Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Mijn toilet ( Thetford C200 CWE ) spoelde afgelopen vakantie ineens niet meer. Balen dus...Thuis gekomen gelijk deze site gecheckt om te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Had op de camping al geconstateerd dat het niet aan de zekering lag, deze was wel kapot gegaan maar heb ik ter plaatse vervangen ( ipv 3A een 5A geplaatst ) Maar ik hoorde de pomp wel brommen bij indrukken van de spoelknop.
Dus het kon verder drie oorzaken hebben;
1. pomp kapot
2. pomp gewoon vast ( door rommel / kalk oid )
3. slag eraf geschoten
Voor alle drie de opties was het noodzakelijk om in het reservoir te komen en de pomp te bekijken. Maar ik kon nergens ( ook niet op de site van Thetford ) zien hoe ik het bedieningspaneel van dit toestel er af kon halen. Dus de dealer gebeld, ook die kon me niet echt duidelijkheid verschaffen. Dus maar de stoute schoenen aan getrokken en met een kleine schroevendraaier aan het bedieningspaneel "wrikken" Dat ging wonderbaarlijk goed en ik klikte het paneeltje er zo vanaf.
Omdat er zo weinig info over te vinden is dacht ik maar gelijk wat foto's te maken om zo andere "zoekende" te kunnen helpen. Helaas kan ik maar 3 foto's toevoegen maar hopelijk is het zo duidelijk. De wc spoelt in ieder geval beter dan het ooit gedaan heeft
Nog wel even twee vraagjes, bij gebrek aan een zekering van 3A heb ik dus een 5A geplaatst. Kan ik deze laten zitten of moet ik weer een 3A plaatsen?
Vraag 2; ik heb vorige winter voor het eerst het reservoir van de wc helemaal leeg laten lopen, ik denk dus dat de pomp droog gestaan heeft. Kan ik in het vervolg misschien beter wat vloeistof in het reservoir laten staan?
Dus het kon verder drie oorzaken hebben;
1. pomp kapot
2. pomp gewoon vast ( door rommel / kalk oid )
3. slag eraf geschoten
Voor alle drie de opties was het noodzakelijk om in het reservoir te komen en de pomp te bekijken. Maar ik kon nergens ( ook niet op de site van Thetford ) zien hoe ik het bedieningspaneel van dit toestel er af kon halen. Dus de dealer gebeld, ook die kon me niet echt duidelijkheid verschaffen. Dus maar de stoute schoenen aan getrokken en met een kleine schroevendraaier aan het bedieningspaneel "wrikken" Dat ging wonderbaarlijk goed en ik klikte het paneeltje er zo vanaf.
Omdat er zo weinig info over te vinden is dacht ik maar gelijk wat foto's te maken om zo andere "zoekende" te kunnen helpen. Helaas kan ik maar 3 foto's toevoegen maar hopelijk is het zo duidelijk. De wc spoelt in ieder geval beter dan het ooit gedaan heeft
Nog wel even twee vraagjes, bij gebrek aan een zekering van 3A heb ik dus een 5A geplaatst. Kan ik deze laten zitten of moet ik weer een 3A plaatsen?
Vraag 2; ik heb vorige winter voor het eerst het reservoir van de wc helemaal leeg laten lopen, ik denk dus dat de pomp droog gestaan heeft. Kan ik in het vervolg misschien beter wat vloeistof in het reservoir laten staan?
- Bijlagen
-
- Na het bedieningspaneel te hebben verwijderd, nog 4 schroeven verwijderen zodat de plastic kap er uit gehaald kan worden om zo ruimte te maken om bij de pomp te kunnen
- TF 2.JPG (89.47 KiB) 22802 keer bekeken
-
- pomp uitnemen
- TF 5.JPG (90.61 KiB) 22802 keer bekeken
-
- draaiende deel van de pomp ( het rode wieltje ) zat vast dus die met een schroevendraaier gangbaar gemaakt en wat siliconenspray ( geschikt voor rubber seals ) er opgespoten.
