Aankooptip dakairco

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Aankooptip dakairco

Bericht door Veerman » zo 21 aug 2016 09:46

Hoi forummers. Ik heb n vraagje betreffende dakairco. Omdat ik de caravan nog an het samenstellen ben vraag ik me af of het uitmaakt welk merk dakairco een voorkeur heeft. Ik zit met 2 merken die het meest genoemd worden. Dometic en een truma. Even niet welk type want dat ligt aan de grote van de caravan dacht ik maar welk merk heeft nu bij jullie de voorkeur en waarom? Volgens mij zit er weinig verschil tussen maar jullie hebben zeer waarschijnlijk meer ervaring en kennis dan ons dus daarom deze vraag.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Hobby Linka » zo 21 aug 2016 10:02

Hoi Frank,

Als je gebruik maakt van de zoekfunctie zal je heel veel info tegen komen. Gewoon airco of dak airco intoetsen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door sindaco » zo 21 aug 2016 10:02

hallo

volgens mij zal er niet veel verschil tussen beide zitten en kan een dealer misschien beter de verschillen uitleggen.

wij hebbenn zelf sinds 2008 een B2200 op de caravan
in alle jaren tot nu toe is dat ding het enige wat altijd aan het werk was overdag op de camping.
in zeldzame situatie's ook s'nachts.
in alle jaren nog nooit wat aan stuk geweest en voor ons een betrouwbaar kastje.
we hebben hem in de midden op het dak zodat ie mooi de kou verdelen kan.

toen we onze LMC inruilden op de fendt van tegenwoordig hebben we hem over laten zetten en hebben ze hem weer in het midden geplaatst.
mocht ie ooit stukgaan dan komt er meteen weer een nieuwe op.

ook gebruiken wij hem in het voor en najaar als kachel en dat is zeer goed te doen.
wel heeft ie dan ongeveer 6 amp nodig ipv 4 amp met koelen.

misschien zijn er ook truma gebruikers en dan weet je misschien iets meer.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19812
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Aankooptip dakairco

Bericht door Daphne » zo 21 aug 2016 10:18

Ik denk dat er weinig caravanners zijn die ervaring met beide merken dakairco's hebben. Voorkeur uitspreken is dan niet op basis van werkelijk vergelijk maar alleen op wat men nu zelf bezit.
Degene die de ervaring wel heeft, geeft dan een vergelijk tussen een oud product van het ene merk en een nieuw product van het andere merk. Vergelijken zul je dus eigenlijk op papier moeten doen door de specs naast elkaar te leggen en de prijzen.

Oh ja, mijn voorkeur: Dometic freshjet 2200. Waarom? Zat in het actiepakket bij aankoop van onze caravan. :wink:
En doet het prima :lol:
Sorry, hier heb je echt niets aan, want ik heb geen idee hoe een Truma het zou doen.




Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1741
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Carnavalswiertz » zo 21 aug 2016 10:26

Er was een vergelijkingstest in het asci magazine van enkele maanden geleden, tijdschrift kan meen ik worden nabesteld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23461
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door PD » zo 21 aug 2016 10:31

Zoals Daphne al aangeeft, zullen er weinig ervaringsdeskundigen zijn die beide airco's (en dan ook nog van een vergelijkbaar productiejaar) hebben gehad.

Wij zijn inmiddels ca. 6 jaar tevreden gebruiker van de Dometic B2200S. Wij gebruiken deze in voor- en naseizoen om te verwarmen en in de zomer om te koelen. In die 6 jaar nog nooit een mankement gehad; airco is overgebouwd van onze 2010- naar 2013-caravan.

Omdat wij van eind februari tot eind oktober kamperen (vorig jaar bijv. 26 campings bezocht en dit jaar staat de teller alweer op 20 campings) mag ik wel zeggen dat we intensieve gebruikers zijn :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Conradi » zo 21 aug 2016 10:36

Als ik de (Duitse) recenties goed begrepen heb is Dometic met dakairco's net wat verder dan Truma.
Bij bankairco's is dat andersom ;-)
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Hobby Linka » zo 21 aug 2016 10:40

Hier dan een reactie van de Truma dak airco. Het is een fluister stille airco, wat vooral in de nacht prettig is. Door de slaapstand blijft hij koelen en maakt niet veel meer geluid dan een grote ventilator op de hoogste stand.

