Caravan versus camper

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Ik heb gekozen voor de caravan:

1. vanwege het kostenaspect
6
8%
2. vanwege de voordelen van de caravan
65
82%
3. omdat dit nu beter bij me past, maar later koop ik een camper.
8
10%
 
Totaal aantal stemmen: 79

Borre

Caravan versus camper

Bericht door Borre » zo 19 aug 2007 20:35

Het lijkt wel of de camper in Nederland aan populariteit wint.
Wat ik me afvraag; wie ziet de camper als het ultieme kampeermiddel?
Zelf heb ik ook serieus overwogen om een camper te kopen in plaats van een caravan. Alles afwegende toch gekozen voor de caravan. Achteraf heb ik van deze keuze beslist geen spijt gehad en zie vooral voordelen van de caravan t.o.v. camper. Een belangrijke reden om nu geen camper te kopen is het besluit van de Europese Unie in 2006 om de BPM in Europa op termijn af te schaffen. Dit zou een behoorlijk waardeverlies van de toch al snel afschrijvende nieuwe campers kunnen betekenen.

Wat is jullie idee over de voor- en nadelen van de caravan/camper ten opzichte van elkaar? Hebben jullie ooit de aanschaf van een camper overwogen? Veel nieuwe camperaars zijn ex-caravanners. Gaan jullie ooit nog overstappen

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Jacqueline

Re: Caravan versus camper

Bericht door Jacqueline » zo 19 aug 2007 21:33

Voor ons, man, vrouw en vier honden, is een camper echt niet geschikt. Mijn ouders en mijn zusje hebben beiden een camper. Omdat ik lichamelijk een handicap heb moeten er minimaal twee rolstoelen mee. Onze vier honden mogen niet in de caravan omdat de honden in een mum van tijd de caravan ombouwen tot een smerige kennel. Onze honden zullen niets vernielen maar als ze smerig en nat terugkomen van een wandeling kunnen ze echt niet een caravan in een waar wij zuinig op zijn. Ze gaan dan de voortent in of in de bus.

Als mijn ouders boodschappen willen doen met de camper dan moet alles weer goed vast staan voordat ze kunnen vertrekken. Ook moeten ze altijd duidelijk aangeven dat hun camping plek al gereserveerd is anders zijn er altijd wel mensen bereid om op hun mooie plek te gaan staan.
In het verleden hadden mijn ouders een prachtige grote luxe camper. Met het parkeren in de stad was dit echt een ramp en voor de smalle berg weggetjes, waar mijn ouders zo van houden, was de camper vaak te breed om ontspannen te kunnen rijden. Ze hebben de luxe camper in geruild voor een Citroën Jumper en nu is het gewoon Spartaans kamperen. Het enige voordeel van hun camper is dat er geen sleurhut aanhangt. Voor mijn vader en moeder is dat de enige reden waarom ze rondrijden met een camper.

Groetjes Jac

Andre Chateau

Bericht door Andre Chateau » zo 19 aug 2007 21:44

Het kamperen met een camper lijkt mij niet echt handig.
iedere keer het hele span afbreken en opbouwen als je bv
naar de winkel gaat of een dagje uit.
Dan is de 2e auto bijna een verplichting om mee te nemen.
Daarbij lijkt het me ook niet handig om met z'on groot ding te
manouvreren in een drukke stad , om over de grootte van parkeerplaatsen maar te zwijgen.
Tuurlijk zitten er aan een camper ook veel voordelen tegenover de caravan dat zal ik niet ontkennen.
Nee , geef mij maar een sleurhut die je op z'n plaats zet en toch de vrijheid heb om te gaan en te staan waar je maar wilt met de auto.
Ieder z'n kampeermiddel waar hij zich prettig in voelt zal ik maar zeggen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 19 aug 2007 23:44

Mwa, met een grote camper rijden is geen probleem. Ook het boodschappen doen niet, want dat doe je onderweg.
Het probleem is, dat je vaker op steen staat te kamperen, dan op gras en daarom heb ik een caravan gekozen...

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 20 aug 2007 19:18

Voordat we deze caravan kochten zijn we jaren met de camper van mijn ouders op stap geweest...

