Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als trekauto?
Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als trekauto?
Beste allemaal,
Ik heb eerder al eens geschreven over het vervangen van onze Golf variant 1.6 benzinemotor uit 2003. Met de zoektocht naar een andere trekauto hebben we met onze afwegingen en wensen, de conclusie getrokken dat we voor een VW Passat variant gaan. Ondanks dat ik weinig verstand heb van techniek heb ik me er zo goed mogelijk in verdiept. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en mening.
De feiten:
De hobby 450 weegt maximaal beladen 1200 kg (Misschien nog uit te breiden naar 1350 kg).
Per jaar rijden we 15000 km.
We zoeken een Passat variant rond het bouwjaar 2010.
De wensen:
Minimaal een trekkracht van 1400 kg.(Ik wil wel graag wat vermogen over hebben, en misschien is het gewicht van de caravan i.v.m. de as nog uit te breiden.)
Passat VI genomen als voorbeeld.
Genoeg trekkracht in de bergen.
geschakeld.
Zo goedkoop mogelijk in de wegenbelasting en brandstofkosten, maar moet wel voldoen aan het vermogen we nodig hebben.
De twijfel:
Moet ik kiezen voor een benzine of dieselmotor?
Qua kilometers lijkt diesel voor ons niet uit te kunnen. Maar mijn gedachte is als ik een zwaardere benzine motor aanschaf, gaat deze ook meer brandstof nemen. Waardoor het verschil met Diesel rijden weer kleiner wordt. Helaas heb ik hier geen ervaring mee. Dus graag jullie mening en ervaring.
De downsized 1.4 liter TSI benzine motoren lijkt me niet een goede keus. Ik hoor en lees hier veel ellende hierover. Let op, we komen qua budget rond bouwjaar 2010 uit. Ik kan me voorstellen dat dit in de eerste jaren geen probleem oplevert, maar daarmee wel boven ons budget.
De 1.8 liter TSI benzine motor (118 kW / 160 pk) is dan eigenlijk de eerstvolgende op de lijst van benzine Motoren die ons geschikt lijkt met 1500 Kg trekvermogen. En zwaarder is in mijn ogen ook overbodig?
Als ik deze auto vergelijk op caravantrekker met de 2.0 liter dieselmotor (103 kW / 140 pk) Dan lijken deze beide auto's redelijk vergelijkbaar qua prestaties. Al mag de Diesel 1800 kg trekken, wat dan weer overbodig lijkt.
De diesel van 1.6 liter die daar weer onder zit lijkt volgens caravantrekker weer wat aan de lichte kant vergeleken met de 1.8 liter benzine. Maar misschien ook wel voldoende?
Even in het kort mijn gedachten en afwegingen bij elkaar. Zijn er verder nog zaken waar ik naar moet kijken of rekening mee moet houden?
Ik lees graag jullie reactie op bovenstaande.
Groeten Jeroen
Ik heb eerder al eens geschreven over het vervangen van onze Golf variant 1.6 benzinemotor uit 2003. Met de zoektocht naar een andere trekauto hebben we met onze afwegingen en wensen, de conclusie getrokken dat we voor een VW Passat variant gaan. Ondanks dat ik weinig verstand heb van techniek heb ik me er zo goed mogelijk in verdiept. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring en mening.
De feiten:
De hobby 450 weegt maximaal beladen 1200 kg (Misschien nog uit te breiden naar 1350 kg).
Per jaar rijden we 15000 km.
We zoeken een Passat variant rond het bouwjaar 2010.
De wensen:
Minimaal een trekkracht van 1400 kg.(Ik wil wel graag wat vermogen over hebben, en misschien is het gewicht van de caravan i.v.m. de as nog uit te breiden.)
Passat VI genomen als voorbeeld.
Genoeg trekkracht in de bergen.
geschakeld.
Zo goedkoop mogelijk in de wegenbelasting en brandstofkosten, maar moet wel voldoen aan het vermogen we nodig hebben.
De twijfel:
Moet ik kiezen voor een benzine of dieselmotor?