Een nadeel. Bij 4 graden stopt de airco. Hij kan dan ook niet meer verwarmen. Dat kan bij de Dometec wel. Die verwarmt d.m.v. een element, de Truma gebruikt gewoon de compressor voor verwarmen.

Gaat het enkel om te koelen dan is er ook een Truma uitvoering die alleen koelt. Scheelt toch weer een paar honderd euro.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Chris » zo 21 aug 2016 10:51

Er bestaat nog een 3e merk met ook tevreden gebruikers.
Je kan ook eens naar Telair kijken.
Die hebben ook een hele serie dakairco's en zijn wat goedkoper dan de eerder genoemde.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door sindaco » zo 21 aug 2016 12:52

beste TS

hier heb je nog wat te lezen
http://docplayer.nl/3247358-Vergelijkin ... erweg.html

bij de bovenste foto kun je veel lezen als je naar beneden scrollt


let er ook op dat sommige modellen van telair geen compressortype is en dus geen koudemiddel aan boord heeft.
maar ik zou zeggen lees het hele verhaal maar door en daar staan genoeg weetjes over de merken in.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Chris » zo 21 aug 2016 12:59

RE.gif
Volgens mij is de Telair WEL een compressortype.
Ze gebruiken GAS R407C als koudemiddel.
Dat is toch hetzelfde bij de Dometic en de Truma??

Hier kan je de Telair specs compleet in vinden: http://www.support-telecogroup.com/tele ... talogo.pdf

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door sindaco » zo 21 aug 2016 13:02

RE.gif

ik dacht dat er ook modellen waren als verdampertype.
vandaar dat ik het er bij schreef.
kunnen ook de eerste modellen geweest zijn.
in deze test is ook een compressortype gebruikt...dat klopt
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36286
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Chris » zo 21 aug 2016 13:05

RE.gif
Dat is Eberspacher... die hoort niet in dit rijtje denk ik.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door sindaco » zo 21 aug 2016 13:06

RE.gif

dan heb ik mij in de naam vergist.
heb wel ooit gelezen dat er ook verdampertype's waren en die hebben minder kracht.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door WipKip » zo 21 aug 2016 13:31

Hobby Linka schreef:Hier dan een reactie van de Truma dak airco. Het is een fluister stille airco, wat vooral in de nacht prettig is. Door de slaapstand blijft hij koelen en maakt niet veel meer geluid dan een grote ventilator op de hoogste stand.

Een nadeel. Bij 4 graden stopt de airco. Hij kan dan ook niet meer verwarmen. Dat kan bij de Dometec wel. Die verwarmt d.m.v. een element, de Truma gebruikt gewoon de compressor voor verwarmen.

Gaat het enkel om te koelen dan is er ook een Truma uitvoering die alleen koelt. Scheelt toch weer een paar honderd euro.
Het gas dat gebruikt wordt voor de airco werkt niet meer bij temperaturen onder de +4 graden, waardoor het koelen/ontvochtigen van de lucht niet meer werkt. Dat hij dan ook niet meer verwarmt................... misschien omdat er geen verwarmingselement in zit?
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23461
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door PD » zo 21 aug 2016 13:33

RE.gif
Dat schrijft HobbyLinka toch al knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ancent
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 mei 2014 21:42

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Ancent » zo 21 aug 2016 15:01

Wij hebben sinds deze zomer een Truma comfort dakairco laten plaatsen, heerlijk! Ik ben ervan overtuigd dat je met zowel Truma als Dometic (persoonlijk geen ervaring) een prima keuze maakt. Wij hebben voor de Truma gekozen omdat men zegt dat het de stilste airco op de huidige markt is. Daarnaast schijnen ze beiden op een andere manier te verwarmen, waarbij de Truma een volwaardige verwarming biedt en Dometic het oplost met een extra element. Dat laatste heb ik voor waarheid aangenomen, ik kan dat technisch niet onderbouwen.
Knaus 500 KU (2010), Ford Mondeo 2.5T, Truma Aventa, Unico

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19812
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Daphne » zo 21 aug 2016 15:45