- TF 6.JPG (85.5 KiB) 22802 keer bekeken
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Het gaat trouwens om onderstaande toilet, ik kon op de site van Thetford alleen de de-montage handleiding vinden van ditzelfde type met handbediende pomp tbv doorspoelen.
- Bijlagen
-
- TF 1.JPG (67.38 KiB) 22798 keer bekeken
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
De foto's verschaffen heel veel duidelijkheid, goed gedaan.
Mbt tot vraag 1 zou ik niet weten of je een 5w zekering kan laten zitten, maar aangezien 3w standaard is, zal het wel niet voor niets zijn. Dus als het even kan toch weer een 3w zekering plaatsen.
Vraag 2: ik weet niet zeker of het kan, maar volgens mij zou je het reservoir voor de winterstalling toch kunnen vullen met antivries? Of tast dat de onderdelen aan?
Mbt tot vraag 1 zou ik niet weten of je een 5w zekering kan laten zitten, maar aangezien 3w standaard is, zal het wel niet voor niets zijn. Dus als het even kan toch weer een 3w zekering plaatsen.
Vraag 2: ik weet niet zeker of het kan, maar volgens mij zou je het reservoir voor de winterstalling toch kunnen vullen met antivries? Of tast dat de onderdelen aan?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Ja, op zich voor die zekering is dat geen probleem, die is zo te vervangen.
Vraag 2 blijf ik een lastige vinden, ik heb het reservoir in 4 jaar nooit leeglaten lopen ( wist niet hoe dat moest ) nu heb ik dat ventiel ontdekt vorig jaar en daarmee al de vloeistof eruit gehaald. Met als resultaat dat de eerstvolgende keer het toilet niet meer door spoelde Ik kan me namelijk voorstellen dat een pomp onder water moet blijven. Aan de andere kant, de dompelpomp van het water maak ik ook altijd droog en schoon ( alleen is daar wat makkelijker bij te komen )
Het kan natuurlijk ook stom toeval zijn dat de pomp juist nu is gaan vastzitten, merk ook dat de wc na deze onderhoudsbeurt beter spoelt als voorheen, dus er heeft al wat weerstand gezeten schat ik zo.
Vraag 2 blijf ik een lastige vinden, ik heb het reservoir in 4 jaar nooit leeglaten lopen ( wist niet hoe dat moest ) nu heb ik dat ventiel ontdekt vorig jaar en daarmee al de vloeistof eruit gehaald. Met als resultaat dat de eerstvolgende keer het toilet niet meer door spoelde Ik kan me namelijk voorstellen dat een pomp onder water moet blijven. Aan de andere kant, de dompelpomp van het water maak ik ook altijd droog en schoon ( alleen is daar wat makkelijker bij te komen )
Het kan natuurlijk ook stom toeval zijn dat de pomp juist nu is gaan vastzitten, merk ook dat de wc na deze onderhoudsbeurt beter spoelt als voorheen, dus er heeft al wat weerstand gezeten schat ik zo.
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
In de winter hetzelfde behandelen als de drinkwater tank, leeg dus.
Ik heb nog nooit problemen gehad, jij heb gewoon pech gehad.
Maar van de andere kant bekeken heeft alles goed gefunctioneerd, de zekering heeft er voor gezorgd dat er geen ernstige schade is ontstaan er zat duidelijk iets klem of was verstopt.
Ik heb nog nooit problemen gehad, jij heb gewoon pech gehad.
Maar van de andere kant bekeken heeft alles goed gefunctioneerd, de zekering heeft er voor gezorgd dat er geen ernstige schade is ontstaan er zat duidelijk iets klem of was verstopt.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
@ Hoi MarcoC,de eenheid van stroomsterkte is de Ampere. 3 Watt is (bij 12V) slechts 250 mA is te weinig en vliegt er snel uit. Als de originele zekering 3 Ampere was zou ik die door dezelfde grootte verwisselen.
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Zojuist al een 3A zekering gehaald bij de lokale caravanshop. En voortaan de tank maar gewoon legen, ga er maar vanuit dat dit domme pech was, en daarbij nu weet ik tenminste hoe ik het kan verhelpen
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Hey kerels, bedankt voor deze handige, dummy-proof en relevante goed gedocumenteerde info.
