Naar Turkije, maar is dat wel te doen?

pa3fat

Naar Turkije, maar is dat wel te doen?

Bericht door pa3fat » za 3 jun 2006 19:07

Hoi allemaal,

Net dit forum gevonden op mijn zoektocht naar informatie hoe ik met de caravan naar Turkije kan komen.

Het is uitsluitend bedoeld voor de reis, mijn schoonouders hebben een zomerhuis daar, en dat ik daarbij na 8 jaar weer eens van mijn 'nieuwe' caravan gebruik kan maken.
Via routenet zag ik dat ik nogal wat landen ga passeren dus het wordt een hele rit van 2550 km (enkele reis !).

Wat ik van jullie zou willen weten:
- waar moet ik in het oosten van europa op letten
- reserveren nodig
- valuata
- mijn dochter is net 1 jaar (dat lijkt me nog de grootste uitdaging)
- rijden 's nachts (dan slaapt de kleine misschien wel)
- campings

Eigenlijk alles om een beetje wat gevoel te krijgen van deze uitdaging.

Oh ja vroeger reeds ik vrijwel altijd in 1 keer naar Spanje (Tremp, prov Lerida) en dat was dan zo ongeveer 1450 kilometer.

Alvast dank voor jullie hulp.

pa3fat

Bericht door pa3fat » za 3 jun 2006 19:08

Voor diegene die PA3FAT niet snappen, ik ben zendamateur en de caravan maakt het ook mogelijk om eens in Turkije wat signaal in de lucht te gaan zetten. Via een vliegveld dat spul naar binnen krijgen was net teveel van het goede....

Ron

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » za 3 jun 2006 20:47

Het lijkt mij een pokke eind rijden, weet waar je aan begint. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen als je terug bent. Misschien had je deze site zelf al bekeken http://turkije.startpagina.nl/?t=1149360233843 :) Hij is erg algemeen.

Na even zoeken vond ik tot mijn verbazing deze http://www.welkominturkije.nl/zoeken/?q=camping Ik dacht namelijk dat ze geen of bijna geen campings in Turkeye hadden.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » za 3 jun 2006 22:31

Volgens mij is het de bedoeling om de caravan alleen voor overnachting onderweg te gebruiken en niet in Turkije.

BDoets

Re: Naar Turkije, maar is dat wel te doen?

Bericht door BDoets » za 3 jun 2006 23:36

pa3fat schreef:- mijn dochter is net 1 jaar (dat lijkt me nog de grootste uitdaging)
- rijden 's nachts (dan slaapt de kleine misschien wel)
Ik weet niks van Turkijke... (wel van Tremp trouwens!) maar...
Als je 'snachts rijdt en de kleine slaapt, wat doe je dan overdag als jij wil slapen maar zij is hartstikke wakker?
Ik heb ook geen ervaring met kleine kinderen hoor, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je dan geen oog dicht doet...
Bart

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » zo 4 jun 2006 00:12

Ik weet niet waar hier is, maar de afstand Amsterdam - Diyabakir is over de weg 4020km. Dan reis je via Zagreb - Beograd - Sofija - Istanbul - Ankara.

bron: www.map24.nl (ander forum via google)

en overdag hoef je niet veel "last" te hebben van de kleine, zolang je partner ook maar slaapt wanneer jij rijd, dan kan zij de kleine bezig houden.

maar wat al eerder is verteld lijkt mij een klere end rijden.
Reken eens uit wat je aan benzine kwijt bent en wat vliegen kost :?:

pa3fat

Bericht door pa3fat » zo 4 jun 2006 11:54

Het is inderdaad alleen voor de reis en eigenlijk alleen bedoeld om onderweg wat te zien, wat te camperen en niet te hoeven vliegen.
Het is wel erg handig, maar je kunt niet veel meenemen.

We zitten bij mijn schoonouders in Selimpasa, zo'n 40 km buiten Istanbul, direct aan zee.
Doordat het water ondiep is en bedekt met algen/planten is vissen niet mogelijk. Een auto om ergens anders naartoe te gaan is dan ook handig.
Verder wil ik mijn kortegolf zender meenemen en achterlaten zodat ik als we weer eens vliegen alles daar klaar staat om met de hobby de tijd door te komen.
Dus ook wat transport zaken spelen een rol. Op zolder staan al enkele zakken met babykleren klaar voor mijn schoonzus, die natuurlijk mee zullen moeten....

Heb gisteren wat op google wat reisverslagen gezien en de reis via Bari vindt ik wel, maar tot nu toe nog niet via de rechte weg ernaartoe.

Het bulgarije verhaal zag ik op de site van het ministerie van Buitenlandse zaken. wordt je niet heel vrolijk van.

Vandaar dus mijn vraag hoe ik het beste zou kunnen rijden, als Bulgarije er niet in voor komt is mij ook goed. Maar dan zou ik ergens door vanuit voormalig Yoegoslavie richting Griekenland moeten en dan ergens linksaf naar Turkije.

Ja het is een takke eind...

Een vliegticket kost in het hoogseizoen als gauw 200-250 p.p en dan nog wat toeslagen die ook snel 50-100 Euro p.p gaan worden.
Heb een auto op diesel en de baas betaald de tankkosten, dus dat maakt het prijstechnisch aantrekkelijk om dit eens te proberen.

Dit zijn zo mijn overwegingen om dit eens wat verder te onderzoeken.
Maar ik ga geen rare dingen doen wetende dat het allemaal door mijzelf gedaan moet worden. Ook de weg terug !

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 4 jun 2006 12:06

Tja, volgens de routeplanner (ik hoop dat deze link werkt...)

link
(edit naar kleine link,Trina)

heb je een reistijd van 25 uur netto.
Roemenie of Bulgarije zijn niet te vermijden of je zou moeten varen van Italie naar Griekenland en vervolgens Griekenland-Istanbul.
Lijkt mij vrij prijzig.

Denk dat je er in het echie toch wel 4 reisdagen voor nodig hebt.
Mij is het echt te ver.
Ervaring die kant op heb ik niet maar ik weet wel dat ik toch echt voor het vliegtuig en evt. een huurauto zou kiezen.

Brandstof en tolkosten komen op 600 euro heen en terug, aardige baas dat hij dat wil betalen :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

pa3fat

Bericht door pa3fat » zo 4 jun 2006 12:24

Ja de link werkt. Had zelf routenet oid gebruikt en kwam iets lager uit.

De eerste klap moet de eerste dag gemaakt worden zodat ik ergens de eerste 1200 kilometer achter de rug heb. Erg vroeg in de nacht weg en dan tegen de avond een camping vinden zo rond Zagreb dacht ik dat het was. De tweede dag nog net voor Bulgarije dan ook stoppen en de laatste dag maakt het niet uit, ik kom aan parkeer en kan aan de raki en de kebab.
Maar je hebt gelijk 3 dagen zijn het zeker, 4 is misschien om mijn doel van wat kamperen te halen ook wel wat.

Als ik via servia/montenegro richting Griekenland zou rijden (als dat geen binnenwegen worden) dat lijkt me ook wel wat. Iemand daar ervaringen?

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » zo 4 jun 2006 16:41

Als ik via servia/montenegro richting Griekenland zou rijden (als dat geen binnenwegen worden) dat lijkt me ook wel wat.
De weg langs de Dalmatische kust tot aan Dubrovnik is niet de vlakste snelweg die je kan indenken. Integendeel : bochten en vanaf een bepaald moment maar 1 rijstrook in elke richting. Na Dubrovnik naar (het nu net onafhankelijke) Montenegro is nog minder snel. Maar wel mooi.
Dan moet je nog door Albanie :?: of Kosovo :!: .
Via Bosnie-Herzogovina is ook niet echt een optie : een oud-collega van mij gaat daar jaarlijks heen (Sarajevo) : in Bosnie verliest /spendeert hij de grootste reistijd. Bergen, weinig snelweg.
Misschien een optie zoals de routeplanner aangeeft : via Slovenie-Kroatie-Servie, maar dan naar Macedonie en vandaaruit Griekenland binnen. De Navo-vredesmacht in Kosovo gaat/ging altijd vanuit Thessaloniki naar Macedonie en dan Kosovo binnen. Zo vermijd je Bulgarije.
Al die landen aandoen, moet een pracht van een reis zijn in vier...weken (enkel). :wink:

kc

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 4 jun 2006 17:36

deusjevo schreef: link
(edit naar kleine link,Trina)
@ Trina: hoe krijg je die link zo klein?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » zo 4 jun 2006 17:46

Klik even op 'wijzig' of 'quote' in dat bericht, dan zie je het.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 4 jun 2006 18:13

Trina schreef:Klik even op 'wijzig' of 'quote' in dat bericht, dan zie je het.
Ahh, je hebt link ertussen gefrommeld voor het afsluitende URL tag?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

DJ

Re: Naar Turkije, maar is dat wel te doen?

Bericht door DJ » zo 4 jun 2006 19:37

pa3fat schreef:Hoi allemaal,

Net dit forum gevonden op mijn zoektocht naar informatie hoe ik met de caravan naar Turkije kan komen.

Het is uitsluitend bedoeld voor de reis, mijn schoonouders hebben een zomerhuis daar, en dat ik daarbij na 8 jaar weer eens van mijn 'nieuwe' caravan gebruik kan maken.
Via routenet zag ik dat ik nogal wat landen ga passeren dus het wordt een hele rit van 2550 km (enkele reis !).

Wat ik van jullie zou willen weten:
- waar moet ik in het oosten van europa op letten
- reserveren nodig
- valuata
- mijn dochter is net 1 jaar (dat lijkt me nog de grootste uitdaging)
- rijden 's nachts (dan slaapt de kleine misschien wel)
- campings

Eigenlijk alles om een beetje wat gevoel te krijgen van deze uitdaging.

Oh ja vroeger reeds ik vrijwel altijd in 1 keer naar Spanje (Tremp, prov Lerida) en dat was dan zo ongeveer 1450 kilometer.

Alvast dank voor jullie hulp.
let op dat je de juiste papieren hebt voor auto en caravan. En ben voorzichtig dat je geen mensen of dieren aanrijdt want dan gaat het verschrikkelijk mis. of je moet ook een turks paspoort hebben en/of de taal goed spreken. En het allerbelangrijkste zorg dat je iets bij hebt om je te verdedigen (overvallers) Ga niet op parkeerplaatsen slapen en stop voor geen ongelukken want de kans is groot dat dit gespeelde ongelukken zijn en dat je wordt overvallen. En het rijden is toch wel een 1000 km meer.

Campings zijn wel te vinden op internet, ook overnachtingscampings.

Maar probber als je in turkije bent de afstand in een keer te overbruggen. Zonder te overnachten (slapen).

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » zo 4 jun 2006 19:42

deusjevo schreef:
Trina schreef:Klik even op 'wijzig' of 'quote' in dat bericht, dan zie je het.
Ahh, je hebt link ertussen gefrommeld voor het afsluitende URL tag?
link

De = niet vergeten en i.p.v. het woord link kun je ook iets anders zetten.

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » zo 4 jun 2006 23:46

Wens je veel moed, ik begin er alvast niet (meer) aan.
Heb vroeger ééns over 3 dagen ruim 3000 kilometer afgelegd.
Van België naar Italië, trok daar op niks en doorgereden naar Spanje.
Ben dan ook nog midden in de nacht door de Mon Blanc gegaan, met een nieuwe wagen en caravan (dus de combinatie nog niet gewoon)
Was gewoon gesloopt en heb toen 2 dagen nodig gehad om terug op mijn plooi te komen.
Toen we een kleine 3 weken later terug thuiskwamen stond de teller 5000km verder.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

pa3fat

Bericht door pa3fat » ma 5 jun 2006 13:35

Mijn vrouw heeft een turks paspoort dus de taal e.d. zijn geen probleem.

Ik zie zover ik de berichten lees op tegen het stuk Bulgarije dus het goed uitkomen qua reistijden, niet 's nachts dus, is het heikele deel.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » vr 9 jun 2006 11:34

Ik sprak net een kennis van mij , die ook elk jaar op vakantie gaat naar turkeije, hij is ook een aantal keer met de auto geweest (zonder caravan) en gaat weg hier om bv vrijdag avond en rijd dan zondag ochtend turkeije in.

Wel gaf hij aan dat je genoeg zogenaamd "soep" geld op zak moet hebben.
Want in de landen waar je doorheen rijd wordt je heel regelmatig aangehouden en vertellen ze dat je te hard reed.
ook al reed je bv 40 waar je 100 mag zeggen ze gewoon dat je over de 100 km reed.
Wat je dan doet is soep geld betalen, dit is 5 euro en dan mag je weer doorrijden.
Ook wanneer ze je aanhouden en vragen naar je rijbewijs en daar zit geen geld bij, zeggen ze dat er niets inzit, wanneer je dan zegt "oja vergeten" en je geeft soep geld dan mag je weer doorrijden.

Soep geld schijnt daar een traditie te zijn, dit omdat de mensen daar erg weinig verdienen in de maand en zo hun salaris mogen aanvullen.

Soep geld was vroeger bedoeld zodat ome agend een bakje soep kon halen.

Dit is wat ik net heb gehoord, denk deel het met jullie.

DJ

Bericht door DJ » vr 9 jun 2006 15:57

diesel schreef:Ik sprak net een kennis van mij , die ook elk jaar op vakantie gaat naar turkeije, hij is ook een aantal keer met de auto geweest (zonder caravan) en gaat weg hier om bv vrijdag avond en rijd dan zondag ochtend turkeije in.

Wel gaf hij aan dat je genoeg zogenaamd "soep" geld op zak moet hebben.
Want in de landen waar je doorheen rijd wordt je heel regelmatig aangehouden en vertellen ze dat je te hard reed.
ook al reed je bv 40 waar je 100 mag zeggen ze gewoon dat je over de 100 km reed.
Wat je dan doet is soep geld betalen, dit is 5 euro en dan mag je weer doorrijden.
Ook wanneer ze je aanhouden en vragen naar je rijbewijs en daar zit geen geld bij, zeggen ze dat er niets inzit, wanneer je dan zegt "oja vergeten" en je geeft soep geld dan mag je weer doorrijden.

Soep geld schijnt daar een traditie te zijn, dit omdat de mensen daar erg weinig verdienen in de maand en zo hun salaris mogen aanvullen.

Soep geld was vroeger bedoeld zodat ome agend een bakje soep kon halen.

Dit is wat ik net heb gehoord, denk deel het met jullie.


zou ik wel mee uitkijken voor hetzelfde geld 8) pakken ze je voor omkoping op. Ben je nog verder van huis :lol: 8)

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » vr 9 jun 2006 21:14

Ja dat zei ik ook maar dat bleek daar toch zo te werken, zou er erg raar vinden als ik geld moet geven l

gokusadasi

Best te doen

Bericht door gokusadasi » ma 19 jun 2006 15:17

Hallo,

Ik rijd al jaren naar turkije, via brindisi of ancona (italie) door griekenland naar Izmir.
Het is best te doen, sterker nog, het is vreselijk leuk en mooi....

Alleen campings in Turkije zijn niet wat je verwachten mag in Europa, ik zou daar dan ook niet naar toe gaan. Je kunt beter een hotel/appartement huren.

Je kunt op de boot een zgn. camping plaats huren, kijk even op www.ferries.gr (superfast ferries), de overtocht vanaf ancona is 15 uur en vanaf brindisi ongeveer 8 uur.

Rijden door Griekenland is nu beter dan 10 jaar geleden, er loopt al een heel stuk van de snelweg Igoumenitsa-instanbul die je kunt rijden.
Maar door de bergen is wel mooier, wel stijl dus hou daar rekening mee.
In Alexandropouli (aan de grens van Turkije) kom ik veel nederlanders met caravan tegen dus er zijn meer mensen die door griekenland rijden met caravan of boot.

