Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Hallo allemaal,
Deze zomer zullen wij (als de levertijd meevalt) onze Troll 540GT gaan trekken met een C5 Aircross (1.6ltr 180Pk 8traps aut.)
We rijden nu met een Subaru Forester uit 2009 met 4 traps automaat. De Forester rijdt comfortabel met de caravan maar de ouderwetse automaat is een nadeel van deze auto.
Nu zie in in de specs van Citroën een vreemd verschijnsel; de auto die wij besteld hebben mag een max kogeldruk hebben van 64kg terwijl de 130 pk benzine uitvoering slechts 54kg mag hebben.
Ik zou toch zeggen dat de carrosserie en bevestiging van de trekhaak bij beide auto's hetzelfde is en daarom de kogeldruk dat ook kan zijn.
Waarom is dat verschil te verklaren? En kan de kogeldruk enigszins overschreden worden?
Ik rijd met mijn huidige combinatie met 80/85kg terwijl Eriba 70 voorschrijft, en heb de ervaring dat dat een stabiele combinatie oplevert.
Caravantrekker.nl geeft ook aan dat de kogeldruk een stabiliteits-probleem kan opleveren (+11%).
Erg benieuwd wat jullie hiervan denken.
Groeten, Jurgen.
Deze zomer zullen wij (als de levertijd meevalt) onze Troll 540GT gaan trekken met een C5 Aircross (1.6ltr 180Pk 8traps aut.)
We rijden nu met een Subaru Forester uit 2009 met 4 traps automaat. De Forester rijdt comfortabel met de caravan maar de ouderwetse automaat is een nadeel van deze auto.
Nu zie in in de specs van Citroën een vreemd verschijnsel; de auto die wij besteld hebben mag een max kogeldruk hebben van 64kg terwijl de 130 pk benzine uitvoering slechts 54kg mag hebben.
Ik zou toch zeggen dat de carrosserie en bevestiging van de trekhaak bij beide auto's hetzelfde is en daarom de kogeldruk dat ook kan zijn.
Waarom is dat verschil te verklaren? En kan de kogeldruk enigszins overschreden worden?
Ik rijd met mijn huidige combinatie met 80/85kg terwijl Eriba 70 voorschrijft, en heb de ervaring dat dat een stabiele combinatie oplevert.
Caravantrekker.nl geeft ook aan dat de kogeldruk een stabiliteits-probleem kan opleveren (+11%).
Erg benieuwd wat jullie hiervan denken.
Groeten, Jurgen.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Re: Citroën C5 Aircross.
Waarschijnlijk houdt Citroën gewoon een percentage aan van het maximaal geremd trekgewicht.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Citroën C5 Aircross.
Ik zou niet benauwd zijn de kogeldruk met 10kG te overschrijden, maar omdat ik niet weet waarom deze beperkt is tot 64kG zou ik er geen 20kG overheen gaan.
Ignorance is a blessing, maar dat geldt niet altijd.
Ignorance is a blessing, maar dat geldt niet altijd.
Re: Citroën C5 Aircross.
Ik heb nog wat andere types vergeleken en het lijkt er idd op dat Citroën +/- 25% van het trekgewicht berekend en dat opgeeft als kogeldruk.
Ik ga denk ik op ongeveer 75kg zitten en dan eens beoordelen hoe de combinatie aanvoelt.
Groeten, Jurgen & Marjon.
Touring Troll 540GT, Forester.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Re: Citroën C5 Aircross.
25% lijkt mij wat veel?
Denk meer richting 3% of zo.
Denk meer richting 3% of zo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Citroën C5 Aircross.
Erg veel te veel zelfs, ik zat met mijn hoofd totaal ergens anders blijkbaar.
Het is 4%
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Re: Citroën C5 Aircross.
Toevallig net even proef gereden in de C5 aircross 180 pk aut.
Rijdt heerlijk, maar die lage kogeldruk....? Ik haak gelijk af.
De fabrikant weet toch dat deze, wat forse wagens, ook veel gebruikt worden om aanhangers te trekken?
Onze KIP heeft van zichzelf al een hoge kogeldruk van 85 kg.
Was recent ook naar een RAV4 AWD aan het kijken, deze is niet erg stabiel bij uitwijkproef, ook geen kandidaat. Jammer.
https://youtu.be/j3qrCNR4U9A
Kom waarschijnlijk weer bij Volvo uit, wat een straf.
Rijdt heerlijk, maar die lage kogeldruk....? Ik haak gelijk af.
