Led verlichting

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
spirelli

Led verlichting

Bericht door spirelli » zo 17 apr 2011 18:42

Ik ben van plan om led strips in de caravan te plaatsen. Deze komen onder de kastjes. Nu ben ik alleen aan het bedenken hoe ik dit zal gaan aansluiten. Ik heb inmiddels diverse extra stopcontacten in de caravan erbij gemaakt dus voeding van 220 heb ik in overvloed. Nu kan ik deze 12 v led strips aansluiten middels een trafo van 220 naar 12v. De kosten van een "speciale" led dimmer ligt erchter zo rond de 15 euro. Ik zou er dus 4 nodig moeten hebben. Nu zit er natuurlijk in de caravan ook een omvormer die o.a. een 12 v uitgang heeft. Is het mogelijk om de led strips daar op aan te sluiten? Of krijg je dan problemen met gelijkspanning/wisselspanning. Wie van de technische mensen kan hier een antwoord over geven? Ik hoor het graag.

pd0bao

Re: Led verlichting

Bericht door pd0bao » zo 17 apr 2011 19:45

Spirelli weet er niet zoveel van alleen dat leds in feite diodes zijn dus de stroom slechts in een richting doorlaten. De 12 V leds strips zijn ,dus per strip,aansluitbaar op 12 V= waarbij je moet achten op juiste pos/neg aansluiting.Vaste bedrading zonder stekker stopcontact aansluiting ; hoewel die ook in onverwisselbaar bestaan. Dan de omvormer ik neem aan dat je een omvormer hebt 230V~naar 12V= en dat de secundaire behoorlijk is afgevlakt. Dus geen pulserende gelijkspanning levert (dat is een gelijkgerichte spanning die nog wel in grootte verandert) De ouwe trafo,s die oa Adria leverde zullen wel op zijn die leverden nl 12 V wisselspanning.Over dimmers kan ik kort zijn heb er geen ervaring mee mbt led verlichting. Maar je schrijft zelf dat ze leverbaar zijn a 15 euro of je er aan een voldoende hebt : kijk naar het te dimmen vermogen van de 4 strips tesamen en vergelijk dat met het vermelde op de dimmer-verpakking .Hoewel de dimmer er speciaal voor is moet je er rekening mee houden dat het verminderen van de lichtsterkte niet tot praktisch nul zal kunnen: valt op een gegeven moment uit bij <ontsteekspanning. Succes,Jaap.

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » zo 17 apr 2011 20:03

Hallo Jaap,

Ik heb er inderdaad niet zo heel veel verstand van dus vandaar mijn vraag hier op het forum. Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Ik heb dus een aantal led strips die ik in de caravan wil monteren. In de caravan zit een omvormer die zowel 220 doorsluist en natuurlijk 12v. De vraag is eigenlijk of ik de led strips op de 12 v kan aansluiten die uit de omvormer komen. Als dit niet mogelijk is dan kan ik losse trafo's aanschaffen zodat ik op die manier de led strips kan aansluiten. Als de strips rechtstreeks op de omvormer kunnen dan scheelt het weer zo'n 60 euro. Dat is dan toch weer mooi meegenomen.
De led strips hoeven niet gedimt te worden. Dus daar hoef ik niet naar te kijken.

pd0bao

Re: Led verlichting

Bericht door pd0bao » zo 17 apr 2011 20:08

Spirelli als er 12 V= uit de omvormer komt en de led strips geschikt zijn voor 12 V= kun je ze zondermeer aansluiten,wel op + /- letten Gr.Jaap

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » zo 17 apr 2011 20:25

Hallo Jaap,

Dat is een kort maar krachtig antwoord. De led strips zijn bedoeld om middels 12v aangesloten te worden dus het zal helemaal goed komen. Ze zullen dus via de omvormer van de caravan aangesloten worden. Bedankt voor je reactie.

pd0bao

Re: Led verlichting

Bericht door pd0bao » ma 18 apr 2011 12:48

Ja werd even op het verkeerde been gezet door het vermelde in je eerste bericht inzake speciale led -dimmer= Begrijp nu dat je speciale voeding bedoelde.Gr.Jaap

