Bepalen gewicht aanhanger geremd

Plaats reactie
RvDam

Bepalen gewicht aanhanger geremd

Bericht door RvDam » do 23 nov 2006 16:27

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en ben een beetje verbaast over de maximaal gewicht aanhanger geremd bij de verschillende auto's.

Als voorbeeld;
Opel Astra 1.3CDTI66 (90pk 1300cc diesel)
1230 kg gewicht
1675 kg toelaatbaar totaalgewicht
Max gewicht aanhanger 1300kg

Opel Zavira 1.9CDTI100 (100pk 1900cc diesel)
1513 kg gewicht
2183 kg toelaatbaar totaalgewicht
Max gewicht aanhanger 1200kg

Weet iemand mij te vertellen welke zaken van een auto bepalend zijn voor het bepalen van de maximaal gewicht aanhanger. Als ik de Zavira voor mijn caravan zet (caravan weegt 1300kg) mag ik dan wel de weg op?
Laatst gewijzigd door RvDam op do 23 nov 2006 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Citrorob

Bericht door Citrorob » do 23 nov 2006 16:33

Als je een BE rijbewijs hebt, dan mag je de weg op met deze combinaties.
Je mag namelijk ook met de Astra niet de weg op met alleen B :wink:

De auto's worden gekeurd op de gewichten die de fabrikant vraagt te keuren. Dus als deze beide auto op 1000kg had laten keuren, dan was het nu voor beide 1000kg geweest.

De eisen zijn dat de combinatie met het max gewicht van de auto en max gewicht caravan binnen een bepaalde tijd (weet die nu ff niet meer) ik dacht 3x op een helling van 12% moet weg zien te komen.

Stabiliteit is geen keuringseis :shock:

Pinokkio

Bericht door Pinokkio » do 23 nov 2006 19:11

Het maximum trekgewicht is afhankelijk van o.a. vermogen, remmen, constructie, eigen gewicht etc.
Kijk maar eens naar de Zafira:
1.9 CDTI 100 pk = max aanhangergewicht 1200 kg
1.9 CDTI 120 pk = max aanhangergewicht 1300 kg
1.9 CDTI 150 pk = max aanhangergewicht 1500 kg

Bij andere auto's is het weer een andere reden.

Pinokkio

Bericht door Pinokkio » do 23 nov 2006 19:14

Met een caravan van 1300 kg mag je overigens ook met BE niet de weg op met een auto die maar 1200 kg mag trekken...

RvDam

Bericht door RvDam » do 23 nov 2006 19:17

Ok dat van het rijbewijs wist ik. Dit is bij ook geen probleem.

Maar ik denk dat ik een andere verklaring heb. Als je bij beide auto's het maximaal toelaatbaar gewicht+max gewicht aanhanger deelt door het aantal pk's kom je op ongeveer 33kg per pk bij beide auto's. Als ik dit sommetje bij de Ford Focus C-Max 1.8TDCI85 van 119 pk (max aanhanger 1500kg) doe kom ik op 30 kg per pk.

RvDam

Bericht door RvDam » do 23 nov 2006 19:26

Citrorob schreef:De eisen zijn dat de combinatie met het max gewicht van de auto en max gewicht caravan binnen een bepaalde tijd (weet die nu ff niet meer) ik dacht 3x op een helling van 12% moet weg zien te komen.

Stabiliteit is geen keuringseis :shock:
Ik denk dat dit wel de reden is. Het volgende is wat ford erover zegt in de folders
Trekgewichten zoals hier genoemd, vertegenwoordigen het maximumtrekgewicht bij het maximaal toelaatbaar totaalgewicht van de auto, bij het wegrijden op een helling van 12% op zeeniveau.
In iedergeval bedankt voor de reacties.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » do 23 nov 2006 20:38

Pinokkio schreef:Met een caravan van 1300 kg mag je overigens ook met BE niet de weg op met een auto die maar 1200 kg mag trekken...
Mag wel, mits je de caravan niet zwaarder dan 1200kg belaadt

Vroem

Bericht door Vroem » do 23 nov 2006 20:41

Goedendag waarde fotocollega :lol:

Onderstaande is te lezen in het caravanhandboek

#Trekauto
De autofabrikant geeft aan hoe zwaar de caravan is die een bepaald type auto maximaal mag trekken. Dit gegeven wordt bij de RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie vastgelegd op het moment dat de auto de typegoedkeuring ontvangt. Een maximaal toelaatbaar aanhangergewicht kunt u vaak vinden in een folder, het instructieboekje en autotests.
Het toegestane maximumtrekgewicht staat op het kenteken. Europese wetgeving schrijft voor (en ook de Nederlandse overheid heeft die inmiddels geratificeerd), dat een trein van auto en aanhanger 5 keer binnen een beperkte tijd vanuit stilstand een helling van 12% moet kunnen bedwingen. En dat is mooi, want dan weet men tenminste wat een combinatie kán. Maar pas op. Dat max. treingewicht nu staat (wederom vreemd genoeg) niet op het kenteken, maar op het typeplaatje onder de motorkap. Door nu het maximaal toelaatbaar autogewicht hiervan af te trekken, resulteert het maximaal toelaatbaar aanhangergewicht. Dit kan verschillen met wat er op het kenteken van de auto staat! Fabrikanten van auto's schrokken soms van het verschil in toelaatbaar trekgewicht nu vergeleken met de oude wetgeving en verzonnen een trucje. Het trekken van een caravan met de op het kentekenbewijs vermelde massa is toegestaan, mits het totaal maximaal toelaatbare treingewicht niet overschreden wordt. U zult dus in voorkomend geval de autobelading moeten beperken. En voor aanschaf u goed laten informeren.....

Bij het beoordelen van de geschiktheid als trekauto spelen de volgende factoren een rol:

het gewicht van de auto: hoe zwaarder hoe beter;
de 'oversteek': dat is de afstand hart trekhaakkogel tot hart achteras, hoe kleiner hoe beter;
de wielbasis: hoe langer hoe beter;
constructie van het onderstel van de auto;
voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving.
De Anwb hanteert de volgende vuistregel: het afleveringsgewicht van de caravan mag niet meer zijn dan zo'n 75% van het gewicht van de lege auto. De (Engelse) Caravan Club houdt aan: beladen gewicht van de caravan niet meer dan 85% van het gewicht van de lege auto. Beide normen komen grofweg op hetzelfde neer.
Verder worden regelmatig praktijkproeven uitgevoerd op een testbaan. De resultaten worden gepubliceerd in bijvoorbeeld de Kampeer en Caravankampioen. Twee testauto's gaan met twee caravans naar het testterrein van DAF. Om een goede vergelijking te krijgen, worden de caravans afwisselend achter beide auto's gebruikt. De auto's en caravans worden beladen met zandzakken, overeenkomend met het gewicht van een vierpersoons gezin inclusief bagage. Op de testbaan wordt een oordeel gevormd over:

de stabiliteit: door met hoge snelheid over het test-traject met verschillende wegdekken te rijden en door een zgn. uitwijkmanoeuvre na te bootsen;
het wegrijden op een 12%-helling;
het veercomfort: in welke mate beïnvloedt de caravan de autovering;
het gemak waarmee in de 4e en 5e versnelling kan worden gereden;
het motorlawaai in de 3e en 4e versnelling.
De stabiliteitsproeven monden uit in een aanbeveling van het afleveringsgewicht dat verantwoord door het geteste autotype kan worden getrokken. Dit aanbevolen afleveringsgewicht wordt uitgedrukt in een percentage van het leeggewicht van de auto. Soms komen verhoudingen voor die uitkomen boven 75%, waarbij we toch direct willen benadrukken dat dit soort combinaties bedoeld is voor de geoefende caravanner.

Link naar caravanhandboek

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”