De fabrikant weet toch dat deze, wat forse wagens, ook veel gebruikt worden om aanhangers te trekken?
Onze KIP heeft van zichzelf al een hoge kogeldruk van 85 kg.
Was recent ook naar een RAV4 AWD aan het kijken, deze is niet erg stabiel bij uitwijkproef, ook geen kandidaat. Jammer.
https://youtu.be/j3qrCNR4U9A
Kom waarschijnlijk weer bij Volvo uit, wat een straf.
Re: Citroën C5 Aircross.
Door langere levertijd dan verwacht hebben wij onze vakantie nog met de Subaru doorgebracht.
Vlak na de vakantie hebben we de Citroën op kunnen halen en de caravan naar de stalling gebracht ermee.
De caravan was natuurlijk niet beladen en daardoor was de kogeldruk slechts ongeveer 55 kg. Ik heb een route uitgekozen naar de stalling over wisselende wegen, provinciaal, snelweg en polder en dijkweggetjes.
Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was van de stabiliteit van de combinatie. De Troll ligt erg rustig achter de auto, en inhalende vrachtauto's en touringcars gaven totaal geen reactie op de combinatie. Ook in lange doordraaiende bochten de snelweg op en af voelde de combinatie erg stabiel.
Hobbels en slecht wegdek werden aan de Forester altijd storend doorgegeven (zeker onbeladen), en dit voelde in de C5 ook prima aan.
Al bij al was de eerste indruk erg positief en kunnen wij niet wachten om langer op pad te gaan met deze combinatie.
Vlak na de vakantie hebben we de Citroën op kunnen halen en de caravan naar de stalling gebracht ermee.
De caravan was natuurlijk niet beladen en daardoor was de kogeldruk slechts ongeveer 55 kg. Ik heb een route uitgekozen naar de stalling over wisselende wegen, provinciaal, snelweg en polder en dijkweggetjes.
Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was van de stabiliteit van de combinatie. De Troll ligt erg rustig achter de auto, en inhalende vrachtauto's en touringcars gaven totaal geen reactie op de combinatie. Ook in lange doordraaiende bochten de snelweg op en af voelde de combinatie erg stabiel.
Hobbels en slecht wegdek werden aan de Forester altijd storend doorgegeven (zeker onbeladen), en dit voelde in de C5 ook prima aan.
Al bij al was de eerste indruk erg positief en kunnen wij niet wachten om langer op pad te gaan met deze combinatie.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: Citroën C5 Aircross.
Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: Citroën C5 Aircross.
Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: Citroën C5 Aircross.
Sorry, twee keer gepost.
Re: Citroën C5 Aircross.
RE.gif
die had je gewoon kunnen wissen, rechtsboven op het kruisje klikken....
die had je gewoon kunnen wissen, rechtsboven op het kruisje klikken....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Citroën C5 Aircross.
Je hebt gelijk, de combinatie was heel stabiel met deze kogeldruk.Den Adriaan schreef: ↑ma 26 aug 2019 15:05Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.
Het is alleen dat bijna iedereen roept dat een hoge kogeldruk beter is, daar heb ik mij een beetje door laten beïnvloeden. Blijkbaar is dat niet altijd nodig.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.
Re: Citroën C5 Aircross.
RE.gif
Nee zeker is dat niet altijd nodig. Maar soms is het wel beter. Je wordt hier echter vaak weggehoond als je de "zogenaamde algemene regel" niet volgt. En dat is in mijn ogen volkomen onterecht.
Neemt niet weg dat je met 65 kg op 60 gewoon veilig onderweg bent. Die speling heeft de kogel wel.
Maar doe vooral waar je jezelf goed en zeker bij voelt.
Nee zeker is dat niet altijd nodig. Maar soms is het wel beter. Je wordt hier echter vaak weggehoond als je de "zogenaamde algemene regel" niet volgt. En dat is in mijn ogen volkomen onterecht.
Neemt niet weg dat je met 65 kg op 60 gewoon veilig onderweg bent. Die speling heeft de kogel wel.
Maar doe vooral waar je jezelf goed en zeker bij voelt.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Citroën C5 Aircross.
Denk dat iedere auto goed rijdt met een troll erachter.
Maar goed dat hij bevalt de auto.
Oh ja, alle suv zijn op de uitwijkproef wat minder dan gewone lage auto's en
tevens gebeurt dat op snelheden waar de gewone man ver van weg blijft.
Eric
Maar goed dat hij bevalt de auto.
Oh ja, alle suv zijn op de uitwijkproef wat minder dan gewone lage auto's en
tevens gebeurt dat op snelheden waar de gewone man ver van weg blijft.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Citroën C5 Aircross.