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Led verlichting

Bericht door evr66 » ma 18 apr 2011 14:02

Ik heb onlangs de onderkast van de kastjes boven de rondzit voorzien van ledstrips (wel met een dimmer). In eerste instantie ging ik ervan uit, dat ze zouden draaien op de 12V uit de omvormer. Bleek niet te werken. Ofwel de spanning is te laag of onvoldoende vlak. Kan ook zijn dat de dimmer wat dit betreft roet in het eten gooit. Ik heb voor de zekerheid een lossen 12V voeding in de bankkast gelegd hiervoor. Persoonlijk vind ik de dimmer wel prettig. Licht van de ledstrips is op vol vermogen wel erg fel. Strips die ik gebruikt heb verbruiken circa 5W/m. Bij mij zit er ongeveer 4 meter in, dus stroomverbruik circa 1.7A, 1 voeding van 2A volstaat.

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » di 26 apr 2011 22:22

Om te beginnen lees ik dat ik in mijn eerste bericht inderdaad dimmer heb geschreven. Nu begrijp ik het antwoord van Jaap dus ook. Het was een typfout. De led strips hoeven niet dimbaar te zijn.

Ik heb echter toch nog even een vraag: Ik heb vandaag de ledstrip op de 12 volt aangesloten om te testen of eea het goed deed. Gewoon even provosorisch aangesloten. Het viel me op dat de ledstrip echter een flikkerend licht gaf. Het licht bleef dus continu zeer snel achter elkaar kripperen. Daarna heb ik de ledstrip op een losse accu getest. Het lichtbeeld bleef toen constant en dus goed. Wat gaat er mis en wat kan ik eraan doen?

pd0bao

Re: Led verlichting

Bericht door pd0bao » di 26 apr 2011 23:22

Ja dat is jammer en wijst op onvoldoende afvlakking na de Graetz-schakeling, de sinussen liggen wel aan een zijde van de horizontale as,dus 100 ipv 50,echter ze zijn er nog.Ik neem even aan dat door het aansluiten van de leds de omvormer niet gelijk overbelast werd bv omdat alle andere belasting ook aanstond.Dan kan nl de wel bestaande afvlakking ook te kortschieten je ziet dat nog wel eens bij geluidsinstallaties als de volumeknop omhoog gedraaid wordt.Er van uitgaande dat van overbelasting geen sprake is zou ik het proberen met een enkele C aan te sluiten op de secundaire (12V) zijde.De waarde is niet kritisch experimenteer maar wat en kijk of het beter wordt.Evr hierboven meldt eigenlijk dezelfde klacht je zou dus ook aan aanschaf van een kleine omvormer kunnen denken alleen voor de leds ,een 30W is ruim voldoende.Koop zoiets niet bij de caravanhandel die weten daar niets van,maar bv radiozaken als AB,Stuut&braun,Aurora etc.Weet niet waar je woont dus noem er maar wat.Zeg gewoon waar de omvormer voor dient,nog beter neem de leds mee en sluit ze aan.Veel succes,Jaap.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Led verlichting

Bericht door evr66 » wo 27 apr 2011 08:07

Mocht je een accu in de caravan hebben, zou je kunnen proberen de ledstrips daar op aan te sluiten. Heb je in ieder geval een nette, vlakke gelijkspanning. Wel even in de gaten houden dat een evt aanwezige (druppel)lader de kluts niet kwijt raakt.

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » wo 27 apr 2011 16:22

Een accu heb ik niet in de caravan zitten. Ik zou dan denk ik het makkelijkste een omvormer kunnen plaatsen. Ik heb er standaard een in de auto liggen dus zal het vanavond eens testen.
Om een aantal trafo's te plaatsen vind ik eigenlijk niet zo'n goed plan. De kosten worden dan weer een stuk hoger.

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » wo 27 apr 2011 16:35

Ik zit nog even wat te bedenken. Ik weet niet of mijn idee kan dus vandaar dat ik het toch nog maar even plaats.

