Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Let wel even op dat er van deze meter meerdere versies bestaan... Er is ook één die een kleiner vermogen aankan, maar waarbij de volledige belasting dòòr de meter gaat. Dat vind ik zelf niet zo'n erg prettig idee gezien de kleine draadklemmetjes die er op zitten, hoe het met de inwendige 'draaddiameter' (zullen wel print-spoortjes zijn) weet ik al helemaal niet. Het type voor grotere vermogens is herkenbaar aan het losse spoeltje wat gebruikt wordt voor het meten van de stroomsterkte. Dit losse spoeltje ontbreekt bij de lichtere variant.
Met spoel:
Zonder spoel:
Met spoel:
Zonder spoel:
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Is in plaats van al die losse V, A, en kWh-meters deze degelijke Duitse meter die het voorgaande (en nog veel meer) kan meten dan niet veel handiger?
Bovendien zijn de meters van ELV een paar jaar geleden door de C'T uitgeroepen tot de meest nauwkeurige!
Bovendien zijn de meters van ELV een paar jaar geleden door de C'T uitgeroepen tot de meest nauwkeurige!
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Dat merk kende ik niet. IP55 is daarentegen wel weer perfect. Volgens mij betreft het deze stopcontacten:caravan-newbie schreef:Ik heb ook een dubbel wcd onder de hut gemonteerd. Dit is een waterdichte wcd van het merk Niko Hydro. Deze is IP55.
Nooit problemen met vocht, maar wel achter de aardlek
Dit ziet er degelijk en betrouwbaar uit. Bovendien niet duur bij Klusspullen.
Maar deze stopcontacten hebben uitbreekbare condensatieopeningen, die normaliter, bij montage op een wand, netjes aan de onderzijde zitten. Hoe los je dat op bij montage tegen de onderzijde?
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Hoi Niels.NielsP schreef:Let wel even op dat er van deze meter meerdere versies bestaan... Er is ook één die een kleiner vermogen aankan, maar waarbij de volledige belasting dòòr de meter gaat. Dat vind ik zelf niet zo'n erg prettig idee gezien de kleine draadklemmetjes die er op zitten, hoe het met de inwendige 'draaddiameter' (zullen wel print-spoortjes zijn) weet ik al helemaal niet. Het type voor grotere vermogens is herkenbaar aan het losse spoeltje wat gebruikt wordt voor het meten van de stroomsterkte. Dit losse spoeltje ontbreekt bij de lichtere variant.
Gelukkig ben ik techneut van beroep.
Tuurlijk heb ik de variant met spoel.
Hij gaat samen met een DC voltmeter, waar ik de accuspanning ( en laadconditie) en ook de Votronic watermeter.
Dat komt samen in een mooi paneeltje wat al ontworpen is, en wordt boven de deur in de nieuwe caravan gemonteerd.
Kan ik alles vanaf "mijn hoek op de bank" en de watermeter ook nog vanaf buiten bij de vulopening zien..
Handig he..
Bedenkt trouwens dat deze meter niet nauwkeurig zal zijn bij apparatuur met fase verschuiving,,, denk aan motoren enzo.
Nu heb ik gezocht naar het cosinus phi teken, maar kan die nou net niet vinden... dan zo maar)
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Chris schreef:Nu heb ik gezocht naar het cosinus phi teken, maar kan die nou net niet vinden... dan zo maar
Zoiets Chris?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
RE.gif
Ja... exact, maar dan in ascii code...
Ja... exact, maar dan in ascii code...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
De door mij hierboven genoemde meter van ELV is dat wel. Hij kan rekent zelfs de Cos phi (alt 237 Ý werkt niet...) uit en kan die op de display tonen.Chris schreef:Bedenkt trouwens dat deze meter niet nauwkeurig zal zijn bij apparatuur met fase verschuiving,,, denk aan motoren enzo.
