ kun je dan toch met 4 devices op internet. Hier was de snelheid tijdens de netflix en journaal tijd niet vooruit te branden, maar verder was het prima.
De laatste camping had prima wifi en was de EZ niet echt nodig maar was gewoon makkelijk omdat je de caravan wifi al op de telefoons al was ingesteld.

Prima apparaat dat voor mij extra mogelijkheden biedt om alles uit de wifi verbinding te halen dat er in zit. Het is soms wel wat onduidelijk hoe je de verbinding actief moet maken, doordat je telefoon verkeerde ip nummers krijgt. Niet voor iedereen geschikt.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » zo 29 sep 2019 21:29

RE.gif
"Het is soms wel wat onduidelijk hoe je de verbinding actief moet maken, doordat je telefoon verkeerde ip nummers krijgt."

Dat snapte ik eerst ook niet, maar dat bleek aan mijn toestel te liggen.

Als ik wel een WiFi-verbinding had, maar hier geen Internet-verbinding op had, dan werd mijn 4G ook actief.
Het WiFi-icoon gaf wel het netwerk aan, maar ik had voor mijn data toch echt 4G in gebruik. En dan klopt het IP niet.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door fortissimo » zo 29 sep 2019 21:31

RE.gif
"Het is soms wel wat onduidelijk hoe je de verbinding actief moet maken, doordat je telefoon verkeerde ip nummers krijgt."

Dat snapte ik eerst ook niet, maar dat bleek aan mijn toestel te liggen.

Als ik wel een WiFi-verbinding had, maar hier geen Internet-verbinding op had, dan werd mijn 4G ook actief.
Het WiFi-icoon gaf wel het netwerk aan, maar ik had voor mijn data toch echt 4G in gebruik. En dan klopt het IP niet.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: EZ Wi-FI v5

Bericht door mrbullmastiff » zo 29 sep 2019 22:33

Ik gebruik sinds twee jaar een Mifi router van Netgear, dat bevalt me tot nu toe prima. Op de campings waar ik de afgelopen jaren ben geweest was de Wifi altijd traag en vaak ook duur.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”