RE.gif

Ik ben bang dat het verkooppraatjes zijn geweest. Volwaardig verwarmen doe je niet van bovenaf. Het blijft een airco met een verwarmingsfunctie. Je moet het zien als bijverwarming. Fijn als het kan, maar een vervanging van de gaskachel met ringverwarming zal het nooit zijn.


via Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18990
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Hobby Linka » zo 21 aug 2016 15:50

RE.gif

Klopt. De Truma verwarmt tot +4 graden. Daaronder stopt hij ermee. Dus als je in de winter de dak airco wilt gebruiken om te verwarmen kom je bedrogen uit. Maar als het buiten rond de +10 is staat bij mij een andere Truma aan. De gaskachel.

shivering.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23461
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door PD » zo 21 aug 2016 16:03

@Ancent:
De verwarmingsfunktie van een dakairco voldoet tot een buitentemperatuur van tenminste ca. 10 C en ook dan wordt slechts de lucht verwarmd en blijven meubilair en kussens relatief fris. Wij merken het dan ook direct wanneer de airco even uit moet om de Nespresso te gebruiken. Vanaf een buitentemperatuur van ca. 15 C heb je aan de verwarmingsfunktie van de dakairco echt voldoende.

Wanneer het kouder is en voor een meer behaaglijke warmte heb je toch echt je gaskachel icm ringverwarming nodig; dan warmt de hele caravan lekker door. In het verleden stookten wij de caravan wel eens goed door met de gaskachel om daarna de temperatuur te behouden met de dakairco maar als het kouder is, blijven we tegenwoordig de gaskachel gebruiken.

Behaaglijk is bij mijn vrouw +22 :lol: :(
Laatst gewijzigd door PD op zo 21 aug 2016 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Conradi » zo 21 aug 2016 16:27

Psies, daarom heb ik bij de keuze voor een airco afgezien van een verwarmingsfunctie.
Als je al bijverwarmen wilt, denk ik dat je beter af bent met een Ultraheat.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Veerman » zo 21 aug 2016 16:37

Bedankt voor de link sindaco. Het is meteen n stuk duidelijker geworden. Het hangt in principe van de dealer af welke ze mij willen verkopen. Het zal n dometic of truma gaan worden en welke het word maakt niet uit. Ik heb het verwarmbare gedeelte waarschijnlijk niet nodig want met vloerverwarming die er standaard inzit moet het geheel al behoorlijk warmer worden en ik wil niet winter camperen.
Bedankt voor alle reacties en zal jullie laten weten wat het geworden is.
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Conradi » zo 21 aug 2016 16:39

Frank, is een bankairco ook een optie? Wij hebben daarvoor gekozen en zijn er erg blij mee!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23461
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door PD » zo 21 aug 2016 16:40

RE.gif RE.gif RE.gif
Dat verwacht ik ook maar in 2010 wist ik nog niet van het bestaan van een Ultraheat af en bovendien verhuis je een dakairco makkelijker mee naar je volgende caravan dan een bankairco; we kregen de verwarmingsfunktie er als het ware gratis bij.

In het verleden best acceptabele resultaten gehad met de verwarmingsfunktie van de dakairco, ook een keer bij 0 C in februari in Esbeek, maar dan kun je slechts één uitstroomrichting gebruiken richting de zithoek en blijft de andere kant van de caravan een stuk kouder. Dit laatste is ook geen probleem omdat wij graag koel slapen maar ik wil maar aangeven dat de caravan volledig met de dakairco verwarmen onder 10 C niet echt realistisch is.

Edit: ik lees inmiddels dat TS de verwarmingsfunktie niet nodig heeft... laat het dan info zijn voor andere geinteresseerden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Veerman
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 1 apr 2016 17:14
Locatie: Volendam

Re: Aankooptip dakairco

Bericht door Veerman » zo 21 aug 2016 16:51

Beste Conradi. Een bank airco heb ik wel over nagedacht maar met 4 kinderen heb ik aardig wat ruimte nodig en met n dakairco heb ik weer iets meer ruimte mrgreen.gif
Over de verwarming twijfel ik nog over de ultra heat uitbreiding maar dat moet dan weer in een ander draadje. knipoog.gif
Mvg Frank
Vw multivan/ camper 198 pk 466 nm, Tabbert puccini 655 E met n hele waslijst aan opties. Voortent Unico genua 320 met kuipzeil.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”