Om te reizen is het gewoonweg een ideaal vervoermiddel...de kid's kunnen lekker aan hun tafeltje spelen en ook voor moeders was het lekker relaxed reizen...

Toch hebben we, na jaren besloten om toch maar een caravan te kopen omdat je met een camper op de plaats van bestemming zo gebonden bent.....je kunt eigenlijk nergens naartoe....of je moet een auto huren...of je moet je hele zaakje inpakken en dan ergens naartoe rijden......en dan maar hopen dat er niet in je camper is ingebroken als je dan terugkomt ....ondanks een superdeluxe alarminstallatie :?

Maar goed, Dat was dus onze ervaring....

Mijn ouders hebben de camper nog steeds en zijn er reuze trots mee :D
Zij gebruiken 'm ook veel anders dan wij dat toen deden.
Vorige week zijn ze ermee naar het Spree-wald in Duitsland geweest en op dit moment zijn ze ook weer weg (naar de Moesel) en ze zijn dan op deze plek en dan weer op een andere plek.....
Da's weer het gemak van zo'n ding..... 8)

Ik kan het niet laten........dus hier een fototje van beiden gebroederlijk naast elkaar :D

Afbeelding
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » ma 20 aug 2007 19:21

ziet er goed uit stoekie

maar zal ook maar even antwoord geven, misschien wanneer ik 65 ben en fietsen leuk ga vinden, want je doet dan toch meer op de fiets, ik ga nadenken over een camper, maar nu nog niet hoor.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 20 aug 2007 19:24

diesel schreef:ziet er goed uit stoekie

maar zal ook maar even antwoord geven, misschien wanneer ik 65 ben en fietsen leuk ga vinden, want je doet dan toch meer op de fiets, ik ga nadenken over een camper, maar nu nog niet hoor.
idd......mijn ouders (trouwens pas 62 8) ) nemen ook altijd de fietsen achterop mee :lol: :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 20 aug 2007 19:34

Iedereen hier denkt teveel in combinatie met campings.
Met een camper mijd je campings en sta je zoveel mogelijk vrij.
Dat maakt, dat je manier van leven anders wordt dan je met de caravan gewend was.
Dat houdt ook in, dat boodschappen doen en dingen bezichtigen gewoon onderweg plaatsvinden. Er is ook geen "plaats van bestemming", maar wel een te bezoeken en te doorkruisen gebied.

Wie op campings wil staan, is beter af met een caravan. Wie voortdurend wil doortrekken en zwerven, heeft iets aan een camper.

Borre

Bericht door Borre » ma 20 aug 2007 19:58

Iedereen hier denkt teveel in combinatie met campings.
Ik zie toch heel veel campers op campings...

Swift

Bericht door Swift » ma 20 aug 2007 20:43

Je kan ze niet vergelijken,het is gewoon een andere manier van kamperen.Een caravan is bedoelt om een langere tijd op een vaste plaats te staan,normaal gezien dan toch.Een camper is bedoelt om mee rond te reizen.2 max 3 dagen op dezelfde plaats en dan verder,zo simpel is het.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 20 aug 2007 21:27

swift schreef:Je kan ze niet vergelijken,het is gewoon een andere manier van kamperen.Een caravan is bedoelt om een langere tijd op een vaste plaats te staan,normaal gezien dan toch.Een camper is bedoelt om mee rond te reizen.2 max 3 dagen op dezelfde plaats en dan verder,zo simpel is het.
Helemaal mee eens :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 20 aug 2007 22:46

borre schreef:
Iedereen hier denkt teveel in combinatie met campings.
Ik zie toch heel veel campers op campings...
Ik ook, maar buiten de campings zijn er veel meer.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » ma 20 aug 2007 23:03

daar is een camper ook voor gemaakt lekker zwerven, de ene dag hier de andere daar, ja hoor wanneer ik wat ouder ben wil ik dat best eens proberen (over 35 jaar) :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 20 aug 2007 23:37

als ik de kans krijg, reis ik op die manier met de caravan, maar ik vertik het, om op steen of asfalt te staan!