Je auto en caravan moet je invoeren, je kunt de visa allemaal aan de grens kopen.
Tijdens het hoog seizoen kan het wel even duren voor je er doorheen bent, heb voor de verbouwing aan de grens Turkije/Griekenland (Ipsala) wel eens 6 uur in de zon gestaan voor ik op de grensplaats was en dan nog 4 uur om de visa te regelen. Aan de andere kant, ik ben er vorig jaar binnen 1 uur doorheen gekomen.
In Turkijke moet je rekening houden met een gemiddelde snelheid van ongeveer 60km/u (je mag er trouwens niet harder dan 90). Ik heb al diverse bekeuringen gehad, betalen aan de weg.
Verder is het goed te doen, behalve grote steden zoals Izmir, dat is wel ff druk. De turken rijden defensief, maar hebben weinig respect voor regels... :)

Zelf ga ik dit jaar door oud joegoslavia (via macedonie naar griekeland), Bulgarie sla ik over, te gevaarlijk vind ik persoonlijk.

Wil je meer weten over de reis etc.... mail me dan maar, j.daam@planet.nl

Greets en have fun!
Joop

gokusadasi

Bericht door gokusadasi » ma 19 jun 2006 15:30

deusjevo schreef:Tja, volgens de routeplanner (ik hoop dat deze link werkt...)

link
(edit naar kleine link,Trina)

heb je een reistijd van 25 uur netto.
Roemenie of Bulgarije zijn niet te vermijden of je zou moeten varen van Italie naar Griekenland en vervolgens Griekenland-Istanbul.
Lijkt mij vrij prijzig.

Denk dat je er in het echie toch wel 4 reisdagen voor nodig hebt.
Mij is het echt te ver.
Ervaring die kant op heb ik niet maar ik weet wel dat ik toch echt voor het vliegtuig en evt. een huurauto zou kiezen.

Brandstof en tolkosten komen op 600 euro heen en terug, aardige baas dat hij dat wil betalen :!:
Bulgarije en roemenia zijn goed te vermijden, rij via macedonie naar Thessaloniki, de omweg is niet zo vreselijk ver.... En je ziet nog een mooi deel van Griekenland (De snelweg naar Ipsala (turkije) is zo goed als klaar...

Een overtocht met een campingplaats vanaf Ancona valt nog wel mee! De overtocht is s'nachts dus je kunt ook nog heerlijk uitslapen.
Met een campingplaats op de boot/maximaal 4 personen 419 euro (Heen en Terug) in laag seizoen....dus juiste datums kiezen ;)

Je kunt ook nog vanaf Ancona naar Cesme maar dat is wel duur, en duurt een paar dagen.

De reis is een prachtig avontuur en behalve enkele (terechte) bekeuringen heb ik onderweg niets meer gemaakt in al die jaren dat ik reis van Amsterdam naar Kusadasi (Izmir).
Maar goed, rijden in Instanbul of Ankara zou ik niet willen....zeker niet met caravan!)
Een camping in Turkije is echt waardeloos, althans die ik gezien heb... geen sanitair oid en de meeste mensen verblijven in zelfgemaakte tenten.

Wel heb je tol, of je nu via Italie rijd of via oud-joegoslavia....dat maakt weinig uit!
Via italie is voor mij de reis 3600 km en via joegoslavie 3100... blijft wel een eind...:) Doe er zelf 3 dagen over (inclusief varen)!

Gewoon even een beetje googlen en je vind alle info.... Let wel, je moet auto en caravan invoeren in Turkije, de visa etc.. kun je regelen aan de grens, 10 euro pp en 6 euro voor je auto/caravan. prijs 2005!

Joop

Puvlut

Bericht door Puvlut » do 17 aug 2006 17:38

Where you get it???

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » do 17 aug 2006 20:36

Puvlut schreef:Where you get it???
I bek joor pardoen :?:
(Helaas is mijn spam engels niet beter :wink: )
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

LtenVergert

Bericht door LtenVergert » zo 20 aug 2006 02:22

Dit jaar (2006) hoefde de auto niet worden ingeschreven in het paspoort, alleen de caravan. Hoefden hiervoor niets te betalen

Plaats reactie

Terug naar “Turkije”