Nu heb ik gezocht naar het cosinus phi teken, maar kan die nou net niet vinden... dan zo maar)
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Tsja, ik zocht (en vond) een eenvoudig en goedkoop metertje voor in mijn kampeermiddel om te kijken wat ongeveer het verbruik ter plekke is. Voor nog geen tientje kwamen ze een mooi metertje helemaal uit China naar mijn huis brengen wat voor het gestelde doel prima voldoet. Waarom zou ik mij druk maken over faseverschuiving op de camping?
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18990
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
E'hhh, (c) 2012 eQ-3 Ltd., Hong Kong. Nooit geweten dat Hong Kong een Duitse stad isandrehj schreef:Is in plaats van al die losse V, A, en kWh-meters deze degelijke Duitse meter die het voorgaande (en nog veel meer) kan meten dan niet veel handiger?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
@NielsP
De faseverschuiving tussen de aangeleverde spanning en de stroom naar je verbruikers is niet afhankelijk van de camping maar van de soorten verbruikers.
Een meter die geen cos phi ofwel powerfactor meet, zal altijd meer verbruik (kVAh) aangeven dan daadwerkelijk is geleverd (kWh).
Uiteindelijk zul je dus bij het afrekenen altijd een klein meevallertje hebben.
Groeten,
André
De faseverschuiving tussen de aangeleverde spanning en de stroom naar je verbruikers is niet afhankelijk van de camping maar van de soorten verbruikers.
Een meter die geen cos phi ofwel powerfactor meet, zal altijd meer verbruik (kVAh) aangeven dan daadwerkelijk is geleverd (kWh).
Uiteindelijk zul je dus bij het afrekenen altijd een klein meevallertje hebben.
Groeten,
André
Buien vallen niet.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
RE.gif
Ja, ik snap dat het niet afhankelijk is van de camping (heb ook HTS Electro gedaan ;-) )... Mijn (olie) kacheltje en de boiler draaien op de 230v aansluiting, net als de omvormer die voor de accu en de 12v zorgt. Dus wat zal ik mij druk maken om faseverschuivingen? Ik wil gewoon ongeveer weten wat ik verbruik, gewoon omdat het kan...
Daarnaast heb ik nog nooit op een plek gestaan waar de stroom wordt afgerekend op basis van wat *mijn* meter aangeeft. Nu je het zegt, ik sta nooit op plaatsen waar de stroom apart wordt afgerekend ;-)
Ja, ik snap dat het niet afhankelijk is van de camping (heb ook HTS Electro gedaan ;-) )... Mijn (olie) kacheltje en de boiler draaien op de 230v aansluiting, net als de omvormer die voor de accu en de 12v zorgt. Dus wat zal ik mij druk maken om faseverschuivingen? Ik wil gewoon ongeveer weten wat ik verbruik, gewoon omdat het kan...
Daarnaast heb ik nog nooit op een plek gestaan waar de stroom wordt afgerekend op basis van wat *mijn* meter aangeeft. Nu je het zegt, ik sta nooit op plaatsen waar de stroom apart wordt afgerekend ;-)
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Ik wel..
90 ct per Kwh..
Mogelijk dit jaar 95 ct.
Zou me niks verbazen.
Maakt me ook niets uit. Dat zal neerkomen op 4.5 euro per dag..
Die camping heeft aansluitingen van 16 Amp.
In de zomer betaal je 4.5 euro per dag.
In de winter ook, behalve als je een elektrisch verwarmingsapparaat aanzet.
Dan kan het maar zo oplopen naar 30 euro per dag of nog meer...
90 ct per Kwh..
Mogelijk dit jaar 95 ct.
Zou me niks verbazen.
Maakt me ook niets uit. Dat zal neerkomen op 4.5 euro per dag..
Die camping heeft aansluitingen van 16 Amp.
In de zomer betaal je 4.5 euro per dag.
In de winter ook, behalve als je een elektrisch verwarmingsapparaat aanzet.
Dan kan het maar zo oplopen naar 30 euro per dag of nog meer...