Qua kilometers lijkt diesel voor ons niet uit te kunnen. Maar mijn gedachte is als ik een zwaardere benzine motor aanschaf, gaat deze ook meer brandstof nemen. Waardoor het verschil met Diesel rijden weer kleiner wordt. Helaas heb ik hier geen ervaring mee. Dus graag jullie mening en ervaring.
De downsized 1.4 liter TSI benzine motoren lijkt me niet een goede keus. Ik hoor en lees hier veel ellende hierover. Let op, we komen qua budget rond bouwjaar 2010 uit. Ik kan me voorstellen dat dit in de eerste jaren geen probleem oplevert, maar daarmee wel boven ons budget.
De 1.8 liter TSI benzine motor (118 kW / 160 pk) is dan eigenlijk de eerstvolgende op de lijst van benzine Motoren die ons geschikt lijkt met 1500 Kg trekvermogen. En zwaarder is in mijn ogen ook overbodig?
Als ik deze auto vergelijk op caravantrekker met de 2.0 liter dieselmotor (103 kW / 140 pk) Dan lijken deze beide auto's redelijk vergelijkbaar qua prestaties. Al mag de Diesel 1800 kg trekken, wat dan weer overbodig lijkt.
De diesel van 1.6 liter die daar weer onder zit lijkt volgens caravantrekker weer wat aan de lichte kant vergeleken met de 1.8 liter benzine. Maar misschien ook wel voldoende?
Even in het kort mijn gedachten en afwegingen bij elkaar. Zijn er verder nog zaken waar ik naar moet kijken of rekening mee moet houden?
Ik lees graag jullie reactie op bovenstaande.
Groeten Jeroen
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
15000 km per jaar is dat incl. of excl. vakantie kilometers?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif
Exclusief inderdaad. Nu we de caravan hebben willen we verder Europa in. En in eigen land vaker een Midweek/weekend weg.
Exclusief inderdaad. Nu we de caravan hebben willen we verder Europa in. En in eigen land vaker een Midweek/weekend weg.
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Dus een 5000 km per jaar met de caravan kom je wel aan?
Als je zuid frankrijk als vakantiebestemming kiest is het heen en terug al richting de 3000km.....
Dan zou ik diesel kiezen..... maar wil wel even wat voor je berekenen!
Als je zuid frankrijk als vakantiebestemming kiest is het heen en terug al richting de 3000km.....
Dan zou ik diesel kiezen..... maar wil wel even wat voor je berekenen!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif
Eerder 3000 dan 5000. Ik ben wel benieuwd naar je berekening eerlijk gezegd.
Eerder 3000 dan 5000. Ik ben wel benieuwd naar je berekening eerlijk gezegd.
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Volgens mijn berekeningen is de 1.6 Tdi de goedkoopste (hierbij heb ik alleen even verbruik en wegenbelasting gerekend)
Staar je niet blind op het feit dat hij maar 105 pk en een koppel van 250nm heeft, een goede tuner (TVS bijv.) kan hem chippen naar 140pk en 310nm (vergelijkbaar met het vermogen van de 2.0 Tdi)
Micky heeft ervaring met deze motor en trok er ook moeiteloos zijn Kip mee van 1200kg.
Zal even mijn excelbestand in een pm naar je sturen.
Staar je niet blind op het feit dat hij maar 105 pk en een koppel van 250nm heeft, een goede tuner (TVS bijv.) kan hem chippen naar 140pk en 310nm (vergelijkbaar met het vermogen van de 2.0 Tdi)
Micky heeft ervaring met deze motor en trok er ook moeiteloos zijn Kip mee van 1200kg.
Zal even mijn excelbestand in een pm naar je sturen.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Let goed op met de 1.8 TSI's daar zitten heel veel oliezuipers tussen.
Een 2.0TDI CR met 140 PK zou ik je adviseren.
Ga eens proefrijden in een 2.0TDI en daarna in een 1.6TDI dan is het net of de remmen aanlopen van de
1.6TDI.
Lees je anders eens in op het passatforum.
Een 2.0TDI CR met 140 PK zou ik je adviseren.
Ga eens proefrijden in een 2.0TDI en daarna in een 1.6TDI dan is het net of de remmen aanlopen van de
1.6TDI.