Vanaf de lasdoos pak ik 220v naar een nieuwe lasdoos waar alleen 12v in komt te liggen. Tussen de 220v lasdoos en 12v lasdoos leg ik een trafo die geschikt is voor led verlichting (ik heb er al een gevonden die geschikt is tot 65watt). Vanuit de 12v doos ga ik de 12v verder verspreiden in de caravan. Dus meerdere lasdozen aanleggen. Vanauit de lasdozen kan ik dan de led strip aansluiten met een schakelaar ertussen. Ik heb ook nog een koelkast ventilator liggen die ook middels 12v aangesloten moet worden. Deze zou ik dan ook vanuit een 12v lasdoos kunnen voeden.
Is dit idee goed of zie ik dingen over het hoofd.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Led verlichting

Bericht door evr66 » wo 27 apr 2011 16:36

suggestie van pd0bao vind ik ook wel elegant. elco er over heen plaatsen om het geheel wat af te vlakken. kost niks en weegt niks, ofwel ideaal voor de caravan (mits het voldoende helpt natuurlijk)

pd0bao

Re: Led verlichting

Bericht door pd0bao » vr 29 apr 2011 16:48

Spirelli dit 12 V= net aanleggen in de caravan kan natuurlijk ook,let er dan wel op dat 230 en 12 V leidingen consequent apart liggen: nergens mag 230/12 V in dezelfde buizen/kabelgoten liggen. Gebruik overal rood en blauw (zwart) draad om pos.neg.uit elkaar te houden , bij leds en TL verlichting belangrijk en ook bij de koelventilator gezien de draairichting.Mocht dat motortje storing veroorzaken op de leds,wat ik niet verwacht,dan ontstoren we dat wel weer.Nog wat :leg een schema aan van verandering in de electra:eens in de hitte van Spanje een storing zoekend ,ben je daar blij mee. Gr.Jaap

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Led verlichting

Bericht door WillyL » zo 1 mei 2011 09:56

ivm de bekabeling.
De draden mogen geen stijve koper bevatten, maar een flexibel type (vele kleine adertjes).
Indien 230V witte kabels zijn kan je de 12V in bv zwarte kabels voorzien of omgekeerd. Dan herken je dadelijk op welke kring de kabel zit en inderdaad 230 en 12 niet mengen in verdeeldozen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » ma 2 mei 2011 10:48

Bedankt voor de reacties allemaal. De LED trafo is inmiddels binnen. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om deze te testen. De bekabeling die er in komt voor de 12 volt is 1,5m2. En uiteraard in een flexibele uitvoering.
De uitbreiding van 220v is net klaar. Ik heb 4 nieuwe lasdozen in de banken geplaatst. Voor de 12 volt komen ook weer nieuwe lasdozen. Dus beide systemen zijn en blijven gescheiden. Op de lasdozen is een stickertje met daarop 12v of 220v voldoende om in een later stadium te achterhalen wat er precies in zit.

Nu nog even tijd vinden om eea allemaal te plaatsen.

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » di 3 mei 2011 23:42

Zo, de lasdozen incl bekabeling voor de 12 volt zitten in de caravan. Onder de kast van het keukenblok is de ledstrip inmiddels gemonteerd. Ook de koelkastventilator is aangesloten. Tot nu toe nog geen storingen. Het werkt perfect. Nu nog de led strip maken in de kledingkast, boven de rondzit en de achterste zit. Daarna nog de waterniveaumeter aansluiten en dan zit de stroomklus er weer op.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Led verlichting

Bericht door WillyL » wo 4 mei 2011 20:26

misschien een ander draadje, maar in je reply schreef je dat er ook een ventilator geinstalleerd hebt.
Let bij de aankoop op de Dbs die zulk een ventilator produceerd. Ik heb net bij Conrad een ventilator gekocht die 13 Db en vandaag in de caravan geplaatst. Hij is vrij stil. Hopelijk verplaats hij voldoende lucht...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

spirelli

Re: Led verlichting

Bericht door spirelli » ma 9 mei 2011 22:23

Dit is inmiddels het derde setje koelkast ventilatoren die ik ingebouwd heb. Een compleet setje bij wvanopzeeland.nl. Kosten zijn 39 euro. Het betreft een dubbele ventilator incl thermostaat. Er zit ook een regelkastje bij om hem handmatig aan te zetten of via de thermostaat te laten schakelen. Ik weet niet of ik reclame mag maken maar via de link kun je het setje zien cq bestellen. Voor dit bedrag kun je zelf niet gaan knutselen. En nee ik heb geen aandelen bij de beste man.

http://www.wvopzeeland.nl/contents/nl/d148.html

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”