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Ja die fase verschuiving is mij ook een biet.. maar ik vermelde het maar even.
En, mijn verhaal over de rede van inbouw van dit soort spullll..
Ik stond een paar jaar geleden in Drenthe op een "groene" camping, voorseizoen, 6 dagen, we waren de eerste kampeerders op dat plekkie.
Stroomverbruik, 50cent per kilowatt.
Ga ik na het opruimen nog even afrekenen, zit de (16 jarige) campingbaas dochter op de receptie, helemaal alleen.
Kampgeld rekende ze correct uit, stroom.... 496 kilowatt gebruik meneer.
Of ik even 248 euro stroom wilde betalen... nou.. nee dus..
Het lieve kind had werkelijk geen idee wat ze zei, 496 of 100000 kilowatt was voor haar niets meer dan een getalletje...zat geen enkel beeld bij.
Ik heb moeite gehad om haar te overtuigen dat 496 kw onmogelijk was in 6 dagen, meter niet gereset of zo, ik had geen idee, maar 250 euro ging ik echt niet betalen.
Uiteindelijk wist ze ook niet wat ze moest doen, en rekende toen maar 1 euro per dag, dat klopte natuurlijk ook van geen kant...
Maar.... ik heb er niets meer over gehoord.
Na dit "akkefietje" heb ik mijn eerste meter ingebouwd in de caravan, en dat ga ik dus nu weer doen in de nieuwe hut.
Dan heb je toch een inzicht in "ongeveer" ...
Greetz
Chris
En, mijn verhaal over de rede van inbouw van dit soort spullll..
Ik stond een paar jaar geleden in Drenthe op een "groene" camping, voorseizoen, 6 dagen, we waren de eerste kampeerders op dat plekkie.
Stroomverbruik, 50cent per kilowatt.
Ga ik na het opruimen nog even afrekenen, zit de (16 jarige) campingbaas dochter op de receptie, helemaal alleen.
Kampgeld rekende ze correct uit, stroom.... 496 kilowatt gebruik meneer.
Of ik even 248 euro stroom wilde betalen... nou.. nee dus..
Het lieve kind had werkelijk geen idee wat ze zei, 496 of 100000 kilowatt was voor haar niets meer dan een getalletje...zat geen enkel beeld bij.
Ik heb moeite gehad om haar te overtuigen dat 496 kw onmogelijk was in 6 dagen, meter niet gereset of zo, ik had geen idee, maar 250 euro ging ik echt niet betalen.
Uiteindelijk wist ze ook niet wat ze moest doen, en rekende toen maar 1 euro per dag, dat klopte natuurlijk ook van geen kant...
Maar.... ik heb er niets meer over gehoord.
Na dit "akkefietje" heb ik mijn eerste meter ingebouwd in de caravan, en dat ga ik dus nu weer doen in de nieuwe hut.
Dan heb je toch een inzicht in "ongeveer" ...
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18990
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
RE.gif
Gewoon een foto maken. (datum / tijdstip) Bij aankomst en vertrek. Heb je ook nog eens "bewijs".
Gewoon een foto maken. (datum / tijdstip) Bij aankomst en vertrek. Heb je ook nog eens "bewijs".
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
RE.gif
inderdaad "bewijs" tussen aanhalingstekens want het is natuurlijk geen rechtsgeldig bewijs.
Maar goed, je kunt het altijd als zodanig proberen aan te wenden
De dochter van de campingbaas zal er zondermeer voor zwichten
inderdaad "bewijs" tussen aanhalingstekens want het is natuurlijk geen rechtsgeldig bewijs.
Maar goed, je kunt het altijd als zodanig proberen aan te wenden
De dochter van de campingbaas zal er zondermeer voor zwichten
Laatst gewijzigd door JPGeetje op za 7 jan 2017 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
@Chris, als je toen die meter had gehad, had het meisje het ook niet begrepen. Iemand met gezond verstand kan ook wel zien dat dit niet klopt.
We hebben geen meter nodig en verbruiken wat we nodig hebben. Als je weet wat je apparaten verbruiken en wat de camping levert kun je gewoon vakantie vieren.
We hebben geen meter nodig en verbruiken wat we nodig hebben. Als je weet wat je apparaten verbruiken en wat de camping levert kun je gewoon vakantie vieren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Voor mij is dit soort geknutsel onderdeel van de vakantie-hobby ;-)
Daarom zei ik al : gewoon omdat het kan. Om dezelfde reden heb ik het nodige 'verbouwd' aan de vouwwagen en ga dat nu ook met de caravan doen
Daarom zei ik al : gewoon omdat het kan. Om dezelfde reden heb ik het nodige 'verbouwd' aan de vouwwagen en ga dat nu ook met de caravan doen
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Helemaal mee eens Niels. Nauwkeurigheid geloof ik wel en laat de cosinussen voor het wiskundeboek
Overigens maak ik het meestgebruik van de spanningsmeter...,,
Overigens maak ik het meestgebruik van de spanningsmeter...,,
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Exact Niels.
Gewoon omdat het kan, en op die manier had ik de vorige Hobby ook al aardig vol geladen met gatgets...
En nu, in de Hobby heb ik het geleerd en zal het in de Knaus perfectioneren.
De Knaus moet net zolang meegaan als mijn vorige Knaus.... minstens 23 jaar dus...
Tijd zat om hem te "versieren".
@ Daphne..
Tuurlijk zal het lieve kind daar het nog niet begrepen hebben.
Die denkt nog steeds dat een kilo lood zwaarder is dan een kilo veertjes...
Maar ik weet wel iets meer.
En wat toch handig is, zelfs mijn vrouw, die a-technisch is, snapt dat er niet teveel stroom getrokken kan worden en weet dat de koffiepot, de haarfohn en de kachel niet samen aan kunnen.
De ampere meter vind ze handig....
Soms he...
Chris
Gewoon omdat het kan, en op die manier had ik de vorige Hobby ook al aardig vol geladen met gatgets...
En nu, in de Hobby heb ik het geleerd en zal het in de Knaus perfectioneren.
De Knaus moet net zolang meegaan als mijn vorige Knaus.... minstens 23 jaar dus...
Tijd zat om hem te "versieren".
@ Daphne..
Tuurlijk zal het lieve kind daar het nog niet begrepen hebben.
Die denkt nog steeds dat een kilo lood zwaarder is dan een kilo veertjes...
Maar ik weet wel iets meer.
En wat toch handig is, zelfs mijn vrouw, die a-technisch is, snapt dat er niet teveel stroom getrokken kan worden en weet dat de koffiepot, de haarfohn en de kachel niet samen aan kunnen.
De ampere meter vind ze handig....
Soms he...
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op za 7 jan 2017 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18990
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
RE.gif
Tja, dat niet alleen. Ze heeft hier ook een inlog. Dus kan zelfs mee lezen. Euuuu. Nee, ik mag niets zeggen. Dus wie is dat nu...................
Tja, dat niet alleen. Ze heeft hier ook een inlog. Dus kan zelfs mee lezen. Euuuu. Nee, ik mag niets zeggen. Dus wie is dat nu...................
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
RE.gif
Ga jij eens effe lekker ergens anders stoken...
Ga jij eens effe lekker ergens anders stoken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Ik vond op internet een versie die precies in het groepenkastje van de caravan past.
Vandaag geplaatst en werkt super
Vandaag geplaatst en werkt super
- Bijlagen
-
- 90F25B3C-0560-4A7D-8B28-296641C36604.jpeg (89.05 KiB) 2705 keer bekeken
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
RE.gif.
Handig he
Handig he
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Inbouwen van een Stroom-, Ampere- en Watt-meter
Mss een link vanwaar je deze hebt?
Ford Kuga ST-Line - Dethleffs C'Go 495 QSK - Kampa Rally Air 390 Plus RH