Kocht zopas een 2de hands Knaus in prima staat. Tijdens ons eerste weekendje weg werkte alles, behalve de waterspoeling van het toilet. De zekering van het toiletpompje was sprong 2x achtereen. Door het boeltje te demonteren zoals op jullie foto's, en het "wieltje" of ventilatortje van de toiletpomp wat los te peuteren, kreeg ik het boeltje probleemloos terug aan de praat en sprong de zekering ook niet meer.
Dankjewel! :-) Het toilet functioneert weer prima! We spaarden ons een rit naar de dealer, een hoop tijd en wat centjes! Met behulp van jullie plannetje was de herstelling gebeurd in een 20tal minuutjes!
Thanks!!!! :-) :-) :-) posting.php?mode=reply&f=78&t=22688#
Kocht zopas een 2de hands Knaus in prima staat. Tijdens ons eerste weekendje weg werkte alles, behalve de waterspoeling van het toilet. De zekering van het toiletpompje was sprong 2x achtereen. Door het boeltje te demonteren zoals op jullie foto's, en het "wieltje" of ventilatortje van de toiletpomp wat los te peuteren, kreeg ik het boeltje probleemloos terug aan de praat en sprong de zekering ook niet meer.
Dankjewel! :-) Het toilet functioneert weer prima! We spaarden ons een rit naar de dealer, een hoop tijd en wat centjes! Met behulp van jullie plannetje was de herstelling gebeurd in een 20tal minuutjes!
Thanks!!!! :-) :-) :-) posting.php?mode=reply&f=78&t=22688#
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Blij dat ik heb kunnen helpen! Ik heb sinds deze reparatie-uitvoering in ieder geval een wc die nog nooit zo goed heeft doorgespoeld.
Daar was me deze post ook om te doen
Daar was me deze post ook om te doen
Opel Insignia Sports Tourer SW 2.0 Eco-Flex - Hobby 440 SFR excellent 2010
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Ik had exact hetzelfde probleem als Rilson. Nadat ik onze caravan uit de winterstalling had gehaald deed de pomp van het toilet het niet meer. Na de eerste poging ging de zekering kapot. 3 ampère zekering vervangen door een 5 ampère zekering. Daarna bleef de pomp maar brommen. Dat had ik eerder gehad in de watertank, maar daar was natuurlijk makkelijk bij te komen. Nou, bij de wc was dat anders. Ik heb model C200 CW. Ook overal gezocht totdat ik de instructie plus foto's vond op dit forum. En inderdaad, als men voorzichtig te werk gaat, komt het klepje waar de drukknop op zit los, omdat het alleen maar vast zit met kit. Je moet het maar weten. Nadat ik alles had gedemonteerd en schoon gemaakt de pomp met een kleine schroevendraaier weer op gang geholpen, en inderdaad, het probleem is opgelost. Alles weer netjes in elkaar gezet. Wel een beetje weinig ruimte, maar met een beetje geduld kom je een eind.
Rilson, bedankt voor de super uitleg met foto's.
Wilbert
Rilson, bedankt voor de super uitleg met foto's.
Wilbert
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Zorg er wel voor dat de kitrand het deksel wel weer volledig afsluit bij montage.
Dit om lekkage te voorkomen tijdens het rijden.
Dit om lekkage te voorkomen tijdens het rijden.
Porsche + Tabbert
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Nooit een zwaardere zekering plaatsen,dit geldt voor alles.Een zekering is niet alleen voor de beveiliging van de apparatuur, maar dient ook voor het beveiligen van de bedrading,wanneer je een zwaardere zekering plaatst en er zijn calamiteiten zal er door de bedrading een grotere stroom gaan vloeien waar deze bedrading niet voor geschikt is ( wordt warm ) Inderdaad heeft je pomp droog gestaan,maar dit hoeft niet altijd te betekenen dat wanneer hij droog staat altijd vast gaat zitten,misschien als je de pomp er nog eens uithaalt even tussen de schoepjes door een beetje teflon of W40 spray spuiten op het asje.rilson schreef:Mijn toilet ( Thetford C200 CWE ) spoelde afgelopen vakantie ineens niet meer. Balen dus...Thuis gekomen gelijk deze site gecheckt om te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Had op de camping al geconstateerd dat het niet aan de zekering lag, deze was wel kapot gegaan maar heb ik ter plaatse vervangen ( ipv 3A een 5A geplaatst ) Maar ik hoorde de pomp wel brommen bij indrukken van de spoelknop.
Dus het kon verder drie oorzaken hebben;
1. pomp kapot
2. pomp gewoon vast ( door rommel / kalk oid )
3. slag eraf geschoten
Voor alle drie de opties was het noodzakelijk om in het reservoir te komen en de pomp te bekijken. Maar ik kon nergens ( ook niet op de site van Thetford ) zien hoe ik het bedieningspaneel van dit toestel er af kon halen. Dus de dealer gebeld, ook die kon me niet echt duidelijkheid verschaffen. Dus maar de stoute schoenen aan getrokken en met een kleine schroevendraaier aan het bedieningspaneel "wrikken" Dat ging wonderbaarlijk goed en ik klikte het paneeltje er zo vanaf.
Omdat er zo weinig info over te vinden is dacht ik maar gelijk wat foto's te maken om zo andere "zoekende" te kunnen helpen. Helaas kan ik maar 3 foto's toevoegen maar hopelijk is het zo duidelijk. De wc spoelt in ieder geval beter dan het ooit gedaan heeft
Nog wel even twee vraagjes, bij gebrek aan een zekering van 3A heb ik dus een 5A geplaatst. Kan ik deze laten zitten of moet ik weer een 3A plaatsen?
Vraag 2; ik heb vorige winter voor het eerst het reservoir van de wc helemaal leeg laten lopen, ik denk dus dat de pomp droog gestaan heeft. Kan ik in het vervolg misschien beter wat vloeistof in het reservoir laten staan?
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
hallo alle, ik heb een vraag over de C200, bovenop zit een ledlampje die niet meer werkt, is het belangrijk dat deze wel werkt of niet, daarnaast hoe kan ik deze vervangen/installeren, alvast bedankt voor het antwoord, groet hans
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
de led is er om aan te geven dat de afvaltank (bijna) vol zit, voor de werking van het toilet is het niet noodzakelijk. Wel zal je wat vaker moeten controleren of de afvaltank niet vol raakt. Dus na het doorspoelen even in de tank kijken voor het sluiten van de klep.
Hobby 560 CFe Excellent (2011) - Citroën Grand C4 Picasso 2.0 HDi 150pk 370 Nm (2015)
Isabella Opus 250 - Unico Verona luifel - Enduro EM405smart/Lithium-ion accu Li1220 - Dometic Freshjet 2200 - Alfa R36 Wifi met Tube U en Minix Mediacenter
Isabella Opus 250 - Unico Verona luifel - Enduro EM405smart/Lithium-ion accu Li1220 - Dometic Freshjet 2200 - Alfa R36 Wifi met Tube U en Minix Mediacenter
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Het zou ook nog kunnen dat de vlotter in je tank blijft hangen doordat er papier of vuil tussen zit. Dan werkt het ledje ook niet meer en denkt hij dat hij of vol, of leeg is.
Je hoort de vlotter (zacht tikje) als je je tank omdraait.
Je hoort de vlotter (zacht tikje) als je je tank omdraait.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Naast de afvalcontainer zit een houdertje met 2 batterijen, die kunnen ook leeg zijn.
Adria Action 361 LH
Citroën Berlingo 1.2 PureTech Club
Citroën Berlingo 1.2 PureTech Club
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
hallo, bedankt alvast voor de antwoorden, zal kijken/luisteren of het de vlotter is of de batterijen, zal nog wel de oplossing plaatsen als het is opgelost, daar we in spanje zitten zal het wel even duren, groet hans
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
de man van het thetford toilet heeft besloten er niks meer aan te doen volgens mij was de vlotter niet goed gangbaar, bedankt alle
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Pomp vervangen: Het verschil tussen Thetford pomp en "eigen" merk....