Lees je anders eens in op het passatforum.
Porsche + Tabbert
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Heb 4 mnd. in een Passat Variant 1.6 TDI gereden.
Ik moet zeggen prima auto. Motorisch vond ik hem te kort komen, het is geen snelheid monster, wel heel zuinig. ik kon makkelijk 1100 km op een tank diesel rijden.
Ik gebruikte hem alleen zakelijk en niet privé ivm bijtelling.
Als ik hem privé zou rijden dan zou mijn keuze een 2.0 diesel worden of de 1.6 chip tunen.
Succes met het maken van de juiste keuze.
Ik moet zeggen prima auto. Motorisch vond ik hem te kort komen, het is geen snelheid monster, wel heel zuinig. ik kon makkelijk 1100 km op een tank diesel rijden.
Ik gebruikte hem alleen zakelijk en niet privé ivm bijtelling.
Als ik hem privé zou rijden dan zou mijn keuze een 2.0 diesel worden of de 1.6 chip tunen.
Succes met het maken van de juiste keuze.
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Met de diesel kom je sowieso een stuk duurder uit. Het omslagpunt ligt zo rond de 30.000km per jaar. Natuurlijk trekt het de caravan een stuk beter.
De 1.4 tsi kan je volgens mij wel kopen mits er een modificatie aan de ketting is gedaan. Je zou dit even bij de dealer kunnen checken.
De 1.4 tsi kan je volgens mij wel kopen mits er een modificatie aan de ketting is gedaan. Je zou dit even bij de dealer kunnen checken.
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif
Heb even zitten rekenen..... het omslagpunt tussen de 1.4 Tsi en de 1.6 TDI ligt op 18.900 km. Hierbij heb ik de verbruiksgegevens gepakt van de site van Travelcard.
Heb alleen het solo verbruik hierbij berekend, gecombineerd verbruik met de caravan ligt snel hoger en dan wordt de diesel heel snel een stuk aantrekkelijker!
Heb even zitten rekenen..... het omslagpunt tussen de 1.4 Tsi en de 1.6 TDI ligt op 18.900 km. Hierbij heb ik de verbruiksgegevens gepakt van de site van Travelcard.
Heb alleen het solo verbruik hierbij berekend, gecombineerd verbruik met de caravan ligt snel hoger en dan wordt de diesel heel snel een stuk aantrekkelijker!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Wij hebben zelf een passat limousine 2.0 tdi met 140 pk en 320nm. Onze (oude) caravan had een tmm van 1300 kg. De auto had daar weinig moeite mee ook in bergachtig gebied. Diesel is wat duurder in houderschapsbelasting en verzekering maar ja voor ons is het een hobby en een hobby mag wat geld kosten. Het verbruik van onze Passat is solo ongeveer 1 op 17/18 en met de caravan 1 op 10.5 en dan niet op de cruise controle en niet hoger dan de vijfde versnelling. Snelheid op autosnelwegen houd ik meestal rond de 100 km/u. Wij hebben de Passat nu 6 jaar en zal zeker nog 2 jaar mee moeten. Wij zijn tevreden met deze diesel. O ja, ook niet onbelangrijk: inhoud van de brandstoftank is 70 liter en solo rijd ik daar ruim 1000 km mee en staat dan nog niet op reserve.
Succes met de keuze van een "nieuwe" Passat, een prettige reiswagen.
Succes met de keuze van een "nieuwe" Passat, een prettige reiswagen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Ik heb mijn vraag ook daar even gesteld goed idee!VIP Premium schreef:
Lees je anders eens in op het passatforum.
Ik vind het echt verrassend dat met de kilometers die wij rijden, een diesel in zicht komt. Over de 1.6 diesel lees ik dat er problemen zijn met de EGR klep, en met de 2.0 diesel problemen met de oliebalanspomp. Maar dat je dat ook preventief kan laten vervangen/controleren.MarcoC schreef:RE.gif
Heb even zitten rekenen..... het omslagpunt tussen de 1.4 TSI en de 1.6 TDI ligt op 18.900 km. Hierbij heb ik de verbruiksgegevens gepakt van de site van Travelcard.
Heb alleen het solo verbruik hierbij berekend, gecombineerd verbruik met de caravan ligt snel hoger en dan wordt de diesel heel snel een stuk aantrekkelijker!
De 1.6 diesel wordt door verschillende mensen aangeraden om deze te laten chiptunen naar 140 pk, zodat je wat extra vermogen hebt met de caravan.
De 2.0 liter diesel wordt tot nu toe door de meesten aangeraden vanwege de extra trekkracht/capaciteit. Maar goed ik weet niet of we dat nodig hebben voor 1 vakantie per jaar naar de heuvels/bergen. Misschien voldoet de 1.6 liter diesel gechiptuned dan prima.
De TSI 1.8 benzine motor lijkt het nu toch te gaan verliezen van de diesels. Vanwege het benzine/olie verbruik lijkt dit geen goedkope jongen.
Ik ben er nog niet uit, hoef ook nog geen keus te maken, maar ben i.g. weer met veel informatie verder.
- dieseltijger
- Berichten: 11217
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
My two cents: De moderne diesels zijn niet meer de betrouwbare motoren van 20 jaar geleden: Door EGR kleppen (die vervuilen) en de complexiteit van de common rail systemen (drukregeling,motormanagement), dure brandstoffilters moet je rekening houden met wat hogere exploitatielasten als de auto ouder wordt.
Verder is het zo dat oudere diesels in toenemende mate geweerd worden uit steden.
De benzinemotoren van VW hebben ook een beestachtig koppel bij lage toerentallen, en bedenk dat het aantal kilometers dat je rijdt met een caravan achter de auto beperkt is. De auto moet dus qua gebruik en kosten passen binnen all day use, en dat íe een caravan kan trekken is slechts een randvoorwaarde.
Bij de ADAC hebben ze prachtige PDF documenten waar de echte verbruikscijfers en kostenaspecten worden genoemd. Voorbeeld: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... 7_Gang.pdfDe oudere TSI motoren hadden problemen met de cilindercoating en de nokkenasketting, met aanzienlijke schades tot gevolg.
Verder is het zo dat oudere diesels in toenemende mate geweerd worden uit steden.
De benzinemotoren van VW hebben ook een beestachtig koppel bij lage toerentallen, en bedenk dat het aantal kilometers dat je rijdt met een caravan achter de auto beperkt is. De auto moet dus qua gebruik en kosten passen binnen all day use, en dat íe een caravan kan trekken is slechts een randvoorwaarde.
Bij de ADAC hebben ze prachtige PDF documenten waar de echte verbruikscijfers en kostenaspecten worden genoemd. Voorbeeld: https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... 7_Gang.pdfDe oudere TSI motoren hadden problemen met de cilindercoating en de nokkenasketting, met aanzienlijke schades tot gevolg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Wij rijden in een Touran van 2011 met een 1.6 TDI motor. Deze voldoet erg aan onze wensen en rijdt prima. In de zomervakantie knopen we er een caravan achter van totaal 1350 kg. Onderweg zetten we de cruisecontrol op 107 zodat we 100 echte kilometers rijden. Wij zijn zeer tevreden en zijn blij met de combinatie.
VW Touran 1.6 TDI Highline '11 + Knaus Sudwind 500KU '10 + Unico
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Heb je hierbij rekening gehouden met afschrijving, km's, onderhoud, verzekering en wegenbelasting?MarcoC schreef:RE.gif
Heb even zitten rekenen..... het omslagpunt tussen de 1.4 Tsi en de 1.6 TDI ligt op 18.900 km. Hierbij heb ik de verbruiksgegevens gepakt van de site van Travelcard.
Heb alleen het solo verbruik hierbij berekend, gecombineerd verbruik met de caravan ligt snel hoger en dan wordt de diesel heel snel een stuk aantrekkelijker!
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif
Ik heb alleen rekening gehouden met km(verbruik) en wegenbelasting! Dit zijn ook meteen de grootste factoren.
Om rekening te houden met verzekering moet je eerst weten hoe je hem verzekerd wilt hebben, maar het verschil in WA premie tussen een benzine en diesel variant is tegenwoordig niet zo groot meer en zal dus weinig effect hebben op de berekening.