Er is een trekhaak leverbaar voor de C5 Aircross met een kogeldruk van 80 kg.
Re: Citroën C5 Aircross.
Maar dan bepaald de auto of je ook tot 80kg kan gaan. Het laagste getal is in deze leidend.HuubM schreef:Er is een trekhaak leverbaar voor de C5 Aircross met een kogeldruk van 80 kg.
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: Citroën C5 Aircross.
RE.gif
Dat heeft er niets mee te maken. De auto bepaalt in dezen niets. Als de trekhaaak voor 80 kg gehomologeerd is mag dat er op.
Als Citroën hun trekhaak op 60 kg homologeerd mag er 60 kg op. Maar als bijv Brink hun trekhaak voor de Citroën op 80 kg laat homologeren mag er dus 80 kg op de haak.
Dat heeft er niets mee te maken. De auto bepaalt in dezen niets. Als de trekhaaak voor 80 kg gehomologeerd is mag dat er op.
Als Citroën hun trekhaak op 60 kg homologeerd mag er 60 kg op. Maar als bijv Brink hun trekhaak voor de Citroën op 80 kg laat homologeren mag er dus 80 kg op de haak.
Re: Citroën C5 Aircross.
Nee hoor, laagste gewicht is leidend.
Mooi verwoord door Bert en Menno.
https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php
Mooi verwoord door Bert en Menno.
https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Citroën C5 Aircross.
RE.gif
Nee. Als een Trekhaak door (bijvoorbeeld) Brink is gehomologeerd voor 80 kg kogeldruk mag er 80 kg op!
Het gaat hier om de Trekhaak Homologatie!!!!
Daar heeft Citroen met zijn eigen 60 kg Homologatie voor de eigen trekhaak niets meer mee te maken!!!.
Menno heeft het in dit geval fout.
Nee. Als een Trekhaak door (bijvoorbeeld) Brink is gehomologeerd voor 80 kg kogeldruk mag er 80 kg op!
Het gaat hier om de Trekhaak Homologatie!!!!
Daar heeft Citroen met zijn eigen 60 kg Homologatie voor de eigen trekhaak niets meer mee te maken!!!.
Menno heeft het in dit geval fout.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op zo 22 sep 2019 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Citroën C5 Aircross.
Citroen homologeert niet een trekhaak. Zij homologeren de auto.
En dat is dus leidend.
En dat is dus leidend.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Re: Citroën C5 Aircross.
Elke trekhaak moet gehomologeerd worden. Dus ook Citroën moet zijn eigen trekhaak aan de auto Homologeren.
En dat is VOOR HUN EIGEN trekhaak leidend. Een auto heeft geen eigen kogeldruk.
En dat is VOOR HUN EIGEN trekhaak leidend. Een auto heeft geen eigen kogeldruk.
Re: Citroën C5 Aircross.
Die trekhaak voor de C5 kan tegelijk ook gehomologeerd zijn voor een Peugeot 3008 (ik noem maar iets) daar mag hij dan ook onder.Volvodriver schreef: ↑zo 22 sep 2019 21:39RE.gif
Nee. Als een Trekhaak door (bijvoorbeeld) Brink is gehomologeerd voor 80 kg kogeldruk mag er 80 kg op!
Het gaat hier om de Trekhaak Homologatie!!!!
Daar heeft Citroen met zijn eigen 60 kg Homologatie voor de eigen trekhaak niets meer mee te maken!!!.
Menno heeft het in dit geval fout.
Als die 3008 wel 80 kilo kogeldruk mag hebben heeft die Peugeot rijder mazzel.
Ik ga Menno er verder niet over benaderen hoor
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Citroën C5 Aircross.
Volvodriver heeft gelijk. Laat ik nou een Citroendealer zijn dus kan je ervanuit gaan dat ik ook wel weet wat ik doe. De C5 mag gewoon 80 kg op de kogel hebben.
In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum.
https://caravantrekker.nl › info › ko...
Kogeldruk - Caravantrekker.nl
In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum.
https://caravantrekker.nl › info › ko...
Kogeldruk - Caravantrekker.nl
Re: Citroën C5 Aircross.
Toch vreemd om aan te raden het advies van Citroen in deze te negeren zonder te begrijpen waarop dat advies gebaseerd is.
Dat zou een dealer toch niet moeten doen?
Zojuist van de Citroen website gehaald:
Dat zou een dealer toch niet moeten doen?
Zojuist van de Citroen website gehaald: