kwh tarief op de camping

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Hobby Linka » zo 6 okt 2013 13:56

We hebben op dit moment een naseizoenplek. Vanaf 31 augustus tot vandaag hebben we 205,5 Kwh verbruikt. Dat is omgerekend 5,5 Kwh per dag. Er zat even een gemene gebruiker tussen. Mijn zoon heeft er een weekje gezeten en die heeft bij vertrek de boiler vergeten uit te zetten. stom.gif .

Anders zou het gebruik rond de 4 kwh per dag zijn geweest. Hoe dan ook, alles staat nu uit behalve de koekast en omvormen. Volgende week eens kijken hoe dan de meterstand is.

Ik heb heb eigen Kwh meter in de caravan. knipoog.gif

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » zo 6 okt 2013 17:50

Dat zijn normale waarden.
Tenminste, als je een beetje op het verbruik let.
Met dit verbruik betaal je dus € 2.80 per dag...als het tarief 0,70 ct pr Kw is.
Kan ik niet erg van schrikken. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Hobby Linka » zo 6 okt 2013 18:02

Hoi Ab,

Ik sta op een plaats die niet wordt geregistreed. Zou ik op een comfortplek staan krijg ik 20Kwh per maand. Daarna € 0,60 per Kwh. Gaat mij niet wat ik moet betalen. Wil alleen aangeven wat het verbruik is.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

@dri

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door @dri » zo 6 okt 2013 19:15

Ab schreef:...als het tarief 0,70 ct pr Kw is.
Je bedoeld waarschijnlijk kWh.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » wo 23 okt 2013 16:55

Ja, maar dat snap je zo toch ook wel. :lol:

Afgelopen zaterdag heb ik eindelijk eens de verbruiksmeter tussen de 230 volt buitenaansluiting van de caravan gebouwd die ik al 3 maanden of meer had liggen.
Het blijkt, dat er met alles uit, er toch nog steeds 0,11 A verbruikt wordt.
Dat zullen dus de omvormer en de acculader moeten zijn. Valt me eigenlijk mee.
Gekeken bij een volle accu. Als de lader aan het laden is, is het meer uiteraard.
Mooi dingetje..ik had 'm hier op het forum eens gezien, en heb toen meteen voor een paar euri's het printplaatje en een passend doosje besteld.
Meten is weten tenslotte..
Ik heb eens veel extra moeten betalen aan stroomkosten op een camping.
Ik begreep er geen biet van, maar had geen zin in discussie, ik kon zelf toch niks aantonen.
Het apparaatje meet nu ook in een bepaalde tijd het totaal opgenomen aantal kwh. Als het dus ooit weer voorkomt, weet ik van te voren al wat ik zou moeten afrekenen. Toch wel nuttig om te weten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door pd0bao40 » wo 23 okt 2013 17:52

Er loopt dus een stroom(pje)van 0,11A OF 0,11Ax 230V= 25,3 Watt x24 uur= 607 Watt/uur = 0,6 kWh per dag aan nullaststroom.
Laatst gewijzigd door pd0bao40 op wo 23 okt 2013 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door driver » wo 23 okt 2013 18:40

Ik heb denk ik dezelfde als Ab geïnstalleerd een tijdje geleden. Was een tip van Jolly, voor een prikje op Ebay, en werkt uitstekend. Eigenlijk vooral een leuke gadget en knutselprojectje voor mij, maar zelfs mijn vrouw (die zich geen moer interesseert voor Watts of Ampères en daarmee al wel eens een zekering heeft doen uitslaan), kijkt er nu al eens op om te zien of het een goed idee is om de waterkoker nog extra op te zetten.
Het is bekend dat een omvormer ook een klein beetje verbruikt als hij niet gebruikt wordt. Niet dat het veel uitmaakt, maar ga bij mij ook eens kijken hoeveel dat is.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door HenkR » wo 23 okt 2013 18:56

scratch.gif Nulstroom waar je toch per dag bij een camping met meter voor moet afrekenen whistle.gif
Het verbruik van de omvormer (zeker bij nullast) in de caravan verschilt volgens mij per merk en per ouderdom.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » wo 23 okt 2013 19:44

Ongetwijfeld.

Normaal gesproken staat de caravan thuis altijd aan de stroom.
Nu is 0,6 kwh per dag wel niet veel, maar bij ca 300 dagen per jaar zijn het toch enkele kratjes Hertog Jan die zomaar verdampen.
Ik haal de stekker eruit. :lol:
Een dag voordat we weer gaan is vroeg zat om de accu weer vol te laden, en de koelkast koud te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Hobby Linka » wo 23 okt 2013 20:13

Nu we weer thuis zijn heb ik kunnen vaststellen wat het verbruik was van 31 augustus tot 22 oktober. In totaal 54 dagen hebben 260 kWh verbruikt. We zijn er drie weken geweest, de rest alleen in het weekend. Gemiddeld was het verbruik 4,8 kWh der dag.

Nu stonden we op een niet bemeterde plek, maar als we op een confort plek hadden gestaan en met 20 kWh vrij per maand hadden we 180 x € 0,60 = € 108,00 moeten bij betalen.


Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door jolly » wo 23 okt 2013 20:59

driver schreef:Ik heb denk ik dezelfde als Ab geïnstalleerd een tijdje geleden. Was een tip van Jolly, voor een prikje op Ebay, en werkt uitstekend.
danku.gif voor het complimentje.
Dit digitaal metertje is idd wel handig, ik ben blij dat hij met de mede forummers gedeeld wordt.

C forum7.gif Is misschien een idee voor het subforum tips en klusideeën?
Bijlagen
IMG_1380_640x480.jpg
IMG_1380_640x480.jpg (54.7 KiB) 5452 keer bekeken
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Micky » wo 23 okt 2013 22:57

RE.gif

zeker, hij staat ook nog op mijn lijstje, maak anders een uitgebreide how-to dan kan hij mooi bij klussen geplaatst worden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Ab » do 24 okt 2013 21:29

Dat is 'm !
Er zijn verschillende manieren om het te doen denk ik.
Wat ik gedaan heb is het volgende.

Eerst het doosje op de hangkast geschroefd.
In het doosje een 10 mm gaatje geboord, ook door de kastwand.
In de kastwand een plakprofiel (kabeldoosprofieltje) geplakt, waardoor 4 draden van 2,5 mm2 door het gaatje in het doosje geleid kunnen worden. 2 rode, en 2 zwarte draden door het profieltje naar het doosje gevoerd.
Op het printje zitten 4 stukjes draden rood en zwart gesoldeerd. Deze verbonden met de 4 draden in het profieltje.
Op het printje staat bij 2 draden "in" bij de andere 2 "out".
Daarna buiten de caravan de invoerdoos voor de 230 V losgeschroefd, en naar buiten getrokken.
De aarde laten zitten, de + en de - losdraaien.
De 2 draden vanaf het doosje ("in",rood en zwart) aangesloten op de plek waar de + en - hebben gezeten.
De 2 draden van "out" met een goede kroonsteen aangesloten op de originele draden die uit de invoerdoos kwamen
De kroonsteen daarna nog af-geisoleerd met isolatieband voor de zekerheid.
De buitenaansluiting voorzien van een beetje nieuwe kit, en teruggemonteerd.
Et voila..de stekker erin buiten, en het werkt.
Foto's van dit klusje heb ik niet gemaakt, het spreekt voor zich denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door driver » vr 25 okt 2013 18:36

Het is inderdaad heel simpel, 2 draden in en 2 draden uit verbinden, kan eigenlijk niet fout gaan. Foto's hebben niet veel zin, want elke caravan zal wel wat anders zijn. Ik heb hiervoor de invoerstekker niet moeten losmaken, maar alles in de zekeringkast kunnen doen. Ik heb dan in de zekeringkast de schroefverbindingen van de binnenkomende stroomdraden (vanaf de invoerstekker) losgemaakt, en het kastje tussen invoerstekker (in) en stroomkast (out) geplaatst. Daarvoor heb ik weliswaar de draden van het printplaatje een beetje langer moeten maken (gesoldeerd met dikke draden geschikt voor 16A), want die zijn wel erg kort. Kastje heb ik in een plastic paneeltje gemonteerd dat in onze caravan naast de zekeringkast zit om wat draden en verbindingen af te dekken. Gat op maat gesneden en ingeklikt, er zitten lipjes op het paneeltje. Aanslutingen maken is echt geen werk, paneeltje netjes monteren is iets meer werk.
succes

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door HenkR » vr 25 okt 2013 19:11

Ik ga hem ook bestellen en heb ik een leuk klusje voor mijn nieuwe caravan volgend jaar.
Voor een ieder die het niet begrijpt.
1. Er komen 3 draden binnen vanaf de stekker die je caravan ingaat en meestal zit er dan direct een aardlek/zekering oid achter.
2. Laat de aarde zitten en maak de 2 fase draden achter deze aardlek/zekering los.
3. Zorg dat de ingangsdraden (van het metertje) met voldoende dik draad verbonden worden met de zekering waar je de draden hebt losgenomen.
4. De uitgangsdraden (van het metertje) met voldoende dik draad verbinden met de draden die nu los liggen (bv met een goede kroonsteen).
5. Eigenlijk is dat het.

Je kunt het natuurlijk ook voor deze aardlek/zekering doen, maar het blijft veiliger om er achter te werken, want dan vertrouw je op de zekering van de camping.
Dit zou mij ook tegenhouden om, wat je vaak ziet je caravan ingangsstekker te veranderen door een splitterstekker.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door jolly » vr 25 okt 2013 22:12

Ik heb de meter ook achter de zekering van de caravan aangesloten, het blijft een goedkoop "made in china" ebay gadget en weet vooraf ook niet goed hoe betrouwbaar en veilig deze is, ...
Lijkt me het veiligst achter de zekering.
Na een 10 tal weken testen is er geen enkel probleem of fout opgetreden, dus het toestel is wel ok. thumbup.gif
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door driver » za 26 okt 2013 08:16

Inderdaad Henk en Jolly, dat is beter. Het gaat uiteraard alleen een verschil maken op een camping zonder deugdelijke zekering. De aardlekschakelaar maakt hier niet uit, dit apparaatje zal die bij kortsluiting niet doen uitslaan. Zo'n campings zullen er wellicht (bijna) niet meer zijn, maar toch, in de meeste gevallen zal inbouw voor of achter de zekering even eenvoudig zijn, en dan is er achter de juiste keuze. thumbup.gif

pd0bao40

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door pd0bao40 » za 26 okt 2013 10:47

Dat een aardlekschakelaar bij kortsluiting niet zal uitslaan is niet juist. Hij is daar inderdaad niet voor bedoeld maar zal bij een kortsluiting wel uitslaan echter pas bij een zeer hoge kortsluitstroom die er ook op vermeld staat. Meestal zo,n 40 Ampere dus veel hoger dan de groepszekering mag zijn.Beter daar niet op te vertrouwen i.d.d. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door rovado » za 26 okt 2013 17:24

RE.gif
Inderdaad Jaap. Ik heb al 2x meegemaakt dat de "gewone" zekering eerder tripte dan de aardlekschakelaar.
Één keer bij een felle bliksemontlading was de aardlekschakelaar getript en waren de zekeringen nog heel. Overigens was de omvormer toen al wel naar de malle moeren. En zoek dan in Italië naar een Obelink of dergelijke zaak. Uiteindelijk bij een zaak voor zend/ontvangstapparatuur een "zware" voeding (12V, 10A) gevonden.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

pd0bao40

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door pd0bao40 » ma 3 feb 2014 10:51

Om ge oudeh achteraf te voorkomen : het lijkt mij zinvol voor de meterbezitters om reeds bij aanmelding op de camping , door de receptie op het inschrijfformulier te laten vermelden wat de meterstand is ! Wel natuurlijk alleen als ALLE stroom door de eigen meter gaat. Dus niet voor degenen die de RA-WCD op de achterkant invoer CEE contrastekker gebruiken. Tip voor hen die zich legitimeren met een paspoort/ID kaart : ALS er een fotokopie wordt gemaakt streep dan het SOFI nr door, dat moet 2 keer te weten op regel 5 en op de laatste regel van genoemde documenten waar bedoeld nr nog eens herhaald wordt. Die moeite kan men zich besparen door ,indien zulks mag ! , het rijbewijs aan te bieden. Daar staat het ook wel op vermeld maar aan de achterzijde. Gr.Jaap.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door HenkR » ma 3 feb 2014 17:43

Ik heb onderstaande vraag ook al op een andere plek gesteld, maar nog geen reactie. Dus probeer het hier ook. knipoog.gif

Ook ik heb het metertje binnen en kan straks aan het klussen. Mijn vraag is de verlichting. Ik heb even snel wat in elkaar geknutseld om te kijken of hij werkte en zie de verlichting meteen branden. Gaat deze ook vanzelf uit of moet je op één van de knopjes drukken?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door Hobby Linka » ma 3 feb 2014 17:45

Zit er geen handleiding bij?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door HenkR » ma 3 feb 2014 17:50

Nee en ik heb natuurlijk al op internet gezocht. Wel iets meer over de knopjes gevonden, maar niets over de verlichting. Daarom hoop ik op reactie van degene die hem al hebben ingebouwd.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
jolly
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 13 sep 2009 16:11
Locatie: Geel Be

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door jolly » ma 3 feb 2014 18:01

Ik had toch al geantwoord ?

Op OK drukken.
JAfbeeldinglly camper
No more... Bürstner Averso 450 TS 2009 plus Toyota Hilux Amazonia
Hope for the best... Prepare for the rest...

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: kwh tarief op de camping

Bericht door HenkR » ma 3 feb 2014 18:28

Ik had toch al geantwoord ?
Op OK drukken.
:oops: Sorry, gemist.
Dank je wel.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”