Afvoerleidingen zuiver maken

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door sam2 » vr 30 dec 2016 11:01

Aangezien wij bijna altijd in caravan douchen en de afwas doen, zijn de afvoerleidingen gedeeltelijk dicht geslipt.
Hoe kan ik deze leidingen weer zuiver maken zonder de afvoerleiding te beschadigen.
Of mag dat ook met de producten zoals turbo ontstopper enz
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op vr 30 dec 2016 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast.

JaapB

Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door JaapB » vr 30 dec 2016 11:08

Geen idee waarvan jouw afvoeren van gemaakt zijn.
Maar in onze caravan zitten "normale" PVC pijpen als afvoer.
Gewoon dezelfde die ook thuis gebruikt worden.
Dus daar kan ik rustig gootsteen ontstopper of wat ook doorspoelen.
Wij douchen en wassen ook af in de caravan, nog geen ontstopper nodig gehad.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door j.dreves » vr 30 dec 2016 18:12

Een pan kokendheet water met SODA door de afvoer gieten en ze zijn weer brandschoon. [kerstduim.gif]
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door eurotrotter » vr 30 dec 2016 23:18

j.dreves schreef:Een pan kokendheet water met SODA door de afvoer gieten en ze zijn weer brandschoon. [kerstduim.gif]
Dan kun je m.i. beter de afvoer op t einde dichtstoppen,dan de ,leiding vol kokend water met soda zetten en enige tijd in laten trekken.
Als je t er zo doorheen gooit zal de soda te weinig tijd hebben om zijn werk te doen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door eurotrotter » vr 30 dec 2016 23:20

sam2 schreef:Aangezien wij bijna altijd in caravan douchen en de afwas doen, zijn de afvoerleidingen gedeeltelijk dicht geslipt.
Hoe kan ik deze leidingen weer zuiver maken zonder de afvoerleiding te beschadigen.
Of mag dat ook met de producten zoals turbo ontstopper enz
Wat ik me afvraag is hoe je dit gemerkt hebt,dat je leiding gedeeltelijk dicht zit.
Dit zou t allerlaatste zijn waar ik op zou letten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door j.dreves » za 31 dec 2016 00:23

eurotrotter schreef:
j.dreves schreef:Een pan kokendheet water met SODA door de afvoer gieten en ze zijn weer brandschoon. [kerstduim.gif]
Dan kun je m.i. beter de afvoer op t einde dichtstoppen,dan de ,leiding vol kokend water met soda zetten en enige tijd in laten trekken.
Als je t er zo doorheen gooit zal de soda te weinig tijd hebben om zijn werk te doen.
Gewoon doorspoelen, leiding is dan brandschoon.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Hans1954 » za 31 dec 2016 08:05

Zelf ook eens gehad. Erg irritant. Ik heb het toen opgelost door een keukenfontein helemaal te vullen met heet water (ongeveer 70 graden) en toen de stop er uit te trekken. Aanvankelijk liep het water langzaam weg maar plotseling begon het te lopen. Onder de caravan lagen toen hele plakkaten met slijm. Paar keer herhaald totdat ik niets meer dan water uit de leiding zag komen. Soda of ontstoppers kan je gebruiken maar pas op bij metalen bakken. Ze kunnen door de middelen aangetast worden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door sam2 » za 31 dec 2016 08:50

eurotrotter schreef:
sam2 schreef:Aangezien wij bijna altijd in caravan douchen en de afwas doen, zijn de afvoerleidingen gedeeltelijk dicht geslipt.
Hoe kan ik deze leidingen weer zuiver maken zonder de afvoerleiding te beschadigen.
Of mag dat ook met de producten zoals turbo ontstopper enz
Wat ik me afvraag is hoe je dit gemerkt hebt,dat je leiding gedeeltelijk dicht zit.
Dit zou t allerlaatste zijn waar ik op zou letten.
Als de afvoer van de douch helemaal dicht zit en het water niet meer wegloopt, dan weet je wel hoe laat het is .
Heb toen met een iets dikke electrakabel beginnende douchputje de leiding opengemaakt.
Maar zou als de winter voorbij is de afvoerleidingen eens helemaal zuiver willen hebben.
Daarom was de vraag hoe het beste de afvoerleidingen zuiver maken

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Jan van Vijven » za 31 dec 2016 09:58

Als je de douche gebruikt zitten er haren enz. in, dit blokkeert de boel.
Maak onder je douchebak de eerste bocht los en spoel in omgekeerde richting, dus een tuinslang bij de afvoer erin schuiven en spoelen richting douche.
Het kleine stukje van de bak zelf krijg je dan van binnenuit ook makkelijker schoon.
Daarna weer aansluiten en doorspoelen van binnen uit, eventueel met de één of andere toevoeging.