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » di 21 aug 2007 08:27

dat hoeft niet altijd, de camper plekken zijn goedkoper, je kan ook als camper een "gewone" plek vragen, dit is vaak ook gewoon mogelijk, dus het is niet altijd dat je op steen staat (wat mij trouwens ook niets lijkt)

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » di 21 aug 2007 08:29

Het zou me best wel wat lijkt, een camper maar dan een niet te grote. Zo'n volkswagen T5 california lijkt me dan wel wat, mooi en compact ding en dan echt trekken. Die halve vrachtwagens vind ik dan weer nix, veel te luxe, en daar zul je me nooit mee zien :x :wink:

Kees Mol
Berichten: 428
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 17:19
Locatie: Steenwijk

Bericht door Kees Mol » di 21 aug 2007 09:42

Op onze favoriete camping Loodsmansduin op Texel zijn op het naturisten terrein geen campers meer toegestaan. Makkelijk want we hoeven nu geen keus meer te maken.

Borre

Bericht door Borre » di 21 aug 2007 16:26

Als het een beetje regenachtig weer is kunnen (zware) campers er een behoorlijke puinhoop van maken op een grasveld. Bovendien bezorgd het heen en weer rijden over de hele camping voor nogal wat overlast. Daarom zien veel campings je het liefst (verhard) staan ergens bij de uitgang.

Een voordeel van een camper zou zijn dat je altijd alles bij je hebt. Je verplaatst je in je huis. Dit zie ik juist als het grote nadeel. Als ik op vakantie ben vind ik het juist onhandig steeds mijn huis bij me te hebben. Een stad bezoeken, of een mooie rit door de bergen doe ik het liefst met de auto. Scheelt ook nog eens flink in de brandstof om maar te zwijgen van het parkeren in een grote stad. Met de caravan kun je trouwens ook prima trekken. Maar doordat je je huis hier en daar even kunt achterlaten ben je veel flexibeler.

Als je eenmaal een leuke stek hebt gevonden tijdens je vakantie, dan is het leuk om er wat langer te blijven. Hier is de caravan met voortent duidelijk in het voordeel t.o.v. de camper.

Een voordeel van een camper zou zijn dat je 'm sneller pakt in een weekend. Voor weekendjes is een arrangement of een seizoenplaats ideaal. Maar hiervoor is een camper niet geschikt. Een camper is ideaal om mee te toeren. Maar hoe ver van huis kom je in een weekend? Met camper kun je ergens naartoe rijden en dan in de omgeving gaan fietsen. Alleen ben je dan sterk afhankelijk van het weer.

Grootste nadeel zijn de kosten. Voor een leuke camper al gauw zo'n €2500 per jaar. Voor dat bedrag kun je ook een camper huren, vooral als je dat niet in Nederland doet. Scheelt je ook nog een keer in de kilometers.

Wat is er leuk aan een camper? De camper zelf en het rijden in de camper. Maar ik denk dat zoiets snel normaal is en dat je dan de flexibiliteit van een normale auto tijdens je vakantie gaat missen.

Doortje

Bericht door Doortje » di 21 aug 2007 17:00

Wij zijn verknocht aan onze caravan en maken zwerfreizen, dus hadden
als wens een camper........

Na 4 weken camperen in USA (verschillende staten en alle weer-situaties meegemaakt) weten we nu precies wat de voor & nadelen zijn.
Voorlopig dus geen camper (niet eerder dan dat we 50+ zijn ....)
en zeker niet zolang de kinderen mee gaan.

Als je een caravan hebt, en een camper overweegt, kan ik je maar 1 goede tip geven; huur of leen er een, en ga er een weekje mee op pad (liefst bij slecht weer) en je weet een hele hoop meer !

Patje

Bericht door Patje » wo 22 aug 2007 09:45

zandvoorta schreef:Zo'n volkswagen T5 california lijkt me dan wel wat
Spoedige beterschap met je tijdelijke mentale stoornis, André... :lol: :wink:
Doortje schreef:weten we nu precies wat de voor & nadelen zijn.
Voorlopig dus geen camper (...)
1 goede tip geven; huur of leen er een, en ga er een weekje mee op pad (liefst bij slecht weer) en je weet een hele hoop meer !
Wat bedoel je, Doortje? Waarom heeft een camper meer nadelen bij slecht weer? Snap ik niet, sorry.

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 22 aug 2007 10:06

Bij slecht weer ben je "veroordeeld" tot de camper. Buiten zitten is er dan niet bij en dan gaat zo'n ding snel vervelen met alle gevolgen van dien.

Doortje

Bericht door Doortje » wo 22 aug 2007 10:39

Ja, inderdaad ....
Bij slecht weer ben je er snel achter hoe beperkt de leefruimte in een camper is ....... (Hadden in USA zelfs 'n camper van 27ft !!!)
Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat daar geen luifel aan zat, zodat we ook echt niets buiten konden laten bij slecht weer; hebben o.a. ook in Yellowstone gestaan met een dik pak sneeuw ............

Als wij caravannen, staat er ook niet veel onder de dakluifel, maar toch wel wat losse troep zoals een prullebak, een kratje schoenen, jassen aan een kapstokje en de wasmand.
In een camper heb je echt ALLES binnen. Opbergruimte is beperkt omdat alles is opgeslokt voor watertanks, accu, aggregaat etc.
Vaak is er sprake van een vast bed (loze leefruimte overdag) en als er al geen vast bed is, waar laat je dan overdag je beddegoed weer?
Tevens blijf je aan het inpakken/vastzetten als je gaat rijden.
Met kinderen heb je toch ook altijd wel losse spullen rondslingeren (speelgoed/tekenspullen/leesboeken) en ook dat moet toch allemaal weer terug op vaste plek wil het tijdens het rijden niet in het rond vliegen.

Wij hebben genoten van het camperen, maar besloten om dat hier in Europa niet eerder te gaan doen als het moment dat ons kroost niet meer meegaat, en je dus minimaal spullen hoeft mee te nemen.
Daarnaast zullen wij dan zeer bewust kiezen voor een type met een alkoof waar je in ieder geval overdag een hoop zooi op kwijt kunt !

Wat voor ons ook een struikelblok was, is je mobiliteit.
Eenmaal geïnstalleerd op een camping/campground, pak je 's-avonds niet je camper om ergens een hapje te gaan eten. Je zult dan toch op loopafstand van een dorpje moeten staan, of fietsen bij je moeten hebben.

Alfons

Bericht door Alfons » di 18 sep 2007 13:03

Ook wij houden niet zo van rondtrekken; eenmaal op een mooie stek laten we de caravan staan en gaan er op uit om iets te bezichtigen en/of lekker uit te eten.

Wil je iets bekijken waar geen camping in de buurt is of overvol (en dat is bij de meeste bezienswaardigheden zo in het seizoen) dan ben je beter af met de auto.

Camper is mooi hoor maar meer voor rondtrekken.En veel kostbaarder in aanschaf.
En wildkamperen wordt steeds linker tegenwoordig.
Of je moet een dubbelloops geweer meenemen :x :roll:

BDoets

Bericht door BDoets » di 18 sep 2007 14:41

Onze buren zijn overtuigde campertoeristen; die komen dus ook nooit op een camping, staan op van die vrije camperplekken die je vooral in Frankrijk veel ziet, of in 't wild, en blijven zelden langer dan twee nachten op één stek.
Bij ons is dat omgekeerd. Bovendien, als ik met mijn zeilvlieger de berg op wil en Karen heeft meer zin om op de camping te blijven, dan zijn we blij dat Karen de caravan heeft en ik de auto - en dat is dan ook precies wat ons ooit een caravan heeft doen kiezen!
Enne, fietsen hebben we toch wel bij ons... maar ik vind het altijd een wat triest gezicht als er op de plek van een camper zo'n tafeltje & stoelen achterblijft om aan te geven dat de plek bezet is...
Bart

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » ma 24 sep 2007 00:29

Ik heb jarenlang een afzetunit gehad.
Is wel iets voor mensen die niet kunnen kiezen. :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”