Een onderhouds interval vindt tegenwoordig veelal plaats om de 30.000km, in deze berekening is dat dus niet relevant.
Afschrijving houdt ik sowieso nooit rekening mee, ik vindt dat zo'n onzin! Want dan zou de afschrijving bij een nieuwe auto hoger zijn dan bij een knappe 2ehands.... dan komen je berekeningen nooit uit.
Ik heb alleen rekening gehouden met km(verbruik) en wegenbelasting! Dit zijn ook meteen de grootste factoren.
Om rekening te houden met verzekering moet je eerst weten hoe je hem verzekerd wilt hebben, maar het verschil in WA premie tussen een benzine en diesel variant is tegenwoordig niet zo groot meer en zal dus weinig effect hebben op de berekening.
Een onderhouds interval vindt tegenwoordig veelal plaats om de 30.000km, in deze berekening is dat dus niet relevant.
Afschrijving houdt ik sowieso nooit rekening mee, ik vindt dat zo'n onzin! Want dan zou de afschrijving bij een nieuwe auto hoger zijn dan bij een knappe 2ehands.... dan komen je berekeningen nooit uit.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Wij trekken 1500kg Knaus met een 1.6TDI
Destijds een bewuste keuze waarvan we tot op heden zeker geen spijt hebben.
Destijds een bewuste keuze waarvan we tot op heden zeker geen spijt hebben.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Ik zou niet de 1.6 nemen, die is gewoon te licht in een Passat, ik had hem in de Octavia, maar wel gechipt 141pk en 336NM kwam er uit het rollenbank rapport, ik heb ook de caravan (1200kg) getrokken zonder de chip, ik vond het in de Octavia al minimaal maar je komt wel vooruit, dus het kan best, maar de passat is nog wat zwaarder.
Ik zou de 2.0 TDi nemen.
Ik zou de 2.0 TDi nemen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Gaat het chiptunen ook ten koste van de motor? Kun je problemen krijgen met garantie etc?
- Henk Wijnsma
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 1 okt 2016 17:52
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
De 1.6 TDI doet het prima met ruim 1400kg aan de trekhaak! Heb hem wel gechipt tot 143pk en 320Nm.
Fijne reisauto met veel binnenruimte!
Fijne reisauto met veel binnenruimte!
Vw Passat 1.6tdi gechipt 143 pk, Dethleffs C'Go 495QSK, Ventura Pacific 300
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Ik heb het gewoon gedaan bij een nieuwe lease, maar TS koopt geen auto met fabrieks garantie, dus weinig probleem._Jeroen_ schreef:Gaat het chiptunen ook ten koste van de motor? Kun je problemen krijgen met garantie etc?
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Kijk dit draadje ga ik ff volgen... wij denken er ook aan om een 1.6tdi Passat of Jetta aan te schaffen.
Wij rijden nu met een 1.9tdi Touran en die voldoet meer dan prima
Wij rijden nu met een 1.9tdi Touran en die voldoet meer dan prima
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif
Op aanraden hier, heb ik de vraag ook op het Passat forum gesteld. Daar komt ook veel nuttige info binnen. Misschien dat dit jou ook verder helpt?
Op aanraden hier, heb ik de vraag ook op het Passat forum gesteld. Daar komt ook veel nuttige info binnen. Misschien dat dit jou ook verder helpt?
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
RE.gif
Ik was er al lid van maar zal gelijk even kijken bedankt :-)
Ik was er al lid van maar zal gelijk even kijken bedankt :-)
Laatst gewijzigd door Daphne op zo 23 apr 2017 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Advies en ervaring VW Passat Variant (station) als treka
Mijn broer rijdt sinds 2010 met een Passat station 1.6 TDI en een Fendt 490 die 1500 kg mag wegen. De caravan en de auto zitten volgepropt, fietsen op de dissel en nog een boot op het dak van de auto. Het gaat prima. Op de vlakke weg is 110 km/u goed mogelijk, bergop zou iets vlotter mogen maar dat is een luxeprobleem. Solo vind ik het een heerlijke auto die er na 7 jaar stevig gebruik nog keurig uitziet.