Thuis zitten de putjes ook wel eens verstopt door haren, de leidingen minder snel omdat die een grotere diameter hebben.
Ook gaat daar veel meer spoelwater door, meestal zit er ook een toilet dichtbij die stort telkens een berg water erdoor waardoor de rest middels een soort vacuüm (lijkt op het venturi effect) meegetrokken wordt.
Wij hebben thuis drie toiletten, drie keukens en twee badkamers en nooit problemen in de afvoerleidingen. Wel bij de putjes.
Eigenlijk gebruiken we bij een caravan veel te weinig water met ook te weinig snelheid waardoor het eerder verstopt raakt.
Na douchen zou je eigenlijk direct een emmer water er achteraan moeten gooien.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door eurotrotter » za 31 dec 2016 11:41

Jan van Vijven schreef:Na douchen zou je eigenlijk direct een emmer water er achteraan moeten gooien.
Die je dikwijls bij een tappunt bij t toiletgebouw moet gaan halen.
Kun je beter je douch spullen meenemen en daar douchen,scheelt je n hoop gesleep. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Jan van Vijven » za 31 dec 2016 12:01

Vind ik ook, maar daar heeft TS niets aan.....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door deusjevo » za 31 dec 2016 12:05

eurotrotter schreef:
Jan van Vijven schreef:Na douchen zou je eigenlijk direct een emmer water er achteraan moeten gooien.
Die je dikwijls bij een tappunt bij t toiletgebouw moet gaan halen.
Kun je beter je douch spullen meenemen en daar douchen,scheelt je n hoop gesleep. mrgreen.gif mrgreen.gif
Mijn idee ook [kerstduim.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door sam2 » za 31 dec 2016 12:17

RE.gif
Mijn idee niet, en zeker niet van de vrouw

JaapB

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door JaapB » za 31 dec 2016 12:18

deusjevo schreef:
eurotrotter schreef:
Jan van Vijven schreef:Na douchen zou je eigenlijk direct een emmer water er achteraan moeten gooien.
Die je dikwijls bij een tappunt bij t toiletgebouw moet gaan halen.
Kun je beter je douch spullen meenemen en daar douchen,scheelt je n hoop gesleep. mrgreen.gif mrgreen.gif
Mijn idee ook [kerstduim.gif]
Nou echt niet.
Niets zo heerlijk om in je eigen badkamer je te scheren en daarna in je eigen douche te staan.
Hoef je ook geen slippers of crocs aan waar hier nogal eens over geschreven wordt.
Je stapt uit de douche je badkamer in
en als je dan je broek aantrekt hangen de pijpen niet op de natte vloer.

Overigens nog nooit een emmer water erachteraan gegooid, waar is dat nou goed voor?
Afvoer moet gewoon goed lopen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Hobby Linka » za 31 dec 2016 14:07

RE.gif

Mee eens, dat een afvoer goed moet aflopen dan. Zelf heb ik geen probleem om naar een toiletgebouw te lopen.

Toen wij pas de caravan hadden gebeurde het een enkele keer, als de wasbak in de keuken leeg liep, er water in de douche ruimte omhoog kwam. We gebruiken de douche toch nooit, dus de aansluiting van de douchebak was snel verwijderd. Vervolgens alles opnieuw op afschot aangelegd. Weet ik zeker dat er nergens water blijft staan. Ook handig omdat we wel eens in voor en naseizoen dagen hebben met temperaturen onder het vriespunt.

En voor de caravan naar de winterstalling gaat wordt alles schoongemaakt en als laatste een emmer heet water door de spoelbak gegooid. Zo heb ik nog nooit een vervuilde/verstopte afvoerleiding gehad.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Daphne » za 31 dec 2016 14:15

Als in onze caravan het water niet goed wegliep, lag dat aan de sifon(s) waar zeepresten en haren in bleven zitten. Even schoonmaken en het was weer in orde.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JaapB

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door JaapB » za 31 dec 2016 14:21

RE.gif
RE.gif

Inderdaad, dat hadden wij in de vorige caravan ook, (Dethleffs 510V) water vanuit de keuken in de douche afvoer dat omhoog kwam. Echter hebben wij die douche nooit gebruikt. Natte bende in de WC ruimte.
Maar nu hebben we een aparte douche in de badkamer.
Deze heeft dan ook een eigen afvoer, en de keuken ook een eigen afvoer.
Er hangen dus twee afvoeren onder de caravan die samenkomen, met een beluchting ertussen.
Alles loopt als een tielelier door.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door deusjevo » za 31 dec 2016 14:50

Neem aan dat je zo'n onboard douche allejen gebruikt als je een vaste water aan- en afvoer hebt?
Als je na je douchebeurt afvalwater moet gaan wegbrengen en schoon water moet gaan halen ben je alweer aan een nieuwe douchebeurt toe [kerstmutszwaai.gif]
Laatst gewijzigd door deusjevo op za 31 dec 2016 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

JaapB

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door JaapB » za 31 dec 2016 15:05

RE.gif
Yes, we staan in veel gevallen op comfort plekken. (Hoef ik niet te sjouwen).
En dan de vaste wateraansluiting aansluiten en afvoerslang in het putje.

Wij komen de comfortplaatsen steeds vaker tegen.
In Groot Brittannië bijna overal.
In Spanje steeds meer.
Frankrijk veel minder.
Nederland 50-50.
Noorwegen, Zweden, Finland bijna nergens.
Zwitserland soms.
Italië weer niet.

Is natuurlijk maar net welke campings je uitzoekt.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door eurotrotter » za 31 dec 2016 17:22

Daphne schreef:Als in onze caravan het water niet goed wegliep, lag dat aan de sifon(s) waar zeepresten en haren in bleven zitten. Even schoonmaken en het was weer in orde.
Sifons? in de caravan? mijn caravan heeft geen sifons.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Daphne » za 31 dec 2016 17:45

RE.gif

Wij wel [kerstlekkerpuh.gif] zowel in de huidige en de vorige caravan. De vorige caravan (Eriba) zelfs verwarmde sifons. Scheelt echt in kou en geen beestjes (muggen) die via de afvoer naar binnen komen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Dutchdrummer » za 31 dec 2016 17:57

Daphne schreef:RE.gif

Wij wel [kerstlekkerpuh.gif] zowel in de huidige en de vorige caravan. De vorige caravan (Eriba) zelfs verwarmde sifons. Scheelt echt in kou en geen beestjes (muggen) die via de afvoer naar binnen komen.
Scheelt niet in de kou dat de sifons verwarmd waren hoor........ [kerstknipoog.gif
Maar wel dat er sifons in zaten. Dan kan er geen koude lucht van buiten in.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door sam2 » zo 1 jan 2017 07:52

Daphne schreef:RE.gif

Wij wel [kerstlekkerpuh.gif] zowel in de huidige en de vorige caravan. De vorige caravan (Eriba) zelfs verwarmde sifons. Scheelt echt in kou en geen beestjes (muggen) die via de afvoer naar binnen komen.
Ja maar onze adria caravan heeft ook geen echte sifons, maar de filexibel afvoer van keuken en wasbak kan er een sifonbocht in gelegd worden door de flex te plooien en een pvc bindkabel rond te doen en in de douch daar is een afvoerstopje voor verzien.
Voor het minimaal afschot van de afvoerleidingen; plaatsen wij de caravan zodat al het afvalwater naar het einde moet lopen [kerstduim.gif]
Aangezien onze caravan niet de jongste meer is , het toch niet slecht is om de afvoerleidingen te zuiveren voor wij weer op vakantie gaan.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door nicolaas » zo 1 jan 2017 10:30

eetlepel natrium bicarbonaat (baking soda) in het putje en een kopje azijn er overheen, werkt voor ons prima. goedkoop, en niet gevaarlijk.
heb je ook geen nare luchtjes meer.
microhome 370 luxe

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Afvoerleidingen zuiver maken

Bericht door Diny » zo 1 jan 2017 11:21

RE.gif
Inderdaad een onschuldig middel met veel gebruiksmogelijkheden.
Wel lastig te krijgen naar mijn ervaring.
De enige zaak die ik kon vinden is de Jumbo.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”