Hetzelfde probleem. (Pompje sloeg heel kort aan en bijna gelijktijdig ging de zekering stuk).
Pompje uit het reservoir gevist. Deze zat flink vast.
Voor de zekerheid toch bij de dealer in het dorp een nieuw pompje gehaald.
De verkoper vroeg mij of ik een origineel Thetford pompje, of eentje van een ander merk wilde.
De Thetford kostte daar E65,- de andere (zelf krimpkousjes kopen) E14,50.
De laatste meegenomen en thuis toch nog even proberen of ik het oude pompje nog gangbaar kan maken.
Hetzelfde probleem. (Pompje sloeg heel kort aan en bijna gelijktijdig ging de zekering stuk).
Pompje uit het reservoir gevist. Deze zat flink vast.
Voor de zekerheid toch bij de dealer in het dorp een nieuw pompje gehaald.
De verkoper vroeg mij of ik een origineel Thetford pompje, of eentje van een ander merk wilde.
De Thetford kostte daar E65,- de andere (zelf krimpkousjes kopen) E14,50.
De laatste meegenomen en thuis toch nog even proberen of ik het oude pompje nog gangbaar kan maken.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
Mooie handleiding waarvoor dank!
Alles geprobeerd (oa nieuw pompje) en helaas niet aan de praat gekregen. Nieuwe spoelknop (bezel) besteld maar ook dat hielp niet. Pomje vervolgens rechtstreeks op 12v kabel aangesloten. Niks!! Na doormeten bleek op de kabel een spanning van 11,5V te staan terwijl aan het begin van de kabel 12,5 volt stond. Kon nu alleen nog maar in verbinding tussen kabel 12v en kabel stroomtoevoer bedieningspaneel zitten. De krimpkous verbinding eraf geknipt en vervolgens pompje eerst weer rechtstreeks aangesloten. Probleem opgelost. Loopt weer als een zonnetje! Uit nieuwsgierigheid krimpkous opengeknipt en deze bleek inderdaad nat van binnen. Lijm van de krimpkous is waarschijnlijk in de loop van tijd poreus geworden waardoor er water is binnengedrongen wat voor sluiting en spanningsverlies gezorgd heeft. De tip is al eerder gegeven: meet alles eerst goed door voordat je kosten gaat maken! Hoop hiermee andere mensen te helpen.
Alles geprobeerd (oa nieuw pompje) en helaas niet aan de praat gekregen. Nieuwe spoelknop (bezel) besteld maar ook dat hielp niet. Pomje vervolgens rechtstreeks op 12v kabel aangesloten. Niks!! Na doormeten bleek op de kabel een spanning van 11,5V te staan terwijl aan het begin van de kabel 12,5 volt stond. Kon nu alleen nog maar in verbinding tussen kabel 12v en kabel stroomtoevoer bedieningspaneel zitten. De krimpkous verbinding eraf geknipt en vervolgens pompje eerst weer rechtstreeks aangesloten. Probleem opgelost. Loopt weer als een zonnetje! Uit nieuwsgierigheid krimpkous opengeknipt en deze bleek inderdaad nat van binnen. Lijm van de krimpkous is waarschijnlijk in de loop van tijd poreus geworden waardoor er water is binnengedrongen wat voor sluiting en spanningsverlies gezorgd heeft. De tip is al eerder gegeven: meet alles eerst goed door voordat je kosten gaat maken! Hoop hiermee andere mensen te helpen.
Re: Toiletpomp Thetford C200 CWE reparatie foto's
voor je verslag.
De "las" liefst buiten de natte ruimte, maar anders goed inpakken.
En dan nog corrodeert eea en kan de overgangsweerstand die dan ontstaat voor problemen zorgen.
De "las" liefst buiten de natte ruimte, maar anders goed inpakken.
En dan nog corrodeert eea en kan de overgangsweerstand die dan ontstaat voor problemen zorgen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )